Vilket ADSL-internet är bäst i Örebro?

Permalänk
Medlem

Vilket ADSL-internet är bäst i Örebro?

Hej, min pappa sa att jag skulle kolla runt lite och då tänkte jag fråga här.

Vårt internetavtal går ut om typ 1 månad och vi har bredbandsbolaget nu, det funkar inget vidare.
Nu är min fråga vad som är det bästa ADSL internet utgivarna i Örebro, alltså vilket bolag har bäst upp och nedladdning, till ett dugligt bra pris?

P.S min familj surfar och streamar bara film men jag spelar spel så det behövs ett ganska bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det beror på var du bor. Oftast ger alla leverantörer samma hastighet och svarstider. Det spelar inte så stor roll vilken du väljer. Ta det billigaste alternativet eller använd en ISP du tycker om.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det beror på var du bor. Oftast ger alla leverantörer samma hastighet och svarstider. Det spelar inte så stor roll vilken du väljer. Ta det billigaste alternativet eller använd en ISP du tycker om.

Som jag sa, jag bor i Örebro.
Jag är inte så teknisk, vad är en ISP?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lenner:

Som jag sa, jag bor i Örebro.
Jag är inte så teknisk, vad är en ISP?

Skickades från m.sweclockers.com

Internet Service Provider. Du kan gå in på te.x. Telias hemsida och kolla hur snabbt internet du kan få. Kan säkert göra det på andra sidor också.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lenner:

Som jag sa, jag bor i Örebro.
Jag är inte så teknisk, vad är en ISP?

Skickades från m.sweclockers.com

ISP - Internet Service Provider - Internetleverantör
Jag behöver inte veta var du bor. Gå in på tex bbbs hemsida och slå in adress så ser du vilka hastigheter du kan få. Det brukar vara samma för alla leverantörer. Jag kan tex bara få 24/1 som högst från alla leverantörer.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Okej, tack. Jag ska kolla upp det nu.
Men finns det igen sida som visar alla samtidigt, typ som pricerunner visar priser fast det visar hastigheter istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lenner:

Okej, tack. Jag ska kolla upp det nu.
Men finns det igen sida som visar alla samtidigt, typ som pricerunner visar priser fast det visar hastigheter istället.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.prisjakt.nu/bredband/

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem

danskt 4g kanske genom tre kan vara något eventuellt. då får man 3000gb per månad det borde ju räcka

Permalänk
Medlem

Skaffa inte Telia då deras adsl är känt som sämst

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Miljon3:

Skaffa inte Telia då deras adsl är känt som sämst

ja glocalnets adsl är mycket bättre. dom använder helt andra telefonledningar till kunderna.
annars så finns det ju tele2 som helt egna telefonstationer som aldrig drabbas av åsknedslag t.e.x.

kanske förstår du att jag är ironisk.

förklara gärna vad som skiljer en operatör ifrån en annan, när det är exakt samma teknik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon224490:

ja glocalnets adsl är mycket bättre. dom använder helt andra telefonledningar till kunderna.
annars så finns det ju tele2 som helt egna telefonstationer som aldrig drabbas av åsknedslag t.e.x.

kanske förstår du att jag är ironisk.

förklara gärna vad som skiljer en operatör ifrån en annan, när det är exakt samma teknik?

Betalar du för 32mbit/s får du 7mbit/s
Och deras kundservice är jobbig

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Miljon3:

Betalar du för 32mbit/s får du 7mbit/s
Och deras kundservice är jobbig

Och vad mäter du med det andra bolaget som är bättre?

Permalänk
Medlem

Vilken ISP:s ADSL som är "bäst" går enbart att grunda på din/andras uppfattning om ISP:n. Som tidigare nämnts i tråden så bygger xDSL på internetaccess via telefonledningar. Det innebär att du oavsett operatör ligger på samma DSLAM (telefonstation) och samma telefonledning.

Om du bor långt ifrån en station (>500 m) så kommer du aldrig att få ut din teoretiska maxhastighet. Därav "Upp till X mbit/s".

Permalänk
Medlem
Skrivet av BacHenke:

Vilken ISP:s ADSL som är "bäst" går enbart att grunda på din/andras uppfattning om ISP:n. Som tidigare nämnts i tråden så bygger xDSL på internetaccess via telefonledningar. Det innebär att du oavsett operatör ligger på samma DSLAM (telefonstation) och samma telefonledning.

Om du bor långt ifrån en station (>500 m) så kommer du aldrig att få ut din teoretiska maxhastighet. Därav "Upp till X mbit/s".

Det där är väl en sanning med modifikation som beror på huruvida det är en större operatör som köper "rackplats" i telestationen eller inte. Köper dom rackplats så har dom troligen även egen dslam i övrigt hyr dom den av skanova/telia. Samma inkommande teleledning är det dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Det där är väl en sanning med modifikation som beror på huruvida det är en större operatör som köper "rackplats" i telestationen eller inte. Köper dom rackplats så har dom troligen även egen dslam i övrigt hyr dom den av skanova/telia. Samma inkommande teleledning är det dock

Jo det är sant. Jag raljerar när jag skriver samma, men DSLAM:en lär knappast påverka hur TS upplever sin ADSL-uppkoppling. Oavsett om den är tillverkad av Lucent eller Ericsson, ägs av Telenor eller Telia så kör de alla ADSL2+-standard.