Permalänk

Dedikerad grafik HTPC

Hej, jag har lovat att hjälpa till att sätta ihop en HTPC till tjejens pappa. Jag är väl förtegen med att bygga spelriggar, men när det gäller HTPC har jag ingen aning. Är grafikdelen som sitter i i5/i7 tillhörande generation Haswell tillräcklig för att spela upp bra filmmaterial och blu-ray filmer eller ska man satsa på något kraftigare?

Datorn ska stå i ett rum bredvid vardagsrummet varpå storlek samt ljudnivå är helt och hållet irrelevant. Rummet är ventilerat så det behöver inte vara extremt strömsnåla komponenter.

Utgångsämne för diskussion är alltså huruvida intels grafikdel HD Graphics 4600 gör sig i en HTPC. AMD är inte intressant på processorsidan, men har inga problem med att använda en AMD GPU. Övriga datorn med nätagg, lagring, moderkort osv. klarar jag av att komponera helt på egen hand..

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Japp, HD4000+ duger bra till HTPC bruk.
Men det är ingen ide att slösa pengar på en i5/i7 utan håll dig till en i3'a.

Permalänk

Duger bra eller fungerar ypperligt? Får man något mer när det gäller filmtittande om man går på en Nvidia eller AMD grafiklösning?

Permalänk
Medlem

Låter som någon snålare AMD apu skulle passa dig perfekt för både film och spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk

är man inte kräsen med film och sådant så funkar ju Intel grafik...

Efter egen erfarenhet så skulle jag aldrig fått för mig att köra intel i en HTPC. Och det äre för drivrutinerna är skräp(kanske dagens underdrift?)

Drivarn slutar svara händer hela tiden och är jävligt irreterande(till och med ominstallerat windows utan framgång, linux skall vi tala om)

Så kör Nvidia eller AMD, strular mindre!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk

Här är det inte pengarna som är det viktiga utan snarare hur bra det fungerar. Är intel-grafiken lite strulig så hoppar vi den.

Tror jag siktar på en i5:a och dedikerad AMD grafik så finns möjligheten att spela lite också. Tack för hjälpen!

Permalänk
Inaktiv

Intelgrafiken i Haswell räcker gott och blir över på en HTPC. Satsa på en Intel NUC liten snygg tyst med hög WAF som inte behöver gömmas i rummet intill. Visa nu att du är en smart blivande svärson

Permalänk
Medlem

Varför går AMD som processor bort? I en HTPC är det ju GPU:n som gör det mesta av jobbet och AMD's integrerade grafikdelar är ju riktigt trevliga, dessutom räcker deras processorkraft mer än väl till vad en HTPC normalt utsätts för. Det är ju bara om du skall köra riktigt CPU-tunga applikationer som du kommer märka skillnad.

För mig låter det som en AMD A10-6800K skulle bli perfekt för er, lägg mellanskillnaden på tystare/bättre chassi/nätagg/kylning eller på något annat roligt som en juste multifjärr för styrningen av HTPC:n.

Fast om du envisas att köra på Intel så kommer en Intelpropp med HD4000 eller högre klara jobbet galant. Innan du köper ett dedikerat grafikkort är det ju bara att prova den integrerade GPU:n. En i5:a med HD4600 är ju en riktigt fin HTPC-kärna - där är det nästan korkat att slänga in ett dedikerat grafikkort - som att slänga pengar i sjön...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Haswell fungerar utmärkt:
http://www.anandtech.com/show/7007/intels-haswell-an-htpc-per...

Men visst fungerar även AMD. Men Haswell drar mindre effekt, så lättare att få ett tyst system.

Permalänk
Medlem

Har dom fixat 24p -problemen på HD4000? Har nyligen hjälpt till att fixa HTPC av en NUC och det verkar funka bra, dock har jag inte suttit en längre stund och kollat BD-material.

AMD Radeon HD 5450 gör jobbet sålänge man inte tänker köra för mycket brusreducering och andra "bildförbättrande" tekniker. Less is more anser jag och brukar mer eller mindre stänga av sådana funktioner. Drar väldigt lite ström (TDP på ~18W har jag för mig) och går därför utmärkt att köra med passiv kylning. Dessutom klarar det ju att Bitstreama via HDMI osv (klarar ju typ alla idag).

Jag bytte från 5450 till 6670 för att ha möjligheten att köra med diverse filter mm men det var egentligen helt onödigt och resulterar bara i högre ljudnivå eftersom 6670 har en TDP som är 3-4ggr högre (vid full belastning iofs).

Överväger att byta tillbaka till 5450 för att sänka ljudnivån.

Men som sagt. Haswell och Intel HD 4700 funkar ju kanon enligt Anandtech och hade jag byggt något idag så hade jag utan att blinka satsat på det. NUC:en är klart intressant (dock "bara" HD4000 såvitt jag vet) och det är ju inte helt fel att ha en ledig PCIe -slot för framtida uppgraderingar.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Kör ett HD6570 i min HTPC som är passivt kylt. Tog kortet dels för att jag har goda erfarenheter av AMD-kort i HTPC och dels för att få lite hyffsad prestanda för att kunna köra lite spel också, på medium/low inställningar vilket det också duger till
Körde först med integrerade GPUn på i3-2100t (Sandy Bridge) och det fungerade helt ok det med (dock ej för spelbiten).

Sapphire Radeon HD 6570 1GB DDR3 "Ultimate Edition"

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Varför går AMD som processor bort? I en HTPC är det ju GPU:n som gör det mesta av jobbet och AMD's integrerade grafikdelar är ju riktigt trevliga, dessutom räcker deras processorkraft mer än väl till vad en HTPC normalt utsätts för. Det är ju bara om du skall köra riktigt CPU-tunga applikationer som du kommer märka skillnad.

För mig låter det som en AMD A10-6800K skulle bli perfekt för er, lägg mellanskillnaden på tystare/bättre chassi/nätagg/kylning eller på något annat roligt som en juste multifjärr för styrningen av HTPC:n.

Fast om du envisas att köra på Intel så kommer en Intelpropp med HD4000 eller högre klara jobbet galant. Innan du köper ett dedikerat grafikkort är det ju bara att prova den integrerade GPU:n. En i5:a med HD4600 är ju en riktigt fin HTPC-kärna - där är det nästan korkat att slänga in ett dedikerat grafikkort - som att slänga pengar i sjön...

Håller helt med här, det behövs nästan löjligt lite processorkraft i en htpc. Jag sitter just nu på en slö AMD fusion där processordelen är otroligt slö medan grafikdelen är helt okej, all film, musik och liknande hamnar på GPU:n medan det bara är saker så som firefox, utforskaren och liknande som hamnar på cpu:n. Detta fungerar, det krävs ytterst lite processorkraft i en HTPC. Hade jag byggt HTPC idag hade jag nog stoppat i en https://www.inet.se/produkt/5308721/amd-a8-6500-3-5-ghz-fm2 eller liknande i den. Lagom stark processor som kommer att klara windows-uppgifterna utan det minsta problem samt en GPU som inte kommer ge sig vilken film du än kastar på den! Sedan kompletterar man med en kylare ex:

Dessa kylare reglerar fläkten efter temperaturen, vid vanlig standby (då den inte används) så kommer de vara otroligt tysta. Sen när du spelar upp film eller liknande kan det bli så att de surrar upp lite men det kommer du inte märka då du ändå kommer ha filmljud som lätt överröstar de.
https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...
https://www.inet.se/produkt/5321297/scythe-shuriken-rev-b <-- lämplig för mindre chassin

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Skrivet av nafs:

Varför går AMD som processor bort? I en HTPC är det ju GPU:n som gör det mesta av jobbet och AMD's integrerade grafikdelar är ju riktigt trevliga, dessutom räcker deras processorkraft mer än väl till vad en HTPC normalt utsätts för. Det är ju bara om du skall köra riktigt CPU-tunga applikationer som du kommer märka skillnad.

För mig låter det som en AMD A10-6800K skulle bli perfekt för er, lägg mellanskillnaden på tystare/bättre chassi/nätagg/kylning eller på något annat roligt som en juste multifjärr för styrningen av HTPC:n.

Fast om du envisas att köra på Intel så kommer en Intelpropp med HD4000 eller högre klara jobbet galant. Innan du köper ett dedikerat grafikkort är det ju bara att prova den integrerade GPU:n. En i5:a med HD4600 är ju en riktigt fin HTPC-kärna - där är det nästan korkat att slänga in ett dedikerat grafikkort - som att slänga pengar i sjön...

Jag har egentligen inget emot AMD:s CPU:er. Anledningen att jag vill köra intel beror främst på udbudet av moderkort är mycket bättre till Intel än AMD. Wifi är ett krav på datorn, och jag vill inte köpa någon skum dongel alternativt pci-express kort som kan strula. Bättre att ha det integrerat i moderkortet och hoppas det fungerar. Har någon ett bra tips på moderkort MED Wifi till AMD är det intressant. Jag har dock inte hittat något.

Alternativet att testa hur datorn klarar sig utan grafikkort är lite lockande måste jag säga..

Ljudnivå, värme samt strömförbrukning kan bortses från helt och hållet i diskussionen. Den ska stå i ett annat rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktor959:

Jag har egentligen inget emot AMD:s CPU:er. Anledningen att jag vill köra intel beror främst på udbudet av moderkort är mycket bättre till Intel än AMD. Wifi är ett krav på datorn, och jag vill inte köpa någon skum dongel alternativt pci-express kort som kan strula. Bättre att ha det integrerat i moderkortet och hoppas det fungerar. Har någon ett bra tips på moderkort MED Wifi till AMD är det intressant. Jag har dock inte hittat något.

Alternativet att testa hur datorn klarar sig utan grafikkort är lite lockande måste jag säga..

Ljudnivå, värme samt strömförbrukning kan bortses från helt och hållet i diskussionen. Den ska stå i ett annat rum.

Har byggt en htpc med denna som grund http://www.inet.se/produkt/1902254/msi-fm2-a75ia-e53-mitx bra kort som har det mesta man behöver för ett enkelt hemmabygge.

Visa signatur

ABC 80

Permalänk
Medlem

ASRock Vision HT 321B, kör en sådan själv och det fungerar klanderfritt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktor959:

Hej, jag har lovat att hjälpa till att sätta ihop en HTPC till tjejens pappa. Jag är väl förtegen med att bygga spelriggar, men när det gäller HTPC har jag ingen aning. Är grafikdelen som sitter i i5/i7 tillhörande generation Haswell tillräcklig för att spela upp bra filmmaterial och blu-ray filmer eller ska man satsa på något kraftigare?

Datorn ska stå i ett rum bredvid vardagsrummet varpå storlek samt ljudnivå är helt och hållet irrelevant. Rummet är ventilerat så det behöver inte vara extremt strömsnåla komponenter.

Utgångsämne för diskussion är alltså huruvida intels grafikdel HD Graphics 4600 gör sig i en HTPC. AMD är inte intressant på processorsidan, men har inga problem med att använda en AMD GPU. Övriga datorn med nätagg, lagring, moderkort osv. klarar jag av att komponera helt på egen hand..

Tack på förhand!

Ska du köra Windows eller Linux/XBMC på den? Jag kör en i3 3220T och ett nVidia GT610 i min Linux/XBMC HTPC.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktor959:

Jag är väl förtegen med att bygga spelriggar, men när...

Off topic, men som den språkfacist jag är så är ordet du söker i sammanhanget "förtrogen".

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Det borde fungera utmärk utan dedikerat kort. Drar totalt mindre ström också, dvs blir inte lika varm i chassit. Kör fortfarande endast i5 2400 på min HTPC utan problem. Om den står i annat rum, kom ihåg en lång HDMI kabel.

Permalänk
Skrivet av bandite:

Ska du köra Windows eller Linux/XBMC på den? Jag kör en i3 3220T och ett nVidia GT610 i min Linux/XBMC HTPC.

Det kommer vara en windows maskin. Men det låter helt klart som det inte är någon större idé att satsa på en dedikerad grafikdel. Får kolla lite vad det är för krav som gäller..

OT: Ja jag menar förtrogen, gick visst lite fort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktor959:

Jag har egentligen inget emot AMD:s CPU:er. Anledningen att jag vill köra intel beror främst på udbudet av moderkort är mycket bättre till Intel än AMD. Wifi är ett krav på datorn, och jag vill inte köpa någon skum dongel alternativt pci-express kort som kan strula. Bättre att ha det integrerat i moderkortet och hoppas det fungerar. Har någon ett bra tips på moderkort MED Wifi till AMD är det intressant. Jag har dock inte hittat något.

Alternativet att testa hur datorn klarar sig utan grafikkort är lite lockande måste jag säga..

Ljudnivå, värme samt strömförbrukning kan bortses från helt och hållet i diskussionen. Den ska stå i ett annat rum.

Inga problem att hitta moderkort med inbyggt Wifi till AMD!

Men jag håller med om att utbudet är betydligt bättre för Intels plattformar.

FM2 med wifi @ prisjakt

Jag skulle köpt Gigabyte GA-F2A85XN-WIFI, mest för att det har det nya A85-chipset. Men de andra duger nog lika bra de...

En fördel med AMD's styrkretsar är ju att man i regel får bättre/mer stöd för tex Sata 6Gb, usb3 osv...

Vet ju inte vilken formfaktor du har tänkt dig men för mig låter det som ett litet AMD-bygge är givet. Intel satsar man ju på om man eftersträvar den lägre effektförbrukningen och vill ha den extra CPU-kraften - men i en HTPC behövs inte en i5:as SPU-kraft och då burken skall stå i ett annat rum så behöver du inte ens bry dig om att byta stockkylaren.

Lägg mellanskillnaden som du "tjänar" med ett AMD-bygge på en snabbare/större SSD och RAM. Något som ger mer utväxling och som kommer märkas i det vanliga användandet.

Node 304/605 + AMD A10 6800K + Gigabyte GA-F2A85XN-WIFI + 16Gb DDR 2400 + 256Gb SSD + Gold/platina certifierat Nätagg

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktor959:

Utgångsämne för diskussion är alltså huruvida intels grafikdel HD Graphics 4600 gör sig i en HTPC. AMD är inte intressant på processorsidan, men har inga problem med att använda en AMD GPU. Övriga datorn med nätagg, lagring, moderkort osv. klarar jag av att komponera helt på egen hand.

Om det inte ska spelas på maskinen räcker en i3 3225 mer än väl. Finns en tråd om tysta, passivt kylda, HTPC där de flesta (alla?) byggt med en 3225:a utan några som helst prestandaproblem. Vet att det där med tyst inte spelade någon roll för dig men att prestandan hos 3225 räcker kan många där intyga.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Skrivet av nafs:

Inga problem att hitta moderkort med inbyggt Wifi till AMD!

Men jag håller med om att utbudet är betydligt bättre för Intels plattformar.

FM2 med wifi @ prisjakt

Jag skulle köpt Gigabyte GA-F2A85XN-WIFI, mest för att det har det nya A85-chipset. Men de andra duger nog lika bra de...

En fördel med AMD's styrkretsar är ju att man i regel får bättre/mer stöd för tex Sata 6Gb, usb3 osv...

Vet ju inte vilken formfaktor du har tänkt dig men för mig låter det som ett litet AMD-bygge är givet. Intel satsar man ju på om man eftersträvar den lägre effektförbrukningen och vill ha den extra CPU-kraften - men i en HTPC behövs inte en i5:as SPU-kraft och då burken skall stå i ett annat rum så behöver du inte ens bry dig om att byta stockkylaren.

Lägg mellanskillnaden som du "tjänar" med ett AMD-bygge på en snabbare/större SSD och RAM. Något som ger mer utväxling och som kommer märkas i det vanliga användandet.

Node 304/605 + AMD A10 6800K + Gigabyte GA-F2A85XN-WIFI + 16Gb DDR 2400 + 256Gb SSD + Gold/platina certifierat Nätagg

Jag ska göra en noggrann koll på AMD A10 6800K, tycker helt klart den verkar vara intressant. Då storleken inte är särskilt relevant har jag tänkt bygga i en vanlig ATX låda. Plockade ihop en kundvagn på inet, tror dock inte att jag ska ta i så mycket som denna. Banta ner på grafikkort, moderkort samt processor så har man något mer ekonomiskt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3686278/2013-08-06

Det här är helt klart lurigt, synd bara att intel ännu inte släppt några i3:or i generation Haswell än. Får helt klart se till att göra en ordentlig marknadsundersökning. Bara för att jag spenderar någon annans pengar behöver man ju inte slösa allt för mycket. Det är ju ingen sport!

Grymt bra att man kan få så mycket stöd och idéer här!

Ofrivilligt infogande av smiley
Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Off topic, men som den språkfacist jag är så är ordet du söker i sammanhanget "förtrogen".

Ännu mera OT men som "språkfacist" borde du veta att det stavas fascist

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Ska TS köra OpenELEC eller annan Linux baserad HTPC mjukvara så är det ett dedikerat Nvidia grafikkort som gäller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Skrivet av tsint:

Ska TS köra OpenELEC eller annan Linux baserad HTPC mjukvara så är det ett dedikerat Nvidia grafikkort som gäller.

Varför är en nvidia lösning given då?

Permalänk
Medlem

Är det bara film som ska spelas upp känns i3 för mycket. Tom en Pentium G2020 gör jobbet. Kör visserligen inte integrerad grafik i min htpc eftersom mitt moderkort inte hade några utgångar, men CPU-mässigt räcker den och blir över. Halva priset mot en i3 och ändå fullt tillräcklig. Kan inte tänka mig att det krävs något speciellt dyrt från AMDs sida heller.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

Spela upp film, lagra massa filmer, kommer sannolikt fungera som ett nav i huset för att streama till flera apparater. Kan även bli lättare spelande. En tanke jag har (då beställaren är sjukt prylintresserad med tillräcklig plånbok) är att den med uppgradering av grafikdelen ska klara av att spela upp 4k material. Lutar åt Haswell i5, platinum nätagg, SSD, 4 TB lagring. Då kommer det vara lätt att uppgradera CPU och moderkört om den inte håller för kraven längre. Alternativet är att om några år fläska i ett nytt grafikkort så kan den gå som htpc till kanske år 2020.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viktor959:

Hej, jag har lovat att hjälpa till att sätta ihop en HTPC till tjejens pappa. Jag är väl förtegen med att bygga spelriggar, men när det gäller HTPC har jag ingen aning. Är grafikdelen som sitter i i5/i7 tillhörande generation Haswell tillräcklig för att spela upp bra filmmaterial och blu-ray filmer eller ska man satsa på något kraftigare?

Datorn ska stå i ett rum bredvid vardagsrummet varpå storlek samt ljudnivå är helt och hållet irrelevant. Rummet är ventilerat så det behöver inte vara extremt strömsnåla komponenter.

Utgångsämne för diskussion är alltså huruvida intels grafikdel HD Graphics 4600 gör sig i en HTPC. AMD är inte intressant på processorsidan, men har inga problem med att använda en AMD GPU. Övriga datorn med nätagg, lagring, moderkort osv. klarar jag av att komponera helt på egen hand..

Tack på förhand!

Skrivet av Viktor959:

Jag ska göra en noggrann koll på AMD A10 6800K, tycker helt klart den verkar vara intressant. Då storleken inte är särskilt relevant har jag tänkt bygga i en vanlig ATX låda. Plockade ihop en kundvagn på inet, tror dock inte att jag ska ta i så mycket som denna. Banta ner på grafikkort, moderkort samt processor så har man något mer ekonomiskt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3686278/2013-08-06

Det här är helt klart lurigt, synd bara att intel ännu inte släppt några i3:or i generation Haswell än. Får helt klart se till att göra en ordentlig marknadsundersökning. Bara för att jag spenderar någon annans pengar behöver man ju inte slösa allt för mycket. Det är ju ingen sport!

Grymt bra att man kan få så mycket stöd och idéer här!

HeHe Jag ser två varianter: Antingen så är du ett troll eller så driver du med oss.

Scenario: Du har fått en förfrågan från din ev blivande svärfar om att skaffa en bra HTPC med Windows. Jag vet inte om han är singel men om inte så är WAF en mycket viktig sak att tänka på. ( WAF = Wife Accept Factor)

Att i ditt läge föreslå en stor och förmodligen ful dyr dator skulle vara ett stort fel. Självklart har kostnaden vikt. Självklart har strömförbrukningen betydelse. Självklart har ljudnivån betydelse. Skiter du i något av detta är du ju ett ignorant arsel och inte värd hans dotter. Tycker du att de är värda att få det bästa man kan få till rimligt pris?

Satsa på en Intel Nuc. Haswell i5 kommer snart. 8GB 1600 minne och en bra mSATA SSD på ca 250GB. Vill du ha bättre ljudmöjligheter lägger du till en ASUS U7 USB Sound Card för ca 800 Skr, och för hantering ett Logitec Dinovo Mini och en bra mus t.ex Logitech Performance Mouse. Är bluray spelare ett krav? Då har du ASUS SDRW-08U5S-U/SIL/G/AS USB3 extern för ca 550 Skr Högtalare av måttlig kvalitet, så är Logitech Speaker System Z323 ett bra och billigt val. Ca 500 Skr Det finns mycket bättre till valfritt högre priser om så krävs av dina svärföräldrar... Det är omöjligt att sätta en övre gräns på pris för ett ljudsystem.
Allt detta och du är fortfarande långt under det pris du sett ut på ditt ATX system för 9900 där inte priset för processorn ingick... Och dår dessutom kringutrustning tillkommer.
Ett förslag: Ge ett förslag typ mitt ovan som är komplett - kablar. Ge ett utifrån Atomplatformen som oxo fixar det du vill men inte klarar t.ex Killasampla som grafiktest (chansen att dina svärföräldrar hittar ett filmavsnitt med samma krav är näst intill obefintligt. Kolla gärna själv med din dator om den klarar det. Killasampla finns på piratebay)
Sen kan du ju ge ett förslag där du inte bryr dig om pengar.. Typ vattenkylt mATX kort med Vattenkyld GPU och extra allt.
(Förmodar att dina blivande svärföräldrar är Svenskar och då är det tradition att man väljer förslaget i mitten... (gäller nog alla folkomröstningar utom den om högertrafiken och det får man väl, så här historiskt sett vara tacksam för. Kul om alla kört i mitten... NOT!!)

Vill du ha bättre ljud även om det inte stod i förutsättningarna, så satsa på en av de bättre Yamaha ljudlimporna med en Yamaha subwoofer, men det är ju en helt annan tråd.

Lycka till med ditt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktor959:

Varför är en nvidia lösning given då?

För Nvidias drivrutiner till Linux är mycket bättre än Intel och ATI. Om du vill kunna se 576i eller 1080i media (nästan alla kanaler förutom SVTx HD) så behövs det krävande de-interlacing för att få perfekt flow i bilden - vilket varken Intel eller ATI klarar hantera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Skrivet av anon76929:

HeHe Jag ser två varianter: Antingen så är du ett troll eller så driver du med oss.

Scenario: Du har fått en förfrågan från din ev blivande svärfar om att skaffa en bra HTPC med Windows. Jag vet inte om han är singel men om inte så är WAF en mycket viktig sak att tänka på. ( WAF = Wife Accept Factor)

Att i ditt läge föreslå en stor och förmodligen ful dyr dator skulle vara ett stort fel. Självklart har kostnaden vikt. Självklart har strömförbrukningen betydelse. Självklart har ljudnivån betydelse. Skiter du i något av detta är du ju ett ignorant arsel och inte värd hans dotter. Tycker du att de är värda att få det bästa man kan få till rimligt pris?

Satsa på en Intel Nuc. Haswell i5 kommer snart. 8GB 1600 minne och en bra mSATA SSD på ca 250GB. Vill du ha bättre ljudmöjligheter lägger du till en ASUS U7 USB Sound Card för ca 800 Skr, och för hantering ett Logitec Dinovo Mini och en bra mus t.ex Logitech Performance Mouse. Är bluray spelare ett krav? Då har du ASUS SDRW-08U5S-U/SIL/G/AS USB3 extern för ca 550 Skr Högtalare av måttlig kvalitet, så är Logitech Speaker System Z323 ett bra och billigt val. Ca 500 Skr Det finns mycket bättre till valfritt högre priser om så krävs av dina svärföräldrar... Det är omöjligt att sätta en övre gräns på pris för ett ljudsystem.
Allt detta och du är fortfarande långt under det pris du sett ut på ditt ATX system för 9900 där inte priset för processorn ingick... Och dår dessutom kringutrustning tillkommer.
Ett förslag: Ge ett förslag typ mitt ovan som är komplett - kablar. Ge ett utifrån Atomplatformen som oxo fixar det du vill men inte klarar t.ex Killasampla som grafiktest (chansen att dina svärföräldrar hittar ett filmavsnitt med samma krav är näst intill obefintligt. Kolla gärna själv med din dator om den klarar det. Killasampla finns på piratebay)
Sen kan du ju ge ett förslag där du inte bryr dig om pengar.. Typ vattenkylt mATX kort med Vattenkyld GPU och extra allt.
(Förmodar att dina blivande svärföräldrar är Svenskar och då är det tradition att man väljer förslaget i mitten... (gäller nog alla folkomröstningar utom den om högertrafiken och det får man väl, så här historiskt sett vara tacksam för. Kul om alla kört i mitten... NOT!!)

Vill du ha bättre ljud även om det inte stod i förutsättningarna, så satsa på en av de bättre Yamaha ljudlimporna med en Yamaha subwoofer, men det är ju en helt annan tråd.

Lycka till med ditt val.

B&W 800-serie hemma pekar direkt på att man nöjer sig med ett Logitech system.. Datorn ska stå i ett litet förråd som ligger bakom väggen tv samt högtalare står mot. Därför är det inte relevant varken hur stor den är eller om den skulle surra lite när den är igång. Det kanske är så att jag gjorde bort mig i början när jag kallade den för htpc, men den ska användas till en hemmabio dock inte i tv-möbeln som oftast är fallet.

Vi har diskuterat att även använda den som back-up vilket är bra mycket enklare om det finns gott om plats, där går intel nuc och liknande formfaktorer bort.

Det slutade iaf med en Haswell i5, billigaste moderkortet med WiFi, 6 (3x2) TB lagring, 128 GB SSD, ATX chassi samt platinum nätagg. Kostnad drygt 10k och då har man stabil dator som passar in i kravspecen utan att skena totalt vad gäller priset. Att den dessutom har goda förutsättningar att hålla ett antal år framåt ser jag som ett plus.

Så svaret på min tråd blev alltså att jag inte kommer köra på en separat grafikdel. Tack för alla råd!