Permalänk

Biffa upp FPSn lite?

Hittade inte riktigt rätt forum för detta, men om det är fel så äre det bara att flytta den mod ^^

Byggde ihop min nya PC igår, woo. Detta är specsen;

MSI Gaming G45 Mobo
Gainward GTX 770 Phantom 2GB GDDR5
Team Xtreem 2400MHz minnen 2x4GB
i5-4670k Processor (med en Cooler Master 212 kylare)
CX Corsair 500W M
64GB A-data SSD
500GB Toshiba HDD
Win7 x64

Och såklart en ASUS 144hz skärm.

Testade att kicka igång L4D2 efter en lång natts installation, flöt på enormt bra. Fast det kanske bara är jag som ser konstigt, men för mig så flöt spelet inte riktigt på som jag hade förväntat mig. Visst det hackade absolut ingenting eller något sådant på högsta grafik, men hade endå förväntat mig mer "flow" med detta GFX.. Tänker dra in Skyrim och se om det blir bättre där..

Finns det något program i stil med Game Booster som biffar upp FPSen lite?

Permalänk
Entusiast

Vad är FPS:en då? Kolla med Fraps.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Finns det något program i stil med Game Booster som biffar upp FPSen lite?

=D

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Vad är FPS:en då? Kolla med Fraps.

Alright, laddar ner och återkommer med svar. Brb några minuter

Permalänk
Medlem

Jag hoppas ju innerligt att du tankat ner drivrutinerna från nätet och inte använt dig av skivan

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Vad är FPS:en då? Kolla med Fraps.

57-60 hela tiden. Verkar som om FPSen är låst på 60? Finns det något sätt att uncappa den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

57-60 hela tiden. Verkar som om FPSen är låst på 60? Finns det något sätt att uncappa den?

Ta bort vertical sync om du har det aktiverat.

Visa signatur

Det värsta som kan hända är döden, allt annat kan jag leva med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

57-60 hela tiden. Verkar som om FPSen är låst på 60? Finns det något sätt att uncappa den?

Bocka ur V-sync under grafikinställningar.

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

inte skrattat så mycket på länge.

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

57-60 hela tiden. Verkar som om FPSen är låst på 60? Finns det något sätt att uncappa den?

Kör du skärmen i 144hz? och inte 60?

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem

Ibland funkar inte v-sync som den ska, kanske den är låst på låg fps ? Vet inte hur man ändrar i ditt spel dock.

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Kan inte använda Game Booster, vet inte varför men kan inte installera det. exe'n körs inte ens. Därför jag undrade om det fanns program i stil med det

Permalänk
Medlem

Kolla nvidia control panel och se om du har ställt in HZen på skärmen, min var 60 default när jag formaterade här om dagen. Så var tvungen att ställa om den, annars räcker det med att trycka bort vsync.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Varför köpa en sån pass bra dator och snåla på en 64gb SSD?
Otroligt nice att kunna installera de flesta spelen på sin SSD och minimera laddtider.

Iofs kanske du redan hade denna disk hemma från tidigare dator, då förstår jag.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Ibland funkar inte v-sync som den ska, kanske den är låst på låg fps ? Vet inte hur man ändrar i ditt spel dock.

Hah, det hjälpte ganska mycket. Tack! <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Varför köpa en sån pass bra dator och snåla på en 64gb SSD?
Otroligt nice att kunna installera de flesta spelen på sin SSD och minimera laddtider.

Iofs kanske du redan hade denna disk hemma från tidigare dator, då förstår jag.

Att tycka att datorn är "så pass bra" och att man snålar på hårddisken är ju ett konstigt argument.
Laddtider är ju bara en liten liten liten del av spelupplevelsen, och jag hade alla dagar i veckan lagt pengar på ett kraftigt grafikkort och processor som klarar av de flesta spel, än att slipa på laddtiderna lite.
Jag sitter själv med en 128gig ssd så visst förstår jag ditt tankesätt på sätt och vis, det är nice att ha spelen på ssd, men inte flyter de på bättre grafikmässigt bara för att man betalar extra för större ssd.

Vi får rekommendera TS att skaffa en speldisk-ssd i framtiden, eller som du sa, han kanske redan har en

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Inaktiv

V-sync ska inte ha någon betydelse då du har en 144hz skärm. Med V-sync på så ska du isf max kunna få ut 144fps.
Kolla inställningarna så du verkligen har satt skärmen på 144hz och inte på 60hz.

Permalänk
Medlem

Har du 144Hz i både windows inställningarna och Nvidia settings? Minns att jag spelade CS:S och hade bara 120Hz i windows och kände det lite "hackigt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Att tycka att datorn är "så pass bra" och att man snålar på hårddisken är ju ett konstigt argument.
Laddtider är ju bara en liten liten liten del av spelupplevelsen, och jag hade alla dagar i veckan lagt pengar på ett kraftigt grafikkort och processor som klarar av de flesta spel, än att slipa på laddtiderna lite.
Jag sitter själv med en 128gig ssd så visst förstår jag ditt tankesätt på sätt och vis, det är nice att ha spelen på ssd, men inte flyter de på bättre grafikmässigt bara för att man betalar extra för större ssd.

Vi får rekommendera TS att skaffa en speldisk-ssd i framtiden, eller som du sa, han kanske redan har en

Självklart tar man hellre ett bra grafikkort än en SSD. Men skillnaden mellan 64gb och 128gb är typ 2-300kr.
Jag själv "snålade" också när jag köpte min och köpte 128gb. Men det är på tok för litet.
Måste köpa mig en 512gb för att installera spel på

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |