Permalänk
Medlem

Skall jag vara nöjd?

Så här är det. Jag abonnerar på Telia 12-30mbit/s.
Men jag uppnår oftast bara mellan 6-7mbit/s.
Lägsta värdet jag haft låg på 2mbit/s.
Och det högsta jag någonsin haft, låg på 8mbit/s.
När jag mäter via bredbandskollen.se så är ALLA enheter som använder internet i huset avslagna, och min egen dator har enbart en enda flik i chrome och det är den som BK använder.
Min telestation ligger ca 300 meter, från mitt hus.
Så åter igen skall jag vara nöjd med min hastighet?
Eller har jag rätt att hälla lite pissmyror i räva på Telia?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Klart du inte ska vara nöjd, men innan du börjar härja med Telia så kolla så att det inte bara är din dator som får dom hastigheterna om du kan (du kanske redan har gjort det) och är det trådat eller trådlöst?

Visa signatur

Machina improba!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenza:

Klart du inte ska vara nöjd, men innan du börjar härja med Telia så kolla så att det inte bara är din dator som får dom hastigheterna om du kan (du kanske redan har gjort det) och är det trådat eller trådlöst?

Tyvärr min vän, Båda mina syrrors datorer visar samma värde +-0.2mbit/s.
Blir fan ledsen snart, och jag tror dessutom att jag vet var det brister.
Du förstår huset jag sitter i, byggdes på 40 talet.
Sedan dess har telelinan aldrig bytts ut, som går till närmaste stolpe <---där det blir fin och ny lina.
Btw jag kör alltid trådat när jag mäter hastigheten, och min egen apparat kör trådat 24/7/365.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Hrm, jag antar att det är ni som äger linan in till huset eller? Men du kan säkert kolla med Telia om dom kan se någon störning eller liknande.

Visa signatur

Machina improba!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenza:

Hrm, jag antar att det är ni som äger linan in till huset eller? Men du kan säkert kolla med Telia om dom kan se någon störning eller liknande.

Hm nej jag tror inte att vi gör det faktiskt, för vad händer om vi faktiskt äger linan?
Och vad händer om Telia gör det?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Hm nej jag tror inte att vi gör det faktiskt, för vad händer om vi faktiskt äger linan?
Och vad händer om Telia gör det?

Jag vet inte hur det är med tele, men när det gäller el och fjärrvärme så äger bolaget det fram till mätaren i ditt hus. När det gäller avlopp och vatten så äger man själv det ut till gatan. Tele vet jag som sagt inte, dock tror jag inte att Telia skulle byta den.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Entusiast

Nej du ska inte vara nöjd och Telia borde självklart kunna fixa detta.

En polare har 30mbit/s Telia och hans mbit/s låg på under 10mbit/s en gång i tiden så han tog kontakt med Telia och det visade sig att någon kabel (Eller vad man nu kallar det) inte var ikopplad eller trasig eller något så hans hastighet var halverad.

Nu efteråt så ligger hans hastighet på 20+ så ta kontakt med Telia så löser det sig nog!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Lego Master

Ja, antingen att du får fixat utrustningen (om det går att ordna upp), eller så får du ju iaf gå ner i hastighet och få billigare månadskostnad om de inte kan leverera minst 12.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

http://www.ladda-upp.se/bilder/xcjymzybdgnlms/

Ledsen för den lilla bilden, jag lyckades smälla i kärringnerven när jag styrde med musen, och trycka bort allt så jag fick hämta resultatet. >_>

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Lifooz:

http://www.ladda-upp.se/bilder/xcjymzybdgnlms/

Ledsen för den lilla bilden, jag lyckades smälla i kärringnerven när jag styrde med musen, och trycka bort allt så jag fick hämta resultatet. >_>

Det där är kass. Ring Telia och be dem antingen fixa din hastighet eller ge dig lägre månadsavgift.

Har du möjlighet att testa med ett annat modem under tiden? Prata dessutom med grannarna, om sådana finns. Vad får de för hastighet?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Hade liknande med telia 8/1, ledningen i huset var för gammal så fick typ bara 4/0.3 eller nått. Kommer inte riktigt ihåg.

Telias tekniker var iallafall där och kollade och så fick vi lägre kostnad istället för att de bytte ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det där är kass. Ring Telia och be dem antingen fixa din hastighet eller ge dig lägre månadsavgift.

Har du möjlighet att testa med ett annat modem under tiden? Prata dessutom med grannarna, om sådana finns. Vad får de för hastighet?

Mitt gamla modem gav samma resultat, Jag fångade min ena granne i flykten och frågade honom, han visste inte riktigt så vi gick hem till honom och kollade.
Han har samma abonnemang, men har istället 27mbit/s.
Fast han bytte ut sin lina vare sig han fick för Telia eller ej
Äkta Biltema 230volt elkabel hahah, nåväl kanske ska köpa samma då?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Så här är det. Jag abonnerar på Telia 12-30mbit/s.
Men jag uppnår oftast bara mellan 6-7mbit/s.
Lägsta värdet jag haft låg på 2mbit/s.
Och det högsta jag någonsin haft, låg på 8mbit/s.
När jag mäter via bredbandskollen.se så är ALLA enheter som använder internet i huset avslagna, och min egen dator har enbart en enda flik i chrome och det är den som BK använder.
Min telestation ligger ca 300 meter, från mitt hus.
Så åter igen skall jag vara nöjd med min hastighet?
Eller har jag rätt att hälla lite pissmyror i räva på Telia?

Tror att Telia reserverar sig för avstånd till telestation etc. i avtalet. Ett annat problem är att om du har TV via ADSL så reserveras en stor del av den potentiella totalhastigheten för att ge TV:n bandbredd. Detta oavsett om den för tillfället används eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Tror att Telia reserverar sig för avstånd till telestation etc. Har du dessutom tv via ADSL så reserveras en stor del av den potentiella hastigheten för TV:n. Oavsett om den används eller ej.

Nej vi får vår TV via feting-parabol där leverantören är Canal Digital.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Nej vi får vår TV via feting-parabol där leverantören är Canal Digital.

Ah!

Mina föräldrar har problemet att de kan skaffa dubbelt så hög bredbandshastighet, men då på bekostnad av TV-abonnemanget eftersom detta reserverar 8mbit/s redan vid telestationen. Något hög siffra för lågupplöst streaming tyckte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Ah!

Mina föräldrar har problemet att de kan skaffa dubbelt så hög bredbandshastighet, men då på bekostnad av TV-abonnemanget eftersom detta reserverar 8mbit/s redan vid telestationen. Något hög siffra för lågupplöst streaming tyckte jag.

Jo det där med Streaming är farliga saker har jag märkt, när till och med fakking Youtube hänger sig i 40 år, trots att man väljer 240P.
Sen väljer man 144P, men fortfarande så är det 90 års väntetid -_-

Föressten säg åt dina föräldrar att skaffa från Canal Digital via Parabol, så fort dom kan / när deras abonnemang löpt ut och då lägga till 500kr vid installationen.
Så att dom får ett plastskydd över LNB-huvudet, vi gjorde på detta sätt och vi har ALDRIG varit nöjdare.
det är bättre att ni/dom får dubbelt krut vid datorn än att kasta bort det på TV
vi har haft
Viasat <---dög men inte mer
Telia ip-tv <---sög kameldrule
och nu Canal-Digital. <---bättre ljud och bild än båda föregående plus att nu kan det monsun-regna och tvär-hagla utan minsta problem tack vare skyddet.

Detta är bara min rekommendation, men det skulle jag ha gjort iallafall.
Man får inte vara dum.

http://www.canaldigital.se/sveriges-skarpaste-tv/

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relive:

Hade liknande med telia 8/1, ledningen i huset var för gammal så fick typ bara 4/0.3 eller nått. Kommer inte riktigt ihåg.

Telias tekniker var iallafall där och kollade och så fick vi lägre kostnad istället för att de bytte ut den.

Hm ok, nåväl så lätt kommer dom inte undan i mitt fall.
Jag föredrar nämligen bättre hastighet.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Har du VDSL2 eller ADSL? Vi rullade med ADSL förut innan jag visste att det fanns en gratis uppgradering till VDSL2. Inte säkert att det finns tillgängligt hos er men när vi bytte gick jag upp i hastigheter från ca 15 Megabit ner och 1.5 upp till runt 35-40 ner och 4 upp. detta med 30 Megabit bredband hos telia.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pandayoyo:

Har du VDSL2 eller ADSL? Vi rullade med ADSL förut innan jag visste att det fanns en gratis uppgradering till VDSL2. Inte säkert att det finns tillgängligt hos er men när vi bytte gick jag upp i hastigheter från ca 15 Megabit ner och 1.5 upp till runt 35-40 ner och 4 upp. detta med 30 Megabit bredband hos telia.

Jag har aktiverat det sedan en 3 månader tillbaka.
Sen om det fungerar är ju en annan sak.
Men med tanke på kung mögelsladd, som ska skicka över signalerna så lär det ju gå åt schölingen.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Lego Master

Haru jiddrat med Telia än?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det är vanligt att teleledningarna till en fastighet inte klarar mer än 8(10)/1 abonnemang. Så var det hos mig när jag försökte behålla mitt gamla 20/3 abonnemang, det visade sig inte gå i nya huset. Så de ändrade avgiften och abbonemanget direkt. Självklart får man sänkt kostnad till det långsammare abbonemanget oavsett bindningstid.
Men du kan knappast kräva att Telia ska åtgärda teleledningarna. Åtminstone inte om ledningarna klarar 8/1.
Sen hjälper det inte att byta operatör, kommer sannolikt vara samma problem, så ingen ide att hota med det. Och det kommer vara exakt samma gubbar som åker ut till stationen och grejar om du byter leverantör (Skanova).

För min del så slutade allt lyckligt, för efter ett halvår i huset så drog de fiber ute på gatan, har snurrat på i 100/10 helt utan avbrott i två månader. Ska betala fakturan på 16700 ikväll faktiskt...
Har ni möjlighet att få fiber? Helt överlägset ett halvkasst telenät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det är vanligt att teleledningarna till en fastighet inte klarar mer än 8(10)/1 abonnemang. Så var det hos mig när jag försökte behålla mitt gamla 20/3 abonnemang, det visade sig inte gå i nya huset. Så de ändrade avgiften och abbonemanget direkt. Självklart får man sänkt kostnad till det långsammare abbonemanget oavsett bindningstid.
Men du kan knappast kräva att Telia ska åtgärda teleledningarna. Åtminstone inte om ledningarna klarar 8/1.
Sen hjälper det inte att byta operatör, kommer sannolikt vara samma problem, så ingen ide att hota med det. Och det kommer vara exakt samma gubbar som åker ut till stationen och grejar om du byter leverantör (Skanova).

För min del så slutade allt lyckligt, för efter ett halvår i huset så drog de fiber ute på gatan, har snurrat på i 100/10 helt utan avbrott i två månader. Ska betala fakturan på 16700 ikväll faktiskt...
Har ni möjlighet att få fiber? Helt överlägset ett halvkasst telenät.

Så om vi ser det såhär.
Jag säljer en bil till dig, och gör reklam för att den har 450hk.
Det visar sig att du bara får ut 120hk,
Då har du också rätt att kräva en motor, som ger dig 450hk.
Samma sak med dom.
Gör dom reklam för en sak, skall dom även kunna leverera detta.
Dom är inget jävla undantag.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Låter som linan då om det funkar bra för grannen. Inga konstigheter med att få lägre hastighet än vad som utlovas här. Får själv ut 15Mbit av en 24Mbits uppkoppling. Bor iofs. i ett ComHem hus och kan få snabbare genom dom men orkar inte ha med deras support att göra. Hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Så om vi ser det såhär.
Jag säljer en bil till dig, och gör reklam för att den har 450hk.
Det visar sig att du bara får ut 120hk,
Då har du också rätt att kräva en motor, som ger dig 450hk.
Samma sak med dom.
Gör dom reklam för en sak, skall dom även kunna leverera detta.
Dom är inget jävla undantag.

Precis därför bolagen reserverar sig med "upp till" hastigheter..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
Medlem

FYI fysiskt avstånd ill telestatione spelar inte så stor roll då teleledningar läggs i väldigt långa cirkulära slingor, och sitter du längst bort på den slingan kan det röra sig om 5+ km kabelväg. Telia kan via Skanova se vart du sitter på ledningen.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

om du loggar in på mina sidor på Telia har jag för mig att du ska kunna se kabellängden till telestationen, telia ska stå för service fram till första jacket hemma hos er.

Det du kan göra är att köra regelbundna mätningar 4-5 gånger per dygn i en vecka spara loggarna och sedan kontakta Telia förklara situationen och säg att du vill att de felsöker nätet. Tala om att du har gjort mätningar som sträcker sig över en vecka och erbjud att skicka in loggarna.

De kommer att mäta allting sedan kommer de skylla på din utrustning och då måste du vara tydlig och tala om att här finns det bra utrustning den felar inte (stå på dig ordentligt) till slut skickar de ut en tekniker som kommer fram till att det inte funkar som det ska och sedan åtgärdar felet. Och du blir glad och kan börja surfa i högre hastighet.

Detta är mina erfarenheter av Telias adsl/vdsl

Lycka till

Visa signatur

det jag inte vet vill jag lära mej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ll0yd:

Precis därför bolagen reserverar sig med "upp till" hastigheter..

Skickades från m.sweclockers.com

Jovisst men dom har också en minimum hastighet, och jag har kanske 45% av halva deras minimumhastighet, så jag ligger tvärlågt.

Skrivet av mrhype:

om du loggar in på mina sidor på Telia har jag för mig att du ska kunna se kabellängden till telestationen, telia ska stå för service fram till första jacket hemma hos er.

Det du kan göra är att köra regelbundna mätningar 4-5 gånger per dygn i en vecka spara loggarna och sedan kontakta Telia förklara situationen och säg att du vill att de felsöker nätet. Tala om att du har gjort mätningar som sträcker sig över en vecka och erbjud att skicka in loggarna.

De kommer att mäta allting sedan kommer de skylla på din utrustning och då måste du vara tydlig och tala om att här finns det bra utrustning den felar inte (stå på dig ordentligt) till slut skickar de ut en tekniker som kommer fram till att det inte funkar som det ska och sedan åtgärdar felet. Och du blir glad och kan börja surfa i högre hastighet.

Detta är mina erfarenheter av Telias adsl/vdsl

Lycka till

Det där lät rätt fint, då skall jag göra detta, jag fick för bara 2 månader sedan nytt modem, då dom ansåg att mitt gamla felade.
Men jag tappar anslutningen även nu precis som med det gamla, och det är samma hastighet trots att dom "uppgraderade mig".

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jovisst men dom har också en minimum hastighet, och jag har kanske 45% av halva deras minimumhastighet, så jag ligger tvärlågt.

Det där lät rätt fint, då skall jag göra detta, jag fick för bara 2 månader sedan nytt modem, då dom ansåg att mitt gamla felade.
Men jag tappar anslutningen även nu precis som med det gamla, och det är samma hastighet trots att dom "uppgraderade mig".

Thomson tg789vn?

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Nej jag har.

Technicolor TG799vn v2.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Har du provat ett annat telejack? eller kollat så du sitter i första jacket? Kollat så det inte är en telefon eller dyl som stör.