Permalänk

Ubuntu Edge

Då har Canonical startat sin kampanj där man under 30 dagar har tänkt sig att dra in 32 miljoner dollar för att kunna släppa sin egna Ubuntu och Android smarttelefon.

Tanken här är att den smartatelefonen även ska kunna pluggas in i skärmen och på så sätt ge dig en datorupplevelse när man vill ha det. Något som inte finns idag från de större tillverkarna bland smartatelefoner.

Ubuntu Edge teaser promo

Specs:

‘Multi-core CPU’
4GB RAM
128GB SSD
4.5″ Sapphire Crystal screen (1280×720 HD resolution)
Dual cameras (8mp rear, 2mp front)
MHL connector (supporting HDMI)
Long-life silicon anode battery
Dual-LTE, NFC, Dual-band WiFi & Bluetooth 4
GPS, Barometer, Compass, Proximity Sensor, Gyro, etc

Bilder:

Detta är den största insamlingen någonsin som Canonical satt igång.

Den finns uppe här:

http://www.indiegogo.com/projects/ubuntu-edge

Står lite om den här:

http://www.omgubuntu.co.uk/2013/07/ubuntu-edge-indiegogo-camp...

Vad tror ni om detta? Kan denna insamlingen nå sitt mål i tid eller vad tror ni?

Har lagt till mer videos och bilder.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det verkar riktigt coolt och äntligen något nytt istället för nya Android och IPhones.
Dock tror jag att dom begär förmycket pengar och telefonen kommer vara "limited" vilket gör att jag nog inte kommer få händerna på en. hade dom bett om halva summan hade det nog gått men nu känns det som dom begär förmycket.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kommer nog inte gå bra. Länge kvar till maj 2014.
Fast visst, kommer den inte glöda när den är dockad så kanske det finns några som kan köpa en.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Låter ju som en bra idé, men frågan är ju hur bra det fungerar i praktiken.

Permalänk

Jag håller med er. En bra ide frågan är om man kan få in alla dessa pengarna. Sen varför kör dom inte bara på Ubuntu eller de tar med Android för att det är mer etablerat kanske?

Swedroid har skrivit en bra nyhet om Ubuntu Edge här:

http://www.swedroid.se/ubuntu-edge-mobil-och-pc-hybrid-som-ko...

Lägger till detta också.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Jolla mobilen lär komma före, likaså Firefox OS.
BlackBerry A10 m.m..:
http://www.theverge.com/2013/7/10/4511058/blackberry-a10-impr...
Även om Ubuntu mobilen ser fin ut på bilden undrar jag hur många system marknaden kan svälja.

Känns lite som Ubuntu står kvar på perrongen när tåget har gått.

Permalänk
Skrivet av johnh3:

Jolla mobilen lär komma före, likaså Firefox OS.
BlackBerry A10 m.m..:
http://www.theverge.com/2013/7/10/4511058/blackberry-a10-impr...
Även om Ubuntu mobilen ser fin ut på bilden undrar jag hur många system marknaden kan svälja.

Känns lite som Ubuntu står kvar på perrongen när tåget har gått.

Nja har man en bra ide kan man även komma in senare. Denna är verkligen smart till skillnad från alla andra lurar på marknaden.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Jolla mobilen lär komma före, likaså Firefox OS.
BlackBerry A10 m.m..:
http://www.theverge.com/2013/7/10/4511058/blackberry-a10-impr...
Även om Ubuntu mobilen ser fin ut på bilden undrar jag hur många system marknaden kan svälja.

Känns lite som Ubuntu står kvar på perrongen när tåget har gått.

Ja, och Philips Fizz, Nokia 3110 och Ericsson T10 var ju långt före de med. Men vad gör det? Ingen av dem är ju inte jämförbara med Ubuntu Edge över huvud taget. Ubuntu har en styrka de inte har, de andra tillför inget nytt.

Permalänk
Avstängd

Canonical/Ubuntu har inte de ekonomiska resurserna som Google, Apple eller Microsoft har. Om de hade det skulle inte denna insamling finnas.
Jag tycker konceptet ser fint ut på "pappret" men är tveksam om det blir verklighet.

Tror kanske Tomi Ahonens analys visar det:
http://communities-dominate.blogs.com/brands/2013/01/early-th...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köpte en Får se om den blir verklighet eller ej..

Permalänk
Medlem

Har också köpt en, skulle vara kul ifall det blev av, om inte annat så får man tillbaka pengarna!

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Beställde en. Är tveksam till om de lyckas få in 32 mille men man kan ju hoppas. Och även om man inte gillar Ubuntu så kan man köra vanilla Android på den. Själv så gillar jag idén riktigt skarpt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag håller med er. En bra ide frågan är om man kan få in alla dessa pengarna. Sen varför kör dom inte bara på Ubuntu eller de tar med Android för att det är mer etablerat kanske?

Swedroid har skrivit en bra nyhet om Ubuntu Edge här:

http://www.swedroid.se/ubuntu-edge-mobil-och-pc-hybrid-som-ko...

Lägger till detta också.

Dom tar med Android så du kan köra dina vanliga appar som vanligt sa han väl?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Dom tar med Android så du kan köra dina vanliga appar som vanligt sa han väl?

Exakt!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk

Multi core processor innebär säkert Tegra 3

Visa signatur
Permalänk
Medlem

2.3 Miljoner på lite drygt 10 timmar är ju faktiskt hoppingivande.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk

ngnhnnn, do want

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Just det ja, det här är INTE en telefon man kommer att kunna köpa senare. Ja, kanske begagnad, men de enda telefonerna som ska tillverkas kommer att gå till dem som beställer inom de närmsta 30 dagarna. Ubuntu lanserar inte en egen telefonlinje. Det är i princip en prototypplattform för den senaste teknologin. Av geeks, för geeks.

Han nämner också att om det blir en succé så kanske de gör det till en återkommande grej.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Skrivet av alteam:

Dom tar med Android så du kan köra dina vanliga appar som vanligt sa han väl?

Skrivet av Nimrood:

Ni har rätt! Då har jag fått det klart för mig.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av grottsten:

Multi core processor innebär säkert Tegra 3

Det står dock Fastest Multi Core CPU. Troligen en Intel Atom variant (om intel kommer i tid med sina grejer) eller saftig A15 eller liknande.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast

Detta är så frestande, synd att man missade 24h dealen.

Undra om det kommer på tull, skatt och grejer på det hela, 5500 är ju helt okej, men 7 laxar med skatt är inte precis trevligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av grottsten:

Multi core processor innebär säkert Tegra 3

Behöver det absolut inte göra. De skriver kryptiskt den bästa flerkärniga för att det kommer nya förbättrade CPU:er hela tiden. Intel är på G med Silvermont nu också och Qualcomm är på rätt väg med Krait. Tegra ligger långt efter just nu.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Tramsigt mycket pengar det det vill få in. Tror Canonical gör bäst i att koncentrera sig på sina nuvarande högrisk projekt MIR och Unity om det nu vill satsa och skapa en egen unik plattform.

idén är cool med desktop/mobil i samma enhet men inte så smidigt i praktiken tror jag. Kanske kommer att slå i mindre utvecklade länder där man inte är vana vid traditionella desktop datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Detta är så frestande, synd att man missade 24h dealen.

Undra om det kommer på tull, skatt och grejer på det hela, 5500 är ju helt okej, men 7 laxar med skatt är inte precis trevligt

Canonical är ett brittiskt företag så det ska inte tillkomma nån skatt eller tull för oss i Sverige.

Fast man kanske får betala 70 kr till Copyswede...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Canonical är ett brittiskt företag så det ska inte tillkomma nån skatt eller tull för oss i Sverige.

Det gäller bara om dom skickar telefonen från England. Mer troligt är att den skickas från Hongkong/Kina och då åker du på 25% i moms.

I övrigt tror jag inte dom kommer nå upp till målet, nog för att det är en hygglig mängd pengar dom samlat in men dom har också fått all press dom kommer få och de flesta som tyckte detta var det bästa sen skivat bröd har antagligen redan pledgat.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk

hoppas den kommer att ha intel atom

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nimrood:

Canonical är ett brittiskt företag så det ska inte tillkomma nån skatt eller tull för oss i Sverige.

Fast man kanske får betala 70 kr till Copyswede...

Åh, trevligt! Nu blev det riktigt svårt x)

Permalänk
Medlem

4 GB RAM och 128 GB storage är mäkta imponerande för en så liten format. Och jag hade betalat det dubbla om jag kunde få den i slutet av året, dvs till jul eller nyår.

Men maj 2014 ligger ju lite långt bort, och tills dess kommer Samsung säkert hinna peta in likvärdig eller ännu bättre prestanda i deras 'galaxy note'-serien. Det kan jag lova er.

4 GB RAM, quadcore CPU och annat kommer inte vara lika imponerande vid den tidpunkten som det är nu.

Mina åsikter

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meto:

Tramsigt mycket pengar det det vill få in. Tror Canonical gör bäst i att koncentrera sig på sina nuvarande högrisk projekt MIR och Unity om det nu vill satsa och skapa en egen unik plattform.

idén är cool med desktop/mobil i samma enhet men inte så smidigt i praktiken tror jag. Kanske kommer att slå i mindre utvecklade länder där man inte är vana vid traditionella desktop datorer.

Vi får se Canonical har aldrig gått med vinst:
http://www.internetnews.com/blog/skerner/canonical-ubuntu-lin...
http://www.linux-magazine.com/Online/Blogs/Off-the-Beat-Bruce...

Om Mark Shuttleworth tröttnar på att spendera sin privata förmögenhet riskerar de väl att gå i putten.