Behöver hjälp och råd vid köp av 3 st skärmar.

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp och råd vid köp av 3 st skärmar.

Hej!

Jag har under en längre tid letat efter nya skärmar, så jag kan byta ut mina gamla Samsung Syncmaster (2493HM och 2494HM) som jag har haft sen 2008/2009 om jag inte minns helt fel. Målet är att skaffa 3 st skärmar för att kunna testa Eyefinity i framtiden. Men den största anledningen till att jag vill ha 3 st skärmar är mycket pga att jag tycker det är bekvämt att ha 2 st idag bara och jag skulle inte säga nej till att ha en till och om jag ändå ska införskaffa en till skärm kan jag lika gärna byta ut alla skärmar, då de som sagt har några år på nacken de nuvarande. Jag har letat runt på forumet och kollat bland trådar och följt diskussioner om alla typer av skärmar jag kan tänka mig. Jag har spenderat åtskilliga timmar att läsa på olika forum och sidor på nätet för att hitta svar på vilka skärmar som passar mig bäst. Då jag må ha kunnat skingra bort en del skärmar bland alla som finns så kan jag inte säga att jag känner mig närmare ett svar just nu än vad jag gjorde innan.

Vad jag har förstått är det ingen ide att köra på 120/144 Hz skärmar, mycket pga att jag inte har grafikkort eller prestanda för att kunna utnyttja det iaf?

Jag har ett 6990 Radeon kort idag och har inte några planer på att byta upp mig än på ett tag iaf, då jag inte har några problem att spela några av de spel jag spelar idag.

Jag spelar mest Dota 2, LoL, Olika RTS spel och testar många olika MMORPGn och MMOn överlag, när det kommer till FPS spelar jag bara bara singel player, så jag är inte ute efter en skärm som riktar sig mot de som spelar FPS seriöst.

Jag undrar om det är IPS jag ska satsa på, men sen kommer det till frågan vilket märke då? Jag har lagt mig vid att varje skärm får kosta 3000kr, skulle det dyka upp nått bra alternativ 100-200 kr över det är det inte hela världen.

Sen är det en till sak jag undrar över, är det värt att satsa på 1920x1200 eller ska man köra på 1920x1080? Ena skärmen jag har nu har 1200 och den andra har 1080 och jag måste säga att jag föredrar nog 1200, känns som att den extra höjden kan vara värt det.

Jag hoppas att nån kan ta sig tid och hjälpa mig att iaf komma närmare ett svar, kanske finns nån här som har varit i en liknande situation och som kanske kan ge råd och tips, Jag är även medveten om att det finns ganska nya trådar om liknande frågor, men jag fick inte riktigt det svaret där som jag letade efter så jag tänkte att jag kan ställa frågan själv, det skadar inte att fråga iaf.

Tackar på förhand!

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har nyligen köpt 3x Fujitsu P23T-6 "Thor Edition" IPS 23" som jag kör och är mycket nöjd för det jag betalat för dem, och då de har sänkt dem till 999:- st igen så tycker jag att det är en skärm att ha i åtanke, men jag gissar att priset kommer att ändras inom väldigt kort. Länk till samma skärm utan "Thor" på prisjakt

Men eftersom du talar om skärmar i 3000 kr/st klassen så har jag inga tips mer än att kika på Eizo då de alltid levererat bra paneler samt att de har en god garanti, finns mycket information på forumet från ägare av olika eizo skärmar.

Edit: fixat en länk

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt ARL650, stort tack för tipset. 3 skärmar inhandlade för strax över 3000 kr. Tydligen fick man bara köpa 2 st per person (trots att det står "Denna produkt är för tillfället begränsad till max 1st per köp.") så sambon fick bli köpare av ytterligare en skärm.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARL650:

Hej,

Jag har nyligen köpt 3x Fujitsu P23T-6 "Thor Edition" IPS 23" som jag kör och är mycket nöjd för det jag betalat för dem, och då de har sänkt dem till 999:- st igen så tycker jag att det är en skärm att ha i åtanke, men jag gissar att priset kommer att ändras inom väldigt kort. Länk till samma skärm utan "Thor" på prisjakt

Men eftersom du talar om skärmar i 3000 kr/st klassen så har jag inga tips mer än att kika på Eizo då de alltid levererat bra paneler samt att de har en god garanti, finns mycket information på forumet från ägare av olika eizo skärmar.

Edit: fixat en länk

Det var jävlar i mig inte dyrt, får bli till att sova på saken och med största sannolikhet slänga iväg en beställning i eftermiddag.

Permalänk
Medlem

Det var väldigt billigt måste jag säga.. känns nästan som nått är lurt med det, men om nu folk har köpt skärmarna och tycker de fungerar bra så kan det ju inte vara nått större problem med dem. Är det nån som vet vad det kommer sig att de säljer dem för under halva priset? för det känns ju som att det borde vara en ganska stor förlust affär för CDON.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem

Rekommenderar eizo 2331, sitter på 4st av dessa skärmarna atm, började med en å fick otrolig mersmak.

Underbart med ccfl belyst panel och väldigt fina färger och svart är riktigt svart. ligger billigt atm på ca 1500