Hur mycket får man ut av en 120Hz skärm?

Permalänk
Avstängd

Hur mycket får man ut av en 120Hz skärm?

Jag undrar helt enkelt om det är värt att köpa en 120Hz/144Hz skärm om man i spel ligger under 100 fps?

Om jag ligger på t.ex 90 fps i spelet, hur mycket får jag ut av en 120Hz skärm i jämförelse med en standard 60Hz skärm? Blir det någon skillnad och isånafall hur stor skillnad?

Hört att 60Hz jämfört med 120Hz är som natt och dag, men aldrig sett någon specifik förklaring till detta. Påverkar mer än bara hur hög fps man har?

Permalänk

Du får ut lika många bilder som fps ändå till fpsen överstiger 120/144 då skärmen inte kan visa fler bilder per sekund.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk
Medlem

Det är väldigt individuellt, vissa kan inte ens se skillnad mellan 60 och 120Hz. Om du mestadels ligger under 100 FPS tycker jag personligen inte att det är värt. Dock skulle jag sänka ett par grafikinställningar för att uppnå minst 100 FPS. Helt ärligt ser man knappt skillnad mellan vissa inställningar i stridens hetta.

Permalänk
Medlem

Märker man ingen skillnad mellan 60 och 120 är det något gravt fel på ens syn. Beror nog lite på spel osv, men jag köpte nyligen en skärm som klarar av 144Hz och att spela med 99 FPS vsync mot 60 FPS är en markant skillnad, bliden är så otroligt jäkla mjuk! Spelar man något som inte är lika krävande, t ex Civ 5 så är kamerapanoreringarna ljuvliga i 120fps med vsync!

En annan stor skillnad är att du inte får grov screen tearing om du kör utan vsync när fpsen överstiger 60. Jag stod i valet och kvalet mellan 1440p och 120/144Hz och valde det senare och jag ångrar inte en sekund!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Märker man ingen skillnad mellan 60 och 120 är det något gravt fel på ens syn. Beror nog lite på spel osv, men jag köpte nyligen en skärm som klarar av 144Hz och att spela med 99 FPS vsync mot 60 FPS är en markant skillnad, bliden är så otroligt jäkla mjuk! Spelar man något som inte är lika krävande, t ex Civ 5 så är kamerapanoreringarna ljuvliga i 120fps med vsync!

En annan stor skillnad är att du inte får grov screen tearing om du kör utan vsync när fpsen överstiger 60. Jag stod i valet och kvalet mellan 1440p och 120/144Hz och valde det senare och jag ångrar inte en sekund!

Har aldrig testat 120hz skärm själv, men säga att alla som inte märker skillnad på den och 60hz har grovt fel syn är lite fel
Läst flera forumposts där folk köpt 120hz skärm och inte märkt skillnad, alla har olika syn
Vissa märker skillnad, andra inte

Permalänk
Medlem

Märker man inte skillnaden vid snabb grafik kan det även vara så att man glömt ställa in den högre refreshraten

Snälla liksom, man kunde ha mycket mer än 60FPS på de gamla tjockskärmarna, innan de eländiga plattpanelerna kom och förstörde upplevelsen..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Har aldrig testat 120hz skärm själv, men säga att alla som inte märker skillnad på den och 60hz har grovt fel syn är lite fel
Läst flera forumposts där folk köpt 120hz skärm och inte märkt skillnad, alla har olika syn
Vissa märker skillnad, andra inte

Som sagt, då har man antingen risig syn eller så har man som nedanstående säger missat någon inställning

Skrivet av Karaff:

Märker man inte skillnaden vid snabb grafik kan det även vara så att man glömt ställa in den högre refreshraten

Snälla liksom, man kunde ha mycket mer än 60FPS på de gamla tjockskärmarna, innan de eländiga plattpanelerna kom och förstörde upplevelsen..

Gamla Nokia CRT ftw

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

I teorin så blir det bättre men det är individuellt hur mycket man själv upplever.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trickysaer:

Som sagt, då har man antingen risig syn eller så har man som nedanstående säger missat någon inställning

Har du några bevis för det? Låter väldigt djärvt att säga.

Jag ser ganska kasst utan glasögon (0.3 tror jag värdet är) och cirka 0.9 med glasögon. 1.0 skall som jag förstår det vara perfekt syn.
Dessutom ser jag 2 bilder utan glasögon (Eyefinity!) vilket mina glasögon rättar till.

Trots detta så ser jag upp till cirka 100FPS tills jag inte märker skillnad längre, varför gör jag då detta med min "risiga syn"?
Jag tror mera att det är en "egenskap" att kunna se skillnaden mellan 60 och 120Hz

OnT: Det är bara att prova en 120Hz-skärm helt enkelt. Det är dock lite svårt att göra det eftersom butiker så vitt jag vet inte visar sådant men du kanske har någon polare med en 120Hz-skärm som du kan testa

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Har du några bevis för det? Låter väldigt djärvt att säga.

Jag ser ganska kasst utan glasögon (0.3 tror jag värdet är) och cirka 0.9 med glasögon. 1.0 skall som jag förstår det vara perfekt syn.
Dessutom ser jag 2 bilder utan glasögon (Eyefinity!) vilket mina glasögon rättar till.

Trots detta så ser jag upp till cirka 100FPS tills jag inte märker skillnad längre, varför gör jag då detta med min "risiga syn"?
Jag tror mera att det är en "egenskap" att kunna se skillnaden mellan 60 och 120Hz

OnT: Det är bara att prova en 120Hz-skärm helt enkelt. Det är dock lite svårt att göra det eftersom butiker så vitt jag vet inte visar sådant men du kanske har någon polare med en 120Hz-skärm som du kan testa

Jag tror att du behöver köra med vsync för att uppfatta det ordentligt. Kör man utan så hoppar fpsen upp och ned mer, kan bara tala utifrån grid 2, så hur det är i fås spel vet jag inte eftersom jag inte testat, men stadig 99fps vsync mot 60 är en för mig ganska stor skillnad, märks tom markant i menyerna på spelet.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ett bra test är att ta ett fönster, tex firefox. Dra runt det på 144hz, sedan göra likadana rörelser på 60 hz skärm så ser man tydligt skillnaden!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trickysaer:

Jag tror att du behöver köra med vsync för att uppfatta det ordentligt. Kör man utan så hoppar fpsen upp och ned mer, kan bara tala utifrån grid 2, så hur det är i fås spel vet jag inte eftersom jag inte testat, men stadig 99fps vsync mot 60 är en för mig ganska stor skillnad, märks tom markant i menyerna på spelet.

Jag kör alltid med V-sync (Adaptive) och jag vet inte riktigt vad du menade nu? Jag säger ju att jag faktiskt ser skillnad upp till cirka 100FPS.
Sen så kan man väl endast ha 120/60/30FPS när man har V-sync aktiverat och likadant med Adaptive fast att den stängs av istället för att cappa ner till 60FPS på en 120Hz-skärm?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag kör alltid med V-sync (Adaptive) och jag vet inte riktigt vad du menade nu? Jag säger ju att jag faktiskt ser skillnad upp till cirka 100FPS.
Sen så kan man väl endast ha 120/60/30FPS när man har V-sync aktiverat och likadant med Adaptive fast att den stängs av istället för att cappa ner till 60FPS på en 120Hz-skärm?

Varför skulle du inte kunna har 120Hz utan vsync? Hmm, har helt glömt bort adaptive ska nog ta och testa det

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Bror min köpte nyligen en 144hz, det är verkligen som dag och natt. När jag sedan satte mig vid mina 60hz skärmar kräks jag på hur fult det ser ut, klarar knappt av att spela i 60hz längre. Hade planer på att köpa två 1440p skärmar, men kan bli en 1440p för jobb och en 144hz skärm för spel istället.

Men jag tror det är något man måste testa för att förstå, gärna med en 60hz skärm bredvid.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trickysaer:

Varför skulle du inte kunna har 120Hz utan vsync? Hmm, har helt glömt bort adaptive ska nog ta och testa det

V-sync's "Basic-uppgift" är väl att cappa FPS:en till 120/60/30FPS för att förebygga screen tearing som annars kan förekomma och som jag förstår det så måste då FPS:en cappas till det närmaste under sin nuvarande FPS man kan komma dvs har du en 120Hz-skärm och får 119FPS så cappas FPS:en till 60FPS och har du 121FPS så blir den cappad till 120FPS. Det som Adaptive V-sync dock skall göra är ju att inte cappa FPS:en till 60FPS på en 120Hz-skärm eller 30Hz på en 60Hz-skärm utan istället helt enkelt stänga av V-sync tills man får 120+FPS igen.

Det är i alla fall så jag har förstått det
Jag märker endast av tearing vid 120+FPS dock och mellan 60-120FPS så har jag inte märkt av det så Adaptive V-sync är perfekt för det.
När jag spelade i 60Hz förr i tiden så märkte jag dock av screen tearing direkt under 60FPS vilket var riktigt irriterande och det är en av de största anledningarna till att jag älskar 120Hz!

PS. Förlåt TS för aningen Off-Topic men helt åt skogen Off-topic är det ju dock inte

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Märker man inte skillnaden vid snabb grafik kan det även vara så att man glömt ställa in den högre refreshraten

Snälla liksom, man kunde ha mycket mer än 60FPS på de gamla tjockskärmarna, innan de eländiga plattpanelerna kom och förstörde upplevelsen..

Å andra sidan fladdrar ju 60 och 75 Hz CRT så in i helvete även om man bara tittar på anteckningar.

Permalänk
Medlem

Visa säger det är som natt och dag mellan 60 och 120Hz, jag märker allvarligt talat inte av det så mycket i spel. Det med vsync av, om man har vsync på så ser man skillnad men det är ju för att FPSen går ner till 30 då ibland.

Eftersom jag inte märker någon skillnad i spel tar jag en IPS-panel och 1440p före alla dagar i veckan. Då passar skärmen perfekt för arbete, bildredigering, film samt spel. Med 120Hz känns det som att det möjligtvis bara är för spel, det är mycket sämre för allt annat. Men då har jag höga krav också då jag vant mig med IPS i många, många år.

Det jag dock faktiskt ser en markant skillnad på när jag använder 120Hz-skärm är som någon nämnde när man tar ett fönster i Windows och drar runt snabbt - där flyter det mycket bättre med högre Hz. Det är ju dock inget man gör normalt sätt så det är ju ingen tung fördel imo, och deg visar ju också att det inte skulle vara något fel på min syn.

Du får nog göra en kompromiss: om du vet med dig att du i princip bara spelar passar nog en 120Hz-skärm in bra, om du arbetar mycket, redigerar bilder, behöver skärmyta i Windows osv är nog en bra panel att föredra. Har du varit nöjd med 60Hz tidigare? Få kommer du bli ännu nöjdare med att gå till 1440p/1600p IPS @ 60Hz!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Detta har diskuterats i all oändlighet redan.

Och uppenbarligen är det extremt subjektivt vad folk tycker.

Jag kan bara säga följande: Jag märker EXTREMT stor skillnad mellan klassiska 60hz och 120 hz. Och då menar jag EXTREMT stor skillnad. Det blir mest uppenbart i FPS spel där allt känns 100 ggr mjukare och att allt respondar mycket snabbare, men även i spel som sc2 som egentligen kanske inte kräver 120 fps, där blir allt bara generellt mjukare. Är du game:er så rekommenderar jag en 120 hz alla dagar i veckan!

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Märker man ingen skillnad mellan 60 och 120 är det något gravt fel på ens syn.

Jag sitter med två stycken 120 Hz acer-skärmar för tillfället och hade jag haft möjlighet att lämna tillbaka dem för full refund hade jag gjort det direkt och köpt två stycken IPS-skärmar istället. Jag lirar spel som CS:GO, Nexuiz, UT och andra FPS där man drar nytta av höga uppdateringsfrekvenser men jag tycker ändå inte att skillnaden mellan 60 och 120 är så oerhört stor som folk vill påstå. Visst, det är rätt fett med 3D i Crysis men nej, hade jag fått göra om mitt val hade jag lagt de tusenlapparna på IPS-paneler!

Edit: Jag får nog ändra mig lite. Jag ställde den ena skärmen på 120 Hz och den andra på 60 Hz varefter jag drog ett fönster från utforskaren mellan skärmarna och DÅ ser man en markant skillnad. Emellertid står jag fast vid att den upplevda skillnaden i spel inte slår fördelarna med en IPS.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Kör man dessutom Lighboost-tweaket så fördubblas den positiva upplevelsen en gång till. (Googlat det om du inte vet vad det är!)
Och man behöver inte köra vsync, jag använder aldrig det, helt utan tearing som jag kör nu.

Att folk kan missa 60 mot 120hz måste bero på för klen hårdvara i övrigt.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
99:e percentilen

Det är stor skillnad i spel även om du "bara" får ut 100 fps.

I början tyckte jag att 60 Hz inte var några problem i skrivbordsmiljö, men nu när jag vant mig vid 120 Hz är 60 Hz irriterande hackigt – dock givetvis fullt användbart.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av HurMycket:

Det är stor skillnad i spel även om du "bara" får ut 100 fps.

I början tyckte jag att 60 Hz inte var några problem i skrivbordsmiljö, men nu när jag vant mig vid 120 Hz är 60 Hz irriterande hackigt – dock givetvis fullt användbart.

Säger det samma, dock kan jag aldrig lira spel igen under minst 85hz

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Att man inte märker av skillnaden mellan 60 och 120hz är väl lite som de som inte kan uppleva 3D? Det är något fel på synen eller hjärnan. Om det nu inte är hårdvaran som begränsar er FPS dvs

Visa signatur

The playa haters ball, gives an opportunity to hate on a diverse array of mark-ass marks, trick-ass marks, punk bitches and skip-skop skanks and scallywags. Hoes, heffers, hee-has and hooley-hoos.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte säga att det är en stor skillnad, visst blir det ett helt annat flyt, men jag klarar mig lika bra på 60hz som 120hz.

För att förklara min syn på stor skillnad:
Att gå från en hdd till en ssd.
Att gå från 15fps till 30fps.
Att kliva ur sätet i en dacia och sätta sig i en fåtölj.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk

Detta är ett spännande ämne om man inbillar sig att man märker skillnad mellan 60 hz och 120 hz

För att få en enkel jämförelse .

Alla har spelat CS 1.6 med CRT(tjockisskärm) och vet hur det är att spela CS på en TFT 60 hz. Spelet känns inte speciellt responsivt och flytet känns inte optimalt.

Spelar du dock med en 120 hz CS Så är det som natt och dag ett helt annat flyt och liknar flyttet med CRT

Jag tog spelet CS för enligt mig upplevs det störst skillnad där och alla vet att det inte går att spela med en 60 hz i CS := )

Det går mycket debatter om att ögat inte ser skillnad på 60 hz och 120 hz ,men du spelar inte bara med ögonen utan även med andra sinnen. Det blir ettt otroligt bra flyt och allting känns bara mycket mera bättre speciellt i FPS.

Det 120 hz gör är att du nu kan uppnå 100 fps med VSYNC på vilket också bidrar till ett otroligt flyt jämfört med 60 fps på en 60 hz are

Jag tänkte länka denna video där det visar lite tester på skillnad mellan 60 hz och 120 hz ,

http://www.youtube.com/watch?v=a2IF9ZPwgDM

kan vara svårt o se på en video, men du får en känsla för vad vi pratar om .

Visa signatur

[Case: Fractal Designe R5] [CPU: Intel Core i7 6700k 4.7ghz] [MB: Asus Z170 Deluxe] [RAM: 16GB DDR4 Corsair Dominator Pro][PSU: Fractal Design 1000W Newton] [GPU: ASUS ROG GeForce GTX 1080 OC] [SSD: Samsung 850 500GB][Monitor: Samsung32D850T, Asus MG279Q] [Keyboard:Logitech G19][Mouse: Xtrfy M3][Headpohnes: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem
Skrivet av s_jimmie:

Att man inte märker av skillnaden mellan 60 och 120hz är väl lite som de som inte kan uppleva 3D? Det är något fel på synen eller hjärnan. Om det nu inte är hårdvaran som begränsar er FPS dvs

Haha nej, det är varken fel på syn eller hjärnan. Det är en smaksak helt enkelt.

Jag testade för övrigt med hårdvaran i signaturen med stabil FPS på 120, så det beror varken på hårdvara eller låg FPS.

Jag blev faktiskt lite överraskad att se någon som hade 120Hz och skulle bytt till IPS om han fick full återbetalning. Överraskad på ett bra sätt alltså. Jag tror att många verkligen ser stor skillnad, men jag tror också att en del blir påverkade av andra och får placebo effekt, kanske inte se så stor skillnad men faller för grupptryck. Och även folk som helt enkelt inte vågar säga sin riktiga uppfattning då folk snabbt kommer med argument som "du måste ha fel på ögonen, ha någon sjukdom eller en hjärnskada" och dylikt.

Det är enligt mig ganska rejält tilltaget och otrevligt, på gränsen till förtal, att säga att någon inte skulle se någon skillnad pga att de har en hjärnskada.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

V-sync's "Basic-uppgift" är väl att cappa FPS:en till 120/60/30FPS för att förebygga screen tearing som annars kan förekomma och som jag förstår det så måste då FPS:en cappas till det närmaste under sin nuvarande FPS man kan komma dvs har du en 120Hz-skärm och får 119FPS så cappas FPS:en till 60FPS och har du 121FPS så blir den cappad till 120FPS. Det som Adaptive V-sync dock skall göra är ju att inte cappa FPS:en till 60FPS på en 120Hz-skärm eller 30Hz på en 60Hz-skärm utan istället helt enkelt stänga av V-sync tills man får 120+FPS igen.

Det är i alla fall så jag har förstått det
Jag märker endast av tearing vid 120+FPS dock och mellan 60-120FPS så har jag inte märkt av det så Adaptive V-sync är perfekt för det.
När jag spelade i 60Hz förr i tiden så märkte jag dock av screen tearing direkt under 60FPS vilket var riktigt irriterande och det är en av de största anledningarna till att jag älskar 120Hz!

PS. Förlåt TS för aningen Off-Topic men helt åt skogen Off-topic är det ju dock inte

Vsync hindrar väl bara att en ny framme börjar ritas mitt i bilden innan den gamla är klar, så man inte får halva bilder.. (tearing)

Skrivet av aliquise:

Å andra sidan fladdrar ju 60 och 75 Hz CRT så in i helvete även om man bara tittar på anteckningar.

Körde aldrig under 85hz på CRT och hade en bra skärm så jag vet inte vad du menar..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Karaff:

Vsync hindrar väl bara att en ny framme börjar ritas mitt i bilden innan den gamla är klar, så man inte får halva bilder.. (tearing)

Precis, men kostanden för det är ju att FPS:en droppar något otroligt till 60FPS eller 30FPS.
Här är en bra video som förklarar det: http://www.youtube.com/watch?v=DAiPmazmR_M
(Själva V-sync-teorin börjar vid runt 1:30)

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Bottom line: 120Hz och uppåt kräver kraftig gpu och cpu om du ska nyttja det alt dra ned kraftigt på inställningarna. Dock, som påpekat tidigare är skärmar med högt hz avsedda för spel enbart i princip. Vill du primärt ha en bra bild för spel, surf, video mm så är det inte en sån här skärm du vill ha.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarStream:

Detta är ett spännande ämne om man inbillar sig att man märker skillnad mellan 60 hz och 120 hz
[...]
Det går mycket debatter om att ögat inte ser skillnad på 60 hz och 120 hz ,men du spelar inte bara med ögonen utan även med andra sinnen. Det blir ettt otroligt bra flyt och allting känns bara mycket mera bättre speciellt i FPS.

Klippte bort lite av citatet. Debatten 60 Hz vs 120 Hz när det kommer till ögat är bara bullshit
Visserligen så kan du se en film med typ 24 fps och tycka att det flyter på.
Film har däremot något som inte finns i spelen, "kladd".

T ex om du drar en hand snabbt så blir det som en "skugga" bakom, dessa små släpningar finns i filmer och detta gör att du kan se det med flyt utan att du upplever lagg.
I ett datorspel är det väldigt annorlunda då linjerna är skarpa som förflyttas och ögat får då inte hjälp av oskärpan.