AMD:s flaggskepp FX-9590 trillar ned till 2 990 kronor – mindre än halva priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

AMD har högre klockfrekvens och du kollar bara på ett test.

ja.. intel satsar på högre IPC och amd satsar på högre klock.

vad är så konstigt med det? självklart är intel bättre om dom skulel vara på samma klockfrekvens då

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

ja.. intel satsar på högre IPC och amd satsar på högre klock.

vad är så konstigt med det? självklart är intel bättre om dom skulel vara på samma klockfrekvens då

Inget konstigt. Det jag sa med 50% var kanske lite generellt.

t.ex http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-3970X-vs-AMD-FX-8350

Citat:

Around 65% better 3DMark11 physics score
Around 70% better geekbench (64-bit) score
More than 40% better PassMark score

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Inget konstigt. Det jag sa med 50% var kanske lite generellt.

t.ex http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-3970X-vs-AMD-FX-8350

står även i samma test

"reasons to consider the FX8350"

"Around 3.5x better performance per dollar"

det är inte så att dom där 2 ligger i samma prisklass eller ens i närheten av det...

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Inget konstigt. Det jag sa med 50% var kanske lite generellt.

t.ex http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-3970X-vs-AMD-FX-8350

Det du sa: "AMD presterar som bäst 50% av vad Intel gör." betyder dock att Intel presterar minst 100% bättre än AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Känns som dom inte tjänar mycket på den dealen?

Sådana processorer tjänar man inte mycket på överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Inget konstigt. Det jag sa med 50% var kanske lite generellt.

t.ex http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-3970X-vs-AMD-FX-8350

Dock som sagt innan, dom är inte exakt i samma prisklass. Faktiskt inte ens i närheten av prisklass, ska du jämföra borde du väl göra det med en processor i samma prisklass. Annars är det ren idioti...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Det jag inte förstår är varför folk (fortfarande) hetsar upp sig så mycket över 220w TDP.
Tycker ni att det är mycket?

Eller som jag sa förut: "220w tdp på en processor? Vansinne!
3 stycken grafikkort med högre tdp i en och samma rigg? Äh det är ju lungt"
-sweclockare i ett nötskal

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

Eller som jag sa förut: "220w tdp på en processor? Vansinne!
3 stycken grafikkort med högre tdp i en och samma rigg? Äh det är ju lungt"
-sweclockare i ett nötskal

Skickades från m.sweclockers.com

Dock är det ju lite skillnad på CPU och GPU när det kommer till TDP. Socklarna till CPU klarar oftast inte mer än 125W (inte konsumentkort i alla fall).

Benchmarks för dem intresserade:

Spel Benchmarks

Dold text

TL;DR: AMD FX9590 5.0GHz (2 990 kr) presterar sämre än motsvarande Intel Core i7 4770K 3.5GHz (2 495 kr) i allt utom AIDA64 zLib, AIDA64 CPU Hash samt Far Cry 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Dock är det ju lite skillnad på CPU och GPU när det kommer till TDP. Socklarna till CPU klarar oftast inte mer än 125W (inte konsumentkort i alla fall).

Benchmarks för dem intresserade:

TL;DR: AMD FX9590 5.0GHz (2 990 kr) presterar sämre än motsvarande Intel Core i7 4770K 3.5GHz (2 495 kr) i allt utom AIDA64 zLib, AIDA64 CPU Hash samt Far Cry 3.

Dvs den presterar sämre i program som inte är kodade för användning av flera kärnor, vilket är helt väntat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Nej, AMD kan inte komma nära Intel. AMD presterar som bäst 50% av vad Intel gör.

Skulle gärna vilja se källa på det. Dessutom är det inte första gången du påstår något liknande heller.

Skrivet av FribBe:

Dvs den presterar sämre i program som inte är kodade för användning av flera kärnor, vilket är helt väntat.

Exakt. Med lite tur så börjar fler program stödja fler kärnor vilket gör att AMD kommer mer till rätta med höga clocks och många kärnor. Idag så vinner Intel de flesta fighter pga. att de har högre IPC per kärna än vad Intel har och många program är fåkärniga.

Skrivet av Orici:

Inget konstigt. Det jag sa med 50% var kanske lite generellt.

t.ex http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-3970X-vs-AMD-FX-8350

Hur vore det om personen ifråga länkade ett test som jämför processorer i samma prisklass? Den sidan kunde lika gärna jämföra GTX titan med ett HD7850. FX-8350 var menat att konkurrera mot Sandy Bridge från Intel och där presterar FX-serien ungefär 5% sämre. De har aldrig varit menade att konkurrera mot 3970X så att jämföra dessa två är helt meningslöst eftersom de inte kostar ens i närheten av varandra och siktar inte in sig på samma marknad.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Dvs den presterar sämre i program som inte är kodade för användning av flera kärnor, vilket är helt väntat.

Eh... Dem enda testerna som är enkeltrådade är ett Cinebench-test, ett Wprime-test samt ett SuperPi-test. Även i flertrådade applikationer presterar FX-9590 sämre än i7 4770K, båda i stock-hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Eh... Dem enda testerna som är enkeltrådade är ett Cinebench-test, ett Wprime-test samt ett SuperPi-test. Även i flertrådade applikationer presterar FX-9590 sämre än i7 4770K, båda i stock-hastighet.

Nästan samtliga spel är dåliga på att använda flera trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Nästan samtliga spel är dåliga på att använda flera trådar.

Syftar främst på benchmark-programmen. T.ex. multitrådad Cinebench, WPrime, AIDA64 FPU.

Permalänk

Skulle aldrig skaffa något AMD skräp även om det så kostade 1 krona, på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Skulle aldrig skaffa något AMD skräp även om det så kostade 1 krona, på riktigt.

Du gissar jag på att du inte är äldre än 15 år då det var omvända tider med Intels p3 och p4 mot AMDs k6 och fx serien.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Du gissar jag på att du inte är äldre än 15 år då det var omvända tider med Intels p3 och p4 mot AMDs k6 och fx serien.

Jag kan säga att du gissade fel.
Vad har det med saken att göra att AMD har varit bättre förut? Det är helt irrelevant. Jag snackar om nutid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

http://www.ocaholic.ch/modules/xcgal/albums/userpics/ID904/Me...

En processor som ligger jämsides (presterar) med en 2600K, fast för det tredubbla priset, är fullständigt orimligt.

Det stämmer nog inte riktigt. 2600K är som en AMD FX8320. FX9370 är som en 3770K (http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html) och FX9590 lär vara bättre än så.

Enligt http://wccftech.com/amd-centurion-fx-9590-5-ghz-processor-pre... är den som en 4770K

PÅ prisjakt.nu ligger 4770K på mellan 2699-3000 Kr.

Det är helt rimlig prissättning för AMD, att sätta FX9590 till 2990 Kr. Att den sedan drar mer ström och levererar mer värme än 4770K är annan, trist historia.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Amd har lite samma stämpel som Microsoft där alla oftast bara hatar utan någon egentlig anledning.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Tyvärr når den inte riktigt upp till 4770. I applikationer som inte använder flera kärnor är den helt chanslös. I flertrådade applikationer klarar den av 4670, men 4770 är fortfarande oftast snabbare tack vare HT.

Jag säger tyvärr, då jag egentligen är lite av ett AMD fan. Men tyvärr är de inte ett alternativ för high-end just nu. Min nuvarande dator är min första med Intel-processor sedan 1997. FX-9590 skulle behöva sänkas med ytterligare en tusenlapp till strax över 4670:s prisläge för att vara intressant, och då endast för de som inte överklockar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Haha vilket skämt, finns det någon som faktiskt var dum nog att köpa denna överprisade processorn?

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem

Tror fortfarande inte man kan klocka dem så jätte mycket...

Haha! Stackars de som köpte den innan prissänkningen.

Permalänk

Jag fattar inte alla dessa jämförelser...

Men som alla intel fanboys verkar vara för så är strömförbrukning viktigt! verför kan dom bara inte köpa VIA? allarligt dom är hög överklocknings pontential då deras x4 processorer ligger på 1,2GHz stock(dom går minst det dubbla till)

Med en fin TDP på 4W! Enda som saknas är att där skulle stått Intel på den så hade det blivit fart i forumet att intel ligger ännu mer före AMD. för att inte tala om många byxor alla föräldrar måste tvätta!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tigerhamster:

Det jag inte förstår är varför folk (fortfarande) hetsar upp sig så mycket över 220w TDP.
Tycker ni att det är mycket? För en AMD FX-processor i de hastigheterna?

Det finns väl ingen som tror att (om det hade uppmätts) en i7 4770K fortfarande är specificerad för 84w TDP vid ens 4.4 GHz?
Har en i7 2600K 95w TDP på 5.0 GHz? Svaret är att nej, det är inte så det fungerar.
En FX 9590 behöver en värmeavledningsförmåga på 220W för att hålla sig inom specificerade temperaturer.
Om Intel hade haft samma TjMax som en FX-8350 så hade de inte haft 84w TDP för en stock i7 4770K. Kanske 130w.

På vilket sätt påverkar temperaturen TDP? Svar: inte alls.

Du vill ha ett så högt värde som möjligt på den temperatur när CPUn fortfarande är stabil (TjMax) då du når en viss TDP med mindre kylare och lägre luftflöde ju högre temperatur din CPU tål. Problemet är naturligtvis att det är svårare (==dyrare) att göra en CPU som är stabil vid höga temperaturer.

Just att TjMax varierar mellan olika CPUer verkar vara något många totalt missat, 75°C kan mycket väl vara ett problem på en CPU medan det fortfarande är en bit från att en annan CPU överhuvudtaget börjar dra ner frekvensen. Man kan naturligtvis inte ligga på eller ens riktigt nära TjMax då CPU lär göra maximal throttling eller till och med stänga av sig själv om den når den temperaturen. Både i7-2600 och i5-4670 verkar låta bli att alls minska frekvensen så länge temperaturen är under 80°C.

Med det sagt: naturligtvis har även en Intel CPU brutal TDP vid höga frekvenser. Rent teoretiskt borde FX-9590 ha en TDP på ~175W om man utgår från att en FX-8350 har 125W. Frekvensen ökas från 4.0 till 4.7GHz och vcore ökade från 1,375V till 1,5V vilket man kan stoppa in i

P = C * V^2 * F

Att det inte riktigt stämmer ändå kan dels vara att man vill ha lite marginal i sitt TDP-värde men också att C (kapacitansen) också tenderar att öka när strömmen och temperaturen ökar i kretsen, hur C ökar med dessa parametrar är däremot väldigt svårt att förutse och varierar nog rejält från CPU till CPU.

Tar man t.ex. en i7-2600 så har den väl en normal vcore på 1,25V. Folk verkar få upp den till 4.5Ghz vid runt 1.3-1.4V vilket då ger en teoretisk TDP på

95 = C * 1.25^2 * 3.4 P(overclock) = C * 1.4^2 * 4.7 P(overclock) = 1.4^2 * 4.5 * 95 / (1.25^2 * 3.4) = 167W ~ 170W

Så vid 4.5GHz kommer en i7-2600 ha ungefär samma TDP som en FX-9590.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag är lite osäker på huruvida du håller med eller säger emot mig, virtual void, men oavsett så tycker jag att det är trevligt att du bidrar med siffror som åtminstone lite ger underlag för det jag säger. Dessutom är det ju högst intressanta siffror.

Permalänk

vore smarrigt att i framtiden bygga en komplett AMD rigg med moderkort,cpu,grafikkort
även om en sån rigg kanske inte klår en intel/Nvidia rigg men hade en del radeon kort förr i tiden de var helt ok riktigt bra prestanda på den tiden, men nu är det ju tyvärr intel och Nvidia som regerar på spel fronten

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

kanske blir en FX 9590 i vinter.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Har egentligen kört AMD sen 2001 (Athlon 1200MHz, Duron 800MHz mfl) tills den nuvarande 2600K:n blev valet för några år sen. Tyvärr har jag svårt att fatta tycke för FX-9590/9370 trots eller egentligen oavsett prissänkningen.
Det jag sett av 8120/8150/8320/8350 tycker jag generellt sett om tekniskt och prestandamässigt sett, även om jag saknar det där sista lilla extra trycket som påminner om AMD:s glansdagar och kan slåss i det absoluta toppskiktet. FX-9370/9590 känns som ett korkat sätt att försöka nå den toppen. ("You never go full Prescott!")

Men nog är det säkerligen en kul propp att leka med och genom att sänka priset såpass mycket och ändå ha en ganska påtaglig steg i pris ner till FX-8350. så gör man den mer tillgänglig för folk som vill leka med nåt lite lätt korkat och onödigt. Det behöver inte alltid handla om det som är bäst, mest prisvärt eller rationellt.

Personligen hoppas jag att AMD tar större marknadsandelar på mainstream-marknaden, som genererar mer kassaflöde in i R&D.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tigerhamster:

Jag är lite osäker på huruvida du håller med eller säger emot mig, virtual void, men oavsett så tycker jag att det är trevligt att du bidrar med siffror som åtminstone lite ger underlag för det jag säger. Dessutom är det ju högst intressanta siffror.

Jag håller med dig om att även Intels CPUer skulle få en väldigt hög TDP om de officiellt sålde varianter av sina i5/i7 kiockade >=4.5GHz.

Höll inte med om detta

Citat:

Om Intel hade haft samma TjMax som en FX-8350 så hade de inte haft 84w TDP för en stock i7 4770K. Kanske 130w.

Om båda CPUerna haft samma TjMax så hade fortfarande 4770k haft en TDP på 84W men du hade behövt en större kylare och/eller bättre luftflöde då skillnaden i omgivande temperatur och CPU-temeratur då hade blivit lägre under normala förhållanden.

P = w * C * (T(CPU) - T(ambient))

Där P är kyleffekt, w är mängden luft/vatten du kör igenom kylflänsarna och C är ett värde på hur mycket värme kylmediet (mycket högre för vatten än luft) kan ta upp. Minskar man T(CPU) måste man ju öka w för att nå samma kyleffekt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pimpim666:

Du gissar jag på att du inte är äldre än 15 år då det var omvända tider med Intels p3 och p4 mot AMDs k6 och fx serien.

K6 serien (har haft 2 sådana själv) hade absolut inget att sätt emot vare sig PIII eller P4, du menar K7 (Athlon). Faktum är att K6 var lite hit-and-miss även mot den ursprungliga Pentiumen, K6 hade ungefär 30% högre heltalsprestanda mot Pentium men den hade bara halva flyttalsprestandan om de körde på samma frekvens. På den tiden kunde ju inte grafikkorten utföra HW transform&light så flyttalsdelen i CPUn var väldigt viktigt för spel som Doom och liknande...

Sedan är det inte helt sant att K7 var bättre än PIII, gräv fram gamla tester. K7 spöade de två första versionerna av PIII vid samma frekvens (och dessa låg väldigt nära varandra i frekvens under PIII:ans livstid), men när PIII "coppermine" dök upp så var den (något) snabbare på "vanliga" program än motsvarande K7. Anledning var att "coppermine" var nog den första CPU där Intel lyckades designa en CPU-cache som var år före AMD, >700MHz gick L2-cachen på K7 bara på 40% av kärnan och hade en 64-bitars buss, "coppermine" hade bara hälften så stor L2 men den gick på samma frekvens som kärnan och hade en 256-bitars buss.

Men P3 försvann ur mainstream vid 933Mhz (sista Intel CPU jag köpte innan det blev en lång rad AMD CPUer), även om den tillslut nådde 1.2GHz (tror jag det var) men då hade P4:an och Athlon XP nått så höga frekvenser att P3:an ändå inte hängde med.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om båda CPUerna haft samma TjMax så hade fortfarande 4770k haft en TDP på 84W men du hade behövt en större kylare och/eller bättre luftflöde då skillnaden i omgivande temperatur och CPU-temeratur då hade blivit lägre under normala förhållanden.

Det här förstår jag inte, om jag ska vara ärlig. TDP står (väl?) för vilken värmeavledningsförmåga din kylning måste ha för att klara specifierade temperaturer? Det logiska för mig är att det då ger ett högre TDP-värde att hålla en CPU till ett lägre TjMax.