"Dra ut sladden när det åskar!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nccish:

Dock är det ju bara en sladd som behöver ryckas ut.

Som ligger längst in bakom och under allt så klarar mig från att krypa in på alla fyra.. Hade ju varit annat om jag bodde i villa ute på landet utan åskledare.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Drar alltid ut kontakterna om jag är hemma när det åskar eller så bara stänger jag av apparaterna. Det räddar prylarna man är rädd om. Ja jag vet det finns försäkring. Bara det vem har lust att hosta upp 1500kr.

Permalänk
Medlem

jo, här hemma har vi alltid dragit ur allt så fort man hör / ser första tecknen på åska.

resultat ~3-4 routrar lite telefon dosor och annat som smält på ~7-8 år
<,<

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det beror ju lite på hur man är inkopplad.
Har du luft ledning in till huset (som många ute i skogen har både för el och tele) så är ju risken att blixten slår ner i den och orsakar skada oändligt mycket högre än i städer där man använder nästan uteslutande nergrävda ledningar.

Vi som bor i skogen och har nedgrävd el och fiber då?

Nej, men allvarligt. Vill man vara säker ska man såklart dra ur prylarna.
Det kan smälla även i en lägenhet mitt inne i stan om man har otur även om chansen är liten.
Och som flera nämnt, det är långtifrån hela beloppet man får från försäkringsbolaget.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Pappa köper en ny dator åt mig när åska tar den så genom att aldrig dra ur sladden får jag byta min dator ofta.

Nä jag drar alltid ur sladden på apparater som inte behöver vara i, undantaget är det är väldigt jobbigt, såsom spisen etc,

Annars som sagt så beror risken mycket på var man bor, folk inne i städer är mycket säkrare än landsbygdsbor utan nergrävda ledningar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Låter alla sladdar sitta kvar. Varför har man annars försäkring?

Permalänk

Har säkerligen skickat ut 50 modem denna sommar till folk som varit drabbad av åska.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Brukar inte dra ut kablar när åskan går, dock gör jag det om jag planerar att vara hemifrån en längre tid. Kanske borde börja dra ut allt och spendera tiden på att läsa böcker man aldrig riktigt avslutade

Permalänk
Medlem

Brukar springa skrikandes igenom huset och slita ut varenda pryl när det åskar. Eller ja elektronikprylarna då

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte... Enda gången jag brukar dra ut alla sladdar är när jag ska resa utomlands under en längre period, antar att jag har haft turen att klara mig bra hitintills.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Förlorat elektronik för väldigt mycket pengar på grund av åska förut så nu kör man på UPS och så drar man ut grejerna när det/ska åska(r).

Permalänk
Avstängd

Drar faktiskt aldrig ur nånting heller fastän åskan har tagit mitt modem router och ett moderkort en gång i tiden.Men hör och häpna,det blev självrisk givetvis men telia ersatte faktiskt mitt moderkort och router fastän dom inte ingick i försäkringen:)

Kan nämna att åskledare inte hjälper när det slår ner i telefonväxeln:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Bor högst upp i ett lägenhetshus (vån 7) som ligger på ett berg i Göteborg. Det betyder att åskan slår ner precis här ganska ofta

Innan när jag bodde hos föräldrarna i villa drog vi alltid ur sladdar när det åskade. Nu känns det inte så befogat då blixten har slagit ner här flera gånger och jag har suttit vid datorn. Ingenting alls händer, nån liten dimning av ljuset ibland. Antar (starkt) att det sitter en åskledare ovanför mig och drar ner skiten i marken.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Icke att jag gör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Täcker verkligen någon försäkring detta?

Till viss del troligen.. man får kanske ut 25-50% av värdet?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralRushHour:

Klart dom vill det, dom får ju pröjsa om folk inte gör det

Jag har aldrig gjort det och än så länge har jag klarat mig finfint.
Kan dock känna att åskan är påväg in, är nästan tropisk luftfuktighet i GBG nu.

Ja jävlar va fuktigt det var ute nu.

OT: brukar dra ut nätverkskabeln, om det är riktigt åskväder händer det att jag även drar elkablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Är det någon som vet vad som händer när lampan blinkar till en halv sekund när det åskar ute?
"Det behövs bara en sekundsnabb spänningstopp för att datorn eller TV-apparaten ska förstöras"
Är spänningsstopp det blinket kanske och hur nära måste åskan vara för att det ska uppstå?

Det brukar vara tvärtom; spänningsfall.

Att datorn (normalt) inte slås av i ett sådant fall beror på att nätaggregatet har kondensatorer som fortsätter leverera ström en stund.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Om det är ett rejält åskoväder så drar jag ur sladden, eller om jag åker bort en vecka eller mer. Jag har dock alla mina dyra elektroniska produkter kopplade till eldosor med överspänningsskydd, så lite skydd har jag.

Skulle aldrig orka koppla ur saker bara för att jag går hemifrån eller går och lägger mig som vissa verkar göra. För mycket jobb för att skydda mot den extremt lilla risken att något händer. När man bor i lägenhet så är väl inte risken jättestor heller, bor man ute på landet så kan jag tänka mig att risken är större. Jag har varit med om att blixten slog ner en gång och några saker pajade, dock bara en gammal tv och eldosan till en Xbox 360. Det hade verkligen inte varit värt att dra ut och sätta i sladdar flera tusen gånger bara för att vara skyddad den gången.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrberg:

Låter alla sladdar sitta kvar. Varför har man annars försäkring?

Men tänk på att självrisk avgår och att det i regel är rätt stora åldersavdrag på elektronik, vilket också framgår i artikeln. På så sätt är det ju billigare att dra ut sladdarna

Sen så skadar det ju aldrig att agera lite skadeförebyggande, med tanke på att ju fler skador som anmäls, desto högre premie följer ju, något som drabbar alla försäkringstagare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro.
www.vardag.nu

Permalänk
Medlem

Hos mina föräldrar gör jag absolut det, huset är ojordat och ingen åskledare finns. I min egen lägenhet finns jordfelsbrytare och ett överspänningsskydd så här är jag inte riktigt lika noga.
Men jag har nu under sommaren börjat dra ut kontakterna när det kommer nära. Har ganska mycket dyr utrustning, ljudkort, monitorer osv, som det hade varit ruskigt tråkigt om de gick paj.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

EDIT:

Åskledare + jordfelsbrytare!

Givetvis när man lämnar hemmet så dras all elektronik ur oavsett

Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Innan gjorde jag jag inte det då jag bodde i en lägenhet som hade jordfelsbrytare.
Men nu blir man lite orolig då åskan mullrar i skrivande stund för olikt min förra lägenhet så har denna varken jordade uttag eller jordfelsbrytare.

Aj aj aj.

Vanlig jordfelsbrytare hjälper er inte det minsta.

Permalänk
Medlem

Jag har kraftiga överspänningsskydd till all elektronikutrustning i hela huset, inklusive skydd för kabel-tv-sladden och ethernet.

Om någon är hemma när åskan drar igång så dras alla relevanta kablar ut (inklusive kabel-tv och ethernet).

Ett tips när det gäller överspänningsskydd är att ALL utrustning som på något vis är elektriskt sammankopplad måste skyddas. Om man t.ex. har skydd för datorn, och har kopplat signalkabel med koppartråd till en förstärkaren, men har inget skydd till förstärkaren, så kan förstås datorn få sig en redig smäll via signalkabeln. Det gäller förstås inte om man använder rent optisk anslutning, förutsatt att det optiska materialet inte leder ström förstås. Jag vet flera som åkt dit på precis det här, med totalförstörda moderkort (i bästa fall) som resultat. Därav tipset.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Mm drar alltid ur sladdarna när jag hör åskan.. Men ibland missar jag den när jag sitter med hög volym i headsetet..

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så har åskan slagit ner i mitt hus 3 gånger men jag har klarat mig ganska bra då bara en eller två telefoner har gått sönder. Drar alltid ut sladdarna (bredband,dator,tv,antenn osv) när åskan börjar komma nära!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Är det någon som vet vad som händer när lampan blinkar till en halv sekund när det åskar ute?
"Det behövs bara en sekundsnabb spänningstopp för att datorn eller TV-apparaten ska förstöras"
Är spänningsstopp det blinket kanske och hur nära måste åskan vara för att det ska uppstå?

Kan bero på olika saker.
Men det ja skulle gissa på är två alternativ:
Det kan blinka i belysning när det kopplas om i större ställverk, kanske blixten har slagit ut någon linje som dom måste koppla in eller ur laster från. Då kan det blinka till lite snabbt.
Annars kan det vara att blixten slagit ner i någon ledning och det blir överslag mot jord via ventilavledare/gnistgap som leder ner allt mot jord vilket gör att det kan bli variationer på spänningen som du ser som blinkande.

Jobbar inte just med utomhusnät för tillfället så är lite rostig i teorin där, men hoppas på få jobba mer med det i framtiden

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Drar ut sladdar beroende på intensiteten på stormen, drar stormen rätt över huvudet på oss brukar det bli mysstund här hemma men om det är storm men man hör klart och tydligt att åskan är långt borta så låter jag bli. Bor i lägenhet mitt i malmö finns gott om åskledare men skulle stormen drar rätt över ens hus finns chansen för skada och då kan man lika gärna ta det säkra före det osäkra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Är det någon som vet vad som händer när lampan blinkar till en halv sekund när det åskar ute?

Det är antagligen ett kort spänningsfall du syftar på, där spänningen momentärt sjunker såpass mycket att det märks på bl.a. glödlampor. Vad som orsakar det är svårt att säga, men det kan t.ex. hända att någon linje i näreheten får ett fel och kopplas bort vilket orsakar obalans i nätet för en bråkdels sekund. Strömavbrott på några sekunder orsakas oftast av automatiska skydd i nätet som kopplar bort lasten för en kort stund och försöker sedan koppla tillbaks om det uppstår ett fel nånstans. Därför kan strömmen ibland gå av och på flera gånger inom en kort tid vid t.ex. kraftigt oväder.

Såg at någon nämde jordfelsbrytare som säkerhet mot åska tidigare i tråden, kan informera att den inte hjälper ett dugg.

Permalänk
Medlem

När blev Sverige förresten synonymt med "södra delearna av"? Så vitt jag kan se är det bara långt där nere som åskan bråkar:

http://www.smhi.se/vadret/nederbord-molnighet/radar-blixt-sve...

Det ser ut att dundra på rätt bra dock. Najs (jag älskar åska)!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Hm... åskledaren förresten... ifall nu åskan/blixten skulle träffa den direkt. Hjälper den då att skydda känslig elektronik?

Jag har ju själv svårt för o tro det? Det enda jag vet säkert är att ifall man har en bra åskledare så står huset kvar efter en direktträff.

Åskledare hjälper om det skulle vara så att blixten slår ner väldigt nära huset, annars inte. Om blixten slår ner i elledningen blir det två spänningstoppar som "vandrar" åt varje håll på elledningen och då hjälper ingen åskledare.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av noxius:

Går nåt sönder så går de sönder , tänker inte låta moder natur avgöra när ja sitter vid datorn. Har en Hemförsäkring och en allriskförsäkring av en anledning..

Kolla villkoren ordentligt innan du yttrar dig. Generellt skrivs elektronik av på väldigt kort tid och tappar nästan hela värdet när du tar hem det så om du grillar en dator är det inte säkert att du får ut pengar nog som täcker självrisken.

Så lämpligt att jag köpte mig ett överspänningsskydd för två timmar sedan. Ska bara slänga in det innan grendosan som driver min dator, NAS, skärmar och lite annat smått och gått. Allt dyrt går på samma uttag här.

Blixten slog för övrigt ner i huset här förra sommaren. Eller den slog ner 30 meter från huset vilket grillade väldigt mycket elektronik. Det som stod närmast nedslaget exploderade. Bokstavligt talat. Det låg plastbitar i hela sovrummet efter vad som en gång varit en telefon. En förlängningskabel som stod utomhus låg bitvis inbäddad i husfasaden efteråt. Det är inte nådiga krafter som slår till.

Sen hjälper ett överspänningsskydd inte alltid heller men bättre än inget.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24