Permalänk
Medlem
Skrivet av cecpus:

Ingen "trådspecifik fråga", men det verkar som nästan alla valt att lägga en tusenlapp extra på 256gb minne - är detta mestadels en bekvämlighetsfråga eller också en prestandafråga?

Valde nämligen att snåla in på hårddisken då jag inte har något emot att ha filmer liggandes på en extern och flytta lite fram och tillbaka - men gör det datorn märkbart långsammare och "slits" SSD-hårddiskar ut av att ligga närmre maxgränserna? Som ni märker är jag en lekman och amatör dessvärre. Kort och gott 128gb, med win8 på ca 40gb räcker det till om man är beredd att flytta filer lite fram och tillbaks eller förlorar jag i prestanda?

Stort tack på förhand, min order är nylagd så kanske skulle jag hinna ändra den om jag gjort ett dumsnålt inköp

Skrivet av Nilber:

Tor inte att du tappar i prestanda.
Anledningen till att många valt 256gb är att detta ingick som en gratis uppgradering från Sony under förra veckan.

Man får lite mer prestanda om man tar 256GB med runt 300MB/Skriv och 100MB/Läs i Sekventiell enligt de här videorna som har kört crystaldiskmark där ena är 256GB och 128GB.

256GB modellen videon startar där dom visar siffrorna.
128GB modellen

Men jag tror inte man märker direkt någon direkt skillnad för det går jävligt snabbt ändå.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

Nu låter den mindre dock är det en sak jag stör mig mycket på (dock inte läst att någon annan stört sig på det), vilket är att jag tycker bilden ser väldigt grynig ut (har matt skärm), mycket mer än mina andra matta skärmar. Ingen som reagerat på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbergsson:

Man får lite mer prestanda om man tar 256GB med runt 300MB/Skriv och 100MB/Läs i Sekventiell enligt de här videorna som har kört crystaldiskmark där ena är 256GB och 128GB.

256GB modellen videon startar där dom visar siffrorna.
128GB modellen

Men jag tror inte man märker direkt någon direkt skillnad för det går jävligt snabbt ändå.

Modellen som man köper i sverige har inte pci ssd. Länkarna stämmer därför inte för svenska vaio pro. Den svenska ssdn är tydligt segare.

Hur som helst tror jag inte att hårddisk-storleken påverkar särskilt mycket mer än lagringskapaciteten. Har för mig att större storlek brukar ge en mindre prestanda-boost.

Något som är viktigt att komma ihåg är att datorn kommer förinstallerad med mycket. Man får inte lagringsutrymme över med 128gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vane505:

Nu låter den mindre dock är det en sak jag stör mig mycket på (dock inte läst att någon annan stört sig på det), vilket är att jag tycker bilden ser väldigt grynig ut (har matt skärm), mycket mer än mina andra matta skärmar. Ingen som reagerat på det?

Va bra Jag vet inte, kanske märkte det första dagen eller så, men vande mig i sådana fall väldigt snabbt. Ingen som har skrivit det i den här tråden eller på notebookreview-forumet vad jag vet.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Tak för alla svar och synpunkter - någon som vet eller har en känsla för hur mycket jag har spela på när man subtraherat operativsystem, nödvändiga uppdateringar och "basprogram" som man inte tar bort - för visst är det omöjligt att i efterhand skicka in datorn för en uppgradering av hårddisksvolymen? addera ytterligare en 128gb menar jag.

Burain - vad menar du med att skillnaden kan bli väldigt stor med avseende på förinstallerade program? Sony lär väll slängt med mycket av egna program och tjänster men detta utbud torde väl vara detsamma för båda datorer och kan ju tas bort om man inte använder dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av cecpus:

Tak för alla svar och synpunkter - någon som vet eller har en känsla för hur mycket jag har spela på när man subtraherat operativsystem, nödvändiga uppdateringar och "basprogram" som man inte tar bort - för visst är det omöjligt att i efterhand skicka in datorn för en uppgradering av hårddisksvolymen? addera ytterligare en 128gb menar jag.

Burain - vad menar du med att skillnaden kan bli väldigt stor med avseende på förinstallerade program? Sony lär väll slängt med mycket av egna program och tjänster men detta utbud torde väl vara detsamma för båda datorer och kan ju tas bort om man inte använder dem

Jag har 140 GB kvar av min 256(finns bara 210 "tillgängligt" till att börja med) och då har jag några program installerade. Det är helt omöjligt, ja.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk

Det blir högst sannolikt prestandatapp med 128 GB jmfrt med 256 GB, sedan är det frågan om det märks i praktiken eller bara i benchmarks.

Permalänk
Medlem

Fick min idag! Inte hunnit pilla på den än dock.

Hur stort USB minne krävs för att göra en recovery? Och bör jag göra den direkt innan jag uppdaterar eller efter?

Aldrig använt recovery innan, alltid kört cleana formateringar men nu har jag ju ingen win8 skiva om något skulle hända.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av vane505:

Nu låter den mindre dock är det en sak jag stör mig mycket på (dock inte läst att någon annan stört sig på det), vilket är att jag tycker bilden ser väldigt grynig ut (har matt skärm), mycket mer än mina andra matta skärmar. Ingen som reagerat på det?

Mot ljus, till exempel vit bakgrund, så upplever jag moln-liknande fläckar i grått över hela skärmen, trodde först att det var den svarta puts-/skyddsduken som medföljde datorn och låg mellan skärm och tangentbordet när jag packade upp datorn som färgat av sig, men det gick inte att tvätta bort. Så ja, jag har samma fenomen på min maskin. Skärmen är grå-fläckig, inte vit, när den visar vitt.

Bara vi två som har detta? Bra i så fall, då är det fel på våra maskiner och vi bör kunna få dem utbytta. (har också en matt/icke touch modell)

Edit, två bilder:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Fick min idag! Inte hunnit pilla på den än dock.

Hur stort USB minne krävs för att göra en recovery? Och bör jag göra den direkt innan jag uppdaterar eller efter?

Aldrig använt recovery innan, alltid kört cleana formateringar men nu har jag ju ingen win8 skiva om något skulle hända.

Nice! Ge oss lite tankar när du gjort det!

16 GB skulle räcka enligt accipiter46(?). Vare sig du installerar uppdateringar eller inte så är det fabriksrecovery Du sparar på usb:et, dvs samma sak som ligger på den gömda recovery-partitionen. Jag använde vaio care för att skapa recovery:n.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenmar:

Mot ljus, till exempel vit bakgrund, så upplever jag moln-liknande fläckar i grått över hela skärmen, trodde först att det var den svarta puts-/skyddsduken som medföljde datorn och låg mellan skärm och tangentbordet när jag packade upp datorn som färgat av sig, men det gick inte att tvätta bort. Så ja, jag har samma fenomen på min maskin. Skärmen är grå-fläckig, inte vit, när den visar vitt.

Bara vi två som har detta? Bra i så fall, då är det fel på våra maskiner och vi bör kunna få dem utbytta. (har också en matt/icke touch modell)

Tråkigt att höra :-/ Jag har matt och har, vad jag vet, inte det problemet. Jag tror att jag inte har det då jag har kollat fler filmer och serieavsnitt på den utan att tänka på att vitt skulle vara något annat än vitt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Fick min idag! Inte hunnit pilla på den än dock.

Hur stort USB minne krävs för att göra en recovery? Och bör jag göra den direkt innan jag uppdaterar eller efter?

Aldrig använt recovery innan, alltid kört cleana formateringar men nu har jag ju ingen win8 skiva om något skulle hända.

Jag gjorde en recovery i helgen och behövde då inget usb minne, du kan starta recovery direkt från avstängt läge - det finns en dedikerad knapp ovanför tangentbordet som tar dig till recovery & bios. Det tog en bra stund att återställa maskinen, den installerar en del windows updates och det känns som om maskinen hängt sig när den gör det så sakta går det. Men låt den gå, den går klart till slut. Tror inte att uppdateringar påverkar din recovery, du får över filer som krävs för att återställa maskinen till ursprungligt skick på usb-minnet, om du inte gör en "refresh" eller vad det hette, dvs. "lagar" din installation och behåller dina filer.

Jag gjorde först ett recovery usb-minne, men fick inte igång recovery från den, men det fungerade som sagt utan usb minne, om du behåller recovery partitionen. Men om du vill skapa ett bootbart recovery usb minne så krävs 16 Gig har jag för mig. Testa annars ett diskkloningsverktyg, typ Macrium Reflect FREE Edition, så får du tillbaka maskinen med dina uppdateringar & inställningar - och det går bra mycket fortare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenmar:

Jag gjorde först ett recovery usb-minne, men fick inte igång recovery från den, men det fungerade som sagt utan usb minne, om du behåller recovery partitionen. Men om du vill skapa ett bootbart recovery usb minne så krävs 16 Gig har jag för mig. Testa annars ett diskkloningsverktyg, typ Macrium Reflect FREE Edition, så får du tillbaka maskinen med dina uppdateringar & inställningar - och det går bra mycket fortare.

Det där låter ju som en bra ide! Har du någon siffra på vad som krävas i utrymme då? Chansar på att 16 gig inte räcker så långt då

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Varför pratas det så mycket om recovery? Jag har aldrig gjort det på någon dator jag köpt. Om man märker att man har ett problem eller att dotorn börjar sega är väl bara att installera om Windows med något usb, gå in på Sonys supportsida för Pro 13 och ladda ner de flesta drivers och mjukvaror som du finner nödvändiga?

Visst, kanske kan ta någon timme längre men i övrigt blir det ju på något sätt en "fräschare" installation.

Eller har jag missat något viktigt?

Permalänk
Medlem

Jag brottades med extra batteriet fram och tillbaka och fattade inte hur det skulle sitta, trodde nästan jag hade fått fel först.

Kollade sen Sonys sida och såg det här

Är det verkligen meningen att det ska sitta såhär? Jag kollade inte ens upp saken innan men inbillade mig att det skulle ligga "slickat" under datorn.

Hur gör ni andra, plockar ni av och på batteriet när ni flytttar den? Känns lite risky och flyttade den med batteriet så men kansker inte är någon fara?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Det där låter ju som en bra ide! Har du någon siffra på vad som krävas i utrymme då? Chansar på att 16 gig inte räcker så långt då

Nej 16 är nog inte tillräckligt, du behöver en disk som rymmer all data från din SVP, inklusive hel Win8 installation, samt övriga partitioner, 60 Gig kanske? (diskstorlek på din SVP minus ledigt utrymme är en god indikation)

Har du en extern usb hårddisk liggandes så kör med den, du kan flytta över kopian (image filen) till en annan disk väl tagen. Du behöver ett usb-minne för att boota Macrium med, men ett litet räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Varför pratas det så mycket om recovery? Jag har aldrig gjort det på någon dator jag köpt. Om man märker att man har ett problem eller att dotorn börjar sega är väl bara att installera om Windows med något usb, gå in på Sonys supportsida för Pro 13 och ladda ner de flesta drivers och mjukvaror som du finner nödvändiga?

Visst, kanske kan ta någon timme längre men i övrigt blir det ju på något sätt en "fräschare" installation.

Eller har jag missat något viktigt?

Tror att det är för att de vill ha så mycket utrymme ledigt som möjligt. Tror det känns risky att ta bort Sonys gömda partition utan att ha backup på den någonstans.

Recovery ställer tillbaka datorn till exakt hur den var när den skeppades ut från fabrik, och åtminstone för mig, som tycker det är aningen bökigt att installera Sonys drivrutiner i den speciella ordningen(har blivit problem annars på tex S-serien) som de INTE anger på sin sida, känns möjligheten till det(även från USB) som en försäkran om att jag alltid kan börja om från scratch.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Jag brottades med extra batteriet fram och tillbaka och fattade inte hur det skulle sitta, trodde nästan jag hade fått fel först.

Kollade sen Sonys sida och såg det här
http://store.sony.com/wcsstore/SonyStyleStorefrontAssetStore/...

Är det verkligen meningen att det ska sitta såhär? Jag kollade inte ens upp saken innan men inbillade mig att det skulle ligga "slickat" under datorn.

Hur gör ni andra, plockar ni av och på batteriet när ni flytttar den? Känns lite risky och flyttade den med batteriet så men kansker inte är någon fara?

Det ska sitta så(du måste sätta ned bakre delen först). Går det verkligen inte att öppna bilderna jag la upp på sida 1 genom att högerklicka och ta öppna bild i ny flik?

Jag trodde också det innan jag fick datorn, eftersom att det gör det på övriga modeller som har ett sådant alternativ, men du kan låsa fast det(två spärrar på var sin sida av batteriet) och det får upp + lutar datorn mot dig.

Jag har på batteriet jämt(ordentligt fastlåst med spärrarna), vet knappt var jag lagt skyddet för uttaget på datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenmar:

Mot ljus, till exempel vit bakgrund, så upplever jag moln-liknande fläckar i grått över hela skärmen, trodde först att det var den svarta puts-/skyddsduken som medföljde datorn och låg mellan skärm och tangentbordet när jag packade upp datorn som färgat av sig, men det gick inte att tvätta bort. Så ja, jag har samma fenomen på min maskin. Skärmen är grå-fläckig, inte vit, när den visar vitt.

Bara vi två som har detta? Bra i så fall, då är det fel på våra maskiner och vi bör kunna få dem utbytta. (har också en matt/icke touch modell)

Edit, två bilder:

Är dock misstänksam att det är så på alla modeller.. fick se en non-touch på Mediamarkt idag och även där var det grynigt (osäker på om vi talar om samma fenomen, lite svårt att se på bilderna). Det är ju också möjligt att de flesta helt enkelt inte stör sig på kornigheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Det ska sitta så(du måste sätta ned bakre delen först). Går det verkligen inte att öppna bilderna jag la upp på sida 1 genom att högerklicka och ta öppna bild i ny flik?

Jag trodde också det innan jag fick datorn, eftersom att det gör det på övriga modeller som har ett sådant alternativ, men du kan låsa fast det(två spärrar på var sin sida av batteriet) och det får upp + lutar datorn mot dig.

Jag har på batteriet jämt(ordentligt fastlåst med spärrarna), vet knappt var jag lagt skyddet för uttaget på datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ser inga bilder alls i dina inlägg på första sidan, och inga länkar?

Det spelar dock ingen roll detta kunde jag ju sett på Sony's egna hemsida såklart.

Något besviken på designen på extra batteriet kan ju dock bero på att jag förväntade mig något annat, jag komemr nog säkert tycka det är okej sen.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Jag ser inga bilder alls i dina inlägg på första sidan, och inga länkar?

Det spelar dock ingen roll detta kunde jag ju sett på Sony's egna hemsida såklart.

Något besviken på designen på extra batteriet kan ju dock bero på att jag förväntade mig något annat, jag komemr nog säkert tycka det är okej sen.

130717 kl.12:07. Inlägg nr.22

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Direktlänk: #13700396

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

130717 kl.12:07. Inlägg nr.22

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Direktlänk: #13700396

Nope, inget.
Skumt

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Nope, inget.
Skumt

Nu Du ju ioförsig en egen dator att kolla på men jag lägger in länkarna en gång till om någon annan vill se.

https://www.dropbox.com/s/sc8p8vc58klzldy/2013-07-17%2011.53.26.jpg

https://www.dropbox.com/s/2g6rken1cnz5la4/2013-07-17%2011.53.40.jpg

https://www.dropbox.com/s/87uc0mex5u2iypw/2013-07-17%2011.55.29.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk

Nu har jag äntligen fått min dator och jag undrar om man måste vänta på att batteriet laddas för fullt som det gör på en mobil innan man sätter igång den eller om det är ok att starta den direkt?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon_Azzaro:

Nu har jag äntligen fått min dator och jag undrar om man måste vänta på att batteriet laddas för fullt som det gör på en mobil innan man sätter igång den eller om det är ok att starta den direkt?

Tack på förhand.

Dagens teknik på batterier behöver inte det där längre. Det är bara att tjuta och köra :). Njut!

När beställde du och hur fick du "fraktnumret", fick ett mejl för några dagar sen att den skulle komma fram 18-21aug då den är skickad. Men på hemsidan är det 21-26aug och nu så står det att de lämnat över den till deras fraktpartner och att jag ska in på deras sida för att spåra den. Men har inte fått något spårningsnummer.

Berätta gärna processen så jag är redo snälla.

Ångest på att vänta så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Donhoz:

Dagens teknik på batterier behöver inte det där längre. Det är bara att tjuta och köra :). Njut!

När beställde du och hur fick du "fraktnumret", fick ett mejl för några dagar sen att den skulle komma fram 18-21aug då den är skickad. Men på hemsidan är det 21-26aug och nu så står det att de lämnat över den till deras fraktpartner och att jag ska in på deras sida för att spåra den. Men har inte fått något spårningsnummer.

Berätta gärna processen så jag är redo snälla.

Ångest på att vänta så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej!
Det tar några dagar innan jag fick ett kollinummer. Tror jag beställde den 10e och först skulle jag få den den 15 men det sköts upp till 21-25 eller nåt. Dock fick jag ett kollinummer i torsdags och initialt skulle datorn levereras imorgon men den kom en dag tidigare runt 10 tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon_Azzaro:

Hej!
Det tar några dagar innan jag fick ett kollinummer. Tror jag beställde den 10e och först skulle jag få den den 15 men det sköts upp till 21-25 eller nåt. Dock fick jag ett kollinummer i torsdags och initialt skulle datorn levereras imorgon men den kom en dag tidigare runt 10 tiden.

Jag har också fått min dator idag
Och det avr exakt samma visa för mig med frakten.
Beställde den 9:e och fick till svar att leveransen skulle ankomma den 16:e. Sedan fick jag ett mail om att leveransen hade skjutits upp till den 19/8-21/8.
Den 17:e fick jag ett mail med rubriken "Din SONY försändels​e med TNT" där dom bekräftade att leveransen skulle delas ut den 21/8
Jag fick också ett mail i dag med samma rubrik där det återigen bekräftade att leveransen nu var på väg och att man skulle se till att finnas på plats för att ta emot paketet.

Visa signatur

Sony VAIO PRO 13 SVP1321C5E; 13.3 IPS fullHD Triluminos, i5-4200U, Intel HD 4400, 256 GB SSD, 8 GB RAM.

Permalänk
Medlem

Tydligen så har TNT varit här men jag har missat leveransen när jag sovit jaha får bli och vänta till i morgon iställlet..!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eydam:

Tydligen så har TNT varit här men jag har missat leveransen när jag sovit jaha får bli och vänta till i morgon iställlet..!

Surt!

Visa signatur

Sony VAIO PRO 13 SVP1321C5E; 13.3 IPS fullHD Triluminos, i5-4200U, Intel HD 4400, 256 GB SSD, 8 GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Jag har på batteriet jämt(ordentligt fastlåst med spärrarna), vet knappt var jag lagt skyddet för uttaget på datorn

Skyddet ("ploppen") för uttaget kan du fästa på extrabatteriet, kolla bild "B" i manualen för Rechargeable Battery Pack VGP-BPSE38. På så vis behöver du inte oroa dig för att den ploppen försvinner.

För övrigt hämtade jag också ut min dator igår också, missade dessvärre TNT:s leverans med ca 1 tim, hann inte komma hem från jobbet före, men för min del var det bara att hämta ut datorn hos Posten Logistik Umeå. Första intrycket är att den verkar helt och hållet fantastiskt! Återkommer med intryck/tankar senare, ska härnäst försöka installera Win8 pro så fort jag har lyckats få ner det (gratis, förhoppningsvis!) via MS Dreamspark genom att jag studerar på UmU. Jag återkommer...