Permalänk

dynavoice dynamite 12

Hejsan är ute efter golv högtalare, någon som provat på dessa eller om det finns något annat bra? Kanske cerwin Vega? Vill ha högtalare som kan leverera tryck och bas men inte bara det om ni förstår xD

Permalänk
Medlem

Dynamite borde passa dig i så fall,vill du ha lite hifikvalite så håll dig borta från CV.
Läs omdömena på ljudfokus.

Permalänk
Medlem

Har 10orna, tycker dom låter fint men ska köpa en sub till dom också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

OK:) sen lite förslag till förstärkare/slutsteg för att driva dynamiterna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbrorstork:

OK:) sen lite förslag till förstärkare/slutsteg för att driva dynamiterna!

Beror på,med hög känslighet så funkar det mesta för att kunna spela starkt men kanske inte just det klenaste man hittar,vill man däremot spela riktigt högt dvs man utnyttjar dess fulla kapacitet så köp ett redigt pa-slutsteg som detta nedan.

http://www.thomann.de/se/behringer_inuke_nu3000dsp_amplifier....

Permalänk

Då är det bara beslutet mellan mixer och försteg, vad ska jag köra på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbrorstork:

Då är det bara beslutet mellan mixer och försteg, vad ska jag köra på?

Vilket är viktigast för dig?
Att bara justera volym funkar på båda,du kan även köpa en liten hörlursförstärkare och använda som försteg om du vill.
Har man inget direkt behov att spela in garagebandet så hade jag kört på ett försteg,sen skulle jag inte vilja köra signalen genom en billig skräpmixer för några hundra.

Permalänk
Medlem

Vad har du för källa? Om det är din dator kanske en kombinerad DAC & försteg vore bästa alternativet.

Permalänk

Ja jag ska ju inte spela in med något garageband så, jag har ju datorn med asus xonar essesence stx ljudkort. Ja men vad för märke på försteg isåfall då? Och hur dyrt behöver det vara?

Permalänk
Medlem

http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-a-s300-silver/4261/

Perfekt för ditt behov, tillräckligt med kraft för att smälla konerna på dynavoicerna om du så vill (tror inte 90w räcker för talspolen så vill du ha eld får du köra pa steg)
Bättre fullregister förstärkare än de flesta pa steg i denna prisklassen.
Har preout ifall du som alla andra basnarkomaner vill köpa till en subwoofer.
trevligt prissatt efter vad du får.

http://www.ljudfokus.se/produkt/onkyo-a-9377-silver/4035/ Verkar vara ett bra alternativ med, aldrig testat denna men yamahan är mer än ok för pengarna.

Vill du smälla mer pengar har du även:

http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/forstarkare/nad_c3... som kan uppgraderas med dac modul. (kostar 7,3k med dac)

eller http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/xtz/forstarkare/rubrik som är en väldigt trevlig förstärkare som kommer med en dac i priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbrorstork:

Ja jag ska ju inte spela in med något garageband så, jag har ju datorn med asus xonar essesence stx ljudkort. Ja men vad för märke på försteg isåfall då? Och hur dyrt behöver det vara?

Är ju lättare om du lägger upp en budget men du får kanske räkna med att punga ut lite beroende på vad du vill ha.
Här är några exempel.
http://www.referenceaudio.se/stereo/forsteg/pro-ject-pre-box-... går även bra att använda en http://www.referenceaudio.se/horlurar/horlursforstarkare/pro-... dock får du ju använda hörlursjacket istället.
Märken ska man inte kolla på,säger inget egentligen.

Permalänk

Kanske smartast då att köpa en förstärkare med inbyggt försteg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbrorstork:

Kanske smartast då att köpa en förstärkare med inbyggt försteg?

Kan vara ett alternativ,behöver du mer kraft är det bara att hänga på ett slutsteg.

Permalänk

Och vad ska jag då ta för mina ändamål? och vad innebär DAC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbrorstork:

Kanske smartast då att köpa en förstärkare med inbyggt försteg?

I den här prisklassen JA, deffinitivt
Är du sen ute efter en dac med så köp för all del en förstärkare med hyffsad inbyggd dac (har ingen koll på naden) men sitter en AD 1955 i xtzn som är helt ok.

Och till dem högtalarna kommer du aldrig behöva mer än 100w, har nämnligen själv ägt ett par köpta på fynda. Drev dem med ett yamaha MX-70, vu mätarna var aldrig uppe 35w när jag spelade högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbrorstork:

Och vad ska jag då ta för mina ändamål? och vad innebär DAC?

Det som passar dina behov
DAC=Digital to Analog Converter,sitter ett sådant i datorns ljudkort som exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3me00:

I den här prisklassen JA, deffinitivt
Är du sen ute efter en dac med så köp för all del en förstärkare med hyffsad inbyggd dac (har ingen koll på naden) men sitter en AD 1955 i xtzn som är helt ok.

Och till dem högtalarna kommer du aldrig behöva mer än 100w, har nämnligen själv ägt ett par köpta på fynda. Drev dem med ett yamaha MX-70, vu mätarna var aldrig uppe 35w när jag spelade högt.

Då spelade du för lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbrorstork:

Och vad ska jag då ta för mina ändamål? och vad innebär DAC?

Dac, digital to analog converter, Dvs fyller i ditt fall samma funktion som ljudkortet, du tar ut en digital signal från datorn via coaxial eller spdif och sedan omvandlar förstärkaren denna signal till en analog istället för att låta ljudkortet göra detta.
Det finns ett par fördelar med en extern dac som sitter utanför datorn.
Använder du spdif får du galvanisk isolering, detta hjälper mot jordproblem bland annat.
Dacen plockar inte upp likamycket störningar som ett ljudkort från datorn.
Dacen har ofta en bättre klocka.
Etc etc etc,

Till dem högtalarna tror jag du blir nöjd med yamahan eller onkyon, Vill du lägga lite pengar och få en bra förstärkare, för en eventuell uppgradering till bättre högtalare i framtiden så hade jag köpt XTZn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Då spelade du för lågt.

110db cirkus, man ska orka sitta länge i det också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3me00:

110db cirkus, man ska orka sitta länge i det också...

110db är rätt högt men det säger inget egentligen.lirar man Tjajkovskij i 110 medelnivå så får man räkna med att ha 20db tillgängligt headroom till de starka partierna annars klipper det,några 100w duger inte här.

Permalänk
Medlem

Är det inte lättare att bara koppla digitalt direkt istället för ljudkort, dac osv?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

110db är rätt högt men det säger inget egentligen.lirar man Tjajkovskij i 110 medelnivå så får man räkna med att ha 20db tillgängligt headroom till de starka partierna annars klipper det,några 100w duger inte här.

Mycket möjligt, tror dock inte att det är ts musikstil, och 20db headroom tror jag inte högtalarna i sig pallar med och det finns i princip inget under 30hz med dessa högtalarna.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Är det inte lättare att bara koppla digitalt direkt istället för ljudkort, dac osv?

Jo digitalt är ju bra grejer, men du måste ha en DAC någonstans också.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Det kan det absolut vara. Tänk bara på att inte luras av priset du känar ``bara´´ 500kr på att köpa paketet mot löst.

Lite högtlarkabel och något mellan förstärkare och ljudkort så är du all set.

Vill du sen ha mer bas kan du ju alltid komplettera med 1,2,3,4,5...... http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-thunder-t-12-black-...

Permalänk

Alltså jag är helt lost nu :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbrorstork:

Alltså jag är helt lost nu :S

Vad nu???? :O:O:O

Permalänk

Vet inte om jag ska köra på förestärkare och vilken, eller om jag ska köra den där du länkade och ett försteg eller huf jag ska göra...vet inte vad som blir bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbrorstork:

Vet inte om jag ska köra på förestärkare och vilken, eller om jag ska köra den där du länkade och ett försteg eller huf jag ska göra...vet inte vad som blir bäst

Tyvärr men det är ganska svårt att hjälpa med sådant då man inte vet ens behov,du kan köpa vilken stärkare du vill den enda begränsningen är hur högt du kan spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Jo digitalt är ju bra grejer, men du måste ha en DAC någonstans också.

förstärkaren såklart.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595