Apple rapporterar minskande försäljning av Ipad och Mac

Permalänk
Melding Plague

Apple rapporterar minskande försäljning av Ipad och Mac

Starka försäljningssiffror för Iphone lyfter Apples senaste kvartalsrapport, men allt är inte guld och gröna skogar. Samtidigt sjunker försäljningen av både Ipad och Mac.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade Apple haft högre specs med lägre priser så hade det fått alla andra PC tillverkare att verkligen börja bättra sig. Apple hade också sålt mer då mer hade haft råd med Apple.

Men eftersom Apple nu är en prisklass för sig, så har vi kvar plastiga och tråkiga datorer som alla har en upplösning på 1366x768 och en trackpad som inte går att använda.

Apple kvalite+trackpad och som kostar 5000kr för 14" med FHD skärm, så kommer den utplåna allt. Behöver inte vara tunnare än förra generationens laptops.

Batteritiden på datorerna idag ska vi inte ens prata om.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Avstängd

Som det alltid är med Mac, de blir snart ner pushade till de 5% de hör hemma i!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag förstår att intresset för Mac-familjen sjunker. Bra produkter, men alldeles för högt pris till vad man får. Angående Ipad har den fått tillräckligt många konkurrenter nu för att tappa.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

För dyra helt enkelt..

Permalänk
Medlem

Prislappen behöver inte ändras, men då får dom ju trycka i high end saker, samt ha ett segment med deras "vanliga" speccade datorer som inte kostar 15,000 utan vad man får betala för en liknande Windows dator, plus ett väldigt litet extra för aluminium designen etc.

Skrivet av Wifi:

Jag förstår att intresset för Mac-familjen sjunker. Bra produkter, men alldeles för högt pris till vad man får. Angående Ipad har den fått tillräckligt många konkurrenter nu för att tappa.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att försäljning av iPad sjunker när senaste kom ut i november och på datorsidan så är det bara MacBook Air som har uppdaterats.

Skrivet av silvervibe:

För dyra helt enkelt..

Priset har aldrig varit någon direkt faktor när det gäller Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Inte konstigt att försäljning av iPad sjunker när senaste kom ut i november och på datorsidan så är det bara MacBook Air som har uppdaterats.

Priset har aldrig varit någon direkt faktor när det gäller Apple

Priset är ju ett problem när man får liknande prestanda för så många tusen mindre. Mac är som sagt helt enkelt för dyra.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Som det alltid är med Mac, de blir snart ner pushade till de 5% de hör hemma i!

Fast Apples Mac försäljning minskade mindre än den totala PC försäljningen gjorde så de har ju tagit mer marknadsandelar om än färre sålda Mac:ar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Priset är ju ett problem när man får liknande prestanda för så många tusen mindre. Mac är som sagt helt enkelt för dyra.

Apple säljer inte enligt best-bang-for-the buck principen, vilket borde vara ganska uppenbart för de flesta människor vid detta laget.

Permalänk
Medlem

Det är inte det det handlar om. Det handlar om att dom förlorar försäljning pga att dom spelat lite för mycket på "stoppa in OK hårdvara och låta folk tag lån för att kunna köpa dom" principen.

Som studerande så är Mac det bästa som har hänt, haft tre stycken, och alltid vart nöjd. Men nu när man sålt dom gamla och kolla på en ny som ska vara liknande prestanda som man fick för 15000kr då, får man för 20000kr idag.

EDIT: Får liknande Lenovo dator för 4800kr som jag får Mac för 15000. Prisskillnaden är för stor.

Skrivet av m0rk:

Apple säljer inte enligt best-bang-for-the buck principen, vilket borde vara ganska uppenbart för de flesta människor vid detta laget.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Det är inte det det handlar om. Det handlar om att dom förlorar försäljning pga att dom spelat lite för mycket på "stoppa in OK hårdvara och låta folk tag lån för att kunna köpa dom" principen.

Som studerande så är Mac det bästa som har hänt, haft tre stycken, och alltid vart nöjd. Men nu när man sålt dom gamla och kolla på en ny som ska vara liknande prestanda som man fick för 15000kr då, får man för 20000kr idag.

EDIT: Får liknande Lenovo dator för 4800kr som jag får Mac för 15000. Prisskillnaden är för stor.

Mig veterligen så har mer mindre hela datorbranschen gått back de sista åren. Vad som är förvånande är att Apple lyckats hålla emot trenden så länge.

Sen får du gärna vissa mig en dator som förutom har samma hårdvara dessutom är kvalitetsmässig jämförbar med de siffror du uppger. Jag har haft många laptopar i mina dagar och <5k är inte ens jämförbara de med de dyrare.

Permalänk
Medlem

Jajamän bästa nyheten, så ja vem kunde ana sig att försäljningen skulle gå dåligt för Apple? jag visste de gilla tiden. Har aldrig gilla dom och kommer aldrig gilla dom, så för mig kan dom försvinna, gå bara i konkurs.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Jajamän bästa nyheten, så ja vem kunde ana sig att försäljningen skulle gå dåligt för Apple? jag visste de gilla tiden. Har aldrig gilla dom och kommer aldrig gilla dom, så för mig kan dom försvinna, gå bara i konkurs.

Försäljningen går ju knappast dåligt. De sålde hela 20% fler iPhones jämfört med förra året. iPad försäljningen minskade jämfört med förra året men då hade de en ny produkt (iPad 3) vilket de inte hade i år. Och att Mac minskade lite är ju inte heller någon stor överaskning då hela PC försäljnigen har minskat de senaste tiden.

Det mest negativa för Apple var väl att vinsten minskade. En anledning sägs vara att många köper iPad Mini istället för vanliga iPaden (lägre marginaler på minin).

Själv väntar jag ut både nya retina Mac:ar och den nya stora iPaden. Lite besviken att de sa att detaljer om nya produkter kommer först i oktober.

Permalänk
Sötast

Mac står alltså bara för 3% !? Jesus... det är galet lite, får en att undra hur det ens rullade innan iPhone kom till.

Permalänk
Medlem

Ingen har nytta av en dator som är 1 cm tunn.... Men de har tagit ett framsteg med batteritiden och skärmupplösning samt prestanda som behöver förbättras på ALLA pc laptops...

Så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta...

Visa signatur

PC-DATOR: CPU:Intel Core i5 2500k 3,3ghz RAM:8gb CorsairVenganceE MODERKORT:Asus P8Z68-Vpro gen 3 GPU:Asus Nvidia gforce GTX560ti LAGRING:2* WD diskar 500gb i RAID0 SKÄRM: LG IPS 226 TANGETBORD:TESORO Durandal Ultimate GN1L MUS: RAT7
Bärbart: Privat LaptopMacBook Retina Late 2013 8gb, 256gb SSD SkoldatorHP EliteBook 2540p 4gb, 320gb HDD TelefoniPhone 5 16gb

Permalänk
Medlem

Är lite förvånad att antalet sålda Macar har gått ner så extremt mycket. Antalet nya studenter som ska börja studera till höst kan väl inte ha minskat så mycket från föregående år?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Avstängd

laserfokuserat, haha jag dör!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av S_Z:

Försäljningen går ju knappast dåligt. De sålde hela 20% fler iPhones jämfört med förra året. iPad försäljningen minskade jämfört med förra året men då hade de en ny produkt (iPad 3) vilket de inte hade i år. Och att Mac minskade lite är ju inte heller någon stor överaskning då hela PC försäljnigen har minskat de senaste tiden.

Det mest negativa för Apple var väl att vinsten minskade. En anledning sägs vara att många köper iPad Mini istället för vanliga iPaden (lägre marginaler på minin).

Själv väntar jag ut både nya retina Mac:ar och den nya stora iPaden. Lite besviken att de sa att detaljer om nya produkter kommer först i oktober.

20 % fler Iphone än förra året ska ju ställas mot deras marknadsandelar för mobiltelefoner som är stadigt sjunkande.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen inte Apple, men Steve Jobs var Apples själ och hjärta. Kommer vara svårt utan honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

20 % fler Iphone än förra året ska ju ställas mot deras marknadsandelar för mobiltelefoner som är stadigt sjunkande.

Vilket också är naturlig då de saknar en budgetmodell för att konkurrera med alla de som byter ut sin feature phone mot en billig smartphone. Inte ens om de lanserar en billigare version av iPhone som de ryktas om tror jag de kommer nå ner till de prisnivåerna för att stoppa sjunkande totala marknadsandelar. Men åandra sidan är det förmodligen rätt ointressant för Apple för det är inte där pengarna finns.

Men sen är det är ju inte överallt de minskar heller. På deras viktigaste marknad, i USA, har de ju lite oväntat tvärt om ökat sina marknadsandelar den senaste tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Priset är ju ett problem när man får liknande prestanda för så många tusen mindre. Mac är som sagt helt enkelt för dyra.

Ingen köper ju dock en mac för att sitta o glo på 3dmark o köra superpi eller ens spela särskilt mycket...
Lite som att min mamma blev jättenöjd när jag satte en ssd i hennes 5 år gamla laptop, den verkar snabb även fast specs inte är så bra och ska man bara surfa o skriva i word så behöver man inte en i7 med fyra kärnor och HT i 4GHz.
Sen betalar man ju mkt för design och kvalité när man köper en mac och där är de de facto överlägsna så gott som allt annat på marknaden, utom vissa ultrabooks och de ligger i samma prisklass i vilket fall.
Det är inte svårt att förstå varför folk gillar apple om man någonsin använt något som de säljer. Att allt "bara funkar" är ju inte en nackdel helller, iPad + iPhone + Mac blir en väldigt användarvänlig miljö.

(Observera mina två PC's i sign - jag skulle aldrig köpa en mac, men jag förstår att många andra gör det.)

Skrivet av Zotamedu:

20 % fler Iphone än förra året ska ju ställas mot deras marknadsandelar för mobiltelefoner som är stadigt sjunkande.

Det beror ju på att många i Indien och Kina och liknande länder får det bättre och då skaffar mobiler och då blir det ju knappast en iPhone när man tjänar 30k/år (siffra tagen ur luften).
Sen blir Android bättre för varje år medans iOS förblir ungefär likadant, ser fram mot iOS7 som kommer nu snart och bryter den trenden med lite nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Är lite förvånad att antalet sålda Macar har gått ner så extremt mycket. Antalet nya studenter som ska börja studera till höst kan väl inte ha minskat så mycket från föregående år?

Vad får dig att tro att studenter använder Mac? Även om så är fallet i lilla Sverige ger det knappast en bild av hur det är i resten av världen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Radeon RX 7900 XTX | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Försäljningen går ju knappast dåligt. De sålde hela 20% fler iPhones jämfört med förra året. iPad försäljningen minskade jämfört med förra året men då hade de en ny produkt (iPad 3) vilket de inte hade i år. Och att Mac minskade lite är ju inte heller någon stor överaskning då hela PC försäljnigen har minskat de senaste tiden.

Det mest negativa för Apple var väl att vinsten minskade. En anledning sägs vara att många köper iPad Mini istället för vanliga iPaden (lägre marginaler på minin).

Själv väntar jag ut både nya retina Mac:ar och den nya stora iPaden. Lite besviken att de sa att detaljer om nya produkter kommer först i oktober.

Jo exakt ja läste det

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Lever Apple iPad ännu?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Skrivet av Afrasbaba:

Är lite förvånad att antalet sålda Macar har gått ner så extremt mycket. Antalet nya studenter som ska börja studera till höst kan väl inte ha minskat så mycket från föregående år?

Den svenska studentskaran kan nog inte räknas som en ganska stor målgrupp för just apple om man ser i det stora hela.
2010/2011 så antog det cirka 20.000 svenskar till högskola/universitet. (för 2013 är det svårt att få fram siffror det inte är färdigt, dock så har antalet högskoleplatser sjunkit.)

Räkna då med ett 3% av dessa köper en imac så är det 600st per år. (6% så är det det dubbla med 1200 st per åt och etc et..)

Källa: http://www.hsv.se/download/18.8b3a8c21372be32ace80003121/1210...

Edit. Hitta en källa som säger att det är 22% vilket då skulle ge 4400 sålda enheter per år.

Källa: http://www.studentkortet.se/2013/05/apple-eller-hemmabygge-om...

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qw3rty:

Vad får dig att tro att studenter använder Mac? Även om så är fallet i lilla Sverige ger det knappast en bild av hur det är i resten av världen.

Med tanke på att Apple kör med sin Back to School-kampanj plikttroget varje år och Mac-datorer är vanligast i USA, gissade jag helt enkelt att rätt många blivande amerikanska college-studenter överväger att köpa en Macbook inför sina framtida studier och att den målgruppen står för en stor del av sommarens Mac-försäljning. Vad fick dig att tro att jag syftade på den pyttelilla marknaden här i Sverige, där Apples datorer är allt annat än prisvärda?

Skrivet av Skogsmulletrance:

Den svenska studentskaran kan nog inte räknas som en ganska stor målgrupp för just apple om man ser i det stora hela.
2010/2011 så antog det cirka 20.000 svenskar till högskola/universitet. (för 2013 är det svårt att få fram siffror det inte är färdigt, dock så har antalet högskoleplatser sjunkit.)

Räkna då med ett 3% av dessa köper en imac så är det 600st per år. (6% så är det det dubbla med 1200 st per åt och etc et..)

Källa: http://www.hsv.se/download/18.8b3a8c21372be32ace80003121/1210...

Edit. Hitta en källa som säger att det är 22% vilket då skulle ge 4400 sålda enheter per år.

Källa: http://www.studentkortet.se/2013/05/apple-eller-hemmabygge-om...

Svarade på ditt inlägg i samband med inlägget ovan.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Priset är ju ett problem när man får liknande prestanda för så många tusen mindre. Mac är som sagt helt enkelt för dyra.

Here we go again. Apple säljer inte prestanda datorer.
Det du betalar för är kvalité och annat smått och gott som inte har med prestandan att göra.
Bryr man sig bara om rå prestanda så fattar jag inte varför man nämner ordet Mac överhuvudtaget.

Permalänk
Skrivet av mrswe247:

Ingen har nytta av en dator som är 1 cm tunn.... Men de har tagit ett framsteg med batteritiden och skärmupplösning samt prestanda som behöver förbättras på ALLA pc laptops...

Så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta...

Klart man har nytta av att datorn är tunn. Blir mycket enklare att få ned den i väskan tillsammans med alla böckerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dubadai:

Priset är ju ett problem när man får liknande prestanda för så många tusen mindre. Mac är som sagt helt enkelt för dyra.

Mac är en premiumprodukt för folk som är villiga att betala mer för liknande prestanda och för folk som värdesätter andra saker än just prestanda per krona.

Varför köpa en Porsche när du kan få liknande prestanda i en Nissan?

Varför köpa ett par högtalare från Bang & Olufsen när du kan få liknande prestanda i ett par från Pioneer?

Varför köpa ett ur från Breitling när du kan få liknande prestanda i ett ur från Omega?

Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst. Det är bara att inse att folk värderar saker olika och vi som köper en Mac gör inte detta pga vi är ute efter bästa möjliga prestanda per krona utan det finns helt andra skäl till att välja en Mac före t.ex. Samsung, Asus, HP osv.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.