ASRock eller MSI (Z87) till Intel 4670K samt 2400MHz minnen?

Permalänk

ASRock eller MSI (Z87) till Intel 4670K samt 2400MHz minnen?

http://www.inet.se/produkt/1902419/asrock-z87-extreme4-atx

eller

http://www.inet.se/produkt/1902506/msi-z87-g45-gaming-atx

Vet inte riktigt vilken jag skall köpa? Hjälp? Enda som verkar skilja är att ASRock kortet kostar typ 13:- mer

Permalänk
Medlem

köp MSI kortet för den har 3 års garanti i stället för en.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Skrivet av Noob I am:

köp MSI kortet för den har 3 års garanti i stället för en.

Är du säker? Det är många som haft krångel med Killer-nätverkskortet. Att man behöver använda en viss programvara för den osv och att den inte funkar.

Permalänk

Ingen som vill hjälpa en stackars nybörjare? ):

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Ingen som vill hjälpa en stackars nybörjare? ):

Skulle nog säga MSI... bättre garanti. (Annars beror det ju på vilket färgschema du vill ha i din rigg)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Skulle nog säga MSI... bättre garanti. (Annars beror det ju på vilket färgschema du vill ha i din rigg)

Inget speciellt egentligen. Kommer inte ha ett sidewindow till mitt R4 chassi, så färger spelar ingen roll.

Permalänk
Skrivet av Plutoniumxx:

Är du säker? Det är många som haft krångel med Killer-nätverkskortet. Att man behöver använda en viss programvara för den osv och att den inte funkar.

det där med med problem pga killer korten är pga att folk inte har någon optisk läsare i datorn.

kortet kommer inte fungera utan specifika drivrutiner för kortet och dessa distruberas på cd skiva ihop med moderkortet

men går lika bra att ladda ner från MSI's hemsida och lägga nånstans på en USBsticka eller hårddisk via en annan dator först
http://se.msi.com/service/download/driver-20596.html

Andra grejen folk gnäller över är att man måste ha en fet bloatad kontrollpanel i statusfältet nere vid klockan med alla inställningar som man ändå aldrig rör igång.

för övrigt har jag aldrig stött på problem med killer korten om man bara låter allt stå på default i den bloatade kontrollpanelen...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

det där med med problem pga killer korten är pga att folk inte har någon optisk läsare i datorn.

kortet kommer inte fungera utan specifika drivrutiner för kortet och dessa distruberas på cd skiva ihop med moderkortet

men går lika bra att ladda ner från MSI's hemsida och lägga nånstans på en USBsticka eller hårddisk via en annan dator först
http://se.msi.com/service/download/driver-20596.html

Andra grejen folk gnäller över är att man måste ha en fet bloatad kontrollpanel i statusfältet nere vid klockan med alla inställningar som man ändå aldrig rör igång.

för övrigt har jag aldrig stött på problem med killer korten om man bara låter allt stå på default i den bloatade kontrollpanelen...

Dendär kontrollpanelen låter som någonting jag helst skulle vilja stå över.. Ser ut som att det blir ASRock för min del.

Permalänk
Skrivet av Plutoniumxx:

Dendär kontrollpanelen låter som någonting jag helst skulle vilja stå över.. Ser ut som att det blir ASRock för min del.

tja kan man inte leva med att ha en icon extra i statusbar lådan så är de upp till dig

presonligen skulle jag inte bry mig då jag ändå alltid skulle ha den dold så att man slipper den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

tja kan man inte leva med att ha en icon extra i statusbar lådan så är de upp till dig

presonligen skulle jag inte bry mig då jag ändå alltid skulle ha den dold så att man slipper den.

Wait, du fick det först att låta som att ikonen skulle vara stor som sören och ta upp en massa plats, och nu är den liten? Har du personligen ett MSI-gaming kort? Kan du printscreena så att jag får se hur b.la ikonen och det ser ut osv?

Permalänk
Skrivet av Plutoniumxx:

Wait, du fick det först att låta som att ikonen skulle vara stor som sören och ta upp en massa plats, och nu är den liten? Har du personligen ett MSI-gaming kort? Kan du printscreena så att jag får se hur b.la ikonen och det ser ut osv?

har det inte personligen men sitter i brorsans msi laptop.

kanske var lite otydlig

är en liten icon ser ut som typ steam iconen i storlek i statusfältet... är själva fönstret med panelen som öppnas när man trycker på iconen som är stor och bloatad...

men sålänge man inte öppnar den så tycker iaf inte jag den stör...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

har det inte personligen men sitter i brorsans msi laptop.

kanske var lite otydlig

är en liten icon ser ut som typ steam iconen i storlek i statusfältet... är själva fönstret med panelen som öppnas när man trycker på iconen som är stor och bloatad...

men sålänge man inte öppnar den så tycker iaf inte jag den stör...

Hmmmm.. okay. Tackar så mycket.

Permalänk
Medlem

Hör kört Asrock i flera datorer på senare tid, mycket nöjd. Imponerad av att man får så mycket för pengarna! Tex har mitt moderkort extra pci-e ström, hur många kort i budgetsegmentet har det?

UEFI är dessutom sjukt bra, enkelt att hitta i etc.

Har haft ett MSI moderkort, det gick sönder... Men det var några år sedan (Socket AMD2+)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight