Permalänk
Medlem

TV-guide

TV-guide.

Jasså det är dags för ett TV köp? Ja det är inte mer än rätt. Men det finns många fallgropar, så det gäller att hålla huvudet kallt, när man köper sin nya TV.
För dels ska den ju hålla länge, och ge dej som tittare många timmar av underhållning.
Och blir det fel apparat så är det inte kul att slå på den, för man vet längst in i bakhuvudet apparaten är fel för mej/oss.
Jag kommer nu att ge tips och guida för att köpet ska bli så rätt som möjligt.

TV apparater idag finns framförallt i 3 olika tekniker.
1) PLASMA
2) LED
3) LCD
Så vilken ska ni ha?
Plasma-TV finns ej i mindre storlekar än 42" men har en oerhört stor betraktningsvinkel, vilket är gjutet om man t.ex sitter flera i en soffa, och ska se samtidigt.
Plasma tappar aldrig i svärta kontrast bildkvalitét osv med åldern.
Jag för min del rekommenderar er en 50" plasma-TV. Beroende på ert titt-avstånd. En för liten tv skapar missnöje, och i värsta fall huvudvärk pga att man måste koncentrera sig för att se tydligt.

LED-TV.
Är egentligen en LCD-TV, men istället för lysrör så använder LED-TVn LED dioder, som bakgrunds-belysning.

LCD-TV
En LCD-TV använder sej av Lysrör som bakgrundsbelysning CCFL, och bilden visas av flytande kristaller.
En LCD-TV har en dålig bektaktningsvinkel vilket är rena döden om fler ska se samtidigt, och inte kan sitta relativt rakt framför TVn, En LCD-TV tappar dessutom precis som LED-TVn, svärta kontrast och bildkvalitét ju äldre den blir.

FALLGROPAR
Försäljaren i affären ni köper TVn av kommer förmodligen att vilja sälja en LED-TV till er, då dessa är absolut dyrast i klass med den yta = Tummen ni får för pengarna.
Den LCD/LED-TV ni ser på i butiken, kan mycket väl ha bra betraktningsvinkel, just för att den är tillverkad och inställd på butiksläge. Vilket gör att den prestrerar bättre än den egentligen kan, och får då bättre bild betraktningsvinkel osv, men också betydligt kortare livslängd. Men det skiter ju butiken i eftersom att dom lätt har råd att ta in nya apparater oftare, och vill sälja så många som möjligt, ALLT handlar om marknadsföring.
Svälj ALDRIG det försäljaren säger till er rakt av, Hon/Han är bara ute efter att få sälja så dyrt som möjligt.

Lämpelse.

En plasma lämpar sej bäst till TV tittande, film och TV-spel, för flera personer på en gång eller ensamtittande person. Den lämpar sej dock mindre bra till att visa dator bild men detta gäller mest dom gamla apparaterna. Dagens Plasma gör även detta med briljans.

En LCD/LED gör sej bäst för ensamtittande, och är mindre bra för flera personer samtidigt.
Detta pga betraktningsvinkeln.

Jag hoppas att detta hjälpte och att ni nu har mer kött på benen vad gäller TV-köp.

En dålig TV för er, är ett dåligt köp och detta skall undvikas, då ni ska ha den för en väldigt lång tid.

Ni som har synpunkter är välkomna med era kommentarer, allt kan förbättras in i det sista.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det man kan säga om plasma är ju också att om man "paus:ar" i stillbild och låter den stå på en stund så, så kommer detta leda till att bilden " bränns fast". detta är inget farligt då den försvinner ju mer den används där efter. Samt att Plasma TV MÅSTE bäras och fraktas stående då den ofta har en 1 cm tjock glasskiva som också gör att TV:n väger BETYDLIGT mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofyboy:

Det man kan säga om plasma är ju också att om man "paus:ar" i stillbild och låter den stå på en stund så, så kommer detta leda till att bilden " bränns fast". detta är inget farligt då den försvinner ju mer den används där efter. Samt att Plasma TV MÅSTE bäras och fraktas stående då den ofta har en 1 cm tjock glasskiva som också gör att TV:n väger BETYDLIGT mer.

Det problemet är väl nästan icke existerande längre?
Dock är det jobbigare att transportera plasma iom att man måste hålla koll på att den inte ligger ner. (eller kanske oxå åtgärdat?)

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofyboy:

Det man kan säga om plasma är ju också att om man "paus:ar" i stillbild och låter den stå på en stund så, så kommer detta leda till att bilden " bränns fast". detta är inget farligt då den försvinner ju mer den används där efter. Samt att Plasma TV MÅSTE bäras och fraktas stående då den ofta har en 1 cm tjock glasskiva som också gör att TV:n väger BETYDLIGT mer.

1: Min första plasma hade nästan det du beskriver den fixade "spökbilder" men så fort man stängde av TV´n så försvann dessa.
och som du säger så är detta mest när den är helt ny och behöver sin inkörstid.

2: Ja plasman har ju sin glasruta. Att frakta den stående är inget krav men den skall INTE läggas med glasrutan nedåt då andra objekt kan förstöra denna ruta. Däremot går det utmärkt att lägga den på baksidan nedåt. <---Jag fraktade min apparat på detta sätt.
Och ja den väger ju mer mkt pga just dess ruta, men jag tror att få av oss går och kutar omkring med apparaten i nävarna.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det problemet är väl nästan icke existerande längre?
Dock är det jobbigare att transportera plasma iom att man måste hålla koll på att den inte ligger ner. (eller kanske oxå åtgärdat?)

Vad jag förstår så är det inte återgärdat. Det tjocka glaset Måste de använda för att isolera. Att bilden bränns fast är för att det är just plasma och att den blir tung är pga glas skivan.

Som jag skrev, ja det är jobbigt att frakta en Plasma TV. Men man blir dock väldigt nöjd när den står på sin plats. Som TS skriver så 50" Plasma är att föredra av de anledninganr (hen?) skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

1: Min första plasma hade nästan det du beskriver den fixade "spökbilder" men så fort man stängde av TV´n så försvann dessa.
och som du säger så är detta mest när den är helt ny och behöver sin inkörstid.

2: Ja plasman har ju sin glasruta. Att frakta den stående är inget krav men den skall INTE läggas med glasrutan nedåt då andra objekt kan förstöra denna ruta. Däremot går det utmärkt att lägga den på baksidan nedåt. <---Jag fraktade min apparat på detta sätt.
Och ja den väger ju mer mkt pga just dess ruta, men jag tror att få av oss går och kutar omkring med apparaten i nävarna.

Måste bara påpeka. Jag är rätt säker på att det är tvärt om?
Att om man måste lägga den ner så SKA man ha glasskivan neråt för att övriga komponenter väger inte mycker och det är inte lika farligt.
Medans om man lägger den med glasskivan utt får alla dessa komponenter ett tryck på sig av den kanske 15kg(eller mer beroende på storlek) tunga glasskivan och kan där efter ta skada tack vare det trycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofyboy:

Vad jag förstår så är det inte återgärdat. Det tjocka glaset Måste de använda för att isolera. Att bilden bränns fast är för att det är just plasma och att den blir tung är pga glas skivan.

Som jag skrev, ja det är jobbigt att frakta en Plasma TV. Men man blir dock väldigt nöjd när den står på sin plats. Som TS skriver så 50" Plasma är att föredra av de anledninganr (hen?) skrev.

Jag har en kakk mellan benen XD. Så det är han.

Skrivet av Doofyboy:

Måste bara påpeka. Jag är rätt säker på att det är tvärt om?
Att om man måste lägga den ner så SKA man ha glasskivan neråt för att övriga komponenter väger inte mycker och det är inte lika farligt.
Medans om man lägger den med glasskivan utt får alla dessa komponenter ett tryck på sig av den kanske 15kg(eller mer beroende på storlek) tunga glasskivan och kan där efter ta skada tack vare det trycket.

Här blir jag en nypa osäker, men saker och ting skruvas och limmas ju så mycket i dessa apparater, så den risken är nog vad jag kan tänka mig obefintlig.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag är jätteglad att få respons på denna tråd, då jag tror att den hjälper många teknik-osäkra personer, på rätt väg för dom.
Det bästa hade varit att skicka alla som startar (vilken TV skall jag välja) trådar, hit istället, och sedan bett moderator att radera dom gamla trådarna/föra materialet hit, för att få lite struktur.

Jag tycker att det är lite överdrivet att du ger dig själv så mycket beröm. Att i en guide vara så klart förtjust i ett av alternativen hjälper ingen. Dessutom tycker jag att det är lustigt att du rekommenderar 50" till i princip alla.

Vidare vill inte en försäljare sälja det som har högst pris per tum, snarare det som har högst marginaler.

Det jag tycker man får ut av den här guiden är att alla TV-tillverkare borde lägga om produktionen till att bara producera plasma-TV på 50".

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofyboy:

Måste bara påpeka. Jag är rätt säker på att det är tvärt om?
Att om man måste lägga den ner så SKA man ha glasskivan neråt för att övriga komponenter väger inte mycker och det är inte lika farligt.
Medans om man lägger den med glasskivan utt får alla dessa komponenter ett tryck på sig av den kanske 15kg(eller mer beroende på storlek) tunga glasskivan och kan där efter ta skada tack vare det trycket.

Jag tycks minnas från när jag köpte min plasma att de faktiskt ska ha glaset uppåt. Det ska såklart helst fraktas stående. Och det är ett måste när den tex åker långa sträckor i lastbilar. Men OM man måste frakta den liggandes en liten bit hem. Så skulle glaset va uppåt. Fråga mig inte varför. Din teori låter ju vettig men.

TS: Bra att du gör en tv-guide. Hur många trådar startas inte varje dag med exakt samma fråga? Dock är jag osäker på om det kommer hjälpa. Då folk som startar sådana trådar inte googlar/letar i forumet ett piss utan startar bara en tråd för att få svaren levererade till sig.
Men iaf ett bra initiav och hoppas att det hjälper.

Den skulle dock behöva utökas en del. Men det kommer väl. Jag föredrar också plasma. Men bara för det ska man inte blunda/dölja de fördelar som faktiskt finns med annan teknik.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacPain:

Jag tycks minnas från när jag köpte min plasma att de faktiskt ska ha glaset uppåt. Det ska såklart helst fraktas stående. Och det är ett måste när den tex åker långa sträckor i lastbilar. Men OM man måste frakta den liggandes en liten bit hem. Så skulle glaset va uppåt. Fråga mig inte varför. Din teori låter ju vettig men.

TS: Bra att du gör en tv-guide. Hur många trådar startas inte varje dag med exakt samma fråga? Dock är jag osäker på om det kommer hjälpa. Då folk som startar sådana trådar inte googlar/letar i forumet ett piss utan startar bara en tråd för att få svaren levererade till sig.
Men iaf ett bra initiav och hoppas att det hjälper.

Den skulle dock behöva utökas en del. Men det kommer väl. Jag föredrar också plasma. Men bara för det ska man inte blunda/dölja de fördelar som faktiskt finns med annan teknik.

Jag har forskat lite på det här med plasma.
Du har helt rätt! Om den MÅSTE fraktas liggandes så ska det vara liggandes "på rygg" med skärmen uppåt.
Detta för att skärmen är uppbyggd så att bakom första glasskivan har man elektroder som omges av två gaser som avger ett ljus när man tillsätter ström som i sin tur reflekterar de pixlarna bakom som sedan har en glasskiva bakom sig. Altså det känsliga ligger ytters.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Något farligt med att frakta plasma liggande är att den stora glasskivan kan komma i svängning och spräckas eller skadas av det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av husqvarnaff:

Jag tycker att det är lite överdrivet att du ger dig själv så mycket beröm. Att i en guide vara så klart förtjust i ett av alternativen hjälper ingen. Dessutom tycker jag att det är lustigt att du rekommenderar 50" till i princip alla.

Vidare vill inte en försäljare sälja det som har högst pris per tum, snarare det som har högst marginaler.

Det jag tycker man får ut av den här guiden är att alla TV-tillverkare borde lägga om produktionen till att bara producera plasma-TV på 50".

1: Jag ser inte var jag gör det någonstans.

2: Anledningen till rekommendationen av 50 tum, är för att många väljer att sitta en liten bit ifrån, och där blir den, den bästa allroundTVn.
Men visst du får som du vill.

Denna borde passa dig perfekt.
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://thehottestgadgets.c...

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofyboy:

Jag har forskat lite på det här med plasma.
Du har helt rätt! Om den MÅSTE fraktas liggandes så ska det vara liggandes "på rygg" med skärmen uppåt.
Detta för att skärmen är uppbyggd så att bakom första glasskivan har man elektroder som omges av två gaser som avger ett ljus när man tillsätter ström som i sin tur reflekterar de pixlarna bakom som sedan har en glasskiva bakom sig. Altså det känsliga ligger ytters.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah fint då fick vi klarhet där iaff

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!