Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Du får tro vad du vill

Varför skulle du ha det för?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aj123:

Varför skulle du ha det för?

Kanske för att jag jobbar i en enterprise som får tillgång till sånt för testning långt innan konsumenter får det. Inget konstigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Kanske för att jag jobbar i en enterprise som får tillgång till sånt för testning långt innan konsumenter får det. Inget konstigt.

Det kan ju inte vara riktigt klart om det ska släppas i höst? bara vad jag tror, påstår inte att det är så eller inte. Men gör dig inte lustig för jag kan ju inte veta inte om du jobbar i en Enterprise eller inte lol

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aj123:

Det kan ju inte vara riktigt klart om det ska släppas i höst? bara vad jag tror, påstår inte att det är så eller inte. Men gör dig inte lustig för jag vet inte om du jobbar i en Enterprise eller inte lol

Nä vi har väl vad man tror är den näst sista builden innan build 9500, så visst en build till kommer det efter den vi har inne nu. Det var inte jag som gjorde mig lustig, det var du som började "lilla-du" mig utan att ha koll på läget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Jag HAR final, lilla du

Jag har Windows 9 final. Men jag kan förstås inte bevisa det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Jag har Windows 9 final. Men jag kan förstås inte bevisa det.

Du om någon borde inte ifrågasätta det. Jag har bevisat det för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vi bearbetar också stora mängder data, men inte direkt på våra arbetsstationer för de är alldeles för klena för det och de hade de varit även om vi hade haft typ rejäla, stationära arbetsstationer.

Visst tar laptops med dockningsstation upp lite plats men de flesta "proffs-skrivbord" av idag är ganska stora så plats brukar finnas. Jag har exempelvis tre widescreen-skärmar varav bara en på högkant, en surfplatta i egen dockningsstation, en switch modell större, en större mängd papper och anteckningsblock, mus och tangentbord samt en laptop i dockningsstationen och jag har ändå gott om plats kvar på ett ganska standard höj- och sänkbart skrivbord.

Sen är laptops ganska bra att ha exempelvis om man skulle behöva jobba hemifrån, om man ska sitta på möte, ska ut någonstans utanför kontoret, ska på konferens eller om man arbetar i typ Scrum och flyttar runt en del för att sitta med de team-medlemmar man för närvarande arbetar med. Att ha stationära datorer i konferens- och mötesrum känns inte bara old-school utan väldigt opraktiskt. Har ni verkligen stationära datorer i alla konferensrum med skärmar och allt?

Det var dock inte jag som sa det. Men på företag, som inte har särskilda behov, så har, enligt min erfarenhet, laptops tagit över i princip allt. Allt från HR-personal och ledning till utvecklare och kundtjänst sitter med laptops dockade överallt vad jag kan se. Och det gäller till stor del även hemanvändare, till och med billigare laptops räcker för de flesta "normalanvändares" behov idag. Det är främst spelare som behöver den prestanda som bara en stationär kan erbjuda förutom vissa nisch-grupper. Detta återspeglas också i försäljningssiffrorna där stationära har sålt sämre än laptops ett flertal år nu på hela den globala marknaden och ännu längre här i väst eller i Sverige.

Skrivet av e-lite:

Ja det är inte så min verklighet ser ut. Vi har mer än 20.000 klientdatorer och majoriteten är stationära datorer. Många anledningar till det, bättre prestanda per krona, bättre serviceåtagande från leverantören, billigare att uppgradera, lättare att stöldsäkra osv osv. Det är i stort sett bara anställda med speciella mobila krav och arbetsuppgifter som får laptops.

Vad e-lite nämner gäller i stora drag även på företaget där jag jobbar. Nu har vi visserligen inte 20.000 klientdatorer, kanske globalt sett men inte i Norden. Men majoriteten har inget behov av en mobil arbetsstation.
Även om jag också har ett tämligen stort skrivbord ser jag liksom ingen poäng med att låta en dockad laptop ta upp plats när jag ändå inte har något behov att ta med den någonstans. Vill jag jobba hemifrån så behöver jag bara koppla upp till företagets server så har jag åtkomst till allt jag behöver.
Att ha en stationär dator med projektor i konferensrummet ser jag inte riktigt som old-school egentligen, snarare som standardutrustning eller något som hör till. Givetvis går det ju att koppla in andra enheter om det skulle behövas.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zicsoen:

Vad e-lite nämner gäller i stora drag även på företaget där jag jobbar. Nu har vi visserligen inte 20.000 klientdatorer, kanske globalt sett men inte i Norden. Men majoriteten har inget behov av en mobil arbetsstation.

Nej, men har de behov av en stationär? Det är inga större prisskillnader mellan kategorierna idag så varför ska man välja en stationär? Hemma vill man kanske ha spelgrafik osv. men det gäller inte på företag.

Citat:

Även om jag också har ett tämligen stort skrivbord ser jag liksom ingen poäng med att låta en dockad laptop ta upp plats när jag ändå inte har något behov att ta med den någonstans. Vill jag jobba hemifrån så behöver jag bara koppla upp till företagets server så har jag åtkomst till allt jag behöver.

Jo fast din IT-avdelning kanske inte alls är så pigg på att låta dig koppla upp din osäkra hemdator till företagets nät, så är det i alla fall på mitt jobb. Och tillfällena där en laptop är fördelaktig är ganska många fler än bara när man jobbar hemifrån, allt ifrån på resor till kundbesök eller möten. Jag behöver exempelvis dema vad jag utvecklat för kund och andra stakeholders ganska regelbundet, bland annat vid varje sprint review, och det fungerar långt mycket smidigare på min egen maskin än på någon publik konferensrumsdator. Sen är väl inte chansen så stor att du har licenser för all programvara du behöver för att kunna arbeta på din hemdator, det beror förstås på vad man jobbar med dock, men

Citat:

Att ha en stationär dator med projektor i konferensrummet ser jag inte riktigt som old-school egentligen, snarare som standardutrustning eller något som hör till. Givetvis går det ju att koppla in andra enheter om det skulle behövas.

Well, att ha en stationär framme vid whiteboarden har väl varit ganska standard. De senaste typ tio åren så har det försvunnit från i princip alla arbetsplatser jag varit på men det fanns en tid då det var vanligt. Men att ha stationära datorer till varje mötesdeltagare har jag aldrig sett i konferensrum och det är ganska väsentligt att alla deltagare kan anteckna osv. idag.

Permalänk
Medlem

någon här som kan svara på att om W8.1 startknapp kommer ta upp en startmeny eller tar den fula knappen en till enbart STARTSIDAN som när man bootar W8 som man lika gärna kan nå via Windowstangenten??

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nico.v:

någon här som kan svara på att om W8.1 startknapp kommer ta upp en startmeny eller tar den fula knappen en till enbart STARTSIDAN som när man bootar W8 som man lika gärna kan nå via Windowstangenten??

Ingen startmeny eller något nytt som fungerar, den leder tyvärr till samma hemska skärm som i 8an.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Nä vi har väl vad man tror är den näst sista builden innan build 9500, så visst en build till kommer det efter den vi har inne nu. Det var inte jag som gjorde mig lustig, det var du som började "lilla-du" mig utan att ha koll på läget.

Nope, du gjorde dig lustig över mig när du skrev "kanske för att jag jobbar". Lilla du var en komplimang helt enkelt..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aj123:

Nope, du gjorde dig lustig över mig när du skrev "kanske för att jag jobbar". Lilla du var en komplimang helt enkelt..

Hur menar du jag skulle svara då? Vet du vad, vi kallar det ett missförstånd och lägger det åt sidan helt enkelt. Du fick ditt svar i alla fall

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

(...)

Jo fast din IT-avdelning kanske inte alls är så pigg på att låta dig koppla upp din osäkra hemdator till företagets nät, så är det i alla fall på mitt jobb. (...)

Fast på stora företag har man ju infrastruktur, NAC med mera som klarar och tillåter sånt. Det är inget problem.

Skrivet av snajk:

Nej, men har de behov av en stationär? Det är inga större prisskillnader mellan kategorierna idag så varför ska man välja en stationär? Hemma vill man kanske ha spelgrafik osv. men det gäller inte på företag.

Tycker inte du några miljoner mindre vid ett inköp är "någon större prisskillnad" ? Jag fattar ditt resonemang vid inköp av en hemdator, men när man handlar in tusentals datorer vid varje köp så kan det skilja flera miljoner vid valet mellan stationär dator och bärbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, men har de behov av en stationär? Det är inga större prisskillnader mellan kategorierna idag så varför ska man välja en stationär? Hemma vill man kanske ha spelgrafik osv. men det gäller inte på företag.
Jo fast din IT-avdelning kanske inte alls är så pigg på att låta dig koppla upp din osäkra hemdator till företagets nät, så är det i alla fall på mitt jobb. Och tillfällena där en laptop är fördelaktig är ganska många fler än bara när man jobbar hemifrån, allt ifrån på resor till kundbesök eller möten. Jag behöver exempelvis dema vad jag utvecklat för kund och andra stakeholders ganska regelbundet, bland annat vid varje sprint review, och det fungerar långt mycket smidigare på min egen maskin än på någon publik konferensrumsdator. Sen är väl inte chansen så stor att du har licenser för all programvara du behöver för att kunna arbeta på din hemdator, det beror förstås på vad man jobbar med dock, men
Well, att ha en stationär framme vid whiteboarden har väl varit ganska standard. De senaste typ tio åren så har det försvunnit från i princip alla arbetsplatser jag varit på men det fanns en tid då det var vanligt. Men att ha stationära datorer till varje mötesdeltagare har jag aldrig sett i konferensrum och det är ganska väsentligt att alla deltagare kan anteckna osv. idag.

Visst, de allra flesta utnyttjar inte prestandan i sina datorer fullt ut, då vi har andra maskiner som sköter en hel del åt oss, så de hade absolut klarat sig med bara en laptop. Men om den används som en stationär finns ju heller ingen anledning att köpa något annat än just en stationär av just samma anledning - ingen påtaglig prisskillnad. Väldigt många här jobbar uteslutande ifrån kontoret då de behöver vara lättillgängliga för varandra och behöver således inte möjligheten att plocka med sig datorn.
Som nämnt innan, de som har behov av en mobil arbetsstation har ju självklart det.
Jag är också ute och träffar kunder ibland dock tillsammans med antingen säljare eller konsult som leder själva mötet medan jag mest är där för att svara på lite mer tekniska frågor och hur en del av våra lösningar ser ut mer detaljerat. Inget jag behöver illustrera direkt då det alltid är väldigt insatta människor jag har att göra med.

Nä, helt pigga på det är de inte men i nödfall brukar det vara vara okej. Nu har jag själv inte behövt jobba hemifrån sedan jag blev anställd här så jag har inte haft anledning att kolla upp exakt hur lösningen ser ut. Men några kollegor gör det ibland om de har någon slags förhinder så att de inte kan komma till jobbet i tid, så antar jag att vi har någon slags lösning för det där med licenser.

Haha, givetvis menade jag inte att de radat upp en massa datorer i konferensrummen, det hade dock sett ganska roligt ut. Där finns en dator som är undangömd i ett/en skåp/bänk/möbel med trådlös mus och tangentbord, denna är då kopplad till projektorn. Möjlighet för att koppla in andra enheter finns ju förstås också. Ett traditionellt konferens/mötesrum helt enkelt utan några påtagliga lustigheter mer än kanske en och annan konstig tavla...
För våra interna möten finns det ytterst sällan någon anledning att anteckna något själv då detaljerad information om vad som bestäms på mötet går ut till alla som berörs.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nico.v:

någon här som kan svara på att om W8.1 startknapp kommer ta upp en startmeny eller tar den fula knappen en till enbart STARTSIDAN som när man bootar W8 som man lika gärna kan nå via Windowstangenten??

Startknappen ser annorlunda ut i Windows 8.1 men den tar dig till startsidan precis som Windows 8.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Startknappen ser annorlunda ut i Windows 8.1 men den tar dig till startsidan precis som Windows 8.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan ju faktiskt ställa in så att den tar en till "alla appar" ochså, som i alla fall jag tycker känns som en trevligare skärm för skrivbordsanvändande eftersom den beter sig mer som startmenyn och inte har några live tiles.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Hur menar du jag skulle svara då? Vet du vad, vi kallar det ett missförstånd och lägger det åt sidan helt enkelt. Du fick ditt svar i alla fall

eftersom du ställer en fråga så kan jag lika gärna svara, jag uppfattade det att du gjorde dig lustig över mig när du skrev så, ungefär som att jag var en idiot för jag inte visste att du jobbade som det!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Man kan ju faktiskt ställa in så att den tar en till "alla appar" ochså, som i alla fall jag tycker känns som en trevligare skärm för skrivbordsanvändande eftersom den beter sig mer som startmenyn och inte har några live tiles.

Helt rätt, den är mer lik den gamla menyn i Windows 7.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Fast på stora företag har man ju infrastruktur, NAC med mera som klarar och tillåter sånt. Det är inget problem.

Men fortfarande kommer du ju att hantera känsliga filer på din hemdator som inte företaget har kontroll över, eller? NAC är ju bra för att hantera kopplingen mellan din dator och företagets nät men det hjälper föga mot vad som eventuellt finns på din dator.

Citat:

Tycker inte du några miljoner mindre vid ett inköp är "någon större prisskillnad" ? Jag fattar ditt resonemang vid inköp av en hemdator, men när man handlar in tusentals datorer vid varje köp så kan det skilja flera miljoner vid valet mellan stationär dator och bärbar.

Hur mycket det skiljer varierar nog betänkligt beroende på vilka behov man har (prisskillnaden mellan exempelvis en Thinkstation och en Thinkpad är inte nödvändigtvis så stor som du gör gällande) men nej, jag tycker inte att någon miljon är så mycket att snacka om när det handlar om affärer i den storleken. Det krävs inte många minuter per månad och anställd med obetalt hemarbete (som laptopen möjliggör) för att den kostnaden ska vägas upp exempelvis. Inte för att jag tycker man ska arbeta gratis hemifrån alls, men till och med jag kollar gärna av mailen på helgen, tidrapporterar och liknande för att slippa göra det på jobbet.

Sen har laptops andra fördelar som att det är mycket billigare att skicka den någonstans, exempelvis för support eller vid byte, den har "inbyggd UPS" vilket annars hade varit en stor kostnad (om man behöver sådan redundans), den är strömsnål osv. Kalkylen är ganska komplex och varierar som sagt ordentligt, men det går inte att fokusera helt på inköpskostnaden och dra några långtgående slutsatser angående totalkostnaden.

Skrivet av Zicsoen:

Visst, de allra flesta utnyttjar inte prestandan i sina datorer fullt ut, då vi har andra maskiner som sköter en hel del åt oss, så de hade absolut klarat sig med bara en laptop. Men om den används som en stationär finns ju heller ingen anledning att köpa något annat än just en stationär av just samma anledning - ingen påtaglig prisskillnad. Väldigt många här jobbar uteslutande ifrån kontoret då de behöver vara lättillgängliga för varandra och behöver således inte möjligheten att plocka med sig datorn.

Nej, men en stationär har ju noll fördelar förutom möjligtvis aningen lägre inköpspris, så varför inte köra på laptops då? De har ju en massa fördelar, inte bara relaterat till portabilitet utan också strömsnålhet, säkerhet (batteridrift), lätta att byta ut osv. Visst kan man uppgradera eller reparera stationära datorer på plats på ett annat sätt, men jag tror att det är ytterst ovanlig situation. Vad jag minns från tiderna med stationära så var det precis som med laptops: Pajade datorn så bytte man den till en ny, helst likadan. IT-avdelningen/driftbolaget fick ta hand om den trasiga och reparera, returnera eller dylikt beroende på vad de bedömde som mest kostnadseffektivt. Användaren fick en ny dator på fem minuter och var nöjd med det.

Citat:

Som nämnt innan, de som har behov av en mobil arbetsstation har ju självklart det.
Jag är också ute och träffar kunder ibland dock tillsammans med antingen säljare eller konsult som leder själva mötet medan jag mest är där för att svara på lite mer tekniska frågor och hur en del av våra lösningar ser ut mer detaljerat. Inget jag behöver illustrera direkt då det alltid är väldigt insatta människor jag har att göra med.

Men alla kanske inte har kunder som är så insatta i produkten att de inte behöver ens se den innan avtal? Och någon måste ju ha en dator med sig på alla möten, hur gör ni med internmöten exempelvis (där inga säljare deltar)?

Citat:

Nä, helt pigga på det är de inte men i nödfall brukar det vara vara okej. Nu har jag själv inte behövt jobba hemifrån sedan jag blev anställd här så jag har inte haft anledning att kolla upp exakt hur lösningen ser ut. Men några kollegor gör det ibland om de har någon slags förhinder så att de inte kan komma till jobbet i tid, så antar jag att vi har någon slags lösning för det där med licenser.

Jo, det kanske fungerar för er, men mitt företag vill inte betala exempelvis de runt 5000 i månaden som bara min VS-licens kostar två gånger bara för att jag ska ha det på min hemdator också. Hade MS haft lite smartare licenser för denna typ av program, typ som de verkar införa på Office nu där man kan få ha Office hemma på sin företagslicens, så hade denna situationen förstås fungerat bättre. Det är inget krav att jag ska jobba hemifrån, jag tycker bara det är skönt att slippa pendla varje dag, så jag kan inte ställa så hårda krav på att de ska förse mig med ett hemkontor, men med en laptop så fungerar det hur bra som helst utan några extra kostnader för företaget alls. Att bara kunna sätta datorn i viloläge och plocka med sig den när jag inte känner för att vara kvar på jobbet är en befriande känsla, även om jag måste jobba samma antal timmar hemma som på jobbet (i teorin i alla fall ).

Citat:

Haha, givetvis menade jag inte att de radat upp en massa datorer i konferensrummen, det hade dock sett ganska roligt ut. Där finns en dator som är undangömd i ett/en skåp/bänk/möbel med trådlös mus och tangentbord, denna är då kopplad till projektorn. Möjlighet för att koppla in andra enheter finns ju förstås också. Ett traditionellt konferens/mötesrum helt enkelt utan några påtagliga lustigheter mer än kanske en och annan konstig tavla...
För våra interna möten finns det ytterst sällan någon anledning att anteckna något själv då detaljerad information om vad som bestäms på mötet går ut till alla som berörs.

Jo, det hade sett roligt ut. Möteskulturen skiljer sig förstås mellan företag, men jag kan inte ens minnas det senaste möte jag var på där inte minst hälften av deltagarna hade laptops framför sig (bortsett daily standups och liknande då förstås) och det innefattar en uppsjö olika företag av varierande storlekar och branscher.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Men fortfarande kommer du ju att hantera känsliga filer på din hemdator som inte företaget har kontroll över, eller? NAC är ju bra för att hantera kopplingen mellan din dator och företagets nät men det hjälper föga mot vad som eventuellt finns på din dator..

Fast så kör man ju inte nu för tiden. Man kör ju någon sorts terminal-lösning, Citrix, RDP, whatever.

Skrivet av snajk:

Hur mycket det skiljer varierar nog betänkligt beroende på vilka behov man har (prisskillnaden mellan exempelvis en Thinkstation och en Thinkpad är inte nödvändigtvis så stor som du gör gällande) men nej, jag tycker inte att någon miljon är så mycket att snacka om när det handlar om affärer i den storleken. Det krävs inte många minuter per månad och anställd med obetalt hemarbete (som laptopen möjliggör) för att den kostnaden ska vägas upp exempelvis. Inte för att jag tycker man ska arbeta gratis hemifrån alls, men till och med jag kollar gärna av mailen på helgen, tidrapporterar och liknande för att slippa göra det på jobbet.

På de flesta företag har man en budget som skall följas. Du kanske är en highroller som inte bryr dig om två miljoner hit eller dit, men på mitt företag spelar det stor roll om vi kan köpa in datorerna för flera miljoner billigare, därför väljer man också stationärt, förutom de andra fördelarna/anledningarna som jag skrev innan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Fast så kör man ju inte nu för tiden. Man kör ju någon sorts terminal-lösning, Citrix, RDP, whatever.

Det beror ju väldigt mycket på vad man gör. Att exempelvis sitta och utveckla via RDP är inte så roligt i längden, tro mig, jag vet.

Citat:

På de flesta företag har man en budget som skall följas. Du kanske är en highroller som inte bryr dig om två miljoner hit eller dit, men på mitt företag spelar det stor roll om vi kan köpa in datorerna för flera miljoner billigare, därför väljer man också stationärt, förutom de andra fördelarna/anledningarna som jag skrev innan.

Självklart har man en budget att hålla sig till, men den budgeten har ju inte bara att göra med inköpspriset utan hela kostnaden för datorn från inköp till "skrot" med support, elkostnader och annat. Med 20 000 datorer och dubbelt så många användare så borde ju IT-budgeten vara ganska stor så ett par miljoner är ju en petitess i sammanhanget.

För skoj skull kan vi ju räkna lite på kostnaden. 20K datorer som är igång 8 timmar per dag i 220 dagar ger drygt 35 miljoner timmar. Om en genomsnittlig laptop drar 50W och en desktop 100W så ger det en skillnad i elförbrukning på 50W per timme och dator (dessa siffror är förstås ganska generella, men knappast overkliga). 50W gånger 35 miljoner ger 1,75 miljoner KWh mindre förbrukning. Med en elkostnad på 1kr/KWh (vilket är ganska lågt räknat) sparar man alltså 1,75 miljoner per år på att använda laptops jämfört med desktops bara på elräkningen. Sen är det förstås inte alls säkert att elkostnaden är en del av IT-budgeten, men det är definitivt en del av företagets budget och att bortse från den när man upphandlar IT är ju på gränsen till tjänstefel. Det går förstås att köpa extra strömsnåla desktops också men de kostar ju också mer så det är tveksamt om det är en bättre affär än att bara köra på laptops.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Det beror ju väldigt mycket på vad man gör. Att exempelvis sitta och utveckla via RDP är inte så roligt i längden, tro mig, jag vet.

Självklart har man en budget att hålla sig till, men den budgeten har ju inte bara att göra med inköpspriset utan hela kostnaden för datorn från inköp till "skrot" med support, elkostnader och annat. Med 20 000 datorer och dubbelt så många användare så borde ju IT-budgeten vara ganska stor så ett par miljoner är ju en petitess i sammanhanget.

För skoj skull kan vi ju räkna lite på kostnaden. 20K datorer som är igång 8 timmar per dag i 220 dagar ger drygt 35 miljoner timmar. Om en genomsnittlig laptop drar 50W och en desktop 100W så ger det en skillnad i elförbrukning på 50W per timme och dator (dessa siffror är förstås ganska generella, men knappast overkliga). 50W gånger 35 miljoner ger 1,75 miljoner KWh mindre förbrukning. Med en elkostnad på 1kr/KWh (vilket är ganska lågt räknat) sparar man alltså 1,75 miljoner per år på att använda laptops jämfört med desktops bara på elräkningen. Sen är det förstås inte alls säkert att elkostnaden är en del av IT-budgeten, men det är definitivt en del av företagets budget och att bortse från den när man upphandlar IT är ju på gränsen till tjänstefel. Det går förstås att köpa extra strömsnåla desktops också men de kostar ju också mer så det är tveksamt om det är en bättre affär än att bara köra på laptops.

Fast vi styr ju såklart alla datorer med strömspar-policy enligt företagets "Grön-IT" strategi och krav på klimatpåverkan. Alla dessa kostnader är givetvis inräknade. Det är ändå billigare med stationär dator, poängen kvarstår

Permalänk
Medlem

Inte rätt tråd för ämnet, men kändes onödigt att starta en ny tråd för min fråga, så...
Nån som vet hur man ändrar windows "prioritet" vid inloggning? Har det kontot som är synkat med OS och som jag använder och ett gästkonto som jag aldrig använt eller kommer använda. Dock envisas Windows 8.1 också med att försöka logga in på gästkontot först, dock är det inaktiverat eller nåt så jag måste helt enkelt backa tillbaka ett steg, markera mitt konto och logga in. En bagatell kan tyckas, men borde det i så fall inte kunna gå att fixa?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

En solklar försämring är hanteringen av safe-mode. Fönstret där windows accepterar tangentbordskommandon är bara några millisekunder långt vilket gör det krångligt att komma in i safe mode på en dåligt fungerande dator. Windows ska tydligen vara "smart" och känna av när något gått fel, men det fungerade inte för mig.

Jag tipsar därför alla om detta kommando för att kunna använda F8 igen: http://www.bleepingcomputer.com/tutorials/enable-the-f8-key-i...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Accipiter46:

En solklar försämring är hanteringen av safe-mode. Fönstret där windows accepterar tangentbordskommandon är bara några millisekunder långt vilket gör det krångligt att komma in i safe mode på en dåligt fungerande dator. Windows ska tydligen vara "smart" och känna av när något gått fel, men det fungerade inte för mig.

Jag tipsar därför alla om detta kommando för att kunna använda F8 igen: http://www.bleepingcomputer.com/tutorials/enable-the-f8-key-i...

Nä det är en förbättring. Jag beskriver varför i den punkt 36 och ännu mer information hittar du i länken.

36. Designat för snabb uppstart med UEFI

Datorer som är certifierade för Windows 8, är 64-bitars och levereras med SSD disk har krav på att UEFI-booten max får ta två sekunder. Det innebär att det blir i princip omöjligt att hinna avbryta en uppstart av Windows 8 och därför har man tagit bort möjligheten att göra så. Istället har man lagt in åtkomst till funktioner så som start från USB/DVD, använda ett annat operativsystem, felsökning, systemåterställning, återställning av installationsbackup, UEFI firmware inställningar och Windows startinställningar (felsäkert läge m.m.) direkt inifrån Windows 8. Du kommer åt inställningarna genom att hålla in shift och klicka på starta om.
Grafiken för felsökning har blivit uppdaterad, den är inte längre DOS-liknande och textbaserad. Stöd för touch finns nu också. Uppstarterna kan nu konfigureras av leverantören så att deras logo syns från start tills dess att inloggningsrutan visas.
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/05/22/designing-for-p...
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/09/20/reengineering-t...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nä det är en förbättring. Jag beskriver varför i den punkt 36 och ännu mer information hittar du i länken.

36. Designat för snabb uppstart med UEFI
http://blogs.msdn.com/cfs-filesystemfile.ashx/__key/community...

Datorer som är certifierade för Windows 8, är 64-bitars och levereras med SSD disk har krav på att UEFI-booten max får ta två sekunder. Det innebär att det blir i princip omöjligt att hinna avbryta en uppstart av Windows 8 och därför har man tagit bort möjligheten att göra så. Istället har man lagt in åtkomst till funktioner så som start från USB/DVD, använda ett annat operativsystem, felsökning, systemåterställning, återställning av installationsbackup, UEFI firmware inställningar och Windows startinställningar (felsäkert läge m.m.) direkt inifrån Windows 8. Du kommer åt inställningarna genom att hålla in shift och klicka på starta om.
Grafiken för felsökning har blivit uppdaterad, den är inte längre DOS-liknande och textbaserad. Stöd för touch finns nu också. Uppstarterna kan nu konfigureras av leverantören så att deras logo syns från start tills dess att inloggningsrutan visas.
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/05/22/designing-for-p...
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/09/20/reengineering-t...

Fast normalt sett vill man väl ändå in i felsäkert läge för att den normala uppstarten krabbar? Om man inte kan starta datorn på ett normalt sett kommer man alltså inte åt att starta i felsäkert läge (vilket för den delen sällan behövs om man faktuskt kan starta dartorn normalt), så jag förstår inte hur de tänkt eller varför det är en förbättring.

Jag har hellre vattenflaskor lättåtkomliga längs vägen när jag springer än en glassbar när jag kommer fram, så att säga.

Sedan är väl förhoppningsvis inte normalfallet att datorn inte startar som den skall, men om olyckan väl är framme är det ju bra om man kan komma åt verktygen smärtfritt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Nä det är en förbättring. Jag beskriver varför i den punkt 36 och ännu mer information hittar du i länken.

36. Designat för snabb uppstart med UEFI
http://blogs.msdn.com/cfs-filesystemfile.ashx/__key/community...

Datorer som är certifierade för Windows 8, är 64-bitars och levereras med SSD disk har krav på att UEFI-booten max får ta två sekunder. Det innebär att det blir i princip omöjligt att hinna avbryta en uppstart av Windows 8 och därför har man tagit bort möjligheten att göra så. Istället har man lagt in åtkomst till funktioner så som start från USB/DVD, använda ett annat operativsystem, felsökning, systemåterställning, återställning av installationsbackup, UEFI firmware inställningar och Windows startinställningar (felsäkert läge m.m.) direkt inifrån Windows 8. Du kommer åt inställningarna genom att hålla in shift och klicka på starta om.
Grafiken för felsökning har blivit uppdaterad, den är inte längre DOS-liknande och textbaserad. Stöd för touch finns nu också. Uppstarterna kan nu konfigureras av leverantören så att deras logo syns från start tills dess att inloggningsrutan visas.
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/05/22/designing-for-p...
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/09/20/reengineering-t...

Jo, jag läste faktiskt på innan jag postade här. Men faktum kvarstår att om man inte kan boota in i windows är det svårt att komma år safe-mode, ett moment 22.

Varför försämra en sådan sak för att skala bort en sekund i uppstarten? För att kunna trycka på det i marknadsföringen?

Själva grafiken har jag inget emot, men att ta bort stödet för tangentkommandon i uppstarten bara för att touchdatorer inte har det är ett dåligt beslut!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Fast normalt sett vill man väl ändå in i felsäkert läge för att den normala uppstarten krabbar? Om man inte kan starta datorn på ett normalt sett kommer man alltså inte åt att starta i felsäkert läge (vilket för den delen sällan behövs om man faktuskt kan starta dartorn normalt), så jag förstår inte hur de tänkt eller varför det är en förbättring.

Jag har hellre vattenflaskor lättåtkomliga längs vägen när jag springer än en glassbar när jag kommer fram, så att säga.

Sedan är väl förhoppningsvis inte normalfallet att datorn inte startar som den skall, men om olyckan väl är framme är det ju bra om man kan komma åt verktygen smärtfritt.

Skrivet av Accipiter46:

Jo, jag läste faktiskt på innan jag postade här. Men faktum kvarstår att om man inte kan boota in i windows är det svårt att komma år safe-mode, ett moment 22.

Varför försämra en sådan sak för att skala bort en sekund i uppstarten? För att kunna trycka på det i marknadsföringen?

Själva grafiken har jag inget emot, men att ta bort stödet för tangentkommandon i uppstarten bara för att touchdatorer inte har det är ett dåligt beslut!

Det handlar inte om en sekund utan om ett antal sekunder. Jag tycker inte att detta är en perfekt lösning direkt utan de borde ha kunnat känna av om exempelvis F8 är intryckt snabbt innan OS:et börjar starta och då startat felsökningsmiljön med alternativ för uppstart osv. Men å andra sidan är det ganska sällan man behöver göra sådana saker och när det behövs, alltså om Windows inte vill starta normalt, så ska den ju gå till detta läge automatiskt. Problem blir det bara om inte detta fungerar som det ska.

Den enda gången jag behövt det, när jag mekade med en platta på jobbet och skulle använda den som "infokiosk", så fungerade det som det skulle. Den startade inte som den skulle då jag fipplat till det, och då startade den om till "välj-skärmen" direkt.

Permalänk
Avstängd

Det jag kan säga om detta mer är att ingen skulle väl drömma om att göra uppstarten långsammare bara för att få det att fungera som förut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Kan man få bort den där förbannade "det finns nya program att öppna filen" popup rutan på något sätt permanent? Helt sjukt var irriterande den är.

Det och fil associationer som jag avskyr i windows 8 något så fruktansvärt.
Räcker inte att välja i programmen, utan man måste in i standardprogram och välja där också.

Ville inte skapa en ny tråd bara för detta.