Permalänk

IKEA:s egna TV apparater, vad är det?

jag var på IKEA för ett tag sedan då jag var allmänt tvungen att se det nya varuhuset i Älmhult. I alla fall. Gick rundan som vanligt men fick en chock när jag kom till TV-möblerna! VAD ÄR DETTA?! Skrek jag i mitt huvud. IKEA har börjat sälja TV-apparater som är inbyggda i möblerna! Jag började fundera över vad det kunde vara för skit till dem. Men å andra sidan så brukar inte IKEA sälja ren skit så mina frågor är..

Vem köper dessa?
Kan IKEA verkligen göra pengar på det?
Vad är det för specifikationer på grejerna?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/livi...

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

jag var på IKEA för ett tag sedan då jag var allmänt tvungen att se det nya varuhuset i Älmhult. I alla fall. Gick rundan som vanligt men fick en chock när jag kom till TV-möblerna! VAD ÄR DETTA?! Skrek jag i mitt huvud. IKEA har börjat sälja TV-apparater som är inbyggda i möblerna! Jag började fundera över vad det kunde vara för skit till dem. Men å andra sidan så brukar inte IKEA sälja ren skit så mina frågor är..

Vem köper dessa?
Kan IKEA verkligen göra pengar på det?
Vad är det för specifikationer på grejerna?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/livi...

Köparna är nog de som tycker det viktigaste med TV:n är att den smälter in och ser snygg ut, samt de som vill ha det så enkelt som möjligt. IKEA tjänar på det på ett eller annat sätt, annars hade de inte gjort det. Det är dock möjligt att de går back på själva TV:n för att tjäna in det på något annat (som köparen inte hade köpt annars).

Jag skulle inte tro att de är speciellt bra specade mot andra märken, man köper TV:n för att det ska vara enkelt och snyggt att ha den inbyggd i möbeln inte för att bilden är toppkvalité.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

jag var på IKEA för ett tag sedan då jag var allmänt tvungen att se det nya varuhuset i Älmhult. I alla fall. Gick rundan som vanligt men fick en chock när jag kom till TV-möblerna! VAD ÄR DETTA?! Skrek jag i mitt huvud. IKEA har börjat sälja TV-apparater som är inbyggda i möblerna! Jag började fundera över vad det kunde vara för skit till dem. Men å andra sidan så brukar inte IKEA sälja ren skit så mina frågor är..

Vem köper dessa?
Kan IKEA verkligen göra pengar på det?
Vad är det för specifikationer på grejerna?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/livi...

Hört att det säljer som skit och floppat rejält.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det är visst en kaffemaskin också.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S09003565/

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Skrivet av gamefreak:

Köparna är nog de som tycker det viktigaste med TV:n är att den smälter in och ser snygg ut, samt de som vill ha det så enkelt som möjligt. IKEA tjänar på det på ett eller annat sätt, annars hade de inte gjort det. Det är dock möjligt att de går back på själva TV:n för att tjäna in det på något annat (som köparen inte hade köpt annars).

Jag skulle inte tro att de är speciellt bra specade mot andra märken, man köper TV:n för att det ska vara enkelt och snyggt att ha den inbyggd i möbeln inte för att bilden är toppkvalité.

Det är lite så jag också tror att det är.

Skrivet av Mocka:

Hört att det säljer som skit och floppat rejält.

Skulle inte förvåna mig.

Skrivet av Blupparen:

Herregud!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Med tanke på att IKEA:s vitvaror är av usel kvalité så skulle det inte förvåna mig ett dugg om samma sak gäller för "deras" brunvaror.

Whirlpool tog ju bort sin logo från de budget-vitvaror som de sålde hos IKEA. Detta pga att konsumenter vägrade köpa Whirlpools ordinarie sortiment hos andra butiker, eftersom de hade fått så dålig kritik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro.
www.vardag.nu

Permalänk
Medlem

Till ursprungsfrågan, sökning på wifi-adapterns modellnummer leder till några sidor där thomson nämns.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

32"?? Finns väl inte någon som vill ha det? Datorskärmen är ju nästan större.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Avstängd

Hoppas skissen på hur man skruvar ihop den är begriplig.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

"2.1 betyder stereoljud med tvåkanalshögtalare – höger och vänster – och en basförstärkare (subwoofer), vilket skapar en surround-ljudeffekt."
Där tappade de det lilla förtroende de eventuellt hade hos mig.

EDIT: Såg nu i recensionen att det är en soundbar så det förklarar varför det står "ljudeffekt". Fortfarande lite vilseledande dock IMO.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Det var som man hade förväntat sig. Om det nu också är Thomson som gör dem så blir man inte speciellt förvånad.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det var som man hade förväntat sig. Om det nu också är Thomson som gör dem så blir man inte speciellt förvånad.

Det stod i testet att det är TCL som gör TV'n. Det är ett Kinesiskt märke, dom gör riktigt billiga TV-apparater, tex kan du i Kina få en 4k för cirka 3500kr av märket TCL.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Det stod i testet att det är TCL som gör TV'n. Det är ett Kinesiskt märke, dom gör riktigt billiga TV-apparater, tex kan du i Kina få en 4k för cirka 3500kr av märket TCL.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, säker? Känns ofattbart billigt

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det var som man hade förväntat sig. Om det nu också är Thomson som gör dem så blir man inte speciellt förvånad.

Är det Thomson så ska man hålla sig så långt borta som möjligt...oavsett produkt. Sämre skämt till företag får man fan leta efter

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Är det Thomson så ska man hålla sig så långt borta som möjligt...oavsett produkt. Sämre skämt till företag får man fan leta efter

Våran thomson router vi fick av tele2.... GAAAAAH!!!!!!

Tur att man flyttar hemmifrån snart så man kan skaffa lite vettiga grejer...

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Oj, säker? Känns ofattbart billigt

Sant, Men det är 4K-ready

Permalänk
Medlem

Ikeas tv är bland det absolut sämsta man kan köpa idag!!!
Läste nån snabb test när dom kom ut för ca ett halv år sedan (var det väl har jag för mig?) och dom jämförde då med två av dom billigaste tv från två andra märken nr1 samsung heller LG har jag för mig det var, och nr2 var en thomson (säker på thomson) och då var en av dom en 2 år gammal tv (som var det billigaste man kunde hitta när den var ny osäker på om det var thomson heller den andra dock).

I detta test så kom dom fram till att Ikeas tv var ungefär hälften så bra som den näst bästa (nr2) i detta snabbtest dvs vinnaren (nr1) var mer än dubbelt så bra och det var dålig skärpa,dåliga färger,dåligt ljud,dåligt ljus,ojämnt ljus,clouding,extremt dålig svärta,rörelser såg riktigt dåliga ut då tv´ns cpu inte såg ut att hänga med (och det var med alla bild"förbättrare avstängda") slog man på bild förbättrarna så var det ännu värre plus att allt som rörde sig 1mm fick en lysande aura,ring runt dom.
Det enda dom kunde säga som inte var negativt om den var att inga pixlar var döda och att den kanske kunde passa bra ihop med ikeas möbler i utseendet (dom hade inga ikea möbler dom kunde testa med).

Sen funderade dom på att "tekniken",panelen,etc i Ikeas tv måste ha varit minst 5 år gammal för att kunna vara så j**** dålig som den var OCH att det då var tekniken från den billigaste tv´n för minst 5 år sedan.

Sen har jag skummat igenom 3-4 andra tester till som hade ungefär samma saker att säga dvs det enda som var bra var inga döda pixlar och kan vara snygg med ikea möbler.
Tyvärr hittar jag inte den testen jag tänker på (har letat i nästan 1tim nu så ger upp) det var ganska kul läsning i alla fall.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoamBox:

Våran thomson router vi fick av tele2.... GAAAAAH!!!!!!

Tur att man flyttar hemmifrån snart så man kan skaffa lite vettiga grejer...

Fick min Thomson, den berömda TG789vn av BBB och jag har hunnit byta ut den 4ggr inom loppet av ett halvår, 4½ månad för att vara exakt. Nu när jag bytt till Tele2 har jag fått nån Netgear EVG2000 som tydligen inte heller ska vara nåt vidare, men det är åtminstone en Netgear och inte nån Thomson!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av yonologin:

Sant, Men det är 4K-ready

Det finns inget som heter 4K-"ready"
panelen är på 3840 × 2160px dvs. 4K

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Ikeas tv är bland det absolut sämsta man kan köpa idag!!!
Läste nån snabb test när dom kom ut för ca ett halv år sedan (var det väl har jag för mig?) och dom jämförde då med två av dom billigaste tv från två andra märken nr1 samsung heller LG har jag för mig det var, och nr2 var en thomson (säker på thomson) och då var en av dom en 2 år gammal tv (som var det billigaste man kunde hitta när den var ny osäker på om det var thomson heller den andra dock).

I detta test så kom dom fram till att Ikeas tv var ungefär hälften så bra som den näst bästa (nr2) i detta snabbtest dvs vinnaren (nr1) var mer än dubbelt så bra och det var dålig skärpa,dåliga färger,dåligt ljud,dåligt ljus,ojämnt ljus,clouding,extremt dålig svärta,rörelser såg riktigt dåliga ut då tv´ns cpu inte såg ut att hänga med (och det var med alla bild"förbättrare avstängda") slog man på bild förbättrarna så var det ännu värre plus att allt som rörde sig 1mm fick en lysande aura,ring runt dom.
Det enda dom kunde säga som inte var negativt om den var att inga pixlar var döda och att den kanske kunde passa bra ihop med ikeas möbler i utseendet (dom hade inga ikea möbler dom kunde testa med).

Sen funderade dom på att "tekniken",panelen,etc i Ikeas tv måste ha varit minst 5 år gammal för att kunna vara så j**** dålig som den var OCH att det då var tekniken från den billigaste tv´n för minst 5 år sedan.

Sen har jag skummat igenom 3-4 andra tester till som hade ungefär samma saker att säga dvs det enda som var bra var inga döda pixlar och kan vara snygg med ikea möbler.
Tyvärr hittar jag inte den testen jag tänker på (har letat i nästan 1tim nu så ger upp) det var ganska kul läsning i alla fall.

länkar till dessa tester?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roosterx:

32"?? Finns väl inte någon som vill ha det? Datorskärmen är ju nästan större.

hur kan du jämföra ikeas tv med en datorskärm? folk som handlar på ikea vill ha det enkelt, en 32 ute i stugan, eller i ett lite mindre rum.
bara för att du vill ha större än 32 tum behöver det inte betyda att alla vill ha det, tänk lite utanför ramen, om du kan

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JSvanberg:

hur kan du jämföra ikeas tv med en datorskärm? folk som handlar på ikea vill ha det enkelt, en 32 ute i stugan, eller i ett lite mindre rum.
bara för att du vill ha större än 32 tum behöver det inte betyda att alla vill ha det, tänk lite utanför ramen, om du kan

Fetstilta: I see what you did there

Men jag tror faktiskt att en 32-tums TV är en ganska stor nackdel vid försäljningen av systemet.
Det som de flesta Svenssons verkar skylta med är ju hur stor TV de har i tum följt av om den är "plasma" eller ej och så måste den ha "FullHD" sen är herr Svensson nöjd.

Jag tror i alla fall att det är en stor anledning till varför detta har floppat om det nu är så.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Hoppas skissen på hur man skruvar ihop den är begriplig.

Jo, ett jäkla jobb att löda de ytmonterade komponenterna annars

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Oj, säker? Känns ofattbart billigt

Det stod i länken att det är TCL som tillverkar apparater till IKEA. Och TCL är nog sämsta skiten människan skapat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Billiga urkassa LCD. Som väntat. Det är trots allt IKEA