Bästa texteditor för webbprogrammering?

Permalänk
Medlem

Bästa texteditor för webbprogrammering?

Tjena, letar lite tips på texteditor-program, vilken använder du, och varför? Jag använder dreamweaver just nu för jag tycker det går väldigt fort att skriva i men har börjat titta lite på sublime text eller kanske att jag går över till hackintosh för Coda.

Alla svar uppskattas )

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvjohn:

Tjena, letar lite tips på texteditor-program, vilken använder du, och varför? Jag använder dreamweaver just nu för jag tycker det går väldigt fort att skriva i men har börjat titta lite på sublime text eller kanske att jag går över till hackintosh för Coda.

Alla svar uppskattas )

Sublime Text för snabba editeringar och block-operationer (som att lägga till citationstecken på flera rader samtidigt t ex).
Netbeans 7.3.1 för mer avancerade sidor för bra javascript-debugging och code completion.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Notepad++ , för att tja, det enda jag faktiskt använt som editor. Har kört Dreamweaver också någon gång, men gillar Notepad++ för sina tydliga markeringar och färgval. Annars har jag ju ärligt talat inte ens testat någon annan editor.

Permalänk

Sublime i windows och Textmate i osx

Har en förkärlek till Textmate så i windows finns det inte många alternativ utan Sublime är den som träffar rätt på flest punkter.

Netbeans är dock trevligt också men använder det enbart för c/c++ p.g.a fjärrkompileringsstödet.

Permalänk
Medlem

får spana in dem, kommer mest att koda i HTML, CSS, JavaScript o PhP för övrigt

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem

Någon som har provat Coda?

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem

Använder Netbeans, mestadels för att det är gratis, smidig direktanslutning till webbserven (upload on save), automatiskt textformatering för att strukturera koden, och en allmänt bra kodhjälp.

Har kört Notepad++, Sublime och dreamweaver tidigare, fastnade dock för Netbeans.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

EditPlus har varit svår att släppa tagit från, sedan jag började att använda det för kanske 7 år sedan. Speciellt när den även är portabel, precis som vad Notepad++ är.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Ska definitivt själv börja testa Netbeans nu efter folks rekommendationer

Permalänk
Medlem

Läst vidare online och det känns nästan som att Sublime text 2 är det givna valet men ännu inte riktigt säker!

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvjohn:

Läst vidare online och det känns nästan som att Sublime text 2 är det givna valet men ännu inte riktigt säker!

Du kan ju alltid ladda ner de editors som faller dig i smaken och arbeta i respektive editor under en kort period.1 På så sätt kan du ju bilda dig en egen uppfattning om vilken editor du vill använda i framtiden utefter egen erfarenhet. Själv kör jag på Sublime Text 2, tycker editorn är skitsmidig - framförallt när man grottat in sig i hur allting fungerar.

Du kan ladda ner Sublime Text 2 gratis här och pröva på den under en period, slutligen när provperioden gått ut måste du dock köpa programmet.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem

Beror på lite vad man skall göra. Om det är en PHP app och involverar både front och backend så funkar Zend Studio bra. Visual Studio om det är en .Net web applikation. För enklare saker brukar jag annars bara köra Notepad++.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvjohn:

Någon som har provat Coda?

Jag har kört en hel del Coda, dock inte den senaste versionen. Den är trevlig, men har en del quirks om jag inte minns fel. Jag har för mig att tangentbordsgenvägen för att byta flikar var rätt konstig. Annars så är den rätt trevlig som sagt, med inbyggd möjlighet att jobba mot en kodbas som ligger remote (via SSH/FTP).

Nu för tiden kör jag uteslutande IntelliJ. Jag har kört den på jobbet ett tag och när det i julas var rea på den så slog jag till med en personlig licens. Grymt trevlig editor, men den kostar ju en slant (161 euro just nu). Det finns en community edition som är rätt trevlig dock, men den är lite sämre på webbprogrammering om jag inte är ute och cyklar.

Permalänk
Medlem

Sublime Text 2 är den i särklass mest smidiga editor jag har använt.

Visa signatur
Permalänk

Sublime Text är perfekt för mig, men testa olika och se vad som är bäst för dig!

Web Matrix 3 från Microsoft är riktigt bra för att koda webb. Enkelt att köra php, wordpress osv genom det plus att det är en av de bästa editorerna för php, javascript, css.

Netbeans var det några år sen jag körde, men då var det ett extremt långsamt och klumpigt program.. Beror väl på vad man gillar!
Kolla runt, det är det bästa!

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Medlem

Strålande svar, tack så mycket!

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem

Personligen kör jag Vim (MacVim om man skall vara sådan), men om man inte känner för att lära sig massa nytt (och användbart!) och mixtra med plugins och så i timtal för att få den ultimata editorn vill jag verkligen slå ett slag för Sublime Text. Körde den i ett par år ända fram tills alldeles nyligen, och jag tycker verkligen den är utmärkt för det mesta. Massvis med trevliga funktioner, massvis med enkla plugins, snabb, stabil. För somliga kanske projekthanteringen är lite väl simpel, men jag har använt den på riktiga projekt i mitt yrkesliv, med hundratals filer, både backend och frontend, och det har fungerat utmärkt.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Sublime text 3 + Emmet samt SCSS/Compass, helt underbart!
Rekommenderar temat Flatland (https://github.com/thinkpixellab/flatland) till ST3, riktigt behagligt

Permalänk

Kör själv Sublime 2 med diverse plugins (Emmet, SidebarEnhancements m.m) för HTML, CSS, JS och PHP.
För mer avancerad PHP (debugging m.m) kör jag PHP Storm.
Efter X antal år i branschen så gör det mig, för tillfället, effektivast.
Behöver inte vara samma för just dig.