Kan man sätta MAX FPS på GeForce?

Permalänk
Medlem

Kan man sätta MAX FPS på GeForce?

Hejsan alla är på SweClockers! Fick tips av en kompis att jag kunde få svar på min fråga här! Först och främst måste jag säga att jag inte vet om detta är rätt kategori att skapa denna tråden men jag tror det!

Okej, så under 2 månader nu har jag haft problem med mitt grafikkort. Problemet är att den överhettas. Trodde det först va dammet i den som orsakade problemet men det var det inte. När jag dammade ut datorn så lyckades jag förstöra moderkortet. Fick lämna in datorn på NetOnNet och de har fixat allting nu, förutom att grafikkortet fortfarande överhettas. Testade spela CS Source idag, Och satte max fps på 60. Då klarade datorn sig runt 50*c Så min fråga är kan man sätta absolut max fps, alltså så inget på datorn kan gå över 60? Vore grymt tacksam för svar. Grafikkortet är ett GeForce 550 TI. Som sagt vore grymt tacksam för svar. Och kommentera inte min dåliga svenska!

Permalänk

Vad kör du för HZ på din skärm? Kör du 60 är det bara sätta på vsync så kommer du inte över 60 fps.

Permalänk
Medlem

Hur fördärva du moderkortet??
Titta hur din fläktkurva är på grafikkortet. Ladda ner Msi Afterburner.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kylskåpshandtag:

Vad kör du för HZ på din skärm? Kör du 60 är det bara sätta på vsync så kommer du inte över 60 fps.

Jag har 50HZ borde inte den vara på max 50FPS när jag sätter på vsync då?

Permalänk

Klarar skärmen av 60hz så visst inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Hur fördärva du moderkortet??
Titta hur din fläktkurva är på grafikkortet. Ladda ner Msi Afterburner.

Jag har ingen aning. Men de har bytt det nu, och datorn överhettas fortfarande men inte om jag satte max fps på counter strike source

Permalänk

NVIDIA Inspector,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kylskåpshandtag:

Klarar skärmen av 60hz så visst inga problem.

Eftersom jag kan välja 60HZ så borde den klara det? Eller är det kanske därför den överhettas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xR1ze:

Eftersom jag kan välja 60HZ så borde den klara det? Eller är det kanske därför den överhettas?

Om skärmen inte klarar en viss hertz får du in princip bara myrornas krig när du testar. Kortet överhettas inte pga att skärmen klarar 50 eller 60 hz. Ladda ner HWMonitor och kolla temperaturen och RPM på CPU och moderkort. Hur vet du att grafikkortet överhettas btw?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad menar du med överhetta? Vilken temp har/får du?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

Måste buga och bocka för det programmet, men jag hittar inte fps limiter under rubriken common !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad menar du med överhetta? Vilken temp har/får du?

Han ligger runt 50 just nu, men om jag inte sätter MAX FPS så drar han upp till 98*c sen stängs datorn av..

Permalänk
Skrivet av xR1ze:

Måste buga och bocka för det programmet, men jag hittar inte fps limiter under rubriken common !

Senaste versionen av programmet? Sen kan det säkert ligga under någon annan kategori beroende på vilken modell du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xR1ze:

Han ligger runt 50 just nu, men om jag inte sätter MAX FPS så drar han upp till 98*c sen stängs datorn av..

Är du säker på att fläkten inte är sönder? Annars ladda ner MSI afterburner så ser du temp och kan skapa en egen fläktkurva!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xR1ze:

Han ligger runt 50 just nu, men om jag inte sätter MAX FPS så drar han upp till 98*c sen stängs datorn av..

Vad har du för chassikylning? En eller två extrafläktar kanske om plats finnes?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

Senaste versionen av programmet? Sen kan det säkert ligga under någon annan kategori beroende på vilken modell du har.

Ska kolla vidare, har samma som du hade på bilden

Permalänk
Medlem
Skrivet av xR1ze:

Hejsan alla är på SweClockers! Fick tips av en kompis att jag kunde få svar på min fråga här! Först och främst måste jag säga att jag inte vet om detta är rätt kategori att skapa denna tråden men jag tror det!

Okej, så under 2 månader nu har jag haft problem med mitt grafikkort. Problemet är att den överhettas. Trodde det först va dammet i den som orsakade problemet men det var det inte. När jag dammade ut datorn så lyckades jag förstöra moderkortet. Fick lämna in datorn på NetOnNet och de har fixat allting nu, förutom att grafikkortet fortfarande överhettas. Testade spela CS Source idag, Och satte max fps på 60. Då klarade datorn sig runt 50*c Så min fråga är kan man sätta absolut max fps, alltså så inget på datorn kan gå över 60? Vore grymt tacksam för svar. Grafikkortet är ett GeForce 550 TI. Som sagt vore grymt tacksam för svar. Och kommentera inte min dåliga svenska!

Ehhh ?
Grafikkortet klarar då belastning utan problem upp runt 80c så där kan du köra på högre runt 70 fps eller så för bättre flyt :3
om du har AMD Processor så ska du hålla dig under 70c eller 60c (beroende på moderkort så kan du sätta gränsen högre eller lägre) själv så har jag min på 80c då jag låst upp extra kärnor går den något varmt heh....
intels processorer har väl ca 85c som smärtgräns iallafall vid överklockning men vissa håller sig gärna lägre nu på sommaren när det är varmt inne skulle jag tro.

Om du har originalkylare så kan du testa undervolta processorn ifall det är AMD så kan du sätta t ex 1,325 och se om det är stabilt i högre belastninger eller om det är stabilt i spel. Så kan du testa sänka lite extra och se hur långt ner du kommer innan du får crasher eller instabilitet på något sätt...

Intel om det är nyare generationer från 1155 och frammåt så kan du sänka den till runt 1,200 utan större problem kanske lägre än så om exemplaret är bra och om du inte överklockat något...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Är du säker på att fläkten inte är sönder? Annars ladda ner MSI afterburner så ser du temp och kan skapa en egen fläktkurva!

Japp, ingen är sönder har 3st. Alla funkar, och jag glömde kanske säga detta. Jag kör med Afterbruner och fan speed på 70% alltså max

Permalänk
Medlem
Skrivet av xR1ze:

Hejsan alla är på SweClockers! Fick tips av en kompis att jag kunde få svar på min fråga här! Först och främst måste jag säga att jag inte vet om detta är rätt kategori att skapa denna tråden men jag tror det!

Okej, så under 2 månader nu har jag haft problem med mitt grafikkort. Problemet är att den överhettas. Trodde det först va dammet i den som orsakade problemet men det var det inte. När jag dammade ut datorn så lyckades jag förstöra moderkortet. Fick lämna in datorn på NetOnNet och de har fixat allting nu, förutom att grafikkortet fortfarande överhettas. Testade spela CS Source idag, Och satte max fps på 60. Då klarade datorn sig runt 50*c Så min fråga är kan man sätta absolut max fps, alltså så inget på datorn kan gå över 60? Vore grymt tacksam för svar. Grafikkortet är ett GeForce 550 TI. Som sagt vore grymt tacksam för svar. Och kommentera inte min dåliga svenska!

vilken dåliga svenska?

visst du kanske missade en styckesindelning(vad heter det? "Enter"), men det är en "normalbra" svenska, nästan bättre än många andras.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Slå på Vertical Sync (Vsync).

Högerklicka på skrivbordet
Välj Nvidia Control Panel
Välj Manage 3D Settings
Scrolla längst ner i listan
Ställ in Vertical Sync på On eller Adaptive (om det valet finns)

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Ehhh ?
Grafikkortet klarar då belastning utan problem upp runt 80c så där kan du köra på högre runt 70 fps eller så för bättre flyt :3
om du har AMD Processor så ska du hålla dig under 70c eller 60c (beroende på moderkort så kan du sätta gränsen högre eller lägre) själv så har jag min på 80c då jag låst upp extra kärnor går den något varmt heh....
intels processorer har väl ca 85c som smärtgräns iallafall vid överklockning men vissa håller sig gärna lägre nu på sommaren när det är varmt inne skulle jag tro.

Om du har originalkylare så kan du testa undervolta processorn ifall det är AMD så kan du sätta t ex 1,325 och se om det är stabilt i högre belastninger eller om det är stabilt i spel. Så kan du testa sänka lite extra och se hur långt ner du kommer innan du får crasher eller instabilitet på något sätt...

Intel om det är nyare generationer från 1155 och frammåt så kan du sänka den till runt 1,200 utan större problem kanske lägre än så om exemplaret är bra och om du inte överklockat något...

Tack för svaret. Men det där med underclockning och överclockning vill jag nog helst inte hålla på med igen! Eftersom jag tror att det kunde vara en del av problemet till att datorn har blivit sån här. Men jag vet inte så mycket om hur man ska göra, hur man ska få dett så det inte är farligt osv. Men tacksam för svaret! Men Undervolta den, kan det vara skadligt tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

vilken dåliga svenska?

visst du kanske missade en styckesindelning(vad heter det? "Enter"), men det är en "normalbra" svenska, nästan bättre än många andras.

Oj tack, trodde aldrig någon skulle skriva så till mig. Gick ut nian precis med F i svenska så

Permalänk
Medlem

Låter som att kylarn e på väg att lossna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Slå på Vertical Sync (Vsync).

Högerklicka på skrivbordet
Välj Nvidia Control Panel
Välj Manage 3D Settings
Scrolla längst ner i listan
Ställ in Vertical Sync på On eller Adaptive (om det valet finns)

Tackar! Och jag antar att detta gör att om jag har 60HZ så gör den bara 60fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xR1ze:

Tack för svaret. Men det där med underclockning och överclockning vill jag nog helst inte hålla på med igen! Eftersom jag tror att det kunde vara en del av problemet till att datorn har blivit sån här. Men jag vet inte så mycket om hur man ska göra, hur man ska få dett så det inte är farligt osv. Men tacksam för svaret! Men Undervolta den, kan det vara skadligt tro?

Han snackar om Processorer, fast det är grafikkortet som var problemet.

edit: sen så ska du nog se till att Anitaliasing - mode: är på max 4x,
ambient occlusion på off,
Antialiasing - Transparency på OFF i nvidia manage 3d settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrSir:

Låter som att kylarn e på väg att lossna.

Tror du inte dom på NetOnNet's verkstad borde sett något sånt? Alltså eftersom dom rengjorde alla komponenter också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xR1ze:

Tackar! Och jag antar att detta gör att om jag har 60HZ så gör den bara 60fps?

Det stämmer. Den låser FPS till den uppdateringsfrekvens (Hz) du har på skärmen.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av xR1ze:

Tror du inte dom på NetOnNet's verkstad borde sett något sånt? Alltså eftersom dom rengjorde alla komponenter också?

Nej, alltså jag menar att kylaren kanske har glidit av kanske en halv millimeter typ. Det lär dom inte märka utan testköra datorn. Men om GPU temperaturen går upp i 98 grader och du har 70% fläkthastighet (om det stämmer, bör låta som attan) så sitter antingen inte kylarn fast ordentligt, eller så får grafikkortet fel volt. Vad heter kortet? Hur ser kylaren ut ungefär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrSir:

Nej, alltså jag menar att kylaren kanske har glidit av kanske en halv millimeter typ. Det lär dom inte märka utan testköra datorn. Men om GPU temperaturen går upp i 98 grader och du har 70% fläkthastighet (om det stämmer, bör låta som attan) så sitter antingen inte kylarn fast ordentligt, eller så får grafikkortet fel volt. Vad heter kortet? Hur ser kylaren ut ungefär?

Datorn är en Acer Predator g3120 och alla Predators är väl lite små kända för att vara tysta. I datorn är det ett GTX550 Ti. Vet faktiskt inte hur jag ska förklara kylningen men det ser inte ut som en vanlig fläkt iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xR1ze:

Tack för svaret. Men det där med underclockning och överclockning vill jag nog helst inte hålla på med igen! Eftersom jag tror att det kunde vara en del av problemet till att datorn har blivit sån här. Men jag vet inte så mycket om hur man ska göra, hur man ska få dett så det inte är farligt osv. Men tacksam för svaret! Men Undervolta den, kan det vara skadligt tro?

Nej du sänker ju spänningen som den drivs på bara. tillverkarens standard bara att sätta den högt så de vet att datorn håller sig stabil
T ex hårdare däck på en bil (högre lufttryck och hårdare gummi) låter den rulla lite lättare, Vilket spar lite extra bensin skulle jag tro ^^ Det blir typ samma sak fast du får ner värmen på processorn din en bit ^^

Gjorde så på min athlon II 445 när jag hade stock kylare och då dippade man ner nästan 20 grader i belastning i prime 95 och kom undan underklockningen man fick när den blev för varm.
från 1,4v till 1,250 är rätt bra att ta sig ner till :3
det är dock inte säkert att din processor är stabil på samma spänning...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb