Samsung/Tizen på gång 2013

Permalänk
Avstängd

Samsung/Tizen på gång 2013

Det ser ut som Samsung släpper mobiler med Tizen nu:
http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/sams...

Jag var väl lite tveksam om det skulle bli nåt. Kanske har det att göra med att Google har köpt Motorola eller?
Samsung är ju annars dominerande på Google/Android.

Permalänk

Det går väl inte så bra för bada, så varför skulle det gå bättre för Tizen?

Visa signatur

HP 550-256no| A10-8750 | R7 360
Nokia 6.1 2018 | 128GB Samsung

Permalänk
Avstängd

Deras kommande nya flaggskepp Samsung Galaxy 4 kanske får Tizen:
http://daily.bhaskar.com/article/GAD-samsung-galaxy-s4-might-...

Både Google/Android samt Motorola (Numera i Googles händer) är amerikanska företag.
Samsung är Sydkoreanskt.
Det senaste var ju att Motorola blir högt prioriterat av Google:
http://www.zdnet.com/google-and-motorola-tighten-their-smartp...

Så de kanske inte har samma förtroende för dem längre?
Men jag vet inte, bara en gissning.

Permalänk

Du spekulerar alltså kring att Google kanske slutar med att släppa Android för andra tillverkare? Det skulle vara ganska intressant att ser hur marknaden reagerade om detta hände.

Visa signatur

HP 550-256no| A10-8750 | R7 360
Nokia 6.1 2018 | 128GB Samsung

Permalänk
Medlem

tror inte att google slutar släppa android till andra tillverkar.. jag ser det som mer troligt att de tappar intresset för android om konkurrensen blir snedvriden....

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stshn003:

Du spekulerar alltså kring att Google kanske slutar med att släppa Android för andra tillverkare? Det skulle vara ganska intressant att ser hur marknaden reagerade om detta hände.

Snarare att det blir en liknande reaktion som när Microsoft släppte sina pekplattor.
Acer bland annat reagerade mycket negativt.

Huawei och ZTE har tydligen också på gång nåt eget:
http://www.tomshardware.com/news/Huawei-Smartphones-Android-W...
http://www.reuters.com/article/2012/09/19/us-zte-firefox-idUS...

Så det verkar ju vara nån slags spänning bakom kulliserna med Google i första hand.
http://www.t3.com/news/google-completes-dollar-12-5-billion-m...

Nu är även Google en tillverkare av hårdvaror vilket de ej har varit förut.

Permalänk
Medlem

Som jag sagt i andra trådar så tror jag det är Google själva som har mest att förlora på att stöta sig med Samsung. Samsung är så överlägsna på Androidmarknaden att det skulle vara ett krafigt slag mot Google/Android ifall Samsung valde att gå sin egen väg genom att exempelvis "forka" Android och kanske kasta ut Googles egna tjänster ur OSet.

Det är ju utan tvekan på mjukvarusidan Google gör sina pengar. Se bara på hur de nu under hösten satsat kraftigt på att utveckla/uppdatera sina tjänster för iOS. Skulle de ju aldrig göra om deras plan var att själva sälja sin egen hård/mjukvara och slå ut alla andra spelare på marknaden.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur bloatade saker alla tillverkare lyckas sleva ut hela tiden känner jag inte precis att Android är hotat.

Skrivet av johnh3:

Snarare att det blir en liknande reaktion som när Microsoft släppte sina pekplattor.
Så det verkar ju vara nån slags spänning bakom kulliserna med Google i första hand.
http://www.t3.com/news/google-completes-dollar-12-5-billion-m...

Nu är även Google en tillverkare av hårdvaror vilket de ej har varit förut.

“In general, with all of our partners, we told them that the Motorola deal will close and we will run it sufficiently and independently, that it will not violate the openness of Android…we’re not going to change in any material way the way we operate.” - Eric Schmidt

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Som jag sagt i andra trådar så tror jag det är Google själva som har mest att förlora på att stöta sig med Samsung. Samsung är så överlägsna på Androidmarknaden att det skulle vara ett krafigt slag mot Google/Android ifall Samsung valde att gå sin egen väg genom att exempelvis "forka" Android och kanske kasta ut Googles egna tjänster ur OSet.

Det är ju utan tvekan på mjukvarusidan Google gör sina pengar. Se bara på hur de nu under hösten satsat kraftigt på att utveckla/uppdatera sina tjänster för iOS. Skulle de ju aldrig göra om deras plan var att själva sälja sin egen hård/mjukvara och slå ut alla andra spelare på marknaden.

Det var inte länge sedan HTC var överlägsen på Android, nu är de utmanövrerade. Finns inget som säger att samma sak kan hända med Samsung. Låt säga att Googlerola börjar lite lätt med Nexusenheter som brukar bli populära, sen är snöbollen i rullning.

Jag skulle också ha startat ett eget operativ om jag vore Samsung, nu har de till 2016 på sig att bygg upp ett ekosystem till sitt egna operativ.

Att Google har tittat på Apple och slickat sig kring munnen över deras inkomster finns det ingen tvekan om, Google vill även de ha en egen iPhone med Apples inkomster, då finns det inte plats för Samsung och övriga. Förresten är det Googles ansvar gentemot aktieägarna att ge så stor vinst som möjligt och Apple gör oerhörda vinster på sin iPhone. Att tro att Google inte skulle vilja göra samma sak är att vara enögd. Google reklamintäkter är ju piss i nilen om man jämför med vad Apple drar in på sin iPhone.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av Massy:

Med tanke på hur bloatade saker alla tillverkare lyckas sleva ut hela tiden känner jag inte precis att Android är hotat.

“In general, with all of our partners, we told them that the Motorola deal will close and we will run it sufficiently and independently, that it will not violate the openness of Android…we’re not going to change in any material way the way we operate.” - Eric Schmidt

Ja sen sparade de Motorolachefen, sade upp 4000 anställda och har bestämt att sluta med billigare mobiler. Nu senast så sålde de "Motorola Mobilitys konsumentaffär" också.

"We bought Motorola for more than patents" - Eric Schmidt
Google Bought Motorola for the Hardware, After All

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Det var inte länge sedan HTC var överlägsen på Android, nu är de utmanövrerade. Finns inget som säger att samma sak kan hända med Samsung. Låt säga att Googlerola börjar lite lätt med Nexusenheter som brukar bli populära, sen är snöbollen i rullning.

Jag skulle också ha startat ett eget operativ om jag vore Samsung, nu har de till 2016 på sig att bygg upp ett ekosystem till sitt egna operativ.

Att Google har tittat på Apple och slickat sig kring munnen över deras inkomster finns det ingen tvekan om, Google vill även de ha en egen iPhone med Apples inkomster, då finns det inte plats för Samsung och övriga. Förresten är det Googles ansvar gentemot aktieägarna att ge så stor vinst som möjligt och Apple gör oerhörda vinster på sin iPhone. Att tro att Google inte skulle vilja göra samma sak är att vara enögd. Google reklamintäkter är ju piss i nilen om man jämför med vad Apple drar in på sin iPhone.

Det är ju många som tittat på Apple och "slickat sig runt munnen". Men det är ju inte så enkelt att kopiera dem.

Det handlar om stora risker för Google att göra sig ovän med Androidtillverkarna. Det gäller att väga saker mot varandra. Som sagt att tappa Samsung vore riktigt illa så personligen tror jag det skall till väldigt mycket för att de skulle riskera att offra en väldigt stor marknadsposition i Android som de redan har mot att göra sig ovän med de andran tillverkarna och själv tillhandahålla all androidhårdvara själva.

Att de kommer lansera sin egen med Motorola tror jag dock definitivt de gör men därefrån till att "sabbotera" för de andra tror jag är ett kliv de inte vill ta.

Oroligheterna med Android lär ju allafall vara bra för WP. Tillverkarna vill säkert sprida sina ägg i olika korgar. Hursomhelst blir ett spännnade 2013

Permalänk
Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Datavetare

DigitTimes artikel som IDGs artikel är en översättning av hittar man här.

Vilket inte är så förvånande. Vissa hävdar att Samsung är viktigare för Android än Android är för Samsung.
Jag menar att Android definitivt är viktigare för Samsung är tvärs om då det viktigaste inte är tekniken utan att locka många utvecklare och tillverkare att använda plattformen. Android är på god väg att bli det som Windows är för desktop, då kommer det tyvärr vara extremt svårt för andra att bryta dominansen, även om utmanaren är tekniskt bättre.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Lite olika uppgifter som florerarar:

"This concern may be exasperated by the fact that Google now owns Motorola and is in direct competition with Samsung when it comes to smartphones. We've just seen the introduction of the Moto X and it's clear that the Google-owned Motorola will be aiming to sell to customers who may have bought a Samsung Galaxy device"
http://www.thefullsignal.com/samsung/15542/samsung-make-big-p...

http://www.tizenexperts.com/2013/07/is-tizen-really-dead-well...

Men man får vänta och se. Moto X kommer att lanseras via alla de fyra operatörerna i USA den 23 augusti. Det lär slå mot både Samsung och HTC antagligen:
http://www.phonearena.com/news/Moto-X-may-launch-August-23rd-...

Permalänk
Medlem

Det är svårt att se samma logik med Tizen idag som år 2012.
2012 så fanns det egentligen bara Samsung som seriös Androidaktör. Idag har du HTC, Sony, LG och nu är Motorola på banan igen.

Sen har vi inte ens nämnt alla kinesiska OEMs som får för lite press här i Väst men som redan idag ligger på samma nivå, t.ex. Xiaomi, Oppo, Huawei, Lenovo och ZTE.

Därutöver så börjar Acer, Asus och resten av gänget från Taiwan på allvar att börja producera premiumtelefoner, Liquid S2 från Acer kommer kunna mäta sig med de bästa phablets ute på marknaden.

Kort och gott: om Samsung försvann från Androidsfären så skulle den förlusten inte direkt märkas så mycket idag. Förra året så hade Samsung mycket mer implicit makt.

Och det vet de om, precis som alla andra, därför släpper de Tizen. S4:an är en bra lur, men om man får ett halvdant OS på köpet så kommer många istället välja LG G2, Sony Honami, HTC One med mera.

Permalänk
Avstängd

Tomi Ahonen brukar ju säga att ju längre det går desto svårare blir det för en ny aktör att komma in i smartphone marknaden. Kan nog mycket väl vara så. Samsung är ju etta så antagligen riskerar de väl mycket om de tappar fokus på Android.

Kanske lite trist men det ser väl mer och mer ut som det är Android, iOS och WP8 som gäller hädanefter.
Tror inte Ubuntu mobilen eller Jolla har nån större chans heller.