MSI GTX 670 OC ersättningskylare?

Permalänk
Medlem

Jag kör SLI på mina 2 ASUS 670 DCII Top ligger nu idle på 30-33grader load har jag inte kollat för vet att det kyler tillräckligt bra ändå.

Permalänk
Lego Master

Och så var det klart! Nu är det chassifläktarna och processorfläkten som väsnas mest, men jag slipper åtminstone jetmotorn på grafikkortet. Löste det genom att sätta små flänsar på de VRAM-moduler som påverkades av monteringsbygeln:
https://www.dropbox.com/s/4opgxbwpqjp2wee/2012-12-23%2002.21....

Så lillejulafton har man fått en (relativt) tyst dator igen!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lego Master

Never ending story...

Har fått en del märkliga krascher de senaste dagarna, verkar vara relaterat till grafikkortet. Efter en stund relativt hård belastning, typ BF3 eller Farcry 3 så hänger sig datorn, inkl. ljudkort och hela kittet. Skärmen blir typ gul/vit-dassig och det är bara reset som hjälper. Misstänker att det kan vara VRAM-modulerna som inte fick tillräckligt med kylning som till slut blir överhettade, men kan inte verifiera det. GPUn går aldrig över 55 grader iaf. Provade att ominstallera grafikdrivrutinerna, men det knäckte samtliga spel i Steam. Skitkonstigt. Sitter och laddar ner Skyrim just nu för att se om jag kan få liv i det igen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lego Master

Mycket inlägg blir det.

Visade sig att spelen inte funkade just pga min ominstallerade grafikdrivis. Av en händelse används bara FXAA av de spel jag har på Steam, och eftersom jag gjorde en clean install av 310.70 så sattes den till "av" i Nvidia-panelen. Spelen startade därefter bara sporadiskt, och aldrig i helskärm. Satte igång FXAA i Nvidia-panelen och nu funkar spelen precis som vanligt. Det var dryga 25GB nerdraget i 600kB/s helt i rövens onöda. Ohwell, man har lärt sig nåt nytt iaf.

De slumpmässiga krascherna verkar jag ha kommit runt genom att helt enkelt stänga av automatisk fläktkontroll till grafikkortet och alltid låta det flåsa på max, 80% (varför det inte tillåter 100% vetefan). Det låter ändå inte mer än mina chassifläktar och/eller CPU-fläkten, så det gör inte mig nånting och VRAM-modulerna verkar hålla sig svala.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lego Master

Det var väl själve f....
Det fick bli originalkylaren igen. Kom inte ifrån krascherna, som jag fortfarande egentligen inte vet var de kommer från. Möjligt att det är voltage regulatorerna som busar med, kylflänsarna på dem blev betydligt mindre med sämre luftflöde med Turbo-kylaren. Återställt och hoppas nu på det bästa igen. Tur det inte blev en hysteriskt dyr läxa.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det var väl själve f....
Det fick bli originalkylaren igen. Kom inte ifrån krascherna, som jag fortfarande egentligen inte vet var de kommer från. Möjligt att det är voltage regulatorerna som busar med, kylflänsarna på dem blev betydligt mindre med sämre luftflöde med Turbo-kylaren. Återställt och hoppas nu på det bästa igen. Tur det inte blev en hysteriskt dyr läxa.

Var du noggrann med rengöringen och limmade fast kylflänsarna på rätt sätt? Var ganska mycket pill med det det. Själv kollade jag lite youtube guider innan jag började.

För mig har det varit den bästa investeringen i min dator, kanon-nöjd med min Arctic Cooling Accelero Xtreme III.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Toye666:

Var du noggrann med rengöringen och limmade fast kylflänsarna på rätt sätt? Var ganska mycket pill med det det. Själv kollade jag lite youtube guider innan jag började.

För mig har det varit den bästa investeringen i min dator, kanon-nöjd med min Arctic Cooling Accelero Xtreme III.

Jag hoppades det, men eventuellt inte. Däremot var jag noga nu när jag bytte tillbaka. Kraschar fortfarande.
Reverterar till 310.64 Beta-drivrutinerna för att se om det är något med de nya WHQL-drivisarna som är paj.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lego Master

Är fortfarande inne på att byta till tystare GPU-kylare nu när jag har fått bukt med högljudda chassifläktar och dessutom bytt till vattenkylning på CPUn. Har ju Twin Turbo 2:an kvar hemma, men inget mer termolim, kallat G-1 av AC tror jag. Jag kollade på Arctic Cooling's hemsida, men såg bara att det har utgått. Inet verkar inte ha lim, bara vanlig pasta. Vet nån vart jag kan få tag i mer termolim, eller duger det med vanlig pasta? Kortet kommer ju hänga uppochner så att säga, vill inte att flänsarna ska trilla av och orsaka dumheter och överhettning.

Arctic Silver's Thermal Adhesive finns ju, men silver och rekommendationen att "inte ha det på kretsar" känns sådär...dessutom är det relativt dyrt.

Hm. Provar att maila Inet, dom kanske har nån dutt G1 liggande.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Slutade det krascha efter att du bytte tillbaka till referenskylaren?
Jag har ett likadant grafikkort och jag är supernöjd...men det kan ha att göra med att jag har min dator i ett annat rum bakom 30cm betongvägg och 10m kablar till usb och skärmar

Permalänk
Lego Master
Skrivet av runeman:

Slutade det krascha efter att du bytte tillbaka till referenskylaren?
Jag har ett likadant grafikkort och jag är supernöjd...men det kan ha att göra med att jag har min dator i ett annat rum bakom 30cm betongvägg och 10m kablar till usb och skärmar

Nej, det gjorde inte det. Däremot slutade krascherna efter jag ner- och senare uppdaterade grafikdrivrutinerna. Misstänker att det var de som busade med mig, för nu är det stabilt igen, med 313.96.

Ja, när den står i kontoret är det egentligen inget problem, där sitter jag ändå med hörlurar när jag spelar (även om det hörs igenom lite ändå). Däremot vill jag gärna ha den i vardagsrummet ibland, och som den låter nu skrämmer den hunden lika mycket som dammsugaren när jag drar igång Assassin's Creed 3 på TVn.. =P

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Då kan jag varmt rekommendera en jättelång vga eller dvi kabel funkar utmärkt så länge man aktar sig för postorder från Kina

Permalänk
Lego Master

Fick svar av Inet, de hade ingen G-1 löst, men de tipsade istället om värmeledande dubbelhäftande tejp. Verkar bra, men beställde från Coolingstuff.se istället, eftersom de lämpligen bjuder på frakten under februari och då tejpen bara kostade 50kr så kändes det saftigt att pröjsa 49kr för frakten hos Inet även om jag gärna är dem trogen. Sorry boys. ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant tråd. Jag har nämligen exakt samma grafikkort som dig, och själv haft liknande upplevelse.

Jag köpte en sån här: https://www.inet.se/produkt/5322290/arctic-cooling-accelero-m...

Och satte på grafikkortet i november. Helt knäpptyst kylare som dessutom höll temspen betydligt lägre. So far so good. Ett problem med dessa kylare är dock att de inte dumpar värmen utanför chassit, utan den blir kvar inuti och ökar trycket på processorkylaren (Intels stock) rejält.

Största problemet är dock att jag precis som du haft upprepade krascher där hela datorn dör och där jag måste stänga av genom att hålla inne Poweknappen. Det händer kanske var 2-3 vecka. Verkar också helt slumpartat. Det kan ske precis när jag börjat spela, och händer även i spel där inte komponenterna ens behöver kämpa så hårt (i det första The Witcher bl.a). Är du säker på att det har med drivrutinerna att göra? De byts ju stup i kvarten och problemet har inte försvunnit för mig. Eftersom att det händer så pass sällan och inte bara i krävande spel så är det svårt att testa vad det är som ligger bakom problemet.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av LevelUp:

Väldigt intressant tråd. Jag har nämligen exakt samma grafikkort som dig, och själv haft liknande upplevelse.

Jag köpte en sån här: https://www.inet.se/produkt/5322290/arctic-cooling-accelero-m...

Och satte på grafikkortet i november. Helt knäpptyst kylare som dessutom höll temspen betydligt lägre. So far so good. Ett problem med dessa kylare är dock att de inte dumpar värmen utanför chassit, utan den blir kvar inuti och ökar trycket på processorkylaren (Intels stock) rejält.

Största problemet är dock att jag precis som du haft upprepade krascher där hela datorn dör och där jag måste stänga av genom att hålla inne Poweknappen. Det händer kanske var 2-3 vecka. Verkar också helt slumpartat. Det kan ske precis när jag börjat spela, och händer även i spel där inte komponenterna ens behöver kämpa så hårt (i det första The Witcher bl.a). Är du säker på att det har med drivrutinerna att göra? De byts ju stup i kvarten och problemet har inte försvunnit för mig. Eftersom att det händer så pass sällan och inte bara i krävande spel så är det svårt att testa vad det är som ligger bakom problemet.

Jag har inte haft några krascher sen jag bytte nu...öh...för tredje gången. Däremot har jag inte pressat datorn mer än att jag har kört senaste 3DMark och MSI Kombustor för att testa lite. I spelväg har jag bara haft igång BF2, KoTOR och X-Wing Alliance, knappast de mest krävande spelen för min dator. ^^

Jag kan dra igång Assassin's Creed 3 när jag kommer hem och lira ett par timmar för att stressa datorn en aning, men som det ser ut nu tror jag inte jag kommer få några stabilitetsproblem. Skillnaden från förra gången är ju som noterat i min förra post, att jag istället för G-1 använder värmeledande dubbelhäftande tejp. Möjligt att detta fungerar bättre. Dessutom kan jag tänka mig att Twin Turbo-modellen ger ett jämnare luftflöde över övriga komponenter på PCBn än Mono-modellen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag har inte haft några krascher sen jag bytte nu...öh...för tredje gången. Däremot har jag inte pressat datorn mer än att jag har kört senaste 3DMark och MSI Kombustor för att testa lite. I spelväg har jag bara haft igång BF2, KoTOR och X-Wing Alliance, knappast de mest krävande spelen för min dator. ^^

Jag kan dra igång Assassin's Creed 3 när jag kommer hem och lira ett par timmar för att stressa datorn en aning, men som det ser ut nu tror jag inte jag kommer få några stabilitetsproblem. Skillnaden från förra gången är ju som noterat i min förra post, att jag istället för G-1 använder värmeledande dubbelhäftande tejp. Möjligt att detta fungerar bättre. Dessutom kan jag tänka mig att Twin Turbo-modellen ger ett jämnare luftflöde över övriga komponenter på PCBn än Mono-modellen.

Insåg att det faktiskt var möjligt att jag missat att ta ner senaste drivrutinerna, så jag gjorde det nyss. Får se om/när datorn kraschar igen. Även fast det låter fullt möjligt det är övriga komponenter på grafikkortet som blir överhettade, så verkar det inte logiskt när jag tänker efter på när krascherna skett. De har förvisso bara skett under spelande, men sällan efter att jag spelat länge. När det väl sker så slår jag bara igång datorn igen och fortsätter spela och felet kommer inte tillbaka förrän någon vecka igen. Hmm, mycket skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Nej, det gjorde inte det. Däremot slutade krascherna efter jag ner- och senare uppdaterade grafikdrivrutinerna. Misstänker att det var de som busade med mig, för nu är det stabilt igen, med 313.96.

Jahopp. Efter 2 veckor helt utan problem så kraschade datorn 2 gånger under loppet av 5 minuter under Witcher 2 spelande nu ikväll. Får ta och slänga på den gamla kylaren och se om det är problemet... =/ Tror inte att det är problemet, men vad gör man?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av LevelUp:

Jahopp. Efter 2 veckor helt utan problem så kraschade datorn 2 gånger under loppet av 5 minuter under Witcher 2 spelande nu ikväll. Får ta och slänga på den gamla kylaren och se om det är problemet... =/ Tror inte att det är problemet, men vad gör man?

Jadu... jag bytte tillbaka till originalkylaren, men får fortfarande krascher i bland annat BF3. Fick svar från Arctic Cooling som föreslog att man skulle montera kylflänsar även på baksidan av kortet för att eventuellt hjälpa till lite med kylningen. Men om man inte får ett vettigt luftflöde över de flänsarna ser jag inte hur det skulle kunna hjälpa speciellt mycket.

Svaret i sin helhet:

Citat:

Dear X,

Thank you for contacting ARCTIC’s support.

I apologize for the delay in response, we've just finished celebrating Chinese new year.

Please start by installing "GPUZ," which is a software to help monitor the VR temperatures. Try installing this and stress the computer a bit to see how the temperatures are looking.

A method to lowering the VR temp is to add thermal pad behind the VR as well(that is pasting a thick pad pad / or heat sink behind the card). It may help a little bit. Please make sure proper insulation is made to avoid short circuited.

I hope this helps.

Best regards,
Y

Jag körde igång GPU-Z, men jag hittar inget om några VR-temperaturer...saknar GTX 670 dessa sensorer, eller snackar herr AC skit?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jadu... jag bytte tillbaka till originalkylaren, men får fortfarande krascher i bland annat BF3. Fick svar från Arctic Cooling som föreslog att man skulle montera kylflänsar även på baksidan av kortet för att eventuellt hjälpa till lite med kylningen. Men om man inte får ett vettigt luftflöde över de flänsarna ser jag inte hur det skulle kunna hjälpa speciellt mycket.

Svaret i sin helhet:

Jag körde igång GPU-Z, men jag hittar inget om några VR-temperaturer...saknar GTX 670 dessa sensorer, eller snackar herr AC skit?

Har inte en aning om jag ska vara ärlig. Ska ta och byta kylaren idag har jag tänkt. Googlat runt, och hittar inga bra tips på vad det ska vara förutom just hårdvaran det är fel på.

Permalänk

Det är VRM(strömförsörjningen) som blir för varm, då krashar det efter ett tag.

Använd inte Arctics skit lim när ni monterar kylflänsar på VRM, kortsluter man där så är det inte alls bra. Kör med värmeledande dubbelhäftande tejp ( https://www.inet.se/produkt/5322224/varmeledande-dubbelhaftad... )

Då kan det inte kortsluta och kylflänsarna sitter fast väldigt bra, har själv pajjat ett 7970 pga. att jag använde Arctics medföljande lim/kylpasta som medföljde Accellero 7970.

Accellerro Extreme/7970 är helt otroligt bra kylare, har haft windforce x3(Gigabyte 7970) och den låter som ett jetplan jämfört med Accellero 7970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det är VRM(strömförsörjningen) som blir för varm, då krashar det efter ett tag.

Fast krascherna sker inte alltid efter en lång stunds spelande, utan ibland 5min efter att ha startat spelet, medan jag andra gånger sitter flera timmar helt utan problem.

Permalänk
Skrivet av LevelUp:

Fast krascherna sker inte alltid efter en lång stunds spelande, utan ibland 5min efter att ha startat spelet, medan jag andra gånger sitter flera timmar helt utan problem.

Japp, det är VRM ändå tro mig. Du tar helt bort all kylning från VRM's när du tar av orginal kylaren.

VRM är voltregulatorerna som försörjer kortet med all ström, det blir varmt som f-n

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDBoy:

Ni skulle köpt märken som Gigabyte, MSI, Asus med deras egen kylare, köp inte referenskylare nästa gång, de suger.

Har namnet ''Amdboy''... xDD :*