AMD A6 6400K - Minsta watt på nätaggregat?

Permalänk
Medlem

AMD A6 6400K - Minsta watt på nätaggregat?

Jag sitter i köptankar och behöver komma undan så billigt som möjligt med komponenterna och undrar nu vilken som är minsta watt på nätagg som man kan driva sin HTPC med.

Jag har tänkt att köpa en AMD A6-6400K som processor på ett MSI FM2-A75IA-E53 och nu har jag sneglat på ett chassi som jag gillar, jag fastnade på detta:
Advance 3905B

Det ser snyggt ut och dimensionerna skulle göra att det passar i min bokhylla ( bredd och djup, höjden är väl tilltagen upp till nästa hyllplan ) vilket gjorde att jag fastnade för det. Men så är det det med nätagget som ger 60W och jag är inte så inne på det här med hur mycket saker drar. Jag ska inte ha något extra grafikkort utan kör på det i processorn. Den ska vad jag kunnat läsa mig till vara rätt framtidssäkrad och orka det mesta.

Så är 60W för lite eller räcker detta?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tintinj:

Jag sitter i köptankar och behöver komma undan så billigt som möjligt med komponenterna och undrar nu vilken som är minsta watt på nätagg som man kan driva sin HTPC med.

Jag har tänkt att köpa en AMD A6-6400K som processor på ett MSI FM2-A75IA-E53 och nu har jag sneglat på ett chassi som jag gillar, jag fastnade på detta:
Advance 3905B

Det ser snyggt ut och dimensionerna skulle göra att det passar i min bokhylla ( bredd och djup, höjden är väl tilltagen upp till nästa hyllplan ) vilket gjorde att jag fastnade för det. Men så är det det med nätagget som ger 60W och jag är inte så inne på det här med hur mycket saker drar. Jag ska inte ha något extra grafikkort utan kör på det i processorn. Den ska vad jag kunnat läsa mig till vara rätt framtidssäkrad och orka det mesta.

Så är 60W för lite eller räcker detta?

60W är förlite. 80W hade kanske fungerat om du hade köpt A6 6300 och endast en SSD. Inget annat.

120W räcker gott och väl för datorn dock även om det är en A10 + en SSD.
Ska du ha i ett par hårddiskar så blir det svårare att lyckas dock.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Ingen fara hårddiskar drar inte mycket ström så en 80W nätdel klarar att driva processor+moderkort+SSD+2-3 HDD+extern nätverkskort samt några USB grejer som laddare och minnen.

Grejen är att det är ett 60W nätagg och inte 80W, som sagt är jag novis på detta med hur mycket datorn kommer dra i ström så därför min fråga.
En SSD var det tänkt att jag skulle ha i datorn, möjligtvis en vanlig hårddisk också för lagring.

Permalänk
Medlem

Vad tror du om det här istället?

Antec ISK310

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=555265

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Använder detta chassi till min htcpc. Fungerar klockrent och du har lite extra kraft så slipper du ligga på gränsen.

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Vad tror du om det här istället?

Antec ISK310

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=555265

Ja det tittade jag på men det var lite för långt för att passa i min hylla.
Hyllplanet är bara 30 cm djupt så därför fastnade jag för mitt val.
Jag tittade även på Codegen MX31-A11 420W som jag tyckte var en snygg låda. Den hade dock också samma problem att den var för djup. Den skulle jag kunnat ställa på sidan möjligtvis med utsug ut från hyllan, men jag vet inte hur snyggt det skulle vara och det blir svårt att nå startknappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

Använder detta chassi till min htcpc. Fungerar klockrent och du har lite extra kraft så slipper du ligga på gränsen.

Det där tittade jag också på men var inte så glad i den röda färgen. Den lider också av att den är lite för stor.
Jag får titta vidare och fundera lite mer. Kanske får jag sikta på 150W som minst och möjligtvis leta dyrare chassin fastän det inte riktigt finns utrymme för det i min skrala budget.

Tack alla för att ni tog er tid att svara, nu är jag lite mer upplyst

Permalänk

Jag kör en A10 + 2xSSD + Bluray + HD6670 och den drar 140watt i load om jag inte missminner mig så jag tror att du klarar dig på 60W.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Fafne:

Ingen fara hårddiskar drar inte mycket ström så en 80W nätdel klarar att driva processor+moderkort+SSD+2-3 HDD+extern nätverkskort samt några USB grejer som laddare och minnen.

Jag antar att du även har räknat med hårddiskarnas uppstartsförbrukning på snitt 13W och ibland upp mot 30W?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nu har jag letat, sneglat och halvt bestämt mig, jag har i alla fall knåpat ihop en lista som ser ut så här:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2312283&view=m
Fastnade för Antec-chassit som kan ses i listan.
Är det något som står ut som skitfel eller kan det fungera?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av tintinj:

Nu har jag letat, sneglat och halvt bestämt mig, jag har i alla fall knåpat ihop en lista som ser ut så här:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2312283&view=m
Fastnade för Antec-chassit som kan ses i listan.
Är det något som står ut som skitfel eller kan det fungera?

Det var ungefär det jag hade tänkt köpa (hade dock bytt ut A6 till en A10) innan jag bestämde mig för att vänta på Kaveri. Chassiet verkar helt okej och det är tillräckligt billigt för att jag ska våga mig på att modda det lite när man väl får handskarna på det, samtidigt som nätagget inte verkar helt förfärligt.

Tänk på vilken CPU-kylare du väljer bara, det verkar vara ett väldigt trångt chassi och strömsladden tar en del plats på insidan.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.