Synka två macbooks med varandra!

Permalänk

Synka två macbooks med varandra!

Tjena sweclockare! Jag undrar om det går att synka två apple datorer med varandra så om man sparar ett dokument på dator A så sparas den automatiskt på dator B och tvärtemot.

Anledningen till att jag undrar är för jag planerar att skaffa en till macbook, så när jag skriver ett arbete i skolan med min macbook air så ska ja kunna smidigt och enkelt öppna samma dokument på min stationära mac.

Tack i förhand! är noob på mac så klandra mig inte hehe!

Visa signatur

Gaming rigg: Sönder för tillfället
Laptop: HP elitebook 840 g2
Mobil: Samsung galaxy s8+

Permalänk

Dropbox låter som att det är exakt vad du vill ha. Spara dokumenten i din Dropbox-mapp, och samma dokument kommer finnas på din stationära. Jag kör på just denna lösning, och det funkar prima.

EDIT: Då kan du komma åt dina dokument från vilken dator som helst, bara att logga in via webbgränssnittet.

Permalänk
Skrivet av Maldergho:

Dropbox låter som att det är exakt vad du vill ha. Spara dokumenten i din Dropbox-mapp, och samma dokument kommer finnas på din stationära. Jag kör på just denna lösning, och det funkar prima.

EDIT: Då kan du komma åt dina dokument från vilken dator som helst, bara att logga in via webbgränssnittet.

Juste det glömde ja att det fanns dropbox också Men om det inte går att synka så kommer jag troligen använda mig av droppbox!

Men tack för påminnelsen om att ja kunde använda dropbox!

Visa signatur

Gaming rigg: Sönder för tillfället
Laptop: HP elitebook 840 g2
Mobil: Samsung galaxy s8+

Permalänk

Som han andre skrev så verkar Dropbox vara precis det du söker!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Avstängd

Om inte Dropbox 2gb räcker så lägg även till Skydrive, 7gb, och Google Drive, 15gb

Permalänk

Annars finns det också Time Machine (heter det så?). Nackdelen är väl att du behöver kånka runt på en extern hårddisk men du får säkerhetskopiering på köpet.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Annars kan du använda Skydrive! Samma sak som dropbox, fast du slipper att ladda ner en massa skit samt att det är större! (sen så vore det oerhört roligt om du skulle använda en microsoftprodukt i en mac)

Permalänk
Medlem

Till en Mac så kan ju det vara trevligt med iCloud?
OBS, äger ingen Mac, används endast till min iPhone.
iCloud är Apples svar på Dropbox / Skydrive / Google Drive / Ubuntu One.
Jag skriver men är fortfarande nyvaken så jag reserverar mig för fel.
Svante

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_Johan1995:

Tjena sweclockare! Jag undrar om det går att synka två apple datorer med varandra så om man sparar ett dokument på dator A så sparas den automatiskt på dator B och tvärtemot.

Anledningen till att jag undrar är för jag planerar att skaffa en till macbook, så när jag skriver ett arbete i skolan med min macbook air så ska ja kunna smidigt och enkelt öppna samma dokument på min stationära mac.

Tack i förhand! är noob på mac så klandra mig inte hehe!

iCloud såklart

http://www.apple.com/se/support/icloud/getstarted/

Permalänk
Avstängd

iCould är ju ruskigt begränsat, som mycket av deras blajj, så det är väl bara om man uppfyller de kraven man bör använda det

http://windows.microsoft.com/sv-se/skydrive/compare

Permalänk

Allt har sina användingsområden. Och är det inlåst/begränsat/whatever så är det nog mer så att man letar fel istället för möjligheter...

Själv använder jag:
- Dropbox när jag kör större projekt i grupp med blandad miljö
- Google Drive när jag collabar med andra i ett dokument över telefon
- iCloud när jag kör privata saker som synkas över en mängd enheter

Och jag ser fördelar/nackdelar med alla varianter. Men rätt verktyg på rätt plats så blir allt så mycket bättre

Permalänk
Avstängd

iCloud fungerar inte under Windows eller Android - de två största konkurrenterna - vilket ökar oddsen för att användaren kanske också använder något av dessa. Det är inte att leta fel utan enbart att upplysa om brister som inte konkurrenterna har. Drabbar det inte den specifika användaren så är det ju bara för denne att regga sig överallt för att maximera lagringsutrymmet. Du kan heller inte lagra vad som helst i iCloud, vilket man också bör känna till samt att du kan det med Skydrive och Dropbox. Google vill väl också att man delar upp det hela tror jag.

Permalänk
Medlem

Dropbox är det bästa sedan skivat bröd.

Permalänk
Medlem

Time Machine som någon skrev är ett program för säkerhetskopiering, inte synkning.

Rekommenderar också Dropbox, har aldrig felat för mig. Det bästa med Dropbox är att det finns för "alla" plattformar. Dropbox är också en "vanlig" mapp, det betyder att program inte behöver ha inbyggt stöd för det som för iCloud.

Skydrive är helt okej, har testat det lite. Är mer likt Dropbox än iCloud, eftersom Skydrive också bara är en "vanlig" mapp på datorn. Är segare och klumpigare än Dropbox i min mening, men har en fördel eftersom Office-dokument kan redigeras från vilken webbläsare som helst.

Oavsett vilken synklösning du skaffar så kom ihåg att använda ett backup-program också. Ibland går en synkning fel, och går det fel någonstans (på din Mac eller hos servern) så kommer felen spridas till andra enheter i synkkedjan. Många missar detta.

Permalänk
Medlem

Har ingen mac men hur som.
Själv använder jag google drive för att ha mina projekt som jag gör till studierna på flera datorer. Samt för att kunna nå dom från vilken dator som helst.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Om inte Dropbox 2gb räcker så lägg även till Skydrive, 7gb, och Google Drive, 15gb

Fick 50gb till dropbox när jag ladda ner det på mobilen och synkade.
Har en samsung s3, vet dock inte om det gäller för andra telefoner.

Visa signatur

FX-6100 ~ Gigabyte 990XA-UD3 ~ Corsair Vengeance 1600mhz 8GB ~ XFX 7970 Ghz

Corsair AX750 ~ WD Blue 500GB ~ Corsair Carbide 300R