Windows 8.1 build 9600 godkänns för RTM

Permalänk
Medlem

Ser fram emot uppdateringen, speciellt sökfunktionen (även om jag tycker att den fungerar rätt bra nu också). Rör sällan metro i windows 8.

Lite orelaterad fråga. Kan jag fråga vad folk använder den klassiska startmenyn till, (förutom sök)?

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Man ska alltid vara försiktig med sådana där releaser. Kan innehålla trojaner m.m.

Att Windows 8.1 inte är bättre än Windows 8? Hur går det ihop? De har inte heller testat RTM så..

Jag körde den första läckta version av Windows 8, Preview och RTM för att sedan köpa operativsystemet.

Skrivet av MugiMugi:

Ungefär alla jag känner, är också uppdelade innom 4 grupper.

* Största gruppen är de som hatar Windows 8, denna grupp har dock aldrig ens rört det, utan enbart går på forums och nyheters rykten, de skriker ganska rejält och sprider mycket felaktigheter.

* En liten grupp som testat och ogillar.

* En grupp som har testat, och kunde inte bry sig så mycket mer om de använde Win 7 eller 8. Till början var de eimot Win 8 ganska rejält dock, men med lite anpassningar, inte många av dom som faktiskt bry sig mycket längre. ( Den grupp jag ligger i )

* Sedan finns det ett fåtal fanatiker som dyrkar Win 8 också.

Detta inom utvecklings bland många kolegor o.s.v Men den gyllene regeln som jag ser, de so skriker mest är de som faktiskt aldrig ens testat.

----

Hoppas denna dykker up på MSDN snarast, vill ha nygra av nyheterna.

Jag tillhör den gruppen av människor som har testat operativsystem, men vilka är fortsatt kritiska till produkten.

Permalänk
Skrivet av ZaRreE:

Ser fram emot uppdateringen, speciellt sökfunktionen (även om jag tycker att den fungerar rätt bra nu också). Rör sällan metro i windows 8.

Lite orelaterad fråga. Kan jag fråga vad folk använder den klassiska startmenyn till, (förutom sök)?

Starta program som man av någon anledning inte lagt på Aktivitetsfältet eller skrivbordet (Så är det iaf för mig), det kan vara program som man sällan använder...men just startknappen är ingen fråga som egentligen retar mig

Visa signatur

"To the goddess Electricity"

Rational Youth - To The Goddess Electricity

Permalänk
Medlem
Skrivet av swedebear:

Starta program som man av någon anledning inte lagt på Aktivitetsfältet eller skrivbordet (Så är det iaf för mig), det kan vara program som man sällan använder...men just startknappen är ingen fråga som egentligen retar mig

Precis, man startar program helt enkelt. Och Modern UI gör exakt samma sak, tryck på windows knappen, sök och öppna. Det funkar på samma sätt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Såvida de inte gjort stora förändringar från Preview till RTM innebär tyvärr 8.1 ingen anledning för mig att skaffa Windows 8 heller.

Förmodligen lär väl 8.2 eller 9.0 komma ganska fort dock om 8.1 inte innebär att de kommer ur koman, och det tror jag inte de gör om man inte kan välja en startmeny.

Oavsett vilket man föredrar så inser nog de flesta nu att de som inte gillar Modern UI aldrig aldrig kommer sluta "gnälla". Det har gått så pass lång tid att det inte handlar om att "vänja sig och hålla käften" längre. Men de som verkligen måste inse det är ju förstårr Microsoft själva, och det kanske de kan, nu när Steve "Developers!" Ballmer har fått spark... eh, ursäkta "avgått".

Heja valfriheten!

Börjar det inte bli lite väl fanatiskt tjatande om en startmeny nu? Som jag förstått det behöver man inte längre söka i helskärm i 8.1 och ska man starta ofta använda applikationer kan man lägga dem i aktivitetsfältet. Startmenyn hade ju inga andra viktiga funktioner.

Microsoft verkar ha löst problemet med användbarhet, nu är det bara tjat om att det ska se ut som det alltid har gjort. Och då finns t.ex. Start 8, för fok som verkligen inte kan acceptera en förändring. Sedan kan man diskutera om förändring är bra för förändrings skull, men förstör man ingenting (vilket de faktiskt gjorde i 8.0) är förnyelse trevligt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

whaat, kan inte ens tanka på MSDN hehe

Det är kanske inte tillgängligt på MSDN? Har iofs inget sådant konto, så jag har ingen aning om hur tillgängligheten är där.

Jag skulle dock inte ta i den här releasen ens med tång, hehe.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot 8.1. Verkar inte bidra med något annat än bra saker. Det enda jag kommer sakna är Backup-funktionen som introducerades i Windows 7 och som dom tar bort. Tycker inte att File Recovery/File History är samma sak...

Sedan kommer det bli skönt att Windows Experience Index försvinner, så slipper man förklara för varenda kotte varför dom inte bör använda det.

Sökfunktionen, integrerad Skype, och boot to desktop kommer bli de mest efterlängtade funktionerna

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Ärligt, jag förstår inte allt hat mot Windows 8, jag tycker det är snyggt, "modernt" i samband med touch, förstår inte hatet mot ingen startmeny? vet inte ens om jag någonsin använder den i W7. Jag ser fram emot 8.1 och ska bli kul att se vad som är nytt. Sen finns ju desktop-läget alltid kvar.

Jag tror att man måste modernisera lite. Det är fortfarande i utvecklingsstadiet och med allt som är nytt är folk skeptiska. Det tar väl ett tag innan man hittat den perfekta lösningen, om det nu finns en sådan. Men jag tycker ändå Microsoft går mot rätt väg.

Exakt där problemet ligger men Microsoft vill ju hellre att folk inte ska gå över pga det problemet än att fixa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Börjar det inte bli lite väl fanatiskt tjatande om en startmeny nu? Som jag förstått det behöver man inte längre söka i helskärm i 8.1 och ska man starta ofta använda applikationer kan man lägga dem i aktivitetsfältet. Startmenyn hade ju inga andra viktiga funktioner.

Microsoft verkar ha löst problemet med användbarhet, nu är det bara tjat om att det ska se ut som det alltid har gjort. Och då finns t.ex. Start 8, för fok som verkligen inte kan acceptera en förändring. Sedan kan man diskutera om förändring är bra för förändrings skull, men förstör man ingenting (vilket de faktiskt gjorde i 8.0) är förnyelse trevligt.

Det beror på vilket användarmönster man har. Det finns väldigt olika sätt att använda Windows på. Personligen vill jag ha ett rent aktivitetsfält, ett rent skrivbord, och kunna se mina öppna program medans jag öppnar nya, och då är det startmenyn som gäller.

8.1 förbättrar visserligen men jag tycker inte att det räcker. Om man fick välja så hade de här diskussionerna inte behövt finnas. Att tycka att det är negativt med valfrihet och endast ge plats åt det gränssnitt man själv gillar tycker jag inte håller.

Det har nästan gått ett år, det handlar inte om "fanatiskt tjat".

Visst finns det startisback och liknande, men det är tredjepartslösningar och supportas inte av Microsoft, så för mig personligen går det bort. Jag tänker inte köpa ett operativsystem som jag behöver tredjepartsprogram till gränssnittet för att kunna trivas med. Det skall vara behagligt att använda sin PC, inte huvudvärksframkallande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ännu en windowsversion jag inte kommer installera. Vad hände med varannan dålig, varannan bra?

Installera Start8 så är problemet löst.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det beror på vilket användarmönster man har. Det finns väldigt olika sätt att använda Windows på. Personligen vill jag ha ett rent aktivitetsfält, ett rent skrivbord, och kunna se mina öppna program medans jag öppnar nya, och då är det startmenyn som gäller.

8.1 förbättrar visserligen men jag tycker inte att det räcker. Om man fick välja så hade de här diskussionerna inte behövt finnas. Att tycka att det är negativt med valfrihet och endast ge plats åt det gränssnitt man själv gillar tycker jag inte håller.

Det har nästan gått ett år, det handlar inte om "fanatiskt tjat".

Visst finns det startisback och liknande, men det är tredjepartslösningar och supportas inte av Microsoft, så för mig personligen går det bort. Jag tänker inte köpa ett operativsystem som jag behöver tredjepartsprogram till gränssnittet för att kunna trivas med. Det skall vara behagligt att använda sin PC, inte huvudvärksframkallande.

Ett skrivbord med ikoner blir snabbt rörigt, men har du verkligen så många program att du inte kan ha några pinnade i aktivitetsfältet? Anledningen att jag frågar är att det blir lite löjligt att trycka så hårt på en rent kosmetisk fråga.

Valfrihet är bra, men det är microsofts produkt och då får de göra designval. Det är väl bra att de tar bort gamla saker, windows är tillräckligt stort som det är. Detta är som sagt en kosmetisk fråga, och vill du ändra något så går det att göra.

Edit: Det är bra att de tar bort saker som inte har någon funktion.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Installera Start8 så är problemet löst.

Så jag ska uppgradera till något trasigt så jag har något att fixa istället för att stanna kvar på ett helt OS?
Tack, men nej tack.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Många trevliga nyheter i denna version. Jag tycker att Windows 8 är bra och Windows 8.1 är bättre. Nästan alla verkar hålla med om att det är bättre än 8:an. Ser fram emot den 17:e!

Bättre än 8:an- Ja.
Bra - Nä. Saknas fortfarande den viktigaste funktionen

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Hur man än tycker om Windows 8.x så är 8.1 en hel del bättre än 8.0 men fortfarande sämre på många vis jämte Windows 7, men också med en del förbättringar.

Tvekar på att sen göra en permanent installation av Windows 8.1 då det fortfarande behövs 1 till 3st tredjeparts program för att få det ordentligt användbart, dels så man får en startmeny dels göra nått åt det fula desktop som är, allt är på tok för kantigt.

Dock modern UI GUI behöver man ju inte se eller använda, så ingen större faktor i det hela med Windows 8.1 vara eller icke vara.

Det troliga är att jag stannar på Windows 7 till MS gör nått vettigt, alternativt så blir Linux mitt primära OS, och Windows 8 bara ett OS för spel för min del.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

NSA har säkert några kopior redan för att testa sin inplanterade fulkod. Storebröderna Bill å NSA ser ALLT har det visat sig.

Permalänk
Medlem

Hade folk bara velat "fixa" Windows 8 så fixar dom man sig en egen startmeny, det går på 2sek om du är nöjd. Varför sitta och klaga och vänta då dom beviserligen verkar ha bestämt sig för att slopa startmenyn? Det är ju den punkten som är den största hatpunkten ang. Windows 8 och problemet är såååå enkelt att fixa, varför inte bara göra det, vara nöjda och strunta i snacket om att dom borde ha infört en valmöjlighet?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag tror att vad folk mest ogillar med 8:an är att känslan av att man blir påprackad något som Microsoft har tagit fram för att i slutänden sälja mer mobiltelefoner och plattor. Microsofts tanke är att man skall känna igen sig över plattformarna och då välja något som man känner igen. Detta får vi PC-användare lida för och det är grunden till all aversion. Ja, förutom att ett OS för en mobiltelefon suger på en PC

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Har helt undvikit Win8 men testade ett program till Win7 som ger en liknande "startmeny" och jag måste ändå säga att jag gillar det. Däremot finns det hiskerligt många problem nu som tas upp i en halv miljon "windows 8 rage"-videor på tuben. Hoppas de tar itu med dem för idén med den något tablet-inspirerande startmenyn är god så länge det går att ta bort och lägga till allt man vill ha. Snabbare access till allt man vill åt.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk

Jag är en av de som gillar start-menyn i Windows 7. Idag använder jag den till att komma åt Documents, Pictures mm. Sedan har jag lagt några få program som jag inte använder så ofta men som jag inte vill ha på skrivbordet eller nere i taskbaren. Nu har jag bara kört preview-versionen i två veckor. Men jag gillar inte Metro för fem öre. Nu sitter jag bakom en 30"-skärm men jag gillar inte när startskärmen ska ta upp hela skärmen. Den "nya" startknappen i 8.1 tycker jag inte heller fungerar riktigt bra. Jag hittar ingenstans att stänga av charms-baren som dyker upp när muspilen befinner sig i nedre högra hörnet. För att stänga av de två övre hörnen så har jag hittat var man gör det.

Det lilla jag kört 8.1 så känns OS:et "förvirrande" på något sätt. Det är en blandning mellan helskärm och fönster när man är i desktop-läget. Jag skulle tex skapa en ny användare på datorn. Först är jag i fönstret för "User accounts". Väljer jag "Manage another account" och "Add a new user in PC settings" så går OS:et från ett fönster till helskärm. Varför? Det kanske är någon inställning som jag inte hittat ännu. Men att jag tycker det är "förvirrande" är kanske för jag inte kört det så länge än. Om jag upplever OS:et "förvirrande" när jag kört det en längre tid återstår att se.

Jag har inga problem med att lära mig nya saker. Jag tycker det är roligt. Men när nya saker leder till mer klick för användaren då är det enligt mig en försämring. Förutom alla pastell-färger (jag gillar aero) och växlingar till helskärmslägen så finns det mycket som jag gillar med 8.1 preview versionen.

Permalänk
Medlem

Enda man behöver egentligen är Classic Shell, sen kan man köra Windows 8. Men jag tycker inte jag får några fördelar med att köra Windows 8 utöver Windows 7 och håller mig därför till 7:an.
Spelen fungerar ju sämre i Windows 8 också vad jag har sett.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Så jag ska uppgradera till något trasigt så jag har något att fixa istället för att stanna kvar på ett helt OS?
Tack, men nej tack.

<IRONI>Exakt strunta i det för det är verkligen inte värt 2 minuter tungt klickande med pekfingret för att lösa besvären och sedan kunna dra nytta av alla förbättringarna.</IRONI> GLHF!

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Ett skrivbord med ikoner blir snabbt rörigt, men har du verkligen så många program att du inte kan ha några pinnade i aktivitetsfältet? Anledningen att jag frågar är att det blir lite löjligt att trycka så hårt på en rent kosmetisk fråga.

Valfrihet är bra, men det är microsofts produkt och då får de göra designval. Det är väl bra att de tar bort gamla saker, windows är tillräckligt stort som det är. Detta är som sagt en kosmetisk fråga, och vill du ändra något så går det att göra.

Edit: Det är bra att de tar bort saker som inte har någon funktion.

Jag håller inte med om att det är kosmetiskt. Lika lite som startmenyn vs programhanteraren var en kosmetisk fråga på sin tid.

Knäckfrågan för mig är numera helskärmsupplägget. Jag ser inte nyttan i det för min egen del. Jag har ingen Xbox, ingen platta med Windows 8 och inte Windows phone, och jag vill heller inte ha. Att de strävar efter att integrera sina system är väl förståeligt, men för gruppen "Windows är ett operativsystem jag kör på min PC finns mycket liten nytta med Modern UI, såvida man inte tycker att det är bra med fullskärm och den biten, men det gör inte jag. Och även om det hade varit en kosmetiskt fråga, så är det ju bevisligen inte svårt att stoppa tillbaka startmenyn som ett alternativ, så Microsoft borde göra det istället för att behålla sin "sluta gnäll" attityd, för den håller inte. Det har gått nästan ett år. Människan tar vanligtvis 3-4 veckor att vänja sig vid något som upplevs som en positiv förändring. Det är Microsofts ansvar att fixa ett operativ jag gillar om de vill ha Mina pengar. Som det är nu känns ett köp som att man går med på deras "touch first" ideologi, och det gör inte jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Enda man behöver egentligen är Classic Shell, sen kan man köra Windows 8. Men jag tycker inte jag får några fördelar med att köra Windows 8 utöver Windows 7 och håller mig därför till 7:an.
Spelen fungerar ju sämre i Windows 8 också vad jag har sett.

Rent generellt ska det inte vara några som helst skillnader mellan spelens kompabilitet mellan Windows 7 & 8, givetvis finns det säkert undantag.
Men det är väldigt få som jag sett beskriva att dom har problem med flera år gamla spel bara för att dom använder Windows 8, så det där är en ren och skär myt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Hade folk bara velat "fixa" Windows 8 så fixar dom man sig en egen startmeny, det går på 2sek om du är nöjd. Varför sitta och klaga och vänta då dom beviserligen verkar ha bestämt sig för att slopa startmenyn? Det är ju den punkten som är den största hatpunkten ang. Windows 8 och problemet är såååå enkelt att fixa, varför inte bara göra det, vara nöjda och strunta i snacket om att dom borde ha infört en valmöjlighet?

Vänd på det. De flesta verkar ju faktiskt föredra startmenyn, så varför inte ta bort Modern UI så kan de som absolut vill ha det sitta med tredjepartsprogram se'n. Hade du gått med på det? Eller är du emot valfrihet bara för att du råkar gilla det som det är nu?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vänd på det. De flesta verkar ju faktiskt föredra startmenyn, så varför inte ta bort Modern UI så kan de som absolut vill ha det sitta med tredjepartsprogram se'n. Hade du gått med på det? Eller är du emot valfrihet bara för att du råkar gilla det som det är nu?

Allt jag säger är att då läget som det är nu så är problemet löst på 2min (inte sek, ber om ursäkt där) för dom som verkligen inte kan leva med Modern UI. Det snackas hej vilt om att alla skulle välja Windows 8 pga. det är mycket under skalet som är förbättrat, vilket det också är, varför då inte bara ta del av dessa funktioner, inaktivera Modern UI och köra på? Det är just den biten som förundrar mig hos dom inte gillar det nya Windows.

Möjligtvis kanske ser jag lite enkelspårigt på det hela, är så klart inte emot valmöjlighet. Den posten du citerade vart lite felformulerad från min sida. Jag tycker oavsett vilket att det är strongt gjort av dom att inte backa på hela punkten ang. just Modern UI bara för att majoriteten troligtvis inte lärt sig det ännu. Dom har ju en vision med det hela, klart dom inte backar med en gång. Om nu dom har bestämt sig för att satsa på Modern UI istället över startmenyn så borde det ju vara upp till dig som användare att fixa det om du inte är nöjd?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det är kanske inte tillgängligt på MSDN? Har iofs inget sådant konto, så jag har ingen aning om hur tillgängligheten är där.

Jag skulle dock inte ta i den här releasen ens med tång, hehe.

hehen samma här, men den finns inte jag har kollat. Gissar på att jag får ett mail när den finns där endå kan vänta några dagar till

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Tips: Skriv ut en bild på din bakgrundsbild och rama in. Häng upp på väggen. Renare blir det inte.
Så kan du använda skrivbordet till något nyttigt istället.

Skrivet av Ozzed:

Det beror på vilket användarmönster man har. Det finns väldigt olika sätt att använda Windows på. Personligen vill jag ha ett rent aktivitetsfält, ett rent skrivbord, och kunna se mina öppna program medans jag öppnar nya, och då är det startmenyn som gäller.

....

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det beror på vilket användarmönster man har. Det finns väldigt olika sätt att använda Windows på. Personligen vill jag ha ett rent aktivitetsfält, ett rent skrivbord, och kunna se mina öppna program medans jag öppnar nya, och då är det startmenyn som gäller.

8.1 förbättrar visserligen men jag tycker inte att det räcker. Om man fick välja så hade de här diskussionerna inte behövt finnas. Att tycka att det är negativt med valfrihet och endast ge plats åt det gränssnitt man själv gillar tycker jag inte håller.

Det har nästan gått ett år, det handlar inte om "fanatiskt tjat".

Visst finns det startisback och liknande, men det är tredjepartslösningar och supportas inte av Microsoft, så för mig personligen går det bort. Jag tänker inte köpa ett operativsystem som jag behöver tredjepartsprogram till gränssnittet för att kunna trivas med. Det skall vara behagligt att använda sin PC, inte huvudvärksframkallande.

Men tredjepartsprogram till gränssnittet för att kunna trivas med det, har man ju fått göra sen 98 tiden, så ärligt talat så fattar jag inte heller?
Eller du använde inte tredjepartsprogram till XP eller Win 7?

Och om du inte gör/gjorde det, så tycker jag ärligt talat synd om dig.

Det är väl inga fel på tredjepartsprogram. Jag själv tycker att dom gör så smarta saker och lösningar, så det är bara dumt att inte använda dom.

Listan kan göras hur lång som helst.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vänd på det. De flesta verkar ju faktiskt föredra startmenyn, så varför inte ta bort Modern UI så kan de som absolut vill ha det sitta med tredjepartsprogram se'n. Hade du gått med på det? Eller är du emot valfrihet bara för att du råkar gilla det som det är nu?

Så du menar att de som har en surfplatta med windows 8 ska ladda ner "modern UI" för att kunna ha ett touch-UI? Meningen med Modern UI är väl att det ska vara tillgängligt för både surfplatta, touch/laptop/desktop datorer?

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men tredjepartsprogram till gränssnittet för att kunna trivas med det, har man ju fått göra sen 98 tiden, så ärligt talat så fattar jag inte heller?
Eller du använde inte tredjepartsprogram till XP eller Win 7?

Och om du inte gör/gjorde det, så tycker jag ärligt talat synd om dig.

Det är väl inga fel på tredjepartsprogram. Jag själv tycker att dom gör så smarta saker och lösningar, så det är bara dumt att inte använda dom.

Listan kan göras hur lång som helst.

Ja, folk verkar klaga på allt, många klagar på inga appar, men oftast är det väl tredjerpartsutvecklare som gör de? Eller vill alla att Microsoft gör alla appar till W8?

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S