Högtalare till dator ~4000kr

Permalänk
Medlem

Högtalare till dator ~4000kr

Jag tänkte köpa nya högtalare till datorn med månadens lön, sitter för tillfället på ett sketet logitech 2.1 så det mesta får väl antas bli en stor uppgradering. De ska användas till att spela musik i första hand, alltså ej stor fokus på typ surround för hemmabio etc. Lyssnar mycket på hip hop o.dyl. men även en del elektronisk musik och rock.

Jag har kollat lite på både aktiva högtalare (typ http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm) och golvhögtalare + reciever (typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=412738 + http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1325439) men är väldigt osäker på vilken riktning som passar mig bäst.

Budgeten kan möjligtvis överskridas till 5000, uppskattar alla råd!

Permalänk
Medlem

Beror lite på,sitter du vid ett skrivbord å lyssnar så kanske studiomonitorer passar bättre än ett par golvare.

Permalänk
Medlem

Lutar mer åt studiomonitorer nu, vad tycker du/ni om de jag länkade? Sen undrar jag också vad som behöver köpas utöver högtalarna för att koppla de till datorn korrekt, är relativt grön på området.

Permalänk
Skrivet av Kevenini:

Lutar mer åt studiomonitorer nu, vad tycker du/ni om de jag länkade? Sen undrar jag också vad som behöver köpas utöver högtalarna för att koppla de till datorn korrekt, är relativt grön på området.

Om du kör på aktiva högtalare så behövs bara en kabel mellan högtalarna som har 2 ledare och någon kabel att ansluta dom till datorn. (aux, usb, rca)
USB - inget ljudkort behövs.
AUX - eftermarknads ljudkort är att rekommendera.
RCA - eftermarknads ljudkort är att rekommendera

Generellt sätt, bror på olika förutsättningar.

Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan vara väldigt praktiskt med nånting som ger en fysisk analog nivåkontroll så man slipper lita på datorn, en mixer, ett försteg eller nån passiv enhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara väldigt praktiskt med nånting som ger en fysisk analog nivåkontroll så man slipper lita på datorn, en mixer, ett försteg eller nån passiv enhet.

Det låter rimligt, tips på någon billig sådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Om du kör på aktiva högtalare så behövs bara en kabel mellan högtalarna som har 2 ledare och någon kabel att ansluta dom till datorn. (aux, usb, rca)
USB - inget ljudkort behövs.
AUX - eftermarknads ljudkort är att rekommendera.
RCA - eftermarknads ljudkort är att rekommendera

Generellt sätt, bror på olika förutsättningar.

Rätta mig om jag har fel.

Ok, räcker det bra med ett billigt ljudkort som typ http://www.inet.se/produkt/6303352/asus-xonar-dx?

Permalänk
Medlem

Om du tänkte köra på aktiva studiomonitorer och använder moderkortets inbyggda ljudkrets för tillfället kan du slå två flugor i en smäll angående "ljudkort" och volymkontroll med t.ex. Audioengine D1 som ger dig båda (DAC & volymkontroll samt förstärkt hörlursutgång som bonus).

Permalänk
Medlem

Om du vill ha ett smidigt system som gör det mest hur bra som helst (musik, film, spel mm) så kan jag varmt rekommendera http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=141638 . Har haft dessa i 6-7år nu och är fortfarande fantastiskt nöjd. Du slipper dessutom spendera pengar på ljudkort då de använder sig av USB.. Sen på volymkontrollen kan du smidigt koppla in ett par lurar som då också får skjuts med den inbyggda förstärkaren/ljudkortet.

Kostade 5lax när jag köpte dem och nu 3799:-

Tror det är svårt att hitta ett bättre system för pengarna faktiskt och med de många fördelarna, storlek osv..

Permalänk
Proffsmobbare

Håller med Wh1sp här ovan, Audioengine D1 är riktigt trevlig både för högtalare och hörlurar.

Angående högtalarvalet är det halvknepigt, du är mitt i mellan låg och mellansegmentet budgetmässigt som jag ser det. Personligen hade jag inte valt monitorer till lyssning, utan valt något mer färgat och livligare för upplevelsens skull. Monitorer kan lätt låta tråkigt och stelt då de i främsta fall är till för att mixa/producera musik och därmed höra precis vad man skapar, dvs. väldigt avslöjande.

Hade din budget varit 6-6,5k så hade jag skrikit Audio Pro Living LV2 + AE D1 men nu är det svårare. Frågan är om du verkligen behöver en DAC utöver datorns i början, som det predikas här allt som oftast så spelar akustiken väldigt stor roll, mycket större än kvaliteten på signalen.

Det ska förvisso går att använda dessa trådlöst, så DAC kan du nog vänta med. Dessutom förbannat snygga i sin läderklädsel.

Var verkligen imponerad av hur dessa lyckades fylla upp hela butiken med liv på demo. Väldigt engagerande högtalare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kevenini:

Det låter rimligt, tips på någon billig sådan?

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?sw=SM+Pro+Audio+M-Pa...
Nanopatch är den minsta, det är även några med hörlursförstärkare och mer anslutningar, sedan så går dt ju med en dac med försteg eller en mixer också, de har ju sina fördelar de också men blir lite dyrare, det beror på om du ska göra nått mer än att spela upp ljud, en mixer är ju bra att ha om man ska spela in nått.
Det går ju även att använda ett normalt försteg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Håller med Wh1sp här ovan, Audioengine D1 är riktigt trevlig både för högtalare och hörlurar.

Angående högtalarvalet är det halvknepigt, du är mitt i mellan låg och mellansegmentet budgetmässigt som jag ser det. Personligen hade jag inte valt monitorer till lyssning, utan valt något mer färgat och livligare för upplevelsens skull. Monitorer kan lätt låta tråkigt och stelt då de i främsta fall är till för att mixa/producera musik och därmed höra precis vad man skapar, dvs. väldigt avslöjande.

Hade din budget varit 6-6,5k så hade jag skrikit Audio Pro Living LV2 + AE D1 men nu är det svårare. Frågan är om du verkligen behöver en DAC utöver datorns i början, som det predikas här allt som oftast så spelar akustiken väldigt stor roll, mycket större än kvaliteten på signalen.

Det ska förvisso går att använda dessa trådlöst, så DAC kan du nog vänta med. Dessutom förbannat snygga i sin läderklädsel.

Var verkligen imponerad av hur dessa lyckades fylla upp hela butiken med liv på demo. Väldigt engagerande högtalare.

Jag planerar också att köpa nya högtalare och dessa såg riktigt grymma ut, men jag fattar inte riktigt hur man ska koppla audioengine d1 till audio pro högtalarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Hade din budget varit 6-6,5k så hade jag skrikit Audio Pro Living LV2 + AE D1 men nu är det svårare. Frågan är om du verkligen behöver en DAC utöver datorns i början, som det predikas här allt som oftast så spelar akustiken väldigt stor roll, mycket större än kvaliteten på signalen.

Det ska förvisso går att använda dessa trådlöst, så DAC kan du nog vänta med. Dessutom förbannat snygga i sin läderklädsel.

Var verkligen imponerad av hur dessa lyckades fylla upp hela butiken med liv på demo. Väldigt engagerande högtalare.

Enligt vad jag nu såg på nätet så är högtalarna du länkar menade att köras ensamma, de har inbyggd DAC och inga "fysiska" analoga ingångar, så du gör ju ingenting med D1:an tillsammans med dem.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av The Echelon:

Jag planerar också att köpa nya högtalare och dessa såg riktigt grymma ut, men jag fattar inte riktigt hur man ska koppla audioengine d1 till audio pro högtalarna?

Skrivet av Wh1sp:

Enligt vad jag nu såg på nätet så är högtalarna du länkar menade att köras ensamma, de har inbyggd DAC och inga "fysiska" analoga ingångar, så du gör ju ingenting med D1:an tillsammans med dem.

Korrekt, det Wh1sp säger här också, jag läste Analog RCA stereoingång - JA enligt prisjakt, men det finns bara en 3,5mm-ingång på dongeln som agerar ADC och sedan DAC i högtalaren igen, konstig konstruktion.

Frågan är om man DACen skulle göra någon skillnad över huvudtaget (om det gick), eller om den inbyggda är balanserad mot högtalaren redan.

Edit: Har felanmält det på Prisjakt nu.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Korrekt, det Wh1sp säger här också, jag läste Analog RCA stereoingång - JA enligt prisjakt, men det finns bara en 3,5mm-ingång på dongeln som agerar ADC och sedan DAC i högtalaren igen, konstig konstruktion.

Frågan är om man DACen skulle göra någon skillnad över huvudtaget (om det gick), eller om den inbyggda är balanserad mot högtalaren redan.

Jo, jag tänkte det, såg inte ut att vara allt för många anslutningar på högtalarna, men jag får se kanske beställer senare ikväll eller när jag kommer hem från sommarstugan.

Permalänk
Medlem

Ni tipsade om audioengines d1 dac men vaför inte audioengine 5+ ?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1067392

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

Just nu lutar det åt Behringer B2031A Truth (http://www.thomann.de/se/behringer_b2031a_truth_aktivmonitor....) och Auidoengine D1 (http://www.ljudfokus.se/show_prod.php?prodid=5392). Funderar på om det är värt att gå upp till 3031A Truth och lägga några hundra mer, vad tycker ni? Har ni några tips på andra bra monitorer i samma prisklass?

Permalänk
Rekordmedlem

3031 spelar lite starkare med lägre dist och går lite djupare i basen, dessutom har den mindre spridning i framförallt höjdled på diskanten, det är en högtalare som är lite bättre på allt utan att det finns någon stor skillnad på nått enskilt område men totalt sett är den bättre.
Jag tycker det är en mycket bra balanserad högtalare för pengarna och vet inte av någon som är bättre på allt i samma klass och det är därför jag själv använder 3031, den är inte perfekt men mycket prisvärd om man vill ha en högtalare som kan spela lite starkare och som klarar av basen så pass korrekt att man inte "måste" ha basmoduler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

B&W MM-1, något över din budget 4498kr.
http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/pc-hogtalare/bw...