Svåraste spelet någonsin ?

Permalänk
Medlem

Svåraste spelet någonsin ?

Vad tycker ni är det svåraste spelet ? Enligt mig är det Rayman på Sega Saturn

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Keeper of the Bamse

Superman 64 var ju rätt trist, annar är väl "I wanna be the guy" ett av planetens svåraste spel om man ser till hur sur man blir när man spelar skiten

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte direkt det svåraste spelet men:
Något som var sjukt svårt, var ju att försöka klara spelet Black and White genom att vara god
Spårade alltid ur och blev ond istället :/

Visa signatur

net user username /domain | findstr /i password

Permalänk
Moderator
Forumledare

Jetset Willy

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Hotline miami

Permalänk
Medlem

Först måste man nog definiera svårt. På vilket sätt? Att klara spelet eller att öht komma någonvart?

Spelen förr var oftast svåra tack vare värdelös, eller i bästa fall extremt tajt kontroll, begränsad och/eller taskig speldesign tex.

Ett modernt spel som är en blandning mellan det nya och gamla "svåra" är ju Dark Souls. Skall man välja ett spel från förr så kan man ju blunda och peka i princip.

Permalänk

Little Big Adventure 1 tyckte jag var ett ruskigt klurigt och svårt spel. Var ju dock några år yngre när man spelade det=)

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk

Top Gun på nintendo 8-bitars är ett spel jag fortfarande drömmer mardrömmar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjuuu:

Inte direkt det svåraste spelet men:
Något som var sjukt svårt, var ju att försöka klara spelet Black and White genom att vara god
Spårade alltid ur och blev ond istället :/

Helt klart... 3-4 timmar god playtime sedan hör man nåt fel och allt går åt skogen. Som ond kan man bara offra på de små människorna...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ghost n Goblins till NES, måste jag säga.

Saknar den tiden då spel faktiskt var svåra

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Silver Surfer till NES.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

Shit, Hotline Miami.

Edit: Varför fick jag fler gillningar än fabbeee?

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Avstängd

StarCraft 2

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som Tjodd säger, vissa spel eller rätt många är svåra för att de är dåliga.

Moderna spel är ofta lätta för att de har RPG-element, din karaktär blir starkare och starkare men till skillnad från förr är det inte alltid så att fienderna styrka ökar i samma takt.
Sen finns det andra spel där din förmåga att sätta sig i skiten begränsas av spelet: Paradox vägrar fungera spelen är typexempel där Events och ditten antingen balanserar din förmåga eller helt enkelt begränsar den.
Rougelike spel är rougelike spel, de är främst inte svåra utan oförlåtande.

Sturmovik är ett bra exempel på ett spel som är svårt av rätt skäl, det gäller rätt många flygsimulatorer eller simulatorer för den delen överlag i och med att spelmekaniken bygger på att du som spelare ska göra det du skulle varit tvungen att göra i verkligheten i varierande utsträckning.

(Kniper det så funkar det alldeles utmärkt att försöka ta sig igenom BG2 utan att levla.)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Syobon Action kanske Åt andra sidan kanske inte så svårt när man väl klarat det en gång.

Som nämnts tidigare, om ett spel är svårt pga av dålig kontroll så är det inte svårt utan bara dåligt. Så svåra spel men med bra kontroll, Ninja Gaiden och Ghost & Goblins var väl två spel man var chanslös på som liten pojk.

Permalänk
Medlem

Ghosts and Goblins till NES var och är galet svårt. Någon enstaka gång kunde man komma till fjärde banan i alla fall En SNES version av spelet (Super Ghouls and Ghosts) var dock mycket enklare om än ganska utmanande på sina ställen.

Finns annars ganska många spel till de gamla maskinerna som blev i princip omöjliga att klara, exempelvis pga av monster som poppade upp helt random och som kunde "äta upp" din gubbe i ett nafs.

Minns också att jag läste någon artikel för flera år sedan där de menade på att The Legend of Zelda till NES var ett av de svåraste spelen genom tiderna. Har för mig att deras resonemang byggde på att man har noll koll på vart man ska ta vägen eller något i den stilen.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainraper:

Top Gun på nintendo 8-bitars är ett spel jag fortfarande drömmer mardrömmar om.

Haha, ja.
Flygningarna i sig kunde gå relativt bra men att landa kändes lite som ett riggat lotteri

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Att ingen har nämnt I wanna be the boshy http://www.solgryn.org/game.php?title=IWBTB
Kanske inte är det svåraste spelet, men det är definitivt där uppe.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Top Gun på NES. Försök landa planet... Lyckades nog 2-3ggr totalt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

"All we had to do was to follow the damn train CJ"

spelet var kanske inte så svårt, men detta uppdraget va!
tror jag har några som håller med mej här.

Permalänk
Medlem

Testa att lösa The Secret Worlds investigation & hacker quests... utan att googla. Svår nöt att knäcka vill jag lova.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem

Last Ninja till c64 tyckte jag var supersvårt då det begav sig

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Kul att se så många som hade problem med att landa planet i Top Gun, och jag var en av dom också tills AVGN nämnde det i sin andra video om spelet. Det står ju faktiskt på skärmen vilken hastighet och höjd man ska ligga på och när man vet det går det ju knappt att misslyckas Men som liten kid att landa det där planet, ursh vilka minnen haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainraper:

Top Gun på nintendo 8-bitars är ett spel jag fortfarande drömmer mardrömmar om.

Skrivet av Zicsoen:

Haha, ja.
Flygningarna i sig kunde gå relativt bra men att landa kändes lite som ett riggat lotteri

Skrivet av Commander:

Top Gun på NES. Försök landa planet... Lyckades nog 2-3ggr totalt.

När man hade joysticken så va det ju busenkelt.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Först måste man nog definiera svårt. På vilket sätt? Att klara spelet eller att öht komma någonvart?

Spelen förr var oftast svåra tack vare värdelös, eller i bästa fall extremt tajt kontroll, begränsad och/eller taskig speldesign tex.

Ett modernt spel som är en blandning mellan det nya och gamla "svåra" är ju Dark Souls. Skall man välja ett spel från förr så kan man ju blunda och peka i princip.

Här är skillnaden som många inte ser. Svårighetsgrad eller djup?

Du kan göra ett sjukt svårt spel genom att göra spelet orättvist, som i NES åldern då spelen inte var längre än 20-30 minuter egentligen, men de var så sjukt orättvist svåra att de tog timtals att klara. I wanna be the guy är ett "svårt" spel pågrund av att det är sjukt orättvist, men det har inget egentligt djup.

Den nya svårighetsgraden som vi har nu är djup. Dark Souls är ett perfekt exempel på detta, spelet är rättvist men svårt för att du måste besitta viss färdighet för att klara dig igenom spelet och lära dig djupet av mekaniken bakom det, som till exempel tyngden i vapen etc. Ett till sådant här spel är Super Meat Boy.

Permalänk
Hedersmedlem

Första Discworld var rätt svårt som jag minns det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

När man hade joysticken så va det ju busenkelt.

Det kanske är möjligt men inte lika utmanande

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Top Gun på NES utan tvekan, det var halv omöjligt att tanka i luften och nästintill helt omöjligt att landa på hangarfartyget.

Top Gun - Angry Video Game Nerd (varning för ovårdat språk)
http://www.youtube.com/watch?v=ofM11nPzFo0

Permalänk
Medlem

Roadwar 2000. Kan inte finnas en människa i världen som klarat det spelet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Avstängd

larry 2 till pc utan att kunna engelska är helt omöjligt

Visa signatur

MSI GE60 < Cpu: intel core i5 3210M < Geforce GT 650M < DDR3 6GB < HDD 500GB
4 Laptops och 2 extra skärmar på 32 och 22 tum.

Gaming & Hacking since Windows 95 - DOS