Permalänk
Medlem

Kongo - Snälla läs.

Ge mig 10 minuter av Din tid.

Tänker klistra in en länk angående ett ämne. krigets kongo och kvinnors lidande.
Den är främmande för absoluta majoriteten av alla er som kommer läsa den. Den är främmande eftersom det berör ett ämne som man ibland hör en kort notis om på nyheterna men inget mer. Den är främmande eftersom inga av västländerna är ute efter att sprida demokrati eller friheten som de alltid så tappert kämpar för. Den är främmande eftersom man knappt berör den i skolan. Den är främmande eftersom det är världens fattigaste land och folk det rör sig om.

Denna länk handlar om Kongo och hur den krigshärjade befolkningen lider. Kvinnor råkar illa ut varje år, månad, vecka, dag, timme och minut.

Är det enbart en artikel jag verkligen ber dig läsa så är det denna.
Du kommer inte må bra efteråt, men läs den ändå.

http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2013/08/Tva-mil...

Diksussionsfråga eller tanke? Absolut inget. Ni får skriva helt fritt, om ni ens vill skriva.

Men läs.

Permalänk
Hedersmedlem

Läst. Det var ju inget trevligt skulle jag säga. Det finns gott om länder i världen och massvis med militära resurser. Sjukt att så många kan stå vid och bara titta på. Man blir ledsen för mänskligheten. Inte bara för att ingen hjälper men för sakerna som människor är kapabla att göra.

Permalänk
Medlem

Mjo, fruktansvärt.
Har dock läst och hört om att det ser ut sådär därnere förut, så det var ingen överraskning, även om det på sitt sätt alltid är lika överraskande att det finns sådana svin som knappast kan betraktas som människor med tanke på vad de gör. Att kalla dem för djur vore en grov förolämpning av djuren som aldrig är så utstuderat grymma som dem.

Finns det något att göra för att stoppa sådant så är jag och antagligen de allra flesta civiliserade människor för alla insatser för att stoppa det.

Skrivet av CSM101:

Tänker klistra in en länk angående ett ämne. krigets kongo och kvinnors lidande.
Den är främmande för absoluta majoriteten av alla er som kommer läsa den. Den är främmande eftersom det berör ett ämne som man ibland hör en kort notis om på nyheterna men inget mer. Den är främmande eftersom inga av västländerna är ute efter att sprida demokrati eller friheten som de alltid så tappert kämpar för. Den är främmande eftersom man knappt berör den i skolan. Den är främmande eftersom det är världens fattigaste land och folk det rör sig om.

Här verkar du antyda att vi här i väst på något sätt gör fel ? Att västländerna skulle behöva sprida någon sorts demokrati för att få stopp på det hela ?
Så fort väst blandar sig i något lands förehavanden (speciellt om det är USA (som ju ofta har resurserna)), så kallas de ju bara för imperialister och folk börjar skylla på dem för situationen.
Jag skulle dock gärna se att vi fick dit någon internationell styrka som kunde sätta stopp för de galningar som härjar där. Om det är politiska möjligt är en annan sak.

Sedan kan man fråga sig om det är västvärldens uppgift att försöka civilisera resten av världen. Det finns säkert en del man kan göra för att underlätta processen, men en förändring måste komma inifrån "folksjälen" i grunden för att bli bestående.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Det var en gliring mot främst USA och GB som påstod sig vilja sprida demokrati och frihet till diverse länder, men i helt och hållet skiter i denna fråga. Detta trots att FN varit där i ett decennium?

Menade inte att det var västs fel att situationen är som den är, även om det var skit redan under tiden Belgien styrde landet och mördade miljontal och lemlästade fler under sitt styre för att bland annat tvinga befolkningen att utvinna gummi.

Det är en hemsk situation som ingen tar initiativet till att förbättra eller förändra.

Vill man hjälpa så finns det i kommentarsfältet i artikeln jag länkat till lite tips och kontaktuppgifter.

Permalänk

Jag tycker det påminner om vissa ställen i Mexico, skillnaden är dock att våldet i Mexico utger ett direkt hot emot USA. Ändå är det i princip omöjligt att stoppa med enbart polisiära insatser. Lite åt detta håll börjar vi även gå åt i sverige (dock inte våldtäkterna) och även här är inte enbart mer polisresurser lösningen på problemet.

Det jag reagerade emot var detta citat från artikeln som antyder att det inte hade varit så svårt att lösa.
– Världen har kapacitet att stoppa kriget. För man strider inte mellan stammar, inte om etnicitet, inte om religion. Kriget handlar om pengar. Man krigar för att kontrollera gruvor, för att kontrollera Kongos naturresurser.

Nå min åsikt är vad som ska göras är att hela det statliga utlandsbidraget ska skärpas upp där det tydligt framgår till vad de skänker pengar till och att det även granskas till vilka som är i behov. Dessutom efterfrågar jag feedbak, vad leder våra resurser till? Detsamma gäller det med de militära insatserna, ärligt talat om vet jag inte alls var våra svenska FN soldater gör just nu, en gissning är väl att några finns i irak och närliggande länder.
För övrigt är mitt förtroende för FN inte stort: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/fn-praglas-av-inkompeten...

Så vad ville jag säga med mitt inlägg, jo att jag vet om att det finns en massa problem i världen, jag vet om att det finns en massa korrupta organisationer som påstår sig göra något åt saken. Problemet för att få såna som mig att engagera sig är att det idag är för jobbigt att veta vad som föregår och jag har knappast tid & råd att lägga ner tid på att gräva djupare i det.

Lösningen för Kongo såsom vissa delar av Mexico, ja det är inget lätt att lösa.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Den flög förbi i mitt facebookflöde häromdagen, väldigt hemsk läsning.

Blev i somras tillfrågad om jag och tjejen ville komma ner till Afrika och hjälpa en volontärorganisation efter studierna var klara men det känns ju inte särskilt säkert att ens åka dit för att hjälpa :/

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Den flög förbi i mitt facebookflöde häromdagen, väldigt hemsk läsning.

Blev i somras tillfrågad om jag och tjejen ville komma ner till Afrika och hjälpa en volontärorganisation efter studierna var klara men det känns ju inte särskilt säkert att ens åka dit för att hjälpa :/

Vilket land var det? Har en tjejkompis som jobbade som volontär med småbarn i Tanzania och hon uppskattade så något oerhört. Hade nog dock hållit mig undan Sudan, Liberia, Kongo, Somalia etc haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Vilket land var det? Har en tjejkompis som jobbade som volontär med småbarn i Tanzania och hon uppskattade så något oerhört. Hade nog dock hållit mig undan Sudan, Liberia, Kongo, Somalia etc haha.

Man får vara jävligt försiktig i många av länderna där nere... http://news.sky.com/story/1126572/zanzibar-acid-attack-teens-...

Permalänk
Medlem

Spräng skiten och börja om
Nej, jag vet inte vad man ska göra åt det där. Hela vår ekonomi bygger ju på att andra har det sämre. Men jo, jag tycker det är lika fruktansvärt som alla andra. Vidrigt att människor kan falla så lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Hela vår ekonomi bygger ju på att andra har det sämre.

Jag tror faktiskt att en hel del av problemet är just att en majoritet av människor har just den missuppfattningen. Jag vet inte varför det är så, förmodligen för att man får lära sig det i skolan och av media.

Permalänk
Medlem

Alla som läser det här har varje dag en chans att visa att de kan bättre än så. Och att lära andra att också leva bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Jag tror faktiskt att en hel del av problemet är just att en majoritet av människor har just den missuppfattningen. Jag vet inte varför det är så, förmodligen för att man får lära sig det i skolan och av media.

Det är ingen missuppfattning. Däremot kan man läsa in mer eller mindre i "ha det sämre". Billig energi och billig arbetskraft är resurser som krävs för att hjulen hela tiden ska kunna snurra snabbare [som det ser ut nu] .

Förlåt för OT. Jag ska läsa artikeln, även om det kanske skulle kännas bättre att bara blunda..

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera denna bok http://books.google.se/books/about/BLODBADET_PA_RWANDISKA_FLY...
Visst, inte Kongo men närliggande åtminstone. Riktigt rörande historia och jag har träffat författaren själv (han var lärare på min högstadieskola).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Vad kan vi göra? Maila politiker och skänka pengar känns fruktansvärt lönlöst. Nu vill jag stoppa sånt här våld generellt, inte bara i Kongo men vilka företag är det som köper av dessa terrorister? Kan vi maila dessa? Om vi får ut information i from av insändare i populära tidskrifter där vi bl.a outar dessa företag tror jag vi kan göra skillnad... Men jag vet inte.. Vad har ni spånat fram?

//P.s ja jag undvek denna tråden en längre tid, det visar hur de flesta människor tänker egentligen, vi vet att allt är skit men eftersom vi inte kan lösa det i en handvändning blundar vi bara -.-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Vad kan vi göra? Maila politiker och skänka pengar känns fruktansvärt lönlöst. Nu vill jag stoppa sånt här våld generellt, inte bara i Kongo men vilka företag är det som köper av dessa terrorister? Kan vi maila dessa? Om vi får ut information i from av insändare i populära tidskrifter där vi bl.a outar dessa företag tror jag vi kan göra skillnad... Men jag vet inte.. Vad har ni spånat fram?

//P.s ja jag undvek denna tråden en längre tid, det visar hur de flesta människor tänker egentligen, vi vet att allt är skit men eftersom vi inte kan lösa det i en handvändning blundar vi bara -.-.

Tack för att du ändå valde att läsa i tråden.

Företagen lär vara väldigt många, vissa av naturtillgångarna används bland annat i elektronik om vi alla har hemma.

Det må kännas hopplöst, men även de största förändring börjar med ett fåtal röster.

Till alla er som läst artikeln och funnit den intressant vill jag be att ni delar med er av den till folk ni känner. Inte för att det kommer förändra något nu, men kunskap är viktigt!

Permalänk
Medlem

Läste artikeln och det var inget nytt. Dessa regioner går inte att tämja så länge befolkningen befinner sig i sitt nuvarande stadie. Och innan nån skriker "rasist" så tycker jag det är på sin plats att faktiskt belysa det som händer. Dessa personer befinner sig hundratals år bakåt när det handlar om upplysning och det vi kallar ett modernt samhälle. De befinner sig i medeltiden både teknologiskt och ideologiskt. Den teknologi som finns är importerad. Kvinnor ses som barnafödande maskiner och objekt som ska fylla mannens behov. Det enda som kan förändra situationen är utbildning av kvinnorna. Att de själva blir lärda att de är lika mycket värda som männen. Finns exempel från Indien där de införde utbildning för kvinnor och byarna där de levde blev snabbt moderniserade med lägre barnafödande och en enormt ökad livsstandard.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av brorsan:

Läste artikeln och det var inget nytt. Dessa regioner går inte att tämja så länge befolkningen befinner sig i sitt nuvarande stadie. Och innan nån skriker "rasist" så tycker jag det är på sin plats att faktiskt belysa det som händer. Dessa personer befinner sig hundratals år bakåt när det handlar om upplysning och det vi kallar ett modernt samhälle. De befinner sig i medeltiden både teknologiskt och ideologiskt. Den teknologi som finns är importerad. Kvinnor ses som barnafödande maskiner och objekt som ska fylla mannens behov. Det enda som kan förändra situationen är utbildning av kvinnorna. Att de själva blir lärda att de är lika mycket värda som männen. Finns exempel från Indien där de införde utbildning för kvinnor och byarna där de levde blev snabbt moderniserade med lägre barnafödande och en enormt ökad livsstandard.

Indien är ju det sämsta exemplet man kan ta på ett modernt samhälle där det finns oehörda klyftor, skapade av balnd annat religionen och den urgamla kulturen. Största delen av befolkningen lever ju i misär, i ghetton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Indien är ju det sämsta exemplet man kan ta på ett modernt samhälle där det finns oehörda klyftor, skapade av balnd annat religionen och den urgamla kulturen. Största delen av befolkningen lever ju i misär, i ghetton.

Du missar ju poängen totalt. Just de byarna jag pratade om är ju moderna nu. Sen att det finns andra områden där det gamla lever kvar stärker ju det jag vill säga, utbildning moderniserar, de ställen där utbildning saknas ligger kvar i stenåldern.

David Attenborough har jobbat med detta länge och är engagerad i organisationen Population Matters, som är ansvariga för det jag pratade om i Indien.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av brorsan:

Du missar ju poängen totalt. Just de byarna jag pratade om är ju moderna nu. Sen att det finns andra områden där det gamla lever kvar stärker ju det jag vill säga, utbildning moderniserar, de ställen där utbildning saknas ligger kvar i stenåldern.

David Attenborough har jobbat med detta länge och är engagerad i organisationen Population Matters, som är ansvariga för det jag pratade om i Indien.

Du har helt rätt och inget av det du skrivit kan anses vara rasistiskt, så jag tycker verkligen inte du ska behöva ursäkta dig för något sådant.

Utbildning av kvinnor och stärkande av kvinnors rättigheter har man sett vara den viktigaste komponenten i att få bot på fattigdom, driva fram utvecklingen och gå mot ett samhälle som liknar det vi har i väst.

Permalänk
Avstängd

Ja utbildning är mycket viktigt, men trots detta så finns det ingen garanti att orättvisor kommer försvinna. De behöver utbildning i mänskliga rättigheter och demokrati, inte till att skapa atombomber och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Ja utbildning är mycket viktigt, men trots detta så finns det ingen garanti att orättvisor kommer försvinna. De behöver utbildning i mänskliga rättigheter och demokrati, inte till att skapa atombomber och liknande.

Ja, för det är ju just kärnfysik jag menade att dom behöver undervisning i.

Det handlar såklart om grundläggande saker som att lära dom räkna, läsa och skriva.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kvinnor behöver utbildning, grundutbildning till att börja med och sen avancerad utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Kvinnor behöver utbildning, grundutbildning till att börja med och sen avancerad utbildning.

Inte bara kvinnor, alla människor behöver det. Men kvinnor ligger väl tyvärr sämst till i dagsläget, speciellt i dessa geografiska områden vi pratar om.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Inte bara kvinnor, alla människor behöver det. Men kvinnor ligger väl tyvärr sämst till i dagsläget, speciellt i dessa geografiska områden vi pratar om.

Ja absolut. Men att ge kvinnor möjlighet och chans till utbildning har man sett gagna samhällen oerhört då kvinnors utbildningsnivå har direkt korrelation med barnafödandet, vilket gör att de föder färre barn, tar hand om dem bättre och successivt driver samhället framåt.
Bäst är att utbilda kvinnor och män på samma villkor, men I många delar är set enbart män som utbildas och det har beviseligen inte funkat något vidare.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Nu har doktorn i fråga var en av nomineringarna till Nobels Fredspris men fick tyvärr inte den.

Vill man hjälpa genom ett enkelt SMS så kan man kolla in sidan
http://www.lakarmissionen.se/portal/page/portal/lakarmissione...

Här kan man rikta pengarna direkt till sjukhuset som tråden handlar om.

Om man vill.