Några frågor om första datorbygget.

Permalänk
Medlem

Några frågor om första datorbygget.

Tjena! Nu är det så att jag hade tänkt att bygga mig en dator, vilket jag aldrig gjort innan, så jag är inte så high på vad som ska med för att få den att rulla på fint utan problem. Den ska kunna köra spel relativt bra, maxa är inte ett krav men åtminstone med märkbart bra kvalitet. Spel som jag planerar att lira mycket på den är Total War: Rome II, LoL, Dota 2, BF3 och kanske endel andra lite krävande och nyare spel. Klarar den här av jobbet eller är jag helt ute och cyklar? Ska jag byta ut någon del mot något bättre/mer prisvärt? Och är det värt att köpa OS eller ska jag tanka det istället och i så fall är det krångligt att fixa? Budgeten ligger runt 10k, men är ganska flexibel. https://www.inet.se/kundvagn/visa/3760069/2013-08-23

Permalänk
Medlem

Det ser väl generellt rätt hyfsat ut. Köp Windows, det är strängt förbjudet att prata om piratkopiering här. Några små ändringar går nog att göra:

* byt till Fractal Design R4 chassit
* du har missat CPU-kylare, lägg till en i den prisklass du vill köpa. H80i är en bra och tyst variant, men kanske är lite för dyr?
* jag är inte helt säker på hur den där SSDn presterar, om du inte vet det själv skulle jag bytt till någon annan bevisat stabil och bra som Samsung 840 eller den som jag har, Corsair Neutron
* du har engelskt Windows med. Du kanske vill ha det men ville bara göra dig uppmärksam på det.
* om du har råd skulle jag gått upp till en Corsair AX760i/AX750 PSU. De är modulerna och knäpptysta. Passar även bra med de kablarna i chassit jag rekommenderar för dig. PSUn är ju den viktigaste delen i datorn, utan den kan den inte starta. Det är vanligt att folk köper agg av dålig valåret för att spara pengar vilket är lite dumt. Många tror att det bara är antalet watt som spelar roll vilket är allt annat än rätt.

Det var vad jag kunde komma på nu när jag sitter vid mobilen.

PS. Varför köper du inte Haswell istället? Mycket marginellt bättre, men lika bra att köpa av senaste serien både när det gäller CPU och moderkortet chip.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Läste att din budget var runt 10 lax och en bättre dator för dom pengarna än den här är väldigt svår att hitta: https://www.inet.se/produkt/v100244/dator-i-delar-sweclockers...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melodylekfull:

Läste att din budget var runt 10 lax och en bättre dator för dom pengarna än den här är väldigt svår att hitta: https://www.inet.se/produkt/v100244/dator-i-delar-sweclockers...

Håller med, det är ett fint paket! Jag skulle dock bytt till Fractal Design R4 som chassi och GTX 780 som grafikkort. Det kommer att göra märkbar skillnad i tunga spel. Detta är såklart om du vill lägga de extra pengarna på det, men du skriver att du är flexibel så.

En annan billig ändring är att lägga till 8GB ram så att du får totalt 16GB. Du kan då utan problem stänga av swap-filen och få en snabbare och rappare dator. Minne är så pass billigt nu för tiden så det är lika bra att ta i lite extra - bättre med för mycket än för lite och få seg dator. Byt då även minnet till en sort som är 2st 8GB moduler, Corsair Vengeance 1600 MHz är populära och fungerar mycket bra. Äger de själv fast 32GB totalt.

Glöm inte att lägga till Windows i det där paketet om du tar det. Jag skulle också kollat om samma delar är billigare på någon annan sida då Inet blivit ganska dyra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Håller med, det är ett fint paket! Jag skulle dock bytt till Fractal Design R4 som chassi och GTX 780 som grafikkort. Det kommer att göra märkbar skillnad i tunga spel. Detta är såklart om du vill lägga de extra pengarna på det, men du skriver att du är flexibel så.

En annan billig ändring är att lägga till 8GB ram så att du får totalt 16GB. Du kan då utan problem stänga av swap-filen och få en snabbare och rappare dator. Minne är så pass billigt nu för tiden så det är lika bra att ta i lite extra - bättre med för mycket än för lite och få seg dator. Byt då även minnet till en sort som är 2st 8GB moduler, Corsair Vengeance 1600 MHz är populära och fungerar mycket bra. Äger de själv fast 32GB totalt.

Glöm inte att lägga till Windows i det där paketet om du tar det. Jag skulle också kollat om samma delar är billigare på någon annan sida då Inet blivit ganska dyra.

Skickades från m.sweclockers.com

FD R4 är inte övermäktigt. Finns många andra bra chassin.

Från 760 -> 780 är inte att betala "lite extra". Det är en ganska stora merkostnad.

En dator för runt 10 papp, + OS + 780 + extra minne. Vi är nu i krokarna runt 15.000 (har inte lagt ihop något paket men lär inte vara långt ifrån), en 50 procentig ökning från det ursprungliga priset.

Jag rekommenderar att du kikar på sommardatorn + OS. Chassi kan du ju kika runt lite på och se om du hittar något som du tror passar dig bra.

Permalänk
Medlem

Tackar för feedbacken, tog en titt på sommardatorn och den såg riktigt bra ut, men diskuterade lite med en polare och bestämde mig för att byta ut några delar så det blev detta istället: https://www.inet.se/kundvagn/visa/3761309/2013-08-23
Bestämde mig för att köra på EVO ändå då jag tittade runt lite på diverse recensioner och hittade inga problem med den. Så jag tror nog att jag kör på dessa delar, OS tittade jag lite på och hittade en studentrabatt på Windows 8 för typ 500 spänn så jag kör troligtvis på det. Any objections?

Permalänk
Hjälpsam

Ta moderkortet o CPU+ minnen i paket så får du 1600MHz minnen till lägre totalpris https://www.inet.se/produkt/v100245/uppgraderingspaket-basera...

998:- för montering är inte kul, särskillt när du inte köper Windows. INET kan ju inte installera alla drivrutiner mm då. . . .ingen du känner som kan hjälpa dig koppla ihop detta?

Permalänk
Medlem

Uppgraderingspaketet gick precis ur lager så jag får väl ta delarna separat iallafall men det var ju inte så extremt mycket dyrare ändå så det är väl lugnt. Sen så ringde jag till en kille som jobbar på en lokal datorbutik och han skulle kunna fixa att montera den med OS och drivrutiner för ett ordentligt mycket lägre pris så jag kör på det då istället.

Permalänk
Hjälpsam

Finns det 200:- billigare ASUS baserade paketet annarshttps://www.inet.se/produkt/v100250/asus-uppgraderingsp... . . . .kanon att du fick montering billigare

Permalänk
Medlem

Det står Ivy Bridge i beskrivningen, men när jag kollar upp 4670k så hittar jag bara Haswell... tabbe av inet?

Permalänk
Hjälpsam

haha, örnöga.. "kraftfulla Ivy Bridge i5 4670K" va en spännande felskrivning
pinsamt fel av INET men shit happens

Permalänk
Medlem

haha jo, men jag tar och kör på det där paketet då tillsammans med allt annat så blir det nog bra. Tackar så mycket för hjälpen!