Permalänk

Blåskärm efter windowslogga

Hejsan! Har beställt nya delar från Inet för att bygga ihop en hyfsad dator. Jag och en polare (med hyfsade datorkunskaper) byggde ihop datorn och försökte installera windows 7 på SSD-disken vilket inte alls fungerade då windows vägrade hoppa igång. Vi provade installera windows på samma disk fast i en annan dator vilket fungerade utmärkt. nu ligger windows på SSD'n men när vi bootar från disken i "nya" datorn så kommer windowsloggan upp men ger sedan en blåskärm och startar om sig helt. Alla komponenter är felsökta av Inet och inga fel är hittade.

Tacksam för alla förslag på lösningar!

Permalänk
Medlem

Kör den nya datorn ahci-läge och sätter du in ssd i rätt port i moderkortet?
Kanske också kan vara värt att uppdatera bios/firmware på mobo och ev ssd.
Du måste installera windows på den datorn du ska använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken96:

Hejsan! Har beställt nya delar från Inet för att bygga ihop en hyfsad dator. Jag och en polare (med hyfsade datorkunskaper) byggde ihop datorn och försökte installera windows 7 på SSD-disken vilket inte alls fungerade då windows vägrade hoppa igång. Vi provade installera windows på samma disk fast i en annan dator vilket fungerade utmärkt. nu ligger windows på SSD'n men när vi bootar från disken i "nya" datorn så kommer windowsloggan upp men ger sedan en blåskärm och startar om sig helt. Alla komponenter är felsökta av Inet och inga fel är hittade.

Tacksam för alla förslag på lösningar!

Ja, det går inte att installera windows i en annan dator och sedan förvänta sig att det ska funka i en annan. Blir en massa strul med drivrutiner. Ni får helt enkelt blåsa rent SSDn och försöka installera på nytt i rätt dator som SSDn ska sitta i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken96:

Hejsan! Har beställt nya delar från Inet för att bygga ihop en hyfsad dator. Jag och en polare (med hyfsade datorkunskaper) byggde ihop datorn och försökte installera windows 7 på SSD-disken vilket inte alls fungerade då windows vägrade hoppa igång. Vi provade installera windows på samma disk fast i en annan dator vilket fungerade utmärkt. nu ligger windows på SSD'n men när vi bootar från disken i "nya" datorn så kommer windowsloggan upp men ger sedan en blåskärm och startar om sig helt. Alla komponenter är felsökta av Inet och inga fel är hittade.

Tacksam för alla förslag på lösningar!

Felet är att du har fel sata mode.
Men det spelar ingen roll för du ska _alltid_ installera OS på datorn som ska använda det.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Krisse:

Ja, det går inte att installera windows i en annan dator och sedan förvänta sig att det ska funka i en annan. Blir en massa strul med drivrutiner. Ni får helt enkelt blåsa rent SSDn och försöka installera på nytt i rätt dator som SSDn ska sitta i.

Tack för svaren! Uppskattas. Men grejen var att när vi försökte få in windows på ssdn i nya datorn så hängse sig installationen gång på gång. Några tips?

Skrivet av LemonIllusion:

Felet är att du har fel sata mode.
Men det spelar ingen roll för du ska _alltid_ installera OS på datorn som ska använda det.

Okej förstått inets support sa åt oss att byta mellan sata modsen, gav inget resultat. Men vi fick igång windows installationen som sedan hängde sig, kan det hända om man hsr fel sata mode? :$

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken96:

Okej förstått inets support sa åt oss att byta mellan sata modsen, gav inget resultat. Men vi fick igång windows installationen som sedan hängde sig, kan det hända om man hsr fel sata mode? :$

Installerar du från skiva eller pinne? Vilket sata mode har du? AHCI ska det vara.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Hedersmedlem

Man måste installera windows på datorn det ska användas på.

Istället för att försöka kringgå problemen, felsök och rätta till. Finns massor med fallgropar när man bygger, vilket detta forum är ett bra exempel på.

Moderkortsdistanser, skadade sockelpinnar, trasiga minnen, inkompatibla nätaggregat, inkompatibla eller felkopplade SSD, glömda strömkablar, fel BIOS-versioner osv osv.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Bootar ni med UEFI? om du har ett nytt moderkort med UEFI, kolla om det finns en Legacy OS eller sånt i BIOS, om du ska inte installera Win 8 så välj legacy OS och försök att installera

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D, Intel Core i7 4820K, Corsair H100, Asus Rampage IV Formula, 16GB Corsair Dominator Platinum 1866MHz, Asus GTX 980, Intel 320 120GB SSD, 640 GB WD Caviar Black x2 Raid 0, Corsair AX750, Asus VG278H med 3D Vision 2 kit, Asus G900, Asus ROG Mechanical Tangentbord CherryMX Svart, Xbox 360 Wireless controller ....

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Installerar du från skiva eller pinne? Vilket sata mode har du? AHCI ska det vara.

skiva, med AHCI samt att vi provade något annat mode, kommer inte ihåg namnet, vilket Inets support bad oss göra.

Skrivet av bkm23:

Bootar ni med UEFI? om du har ett nytt moderkort med UEFI, kolla om det finns en Legacy OS eller sånt i BIOS, om du ska inte installera Win 8 så välj legacy OS och försök att installera

ska prova med leagacy OS så fort datorn sitter ihop. tack för svar!

Skrivet av MultiMan:

Man måste installera windows på datorn det ska användas på.

Istället för att försöka kringgå problemen, felsök och rätta till. Finns massor med fallgropar när man bygger, vilket detta forum är ett bra exempel på.

Moderkortsdistanser, skadade sockelpinnar, trasiga minnen, inkompatibla nätaggregat, inkompatibla eller felkopplade SSD, glömda strömkablar, fel BIOS-versioner osv osv.

inga komponenter är skadade. tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken96:

ska prova med leagacy OS så fort datorn sitter ihop. tack för svar!

Byt även till USB-minne för att utesluta skivan/skivläsaren.
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stocken96:

inga komponenter är skadade. tack för svar!

Och resten av mina exempel? Ett (möjligen två, men pinnar går ibland att rätta) av sju exempel handlade om trasiga delar, ändå är det det enda du kommenterar? Givetvis var några exempel ovanliga fel, men jag måste undra hur noga ni felsöker när 1 av 7 förslag läses. Rent generellt alltså, inte bara mina förslag.

Kan vi få en exakt lista på komponenterna?

Edit: jag ska alltså också läsa ditt svar som att ni redan kört memtest?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Byt även till USB-minne för att utesluta skivan/skivläsaren.
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

ska bli!

Skrivet av MultiMan:

Och resten av mina exempel? Ett av sju exempel handlade om trasiga delar, ändå är det det enda du kommenterar? Givetvis var några exempel ovanliga fel, men jag måste undra hur noga ni felsöker när 1 av 7 förslag läses. Rent generellt alltså, inte bara mina förslag.

Kan vi få en exakt lista på komponenterna?

Corsair 8GB CL10 1600Mhz VENGANCE
ASUS GeForce GTX 650Ti 1024MB
MSI B75A-G41 B75 ATX
Intel Core i5 3450 3.1Ghz (ivy brige)
Be quiet 600w

Skrivet av MultiMan:

Och resten av mina exempel? Ett (möjligen två, men pinnar går ibland att rätta) av sju exempel handlade om trasiga delar, ändå är det det enda du kommenterar? Givetvis var några exempel ovanliga fel, men jag måste undra hur noga ni felsöker när 1 av 7 förslag läses. Rent generellt alltså, inte bara mina förslag.

Kan vi få en exakt lista på komponenterna?

Edit: jag ska alltså också läsa ditt svar som att ni redan kört memtest?

Berom ursäkt för att jag inte uppmärksammade dina andra exempel, jag litar fullt på din kunskap och ska ta hjälp av mer kunniga personer för att försöka förstå bättre. men det kan säkerligen ligga något i det du säger. Memtest är gjort av Inet, inga fel.

Kan någon förklara med hur jag ska försöka lösa problemet i BIOS, låter på det flesta som att det är någon inställning som knasar.

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat moderkortets bios samt senaste firmware till ssdn??

Permalänk
Skrivet av coopish:

Har du uppdaterat moderkortets bios samt senaste firmware till ssdn??

Nej, hur gör man? guida mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken96:

Nej, hur gör man? guida mig!

Det brukar stå utförligt i manualen till ditt moderkort, på mitt asuskort tex så finns det USB BIOS Flasback.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan kanske vara så att du har valt fel sataportar i kombination med inställningarna på moderkortet, kör du en optisk enhet ska den porten stå som ide och porten ssdn är ansluten till bör vara i ahci läge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kan kanske vara så att du har valt fel sataportar i kombination med inställningarna på moderkortet, kör du en optisk enhet ska den porten stå som ide och porten ssdn är ansluten till bör vara i ahci läge.

tack för svar, jag ska prova trixa lite i bios imorgon. återkommer med svar

en gammal version av bios var det som strulade, versionen var ett och ett halvt år gammalt :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stocken96:

en gammal version av bios var det som strulade, versionen var ett och ett halvt år gammalt :/

Bra att det löste sig med tipsen du fick!

Jag vill passa på att tipsa om Citera flera när du svarar på inlägg från flera olika.

*Inlägg sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro