Hörlurar Budget runt 1500 kr

Permalänk

Hörlurar Budget runt 1500 kr

Börjar bli dags att köpa ett par nya hörlurar till "Xonar Dx" som jag ska införskaffa inom den närmaste framtiden. Beställde även en "Antlion ModMic" och nu undrar jag om några insatta medlemmar har lust att tipsa mig om några "bra?" "kvalité?" hörlurar för musik, film och spel.

Budgeten ligger runt 1500 kr. Föredrar ett neutralt ljud om någon undrar.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Sennheiser HD 598 är bra.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Öppna eller slutna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk

Som Linus ovan frågade: öppna eller slutna?

Pc360 är väldigt trevliga öppna lurar från senheiser för runt 1500kr om jag minns rätt. Pc350 är slutna och ger samma ljud ungefär.

Lycka till!

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musketör:

Som Linus ovan frågade: öppna eller slutna?

Pc360 är väldigt trevliga öppna lurar från senheiser för runt 1500kr om jag minns rätt. Pc350 är slutna och ger samma ljud ungefär.

Lycka till!

Nu var det ju hörlurar och inte headsets han var ute efter.
Oavsett så skulle jag inte rekommendera PC350 då ljudet är avsevärt sämre än PC360 (äger bägge).

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Testpilot

Dessa Audio Technica lurar utan tvekan! testade ett par sådana så sent som i förrgår, och kan säga att det är det absolut bästa ljudet jag har hört i den prisklassen. Ska faktiskt själv köpa ett par när jag har råd!

+Sköna
+Otroligt ljud
+Bra byggkvalité
+Bra längd på kabeln

-Kan anses som "stora" (dock tyckte jag dom inte var för stora att kunna gå runt med på stan).

som lite ref. kan jag säga att de krossade mina AKG DJ 518 i småbitar när det kom till musik lyssnande

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Beats By Dr. Dre Studio!;) Nä, men seriöst, AKG K701 kan vara något att kolla på.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk

Slutna helst

Permalänk

hm Pc 360 gentemot audio technica ATH-M50. Nu fick jag beslutsångest. Behöver ju inte micen på pc 360 men om ljudet är bättre än på det andra så tar jag ju det.

Blir nog ett Audio Technica då tack för alla råd.

Permalänk

ATH-50 har ett väldigt färgat ljud, så är du efter något neutralt och relativt väl balanserat så håll dig borta. Jag hade kikat på antingen ett par Sennheiser eller Beyerdynamics, eller Takstar om du vill komma undan billigt.

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willekillen:

ATH-50 har ett väldigt färgat ljud, så är du efter något neutralt och relativt väl balanserat så håll dig borta. Jag hade kikat på antingen ett par Sennheiser eller Beyerdynamics, eller Takstar om du vill komma undan billigt.

Väldigt färgat tycker jag är en överdrift. Men visst är det lägre registret lite mer framträdande än övriga, vilket gör att det poppar på bra särskilt med elektronisk musik. Upplösningen skulle kunna vara bättre också.

Sennheiser HD555 som jag hade tidigare var istället ganska ljusa. Mellanregister och topp betydligt bättre, men nästan helt utan "omph", kanske delvis något som är svårare att få fram i en öppen lur jämfört med en sluten. Jag vet inte hur nuvarande Sennheiser-modeller, ex. HD598 står sig mot dessa, men om ljudkaraktären liknar vad jag har hört så vet jag inte om jag kan gå med på att kalla dessa neutrala heller. För 1500 kr måste man sannolikt göra avkall på någon egenskap, söker man då en neutral lur är risken att man slutar upp med något som mest bara är tråkigt.

Permalänk
Skrivet av Robin Bergström:

hm Pc 360 gentemot audio technica ATH-M50. Nu fick jag beslutsångest. Behöver ju inte micen på pc 360 men om ljudet är bättre än på det andra så tar jag ju det.

Blir nog ett Audio Technica då tack för alla råd.

Använder själv ett par ATH-M50 och de är otroligt bra i min åsikt! Fantastiskt ljud, särskilt då jag lyssnar mycket på house, dubstep och electro.
Basen är rund och mjuk och ljudet överlag känns kraftfullt och omslutande.
Dessutom så är de riktigt sköna också. Man känner knappt att man har dem på sig efter ett tag.

Rekommenderar dem starkt!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Definitivt inget fel på ATH-M50, men personligen gillar jag DT-770 bättre. Mest för att de är mycket bekvämare. Använder själv ett par som headset tillsammans med en modmic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Dessa Audio Technica lurar utan tvekan! testade ett par sådana så sent som i förrgår, och kan säga att det är det absolut bästa ljudet jag har hört i den prisklassen. Ska faktiskt själv köpa ett par när jag har råd!

+Sköna
+Otroligt ljud
+Bra byggkvalité
+Bra längd på kabeln

-Kan anses som "stora" (dock tyckte jag dom inte var för stora att kunna gå runt med på stan).

som lite ref. kan jag säga att de krossade mina AKG DJ 518 i småbitar när det kom till musik lyssnande

Om du inte redan visste så ta bort dämpningen som sitter framför elementen,blir stor skillnad,gäller DJ 518.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk

V Moda tycker jag, har ett par själv. Ljudet är underbart, du får med ett fodral, 2 sladdar och olika jack och mycket mer.
Min dator förstörde mitt par så jag skickade tillbaka det och nu funkar det perfekt! Väldigt många stora "DJ's och musikproducers"
använder sig av dom http://www.amazon.com/Crossfade-Limited-Over-Ear-Noise-Isolat...
-Peder

Permalänk
Inaktiv

Sennheiser PC350SE!
Men om du ska ha ett bätte Headset ska du även tänka på ljudkort!!
Typ Asus Xonar U7...

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Dessa Audio Technica lurar utan tvekan! testade ett par sådana så sent som i förrgår, och kan säga att det är det absolut bästa ljudet jag har hört i den prisklassen. Ska faktiskt själv köpa ett par när jag har råd!

+Sköna
+Otroligt ljud
+Bra byggkvalité
+Bra längd på kabeln

-Kan anses som "stora" (dock tyckte jag dom inte var för stora att kunna gå runt med på stan).

som lite ref. kan jag säga att de krossade mina AKG DJ 518 i småbitar när det kom till musik lyssnande

Kan få ett par DT770 från Beyer för samma pris, som enligt mig låter bättre.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem

Audio technica ATH-M50, har själv sådana det e galet bra ljud i de!!

Visa signatur

Chassi: Bitfenix Prodigy M Mobo: Gigabyte Z97mx Gaming 5 PSU: 600w Be Quiet! CPU: Intel Core i7 4790k @ 4.4ghz RAM: 16gb Corsair vengeance 1600mhz GPU: Asus Radeon R9 290x 4gb SSD: Samsung 840 Basic 250gb HDD: Western Digital Caviar Red 2TB Speakers: Audioengine A5+ Headphones: Audio Technica ATH-M50 Tablet: iPad 4 32gb DigitalTablet: Wacom Intuos Pen And Touch Medium

Permalänk
Medlem

Slutna lurar..

AKG K 550 <- rekommenderas
Shure SRH840
Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm
Audio Technica ATH-M50

När det gäller ljudkortet så... OM du inte redan inhandlat det så rekommenderar jag dig att tänka om med tanke på att du skall använda en mic till det. Har du tur kommer det fungera men med största sannolikhet kommer du få bekymmer med brus i mikrofonen. Titta hellre på creativ's alternativ - Creative SoundBlaster Z som även har en kraftigare hörlursförstärkare.

Permalänk
Medlem

Ljud är nåt subjektiv och det är mest personliga preferenser som styr vad man tycker låter bra, ungefär som när man köper högtalare till HIFI anläggningen. Bästa är att försöka lyssna på några modeller som ligger i det pris intervallet som du har tänkt dig. Själv använder jag AKG K550 och Sennheiser PC350 SE med ett Asus Xonar STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Ljud är nåt subjektiv och det är mest personliga preferenser som styr vad man tycker låter bra, ungefär som när man köper högtalare till HIFI anläggningen. Bästa är att försöka lyssna på några modeller som ligger i det pris intervallet som du har tänkt dig.

Absolut. Det blir dessutom lite fånigt också när alla nyfrälsta "experter" rekommenderar just det enda paret lite dyrare lurar som man själv valde. För om någon annan köper samma som en själv så känns det ju lite bättre och som om man gjorde ett bättre köp..

Lyssnar man inte själv så har jag högre tilltro till sådana som faktiskt har en gedigen erfarenhet av olika lurar eller professionella recensenter.

Permalänk
Medlem

Både ATH-M50 och V-Moda är inte att rekommendera, haft båda två och det är inget man vill ha på sig flera timmar.

Däremot AKG 550 och Beyerdynamic är helt ok att använda långa stunder.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk

Ska själv snart köpa ett par beyerdynamic dt990 som jag ska ha tillsammans med en modmic.
Här är en bra hörlurs guide/review

http://www.head-fi.org/t/534479/mad-lust-envys-headphone-gami...

Visa signatur

ASUS Sabertooth P67, i7 2600k, 4xKingston HyperX 4GB 1600MHz, Intel 520 120gb, WD Green 1,5TB, 2xWD Green 2TB, Sapphire R9 290, Corsair HX 750W 80+ Silver, Cooler Master HAF X, Corsair H100, Asus Xonar Esscens STX
Beyerdynamic DT990 Premium 250ohm + Snowball mic
Ducky Shine 2 MX Red

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekomendera AKG K550 då du säger att du vill ha neutralt ljud. Finns för 1555 på prisjakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=281384

Jag har dock inte hört många av de som nämns i tråden förrutom Sennheiser HD598 som jag inte tyckte lät alls lika bra. Delvis för att ljudet är aldeles för varmt för min smak. DVS för hög bas och lower mids jämfört med diskanten.

Permalänk
Medlem

Fanny Wang DJ hörlurar kanske. Har hört att de är en "bättre" version utav Beat by Dre Studio
http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/horlurar/fanny-...

Permalänk
Skrivet av Linus82:

Både ATH-M50 och V-Moda är inte att rekommendera, haft båda två och det är inget man vill ha på sig flera timmar.

Däremot AKG 550 och Beyerdynamic är helt ok att använda långa stunder.

Det beror nog på vilken form ens huvud har då.
Har suttit med mina i 15 timmar i sträck utan att märka av dem. Det enda som skulle kunna göra ont är om man har ena kåpan på halva örat.

Visa signatur

Insert funny joke here