Permalänk
Medlem

Problem med fiber

Hej
Fick fiber indraget av svensk infrastruktur för 2 veckor sedan.
Om jag kopplar dator via kabel till fiberboxen funkar det. Kopplar jag in min nya router (linksys ea6500) funkar den inte. Om jag kopplar in den hos min granne så fungerar den. Hans asus u66 funkar hos honom men inte hos mig.
Av 5 grannar funkar min router hos 2.
Tar jag en billig 300kr router så funkar mitt uttag som det ska.
Jag får ingen ip-adress.
Svensk infrastruktur vet inte vad som kan vara fel och bahnhof som är internetleverantör säger att det funkar om det går med en dator och de har ingen routersupport.

Vad kan vara fel????
Känns som att det är något i systemet som inte stämmer. 2 grannar har samma problem. Billig router funkar, dyr funkar inte. Men våra dyra funkar hos 2 andra grannar.

Permalänk

Kopplar du den i rätt port på "fiberboxen"?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Om du byter MAC addressen på WAN interfacet på routern innan du kopplar in den, funkar det då?

Permalänk
Medlem

Ja. Port ett enligt manualen. Den funkar hos två grannar men inte hos mig eller två andra.

Permalänk
Medlem

Har klonat datorns macadress och det funkar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkan76:

Hej
Fick fiber indraget av svensk infrastruktur för 2 veckor sedan.
Om jag kopplar dator via kabel till fiberboxen funkar det. Kopplar jag in min nya router (linksys ea6500) funkar den inte. Om jag kopplar in den hos min granne så fungerar den. Hans asus u66 funkar hos honom men inte hos mig.
Av 5 grannar funkar min router hos 2.
Tar jag en billig 300kr router så funkar mitt uttag som det ska.
Jag får ingen ip-adress.
Svensk infrastruktur vet inte vad som kan vara fel och bahnhof som är internetleverantör säger att det funkar om det går med en dator och de har ingen routersupport.

Vad kan vara fel????
Känns som att det är något i systemet som inte stämmer. 2 grannar har samma problem. Billig router funkar, dyr funkar inte. Men våra dyra funkar hos 2 andra grannar.

Har alla Bahnhof som internetleverantör?

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem

Alla har bahnhof som leverantör. Vi skulle få 3 år gratis internet men det är någon tvist mellan svensk infrastruktur och bahnhof om det där. Bahnhof säger att de inte gör något för att begränsa. -funkar det med dator är det inget fel.
Kan de begränsa så att det inte funkar. Skräproutrar verkar ju funka.....och det fungerar på vissa adresser.

Permalänk
Medlem

Har äntligen fått tag i en tekniker och de tror att det är fel i en switch i området.

Permalänk
Medlem

Har samma problem i Järfälla efter en nyligen gjord installation av fiber från Svensk Infrastruktur med 3 års bredband från Bahnhof. Kopplar jag en dator direkt till fiberswitchen (XG6746) får den oftast en ip adress direkt även om det ibland inte händer något och således ingen internetaccess. I de fall datorn får en IP adress fungerar Internetaccessen bara 10-20 minuter. Sedan dör just den anslutningen även om en dator ansluten till en annan port i samma switch fortfarande kan fungera. Verkligen konstigt.
Har provat att ansluta tre olika routers till fiberswitchen. Oftast händer ingenting och routern får ingen IP adress tilldelad. Ibland kan systemet dock vakna efter mer än 10 minuter och routern får en IP adress från Bahnhof. (Kollat med Who is?) Även denna förbindelse verkar opålitlig och rätt vad det är, är Internet borta och routern visar bara 0.0.0.0 när man tittar efter aktuell WAN adress i setupen. Det verkar inte som dyr eller billig router spelar roll.
Jag börjar undra om fiberswichen (XG6746) kan vara boven i dramat. WAN lampan lyser konstant vilket ska indikera att fiber WANet är ok. Det är väl sedan XG switchen som skall dela ut IP adresser till anslutna enheter om jag förstått saken rätt. Detta verkar inte fungera. Har också kollat med Svensk Infrastruktur som påstår att alla portar i fiberswitchen är identiska och att det inte ska spela någon roll till vilken man ansluter router, dator, TV etc.
Tacksam för synpunkter och idéer vad som kan vara fel och om ni andra hittar någon åtgärd som får fiberbredbandet att fungera. bredband

Permalänk
Medlem

Juzi, jag bor i Jakan och det är flera som har problemet här. De har installerat under juli.

Permalänk
Medlem

Har varit i kontakt med Sv Infrastruktur och de var medvetna om problemen och skulle kontakta kommunikationsoperatören (Zitius?). Nu har det fungerat ett par dager utan problem med flera portar uppkopplade och jag håller tummarna för att allt fungerar stabilt framöver. Jag hade dock missuppfattat att det är fibermodemet som delar ut lokala IP adresser. Varje port i fibermodemet verkar ansluta sig till helt olika gateways hos Bahnhof.

Permalänk
Medlem

Här har minst 7 fortfarande problem.

Permalänk

Hej

Det kom ut en del nya switschar från Huawei och de klarade inte vissa high end routrar (däremot billiga från Clas Ohlsson), ny programvara har installerats och problemet bör vara löst nu.