Permalänk

RAM-minnen registreras inte, hjälp!

Hej,
Jag har stött på ett problem med min dator, som jag antagligen har haft sedan jag byggde den.

Problemet gäller mina RAM-Minnen. Jag märkte att inne i Windows (system description) så står det "Installed Memory (RAM): 6GB (3,98 usable)". Även fast jag har satt i 2x4GB minnen, alltså borde det vara 8GB.

Jag har provat att bara ha ett minne iisatt åt gången, vardera i varje minnes-slott. Då har det stått att jag har 4GB i, vilket är sant och det har fungerat bra.
Bytte så att båda minnena sitter i de slots som inte har används tidigare, men tyvärr med samma resultat som ovan (6GB (3,98 usable)).

Varför blir det som detta? Båda RAM-minnena fungerar var för sig, men när de är tillsammans så får jag inte "tillgång" till båda.

All hjälp är uppskattad.

Mina komponenter:
Cooler Master Centurion 5 II Midi Tower
Silver Power SP-SS500 500W PSU
AMD AM3+ FX-4100
Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+
Corsair XMS3 1333MHz 8GB KIT CL9
Sapphire Radeon HD7850 2GB GDDR5 PCI-E
Seagate Barracuda® 1TB SATA3.0
Crucial m4 SSD 2.5" 128GB

Stor tack!

Permalänk
Medlem

1 byt plats på minnen
2 kolla i biosen på dina ramminnen
3. tryck/håll in kanppen memok på moderkortet när det startar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolanders:

Hej,
Jag har stött på ett problem med min dator, som jag antagligen har haft sedan jag byggde den.

Problemet gäller mina RAM-Minnen. Jag märkte att inne i Windows (system description) så står det "Installed Memory (RAM): 6GB (3,98 usable)". Även fast jag har satt i 2x4GB minnen, alltså borde det vara 8GB.

Jag har provat att bara ha ett minne iisatt åt gången, vardera i varje minnes-slott. Då har det stått att jag har 4GB i, vilket är sant och det har fungerat bra.
Bytte så att båda minnena sitter i de slots som inte har används tidigare, men tyvärr med samma resultat som ovan (6GB (3,98 usable)).

Varför blir det som detta? Båda RAM-minnena fungerar var för sig, men när de är tillsammans så får jag inte "tillgång" till båda.

All hjälp är uppskattad.

Mina komponenter:
Cooler Master Centurion 5 II Midi Tower
Silver Power SP-SS500 500W PSU
AMD AM3+ FX-4100
Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+
Corsair XMS3 1333MHz 8GB KIT CL9
Sapphire Radeon HD7850 2GB GDDR5 PCI-E
Seagate Barracuda® 1TB SATA3.0
Crucial m4 SSD 2.5" 128GB

Stor tack!

Kör du 32-bitar windows klarar den max 4gb !!!!
Jag kör med min gamla surhäck 4-5år gammal dock med win7 64-bit och 6gb inga problem då

Visa signatur

$$

Permalänk
Skrivet av Zoltrix:

Kör du 32-bitar windows klarar den max 4gb !!!!
Jag kör med min gamla surhäck 4-5år gammal dock med win7 64-bit och 6gb inga problem då

har 64bit OS :/

Permalänk
Skrivet av 007onex:

1 byt plats på minnen
2 kolla i biosen på dina ramminnen
3. tryck/håll in kanppen memok på moderkortet när det startar

1. har bytt plats på dem.
2. var inne och tog en titt men hittade inte riktigt var jag möjligvis skulle kunna ändra nåt för att aktivera båda. vem du möjligvis under vilken "meny" det brukar ligga?
3. ska prova det, om jag hittar knappen

tack!

Permalänk
Medlem

har du den inbyggda grafiken igång så kan den ta bra med ram

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Skrivet av Lunk:

har du den inbyggda grafiken igång så kan den ta bra med ram

kör på det separata grafikkortet och inte den integrerade. men problemet är inte att mycket används, utan att jag inte har 8GB tillgängligt utan bara 4GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolanders:

kör på det separata grafikkortet och inte den integrerade. men problemet är inte att mycket används, utan att jag inte har 8GB tillgängligt utan bara 4GB.

jo men om det inbyggda är aktiverat kommer det ta ram ändå. kan vara värt att kika.
För det inbyggda reserverar ram. därav så här mycket har du men bara detta är tillgängligt

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

Hittade denna tråden på tomshardware, finns ett flertal förslag där.
http://www.tomshardware.co.uk/forum/267786-30-memory-installe...

Så som böjd pin på moderkortet som sedan böjdes tillbaka fungerade för någon.

Du kan också öppna upp msconfig som admin, gå till boot > advanced, se till så att maximum memory boxen inte är kryssad.

Permalänk
Skrivet av Lunk:

jo men om det inbyggda är aktiverat kommer det ta ram ändå. kan vara värt att kika.
För det inbyggda reserverar ram. därav så här mycket har du men bara detta är tillgängligt

ah okey, men har bara det separata grafikkortet igång. allafall enligt device manager under display adapters.
tror faktiskt inte ens min processor har integrerad grafik, http://www.inet.se/produkt/5308692/amd-fx-4100-x4-3-6ghz-blac...

Permalänk
Skrivet av Zyoln:

Hittade denna tråden på tomshardware, finns ett flertal förslag där.
http://www.tomshardware.co.uk/forum/267786-30-memory-installe...

Så som böjd pin på moderkortet som sedan böjdes tillbaka fungerade för någon.

Du kan också öppna upp msconfig som admin, gå till boot > advanced, se till så att maximum memory boxen inte är kryssad.

tack för svar!
maximum memory "boxen" var inte ikryssad. kollade igenom den sidan du länkade och har testet det mesta. har tagit ut CPUn och satt tillbaka den, samma problem.

system säger 6GB (3,98GB usable) men borde det inte vara 8GB (3,98 usable) eftersom jag har 2x4GB? nåt som inte stämmer här...