Var köper Sweclockers medlemmar sina spel?

Permalänk

Var köper Sweclockers medlemmar sina spel?

Digital försäljning av spel är förmodligen här för att stanna. Däremot är det lätt att bli lite besviken på prissättningen. Försökte nyss förhandsbeställa Rome 2 på GamersGate för 480 SEK men då såg jag i en annan tråd att det gick att köpa på GreemanGaming i UK för strax under 290 SEK. Då slog "snålheten" till och jag tog kontakt med GamersGate för att fråga varför priset var så olika. Tydligen är priset samma som hos GreenGaming om man beställer spelet på deras websida i UK istället för i Sverige och att SEGA hade bestämt vad spelet skulle kosta i respektive land. Problemet var bara att man blev "redirected" skickad till den svenska sidan om man skrev in den engelska webbsidan.

Man ska behöva registrera sig på flera olika webbsidor för att köpa spel. Att man måste gå igenom alla utländska webbsidor om man inte vill betala överpris? Exempelvis såg jag att det kostade runt 550 SEK på två andra sidor så priset verkar skilja sig ganska mycket. Allt detta för att SEGA som sitter på licensen har bestämt sig för vad priset ska vara i varje enskilt land. Varför ska vi i Sverige betala så mycket mer än dom i UK?

Personligen hade jag förhoppningar om att distributionen av spel skulle bli enklare i och med Internet och därmed få ner priserna av flera anledningar. Men tydligen ligger priserna rätt högt ändå, 550 SEK för en digital kopia. Då kan man ju lika gärna gå till en butik och köpa spelet. Sen om det är ett skäligt pris i förhållande till produktionskostnaderna kanske kan diskuteras. Är det här distributionssystemet framtiden?

Permalänk
Medlem

Köper mina på GreenmanGaming, köper aldrig direkt på Steam. GmG har alltid någon 20-30% rabatt kod igång om man letar på rätt hemsidor. Köper aldrig fysisk kopia längre.

Permalänk
Medlem

Cjs steam viagame xD

Permalänk
Medlem

Cjs, steam, spelbutiken och eventuella rea produkter på andra sidor

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Steam/Origin vid deras reor eller kampanjer. Green Man Gaming några få gånger.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

GreenmanGaming, Steam, Origin. Alla köp brukar förutsätta att det är reapris. Sen plockar jag väl nästan varje HumbleBundle också.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Mest via Steam/Origin, har beställt via Green Man Gaming & g2play par gånger.

Har hittat väldigt många guldkorn på Humblebundle också

Permalänk
Avstängd

jag har inte köpt ett spel på flera år Spelar wow så det får bli det spelbara sen har jga vid grafikkorts köp fått en hel del spel som jag o lillebror delar på då det nu är spel som man loggar in på ett sk steam/uplay konto.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

steam/offgamers eller deras egna sida (t.ex blizzstore).
Köper inte så många spel, under 2012 blev det d3 och WoW.
I år worms revolution.

Att köpa spel på internet är framtiden (nutiden), tror sista fysiska skivan jag köpte var diablo2 LoD.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Steam.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Greenmangaming, Steam, Origin är de ställen mina spel inköps på.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Köper alltid på Steam eller hos Webhallen.
Webhallen brukar vara bra på att sänka priserna på spel som inte är helt nya. Steam brukar ha lite trevliga erbjudanden man kan nappa på.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Steam, Origin, CJS samt directgamekeys

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Noctua NH-U14S | MSI Z97-S02 | GTX 970

Permalänk
Medlem

Köper nästan alla mina spel från G2Play nu för tiden. Steam och Origin är löjligt dyra så de går bort direkt.

Permalänk
Medlem

Amazon.com brukar varje vecka ha rätt schysta deals.

Permalänk
Medlem

g2play/steam för pc spel samt konsolspel från den billigaste och trovärdigaste återförsäljaren på prisjakt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

CDON, Steam, G2Play. Har aldrig handlat hos Viagame eller Greenmangaming ännu, men sägs vara bra där.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd

Värt att notera är att CJS och G2Play inte är certifierade säljare.

Permalänk
Medlem

PC spel - Steam - Origin - GreenManGaming
Xbox PS3 - Webhallen

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Steam och origin, även viken vid vissa spel man vill testa först.

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Medlem

Brukar passa på när det är rea på Steam. Annars köper jag inte så många spel faktiskt.
Inte jättemånga som faller mig i smaken för tillfället.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Steam.

Däremot så köper jag bara enstaka spel jag verkligen gillar till fullpris. Resten får vänta till någon rea.
Spel som kräver konto/registrering på något ytterligare ställe köps inte alls.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Köper mina av en kompis i vietnam, betalar ryska priser men slipper den extra summan som te.x CJS och G2Play tar. Köpte payday 2 för 140 kronor och EU4 för 160 kronor, väldigt bra priser. Tror jag köpte sammanlagt 12 Payday 2 åt mina kompisar

Permalänk
Medlem

Köper ganska mycket indie game på Steam Greenlight.
Köper även "vanliga" spel på steam, spelbutiken samt gmg.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Jag köper helst en fysisk skiva, men då ska det gå att installera och spela utan skivan.
Det är tyvärr länge sen då Steam är så billigt och att fixa crack ger mig ett dussin virus.

Med konsoler älskar jag att bläddra bland de fysiska fodralen.

Permalänk
Medlem

Steam eller direkt från speltillverkaren om möjligt (gärna då en steamnyckel).

Battlefield köper jag på Origin eftersom jag är tvingad

Permalänk

Jag handlar bara spel på Steamsales, är så upptagen endå får aldrig tid att lira spel vid lansering.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Pricerunner! så blandat. 2011 när shogun 2 kostade 440-480kr i de flesta butikerna hittade jag för 200kr köpte 2x

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Medlem

Webhallen.
GreenManGaming skickar ju oftast bara med keys till deras Steam konkurrent "Capsule" numera. :/

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

Steam, Humble Bundle, GMG (om det är Steamworks). Undviker Origin och fysiska kopior av spel.