Bahnhof byter till privata IP-Adresser.

Permalänk

Anta att man har en icke public IP hos sin ISP. Kan man då få en public IP om man ansluter till någon VPN-tjänst? Mao kan man ha en server hemme som ansluts via IPt som man blir tilldelad av VPN-leverantören?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Anta att man har en icke public IP hos sin ISP. Kan man då få en public IP om man ansluter till någon VPN-tjänst? Mao kan man ha en server hemme som ansluts via IPt som man blir tilldelad av VPN-leverantören?

Javisst, det fungerar finfint det.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skyflakes:

Tjena,

Du har en bra poäng i att xbox live-användare kan uppleva problem till följd av denna förändring, och att det i kombination med dålig insikt i nätverksteknik kan resultera i en viss känsla av hjälplöshet. Vår erfarenhet är dock att kunder snabbt hör av sig i de fall då saker och ting plötsligt slutar fungera, och när vi väl fått kontakt så kan en kund snabbt flyttas åter till publika ipadresser.

I de stadsnät där vi nu har börjat rulla ut NAT har vi också kört IPv6 i åtminstone fem år. Bahnhof har funnits på IPv6-internet i snart 10år, och vi bearbetar aktivt de stadsnät som ligger efter i utvecklingen för att vi så snart som möjligt ska kunna erbjuda alla våra kunder IPv6-konnektivitet.

Den här typen av åtgärd (systemet kallas CGN eller 'carrier grade NAT') blir allt vanligare, och det är viktigt att komma ihåg att den föranleds av ett problem som är gemensamt för alla Internetanvändare - IPv4-bristen. Denna klassiska adresseringsform för Internetanslutna system är inte längre tillräcklig för att tillgodose det höga antalet Internetanvändare, varför en övergång till den nyare adresseringsformen, IPv6, är oundviklig. Det är också viktigt att förstå att IPv6 inte kommer kunna ersätta IPv4 över en natt. Bägge tekniker kommer alltså att samexistera under hela övergångsperioden, och i ärlighetens namn så vet ingen riktigt hur lång tid den kommer att pågå.

Du berör också frågan om spårbarhet ipadress till kund, och för er som exempelvis har följt anakatas juridiska resa så vet ni att det förekommit enstaka fall då stadsnäten själva har lämnat ut uppgifter om Bahnhofs slutkunder till Polisen. En positiv bieffekt av denna tekniska förändring är att ett stadsnät inte längre kommer kunna läcka denna information, då det blir omöjligt för dem att på egen hand kunna avgöra kopplingen mellan en publik ipadress och en abonnent.

Kort och gott, vi på Bahnhof gör allt vi kan för att upprätthålla våra kunders tjänstekvalitet och förmånliga prisbild, oavsett i vilken riktning Internet utvecklas.

Talar du för Bahnhof officiellt?
1st, 2nd, 3rd line?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyflakes:

Jag kommer inte att kunna presentera en lista över de nät vi rullat ut i hittills.

Hej,

Kan du presentera hur det är planerat för Umeå (Bahnhof genom Bostaden Open Network), så jag kan vidta nödvändiga åtgärder innan det blivit för sent. Hur många publika IP-adresser kan man få behålla och måste man ange en IP kopplad till ett visst MAC, eller kan ni ställa så att mitt abbonemang maximalt tillldelas ett visst antal skarpa IPs oberoende av hur mycket jag kopplar in?

Tack på förhand.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Så om jag vill komma åt min dator uifrån med ex teamviewer alt se på film titta på bilder från utsidan så funkar inte detta?
Å andra sidan är man hyfsat anonym utan att använda VPN iom att. Flera delar samma IP?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hinken74:

Så om jag vill komma åt min dator uifrån med ex teamviewer alt se på film titta på bilder från utsidan så funkar inte detta?
Å andra sidan är man hyfsat anonym utan att använda VPN iom att. Flera delar samma IP?

Teamviewer använder inte din ipadress för att htta dig på det sättet, programmet öppnar en förbindelse till deras server från "insidan" och skickar ett användar id dit och du ansluter mot användar idt och deras server länkar sedan ihop datorerna via den info den har, det blir alltså en sorts baklänges adressering. De program som har en klient på insidan borde inte påverkas om de är bra skrivna och tex inte kräver en viss port, däremot kan NAT funktionen göra det svårt att nå servrar och liknade som inte initierar kontakten från insidan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Gjorde misstaget att uppgradera mitt stadsnät hos Bahnhof. Nu har det varit nere i 2-3 dagar och "beräknas" vara slutfört till på tisdag. Vägrar sitta i telefonkö i 90 minuter för att förklara att jag vill ha ett fungerande nät igen (och publika IPn)

Permalänk
Medlem

Kanske sitter kvar med BBB i a f, fast Bahnhof är dock 200 kr billigare i månaden.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Fick ett brev för nån vecka sen som meddelade mig att Bahnhof går ner till 2 publika IP-adresser i Helsingborgs stadsnät (Öresundskraft StadenIStaden). Bättre än privata adresser, men ändå...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Svar via mail till kundsupport på Banhof har jag fått vänta länge på. Det snabbaste tog 10 dagar, det långsammaste to 6 veckor och det senaste tog 23 dagar. Telefonkö, vet inte, har aldrig orkat vänta längre än 55 minuter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av helenw:

Svar via mail till kundsupport på Banhof har jag fått vänta länge på. Det snabbaste tog 10 dagar, det långsammaste to 6 veckor och det senaste tog 23 dagar. Telefonkö, vet inte, har aldrig orkat vänta längre än 55 minuter...

Enklaste sättet är att säga upp det via fullmakt när du tecknar nytt abbonemang hos någon annan..

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem

Tycker de flestas reaktion i denna tråd är lite lustig (läs: hyckleri), Bahnhof är den första ISP:n i Sverige (vad jag vet) som faktiskt gör någon påtvingad åtgärd för att tackla IPv4-bristen - en diskussion som innan detta hände gick varm med frågor som "Varför gör inte ISP:n något åt det?! Jo, för att de inte vågar!".

En timmes väntan i telefonkö är en väldigt liten sak att stå ut med för att vara med och påverka ett sådant stort problem.

Någon var tvungen att göra något, Bahnhof "took one for the team" i detta fallet i min mening.

Nu är jag ärligt talat inte helt överrens med mig själv om jag tycker deras agerande kring informationsutskick för detta var positivt eller negativt. Nackdelen med om de hade gått ut med informationen hade ju blivit att telefonköerna som det klagas så mycket om säkerligen hade blivit fördubblade, då många oroade kunder hade hört av sig för säkerhets skull, trots att de inte låg i "risk-zonen" för att känna av något. En förklaring på hemsidan hade säkerligen tagit bort en del procent av dessa kunder, men inte alla.

Jag låter den biten vara osagd för min del.

Permalänk

Took one for the team? Well, newsflash: att köra carrier nat på nätet är inte rätt väg att gå för att komma runt ipv4 problemen - att köra ipv6 fullt ur är.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreadlock:

Took one for the team? Well, newsflash: att köra carrier nat på nätet är inte rätt väg att gå för att komma runt ipv4 problemen - att köra ipv6 fullt ur är.

Kunde inte hålla med mer. IPv6 is the shit!

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Så, att tvinga användare att gå över till ipv6 direkt hade varit bättre än en övergångslösning? Nu är jag inte helt insatt i hur vanligt det är med ipv6 kompatibla prylar i dagsläget så jag menar ingen sarkasm med det jag skriver, men om fallet är att en del av kunderna har utrustning som inte är ipv6 kompatibelt, så innebär det att deras internet dör på fläcken, och dom tvingas köpa ny utrustning. Känns inte som ett smidigare alternativ.

Dessutom går det väl att gå över till ipv6 nu om man så vill?

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Precis så jag tänkte, om IPv4 börjar ta slut så varför inte gå över till IPv6.

IPv4 är ju redan slut

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreadlock:

Took one for the team? Well, newsflash: att köra carrier nat på nätet är inte rätt väg att gå för att komma runt ipv4 problemen - att köra ipv6 fullt ur är.

Men tänk såhär istället. Hur många internetanvändare i deras nät lider egentligen av att sitta bakom NAT? Jag kan inte tro att det är särskilt många procent i slutändan. Det låter högt här i forumet, men du får tänka på att vi här är väldigt IT-intresserade också. IPv6 fungerar säkerligen suveränt internt i ISPns nät men lär säkert bli ett problem för kunders utrustningar. Ett troligtvis större problem än med NAT - annars hade man nog inte gjort som man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Men tänk såhär istället. Hur många internetanvändare i deras nät lider egentligen av att sitta bakom NAT? Jag kan inte tro att det är särskilt många procent i slutändan. Det låter högt här i forumet, men du får tänka på att vi här är väldigt IT-intresserade också. IPv6 fungerar säkerligen suveränt internt i ISPns nät men lär säkert bli ett problem för kunders utrustningar. Ett troligtvis större problem än med NAT - annars hade man nog inte gjort som man gör.

Jag skulle våga påstå att 98-99% av alla deras hemmaanvändare bry sig inte om att de sitter på en CGN lösning. Varför skulle de bry sig.
Skulle många bry sig så skulle de lägga upp nya rutiner för att hantera alla förfrågningar, kanske redan på hemsidan.

Sedan är det bra att man pressar på mot IPv6 så att vi blir av med IPv4.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Till någon annan stackars sate som får reda på detta EFTER bytet.

Logga in på dhcp.bahnhof.se

Logga in och lägg till din router/dator.

Starta om Router! done done done!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Till någon annan stackars sate som får reda på detta EFTER bytet.

Logga in på dhcp.bahnhof.se

Logga in och lägg till din router/dator.

Starta om Router! done done done!

Tack!

Satt just och undrade vad som hänt senaste veckan.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

Suttit och felsökt detta från och till i en månad. Satt med VirtualBox hemma och utvecklade och helt plötsligt slutade saker fungera. Trodde först det var något med min virtuella maskin så gjorde en hel ominstallation. Sedan trodde jag det var nätverksinställningar så meckade en massa med det.
Sedan märkte jag att andra saker slutade fungera (efter jag hade meckat med nätverket alltså) och det slutade med att jag felsökte en jävla massa på min dator.

Slutade med att jag avinstallerade VirtualBox och vissa saker började fungera i samband med det så tänkte att "bra, behöver i alla fall inte installera om hela jävla burkhelvetet just nu"
Men haft problem med många saker till och från och idag sa jag "nu skall jag fan fixa skiten". Tänkte inte så mycket på att den där 100.???.???.??? addressen jag hade skulle vara något speciellt. Haft alla möjliga adresser tidigare från olika ISP i mitt liv och Bahnhof har själva stått för ett stort antal olika subnet.

Publikt har jag ju alltid haft en annan IP fast det har jag inte kopplat då jag hållit på med NAT'ade anslutningar i VirtualBox och själva Windows burken inte kört någon server. Det roliga är ju att jag satte igång virtualbox i princip samma dag som ändringarna infördes här. Så det kändes naturligt på nått sätt.

Men så sitter jag och brorsan och felsöker, testar att skicka data till och från varandra på olika portar. Det visar sig att jag inte kan ta emot (WTF MATE) data på den address jag har "publikt".
Och så, en bra bit in i felsökningen/testandet reagerar han på att min lokala IP inte är min publika varpå han påminner sig om att det är en som han kallar det "svartaddress".

Gör en sökning på Bahnhof NAT och först nu, efter fucking flera TIMMAR av felsökande från min sida och andras sidor (som skulle testa med mig mot min virtualbox) får jag alltså reda på att Bananhof gjort denna ändringen...

FFS, HUR FÖRBANNAT SVÅRT ÄR DET ATT SKICKA ETT MAIL SOM SÄGER NÅGOT I STIL MED:

"Kör du/ni en publik server hemma? Denna information riktar sig till avancerade användare och påverkar inte våra vanliga kunder. Vi gör ändringar i hur publika ip-addresser tilldelas ... blablablabla ..."

Det hade räckt, då hade jag vetat i förväg... Nej, nu fick jag alltså slösa timmar av min egen och andras tid för att av ren slump till slut få veta att Bananhof valt att ändra en viktig funktion i min tjänst utan mitt medvetande.
Ni på Bananhof skall vara glada att jag inte orkar driva detta men jag skall byta tjänst snarast möjligt.

Tack till Pliind för snabbaste lösningen i västern!
Bananhof... Ni kan applicera tunga på mitt underliv!

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyflakes:

Bygg ut ert stadsnät i Kristineberg på Kungsholmen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheCadde:

Suttit och felsökt detta från och till i en månad. Satt med VirtualBox hemma och utvecklade och helt plötsligt slutade saker fungera. Trodde först det var något med min virtuella maskin så gjorde en hel ominstallation. Sedan trodde jag det var nätverksinställningar så meckade en massa med det.
Sedan märkte jag att andra saker slutade fungera (efter jag hade meckat med nätverket alltså) och det slutade med att jag felsökte en jävla massa på min dator.

Slutade med att jag avinstallerade VirtualBox och vissa saker började fungera i samband med det så tänkte att "bra, behöver i alla fall inte installera om hela jävla burkhelvetet just nu"
Men haft problem med många saker till och från och idag sa jag "nu skall jag fan fixa skiten". Tänkte inte så mycket på att den där 100.???.???.??? addressen jag hade skulle vara något speciellt. Haft alla möjliga adresser tidigare från olika ISP i mitt liv och Bahnhof har själva stått för ett stort antal olika subnet.

Publikt har jag ju alltid haft en annan IP fast det har jag inte kopplat då jag hållit på med NAT'ade anslutningar i VirtualBox och själva Windows burken inte kört någon server. Det roliga är ju att jag satte igång virtualbox i princip samma dag som ändringarna infördes här. Så det kändes naturligt på nått sätt.

Men så sitter jag och brorsan och felsöker, testar att skicka data till och från varandra på olika portar. Det visar sig att jag inte kan ta emot (WTF MATE) data på den address jag har "publikt".
Och så, en bra bit in i felsökningen/testandet reagerar han på att min lokala IP inte är min publika varpå han påminner sig om att det är en som han kallar det "svartaddress".

Gör en sökning på Bahnhof NAT och först nu, efter fucking flera TIMMAR av felsökande från min sida och andras sidor (som skulle testa med mig mot min virtualbox) får jag alltså reda på att Bananhof gjort denna ändringen...

FFS, HUR FÖRBANNAT SVÅRT ÄR DET ATT SKICKA ETT MAIL SOM SÄGER NÅGOT I STIL MED:

"Kör du/ni en publik server hemma? Denna information riktar sig till avancerade användare och påverkar inte våra vanliga kunder. Vi gör ändringar i hur publika ip-addresser tilldelas ... blablablabla ..."

Det hade räckt, då hade jag vetat i förväg... Nej, nu fick jag alltså slösa timmar av min egen och andras tid för att av ren slump till slut få veta att Bananhof valt att ändra en viktig funktion i min tjänst utan mitt medvetande.
Ni på Bananhof skall vara glada att jag inte orkar driva detta men jag skall byta tjänst snarast möjligt.

Tack till Pliind för snabbaste lösningen i västern!
Bananhof... Ni kan applicera tunga på mitt underliv!

För det första, coola ner dig lite, den där stilen kommer du inte långt med.
För det andra så heter företaget Bahnhof inte Bananhof.
För det tredje så står det på bahnhof.se under kundservice tydligt att dem går över till privata ip adresser:

"Från och med 2013 går Bahnhof över till privata ip-adresser. Förändringen sker stegvis i olika stadsnät. Förändringen påverkar ett litet antal abonnenter. Driftsätter eller använder du tjänster som kräver publika ip-adresser (exempelvis ftp-servrar, webbkameror och/eller autenticeringsystem) måste du själv anmäla ditt behov till oss. Att behålla sina publika ip-adresser är kostnadsfritt."

Så inget att hetsa upp sig över, bara att lägga in att du vill ha en publik ip igen, vad är problemet? Det är i varje fall inte Bahnhof som är problemet utan din stil och hur du hanterar att en operatör gör ändringar i sitt egna nätverk för att bibehålla bra kapacitet/prestanda/kundupplevelse till slutkund.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av TheCadde:

Ni på Bananhof skall vara glada att jag inte orkar driva detta men jag skall byta tjänst snarast möjligt.

Ska Bahnhof vara glad att du inte stämmer dom, eller var menar du? Haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Till någon annan stackars sate som får reda på detta EFTER bytet.

Logga in på dhcp.bahnhof.se

Logga in och lägg till din router/dator.

Starta om Router! done done done!

Kan någon förklara hur detta går ihop med deras nästintill religösa mantra; "Vi sparar inga uppgifter".

Var någonstanstans lagras era macadresser->ipaddresser? I ett fluffigt moln?

Permalänk
Skrivet av Fredrik.:

Kan någon förklara hur detta går ihop med deras nästintill religösa mantra; "Vi sparar inga uppgifter".

Var någonstanstans lagras era macadresser->ipaddresser? I ett fluffigt moln?

De kommer antagligen svara att de inte har loggat vem som blev tilldelad en viss IP en specifik tidpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

För det första, coola ner dig lite, den där stilen kommer du inte långt med.
För det andra så heter företaget Bahnhof inte Bananhof.
För det tredje så står det på bahnhof.se under kundservice tydligt att dem går över till privata ip adresser:

"Från och med 2013 går Bahnhof över till privata ip-adresser. Förändringen sker stegvis i olika stadsnät. Förändringen påverkar ett litet antal abonnenter. Driftsätter eller använder du tjänster som kräver publika ip-adresser (exempelvis ftp-servrar, webbkameror och/eller autenticeringsystem) måste du själv anmäla ditt behov till oss. Att behålla sina publika ip-adresser är kostnadsfritt."

Så inget att hetsa upp sig över, bara att lägga in att du vill ha en publik ip igen, vad är problemet? Det är i varje fall inte Bahnhof som är problemet utan din stil och hur du hanterar att en operatör gör ändringar i sitt egna nätverk för att bibehålla bra kapacitet/prestanda/kundupplevelse till slutkund.

För det första, jag var lugn när jag skrev det där. Du behöver ju inte hetsa upp dig över stark kritik som inte ens är riktad mot dig... Eller kännde du dig träffad?
För det andra så heter Bananhof just det i samtliga kretsar utanför Bananhof's egna. Fast det är ju klart, när inte "chefen" tittar på säger nog de flesta som jobbar för dom detsamma. Sedan att du inte är insatt är ju ditt problem.
För det tredje... Det har redan sagts men tydligen behöver du en uppfriskning då du måste ha missat det. (Du vet, du skall läsa innan du postar osv)
Det står där ja, undangömt och inte alls något som en vanlig människa kollar ofta. Fast ditt surfvanemönster kan ju skilja förståss, inte bara kolla mailen utan du kollar frågor och svar på din ISP's sida varje dag med?

"Bara att lägga in att du vill ha publik IP igen"

***bort/mod*** Står klart och tydligt i mitt förra inlägg att det inte "bara var att trycka på en knapp" så att det fixade sig. Visst erkänner jag att det tog ovanligt lång tid för mig att få reda på att jag inte ens fick en publik IP från Bananhof men allt det hade jag alltså sluppit om dom bara enkelt skickat ett mail som meddelade att ändring skulle ske.
Kan garantera att många fler (bara läsa denna tråden, något jag åter igen uppmanar dig att göra då du verkar ha svårt med det) har haft samma problematik där dom felsökt sina system och slösat timmar eller rent av hela dagar på att felsöka något som egentligen skulle meddelats dom minst 30 dagar innan ändring skedde.

***bort/mod***

Tagit bort §1.1
Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheCadde:

För det första, jag var lugn när jag skrev det där. Du behöver ju inte hetsa upp dig över stark kritik som inte ens är riktad mot dig... Eller kännde du dig träffad?
För det andra så heter Bananhof just det i samtliga kretsar utanför Bananhof's egna. Fast det är ju klart, när inte "chefen" tittar på säger nog de flesta som jobbar för dom detsamma. Sedan att du inte är insatt är ju ditt problem.
För det tredje... Det har redan sagts men tydligen behöver du en uppfriskning då du måste ha missat det. (Du vet, du skall läsa innan du postar osv)
Det står där ja, undangömt och inte alls något som en vanlig människa kollar ofta. Fast ditt surfvanemönster kan ju skilja förståss, inte bara kolla mailen utan du kollar frågor och svar på din ISP's sida varje dag med?

"Bara att lägga in att du vill ha publik IP igen"

***bort/mod*** Står klart och tydligt i mitt förra inlägg att det inte "bara var att trycka på en knapp" så att det fixade sig. Visst erkänner jag att det tog ovanligt lång tid för mig att få reda på att jag inte ens fick en publik IP från Bananhof men allt det hade jag alltså sluppit om dom bara enkelt skickat ett mail som meddelade att ändring skulle ske.
Kan garantera att många fler (bara läsa denna tråden, något jag åter igen uppmanar dig att göra då du verkar ha svårt med det) har haft samma problematik där dom felsökt sina system och slösat timmar eller rent av hela dagar på att felsöka något som egentligen skulle meddelats dom minst 30 dagar innan ändring skedde.

***bort/mod***

Hahaha, du måste skämta?
Den som hetsade upp sig är du som svor, kallar Bahnhof för onödiga saker etc.
Du kan själv lägga in så du får publik ip adress igen, eller be supporten göra det åt dig. Tar inte många minuter.

"Felsökte" själv ett "problem" (läs: icke problem) med att Bahnhof lagt om till interna ip adresser för en bekant, tog någon minut innan det stog klart vad det var, ett samtal till Bahnhof och sen antingen en omstart av eventuell router, eller dator (alt bara förnya ip adressen) så var det löst. Totalt max 30 min från start till allt var löst.

Men att folk inte är läskunniga att kunna gå in på sin operatörs hemsida och läsa vad dem skriver, eller kan se vad som är "fel" fören efter väldigt lång tid är inget jag kan göra åt. Utan det är upp till varje enskild person att läsa sin operatörs hemsida och ha kunskap till att se vad som är "fel" (då det i grunden inte är något fel med anslutningen).

Att en operatör börjar lägga om till interna ip adresser är ingen nyhet, det har funnits i många år att operatörer kör interna ip adresser till slutkund och har så att dem delar extern ip ut mot internet.

För merparten av konsumenterna så är detta en ickefråga, då det är ett försvinnande litet antal som påverkas i praktiken av att lika bakom CGNAT.

tagit bort §1.1 i citat
Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

De kommer antagligen svara att de inte har loggat vem som blev tilldelad en viss IP en specifik tidpunkt.

Fast samtidigt har de det. Det är i princip den största anledningen till att jag inte vill köra Bahnhof, att de är väldigt noga med att påpeka att de inte sparar några uppgifter, men sen så måste man fortfarande logga in med sitt kundnummer för att registrera en IP address. Det innebär att de har en relation lagrad mellan kundnummer - IP - MAC.

Sen så hävdar de att de inte loggar, så frågan är om de inte tar backup på sina databaser heller? Känns väldigt shady imo.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

Fast samtidigt har de det. Det är i princip den största anledningen till att jag inte vill köra Bahnhof, att de är väldigt noga med att påpeka att de inte sparar några uppgifter, men sen så måste man fortfarande logga in med sitt kundnummer för att registrera en IP address. Det innebär att de har en relation lagrad mellan kundnummer - IP - MAC.

Sen så hävdar de att de inte loggar, så frågan är om de inte tar backup på sina databaser heller? Känns väldigt shady imo.

Fast, det betyder ju inte att dem loggar din ip adress. Att du får fylla i din MAC adress är en sak för att du ska få en ip adress.

Sen så loggar ALLA operatörer vilken ip du har för tillfället, det är inget som kommer försvinna oavsett vilken operatör du har eller vad dem säger.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||