Permalänk
Inaktiv

Akne

Hej jag är 17 år gammal och runt 8:e året i grundskolan började jag få massor med finnar, mest i pannan och mellan både ögonbrynen. Nya finnar uppstår vartenda vecka , röda tjocka finnar som svider om man rör dem när man t.ex. ska tvätta ansiktet.

Har någon tips för mig att få ett mer renare ansikte? Från Grundläggande tips t.ex. diet, vardaglig hygien, och om jag ska använda läkemedel som t.ex. basiron. Från vad jag har hört ska man använda helst läkemedel som innehåller benosyl peroxid.

Permalänk
Avstängd

Basiron innehåller bensoylperoxid.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Undvik fet mat och choklad. Choklad är min nemesis även fast jag är 30

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Daglig tvättning kompletterat med lite bastubadande.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Inaktiv

Jag äter ALDRIG chips och choklad längre, för att dagen efter får jag 1 eller flera finnar . Har finnar med individens DNA att göra och kommer det jag sluta få mer finnar när jag blir lite äldre? Är det bra att använda ansiktsrengöringmedel? Vilken ska jag skaffa då`?

Permalänk
Skrivet av anon196042:

Jag äter ALDRIG chips och choklad längre, för att dagen efter får jag 1 eller flera finnar . Har finnar med individens DNA att göra och kommer det jag sluta få mer finnar när jag blir lite äldre? Är det bra att använda ansiktsrengöringmedel? Vilken ska jag skaffa då`?

Har med hormoner mm att göra också. Jag hade mycket finnar förut i din ålder också, men har det mer sällan nu....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av Jilted:

Undvik fet mat och choklad. Choklad är min nemesis även fast jag är 30

Choklad myten är fejk
Vet inte om du sett showen mythbusters på discovery channel
Där lät de en person äta choklad under en längre tid och personen fick inte mer finnar än normalt

Till ts
Har exakt samma problem fast har extremt mycket finnar på ryggen, började också runt 8:e klass
Testade olika finn-borttagningsmedel men hjälpte inte så mycket
ÄR troligtvis som andra sa tidigare i tråden att det bara är så under en viss period och det försvinner nog med tiden

Annars har jag hört att solljus är bra mot finnar men vet inte om det stämmer då jag inte testat det själv
(inte ute ofta utan tröja )

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196042:

Jag äter ALDRIG chips och choklad längre, för att dagen efter får jag 1 eller flera finnar . Har finnar med individens DNA att göra och kommer det jag sluta få mer finnar när jag blir lite äldre? Är det bra att använda ansiktsrengöringmedel? Vilken ska jag skaffa då`?

I din ålder hade jag rätt mycket finnar jag också. Jag gick och pratade med någon läkare när jag var runt 14 och fick två olika krämer utskrivna. Minns ej vad de hette, men vet att ena innehöll antibiotika(eller någonting i den stilen. Mins inte riktigt hur det låg till). När jag smörjde in ansiktet med de försvann _alla_ finnar på kanske en vecka. När jag slutade med krämerna kom finnarna tillbaka. Du kan ju gå till vårdcentral och fråga.

När det gäller hygien skulle jag nog tipsa om att istället för att tvätta ansiktet med tvål. Tvätta ansiktet med en blöt microfiberduk. Det funkar jättebra.

Visa signatur

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.
-haxorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196042:

Jag äter ALDRIG chips och choklad längre, för att dagen efter får jag 1 eller flera finnar . Har finnar med individens DNA att göra och kommer det jag sluta få mer finnar när jag blir lite äldre? Är det bra att använda ansiktsrengöringmedel? Vilken ska jag skaffa då`?

Det är i princip genetiskt. Dock finns det mycket man kan göra själv för att göra det bättre, samt som det är något som går över med tiden. Några faktorer som stress är också oerhört viktiga att du lär dig hantera bättre. Sedan vet jag inte om det är sant, men jag läste om att gluten/laktos kan påverka akne också till det sämre för vissa personer. Du kan testa dig fram med maten, men se till att andra faktorer som kan påverka aknen är samma.

Annars tänk på att huden ska hållas balanserad, det är inte bra att huden är för fet eller för torr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Choklad myten är fejk
Vet inte om du sett showen mythbusters på discovery channel
Där lät de en person äta choklad under en längre tid och personen fick inte mer finnar än normalt

Till ts
Har exakt samma problem fast har extremt mycket finnar på ryggen, började också runt 8:e klass
Testade olika finn-borttagningsmedel men hjälpte inte så mycket
ÄR troligtvis som andra sa tidigare i tråden att det bara är så under en viss period och det försvinner nog med tiden

Annars har jag hört att solljus är bra mot finnar men vet inte om det stämmer då jag inte testat det själv
(inte ute ofta utan tröja )

Oj, lät de EN person testa? Då måste det vara så... Jag menar en person är ju statistiskt säkert? Choklad funkar INTE för mig. Äter jag choklad så kommer det finnar dagen efter, så är det bara. Samma sak varje gång.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Skrivet av Jilted:

Oj, lät de EN person testa? Då måste det vara så... Jag menar en person är ju statistiskt säkert? Choklad funkar INTE för mig. Äter jag choklad så kommer det finnar dagen efter, så är det bara. Samma sak varje gång.

Sant en person gör inte kaftan helt trovärdig, men gå och googla lite så hittar du nog fakta som bevisar att choklad inte gör så att man få acne
Tror inte på att choklad ger finnar själv men sa bara vad jag tror är sant och finns nog många fler som håller med mig, och många fler som inte håller med mig

Men det kan ju variera från person till person, andras hud är känsligare och andras inte
Men vad för bevis har du på att choklad ger finnar?
Försöker inte vara spydig nu utan vill bara ha fakta, ju mer man vet desto bättre är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Sant en person gör inte kaftan helt trovärdig, men gå och googla lite så hittar du nog fakta som bevisar att choklad inte gör så att man få acne
Tror inte på att choklad ger finnar själv men sa bara vad jag tror är sant och finns nog många fler som håller med mig, och många fler som inte håller med mig

Men det kan ju variera från person till person, andras hud är känsligare och andras inte
Men vad för bevis har du på att choklad ger finnar?
Försöker inte vara spydig nu utan vill bara ha fakta, ju mer man vet desto bättre är det

Ska googla, återkommer Eftersom jag är 30 så får jag inga finnar i vanliga fall, men efter varje gång jag ätit choklad, oavsett typ, så får jag ett par finnar i ansiktet dagen efter, det är inget jag hittar på.

Edit: En snabb googling ger länkar till flera undersökningar där det sägs att det KAN ge acne? Triggar immunförsvaret på något sätt. https://www.google.se/search?q=chocolate+acne&oq=chocolate+ac...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Talar ni om socker choklad eller riktig choklad(hög kakao halt)?

Permalänk
Skrivet av Jilted:

Ska googla, återkommer Eftersom jag är 30 så får jag inga finnar i vanliga fall, men efter varje gång jag ätit choklad, oavsett typ, så får jag ett par finnar i ansiktet dagen efter, det är inget jag hittar på.

Edit: En snabb googling ger länkar till flera undersökningar där det sägs att det KAN ge acne? Triggar immunförsvaret på något sätt. https://www.google.se/search?q=chocolate+acne&oq=chocolate+ac...

Verkar trovärdigt, Tar tillbaks vad jag sa innan
Men ofta när man hör allmänt att folk säger att choklad ger finnar borde man istället säga att det KAN ge finnar men beror från person till person då
Eftersom alla människor har olika immunförsvar antar jag

Permalänk

Om du har riktigt stora problem rekommenderar jag dig att uppsöka läkare. Tvätta ansiktet noga även morgon och kväll också. Sen kan jag tillägga att när jag fyllde 19 så slutade jag i princip få finnar helt och hållet, så förhoppningsvis för din del så är det inte långt kvar.

Permalänk
Medlem

Att man kan få akne beroende på vad man äter är myt!

Jag hade problem med akne på ryggen i unga år och då sökte jag vård på vårdcentralen som i sin tur skickade remiss till en hudläkare. Där fick jag receptbelagda tabletter att käka i en period och dom hjälpte mig mycket. Minns inte vad tabletterna hette, men det var som en kapsel röd och vit med något pulver i.

Så mitt tips är att söka på vårdcentralen om du har stora problem med din akne. All skit som säljs ute i butik som ska motverka akne hjälper sällan.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Avstängd

Visste att jag hade skrivit i en liknande tråd förr.

#9177939

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Hade mycket acne på ryggen när jag var i din ålder. Kunde knappt luta mig mot saker för att det gjorde ont. Gick till läkare och fick en kräm som heter skinoren utskriven. Den hjälpte en del men inte tillräckligt. Gick till läkaren igen och fick roaccutan utskrivet. Det funkade mycket bra och allt försvann efter någon månad! Ska tydligen vara en hel del biverkningar, men jag märkte inget.

Får tillbaka lite acne ibland, men då fungerar skinoren eftersom det inte är så mycket.

Permalänk
Medlem

Jag fick en hel del finnar i gymnasiet och testade olika krämer m.m. men inget hjälpte, hittade sedan Clearly Gone som jag tog och efter ett tag hade jag inte några finnar kvar, hade några på ryggen också som också försvann. Jag körde med pulvret som smakar värre än skit men var värt det. Körde 2 tsk morgon och kväll.
Kan vara värt att kolla upp det.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Att man kan få akne beroende på vad man äter är myt!

Jag hade problem med akne på ryggen i unga år och då sökte jag vård på vårdcentralen som i sin tur skickade remiss till en hudläkare. Där fick jag receptbelagda tabletter att käka i en period och dom hjälpte mig mycket. Minns inte vad tabletterna hette, men det var som en kapsel röd och vit med något pulver i.

Så mitt tips är att söka på vårdcentralen om du har stora problem med din akne. All skit som säljs ute i butik som ska motverka akne hjälper sällan.

Det är inte alls en myt, det är etablerat i moderna studier:

Citat:

BMC Dermatol. 2012 Aug 16;12:13. doi: 10.1186/1471-5945-12-13.
High glycemic load diet, milk and ice cream consumption are related to acne vulgaris in Malaysian young adults: a case control study.
Ismail NH, Manaf ZA, Azizan NZ.
SourceDietetic Program, School of Healthcare Sciences, Faculty of Health Sciences, Universiti Kebangsaan Malaysia, Jalan Raja Muda Abdul Aziz, 50300, Kuala Lumpur, Malaysia.

Abstract
BACKGROUND: The role of dietary factors in the pathophysiology of acne vulgaris is highly controversial. Hence, the aim of this study was to determine the association between dietary factors and acne vulgaris among Malaysian young adults.

METHODS: A case-control study was conducted among 44 acne vulgaris patients and 44 controls aged 18 to 30 years from October 2010 to January 2011. Comprehensive acne severity scale (CASS) was used to determine acne severity. A questionnaire comprising items enquiring into the respondent's family history and dietary patterns was distributed. Subjects were asked to record their food intake on two weekdays and one day on a weekend in a three day food diary. Anthropometric measurements including body weight, height and body fat percentage were taken. Acne severity was assessed by a dermatologist.

RESULTS: Cases had a significantly higher dietary glycemic load (175 ± 35) compared to controls (122 ± 28) (p < 0.001). The frequency of milk (p < 0.01) and ice-cream (p < 0.01) consumptions was significantly higher in cases compared to controls. Females in the case group had a higher daily energy intake compared to their counterparts in the control group, 1812 ± 331 and 1590 ± 148 kcal respectively (p < 0.05). No significant difference was found in other nutrient intakes, Body Mass Index, and body fat percentage between case and control groups (p > 0.05).

CONCLUSIONS: Glycemic load diet and frequencies of milk and ice cream intake were positively associated with acne vulgaris.

Du har sannolikt fått tetracyclin som är antibiotika och bakteriehämmande men i längden blir bakterierna resistenta. Mot riktigt svår akne kan Isotretonin i form av Roaccutane användas mn ger grava biverkningar.

TS: Undvik mjölkprodukter, socker och skräpmat!
Tål din hud det så rekommenderar jag att du prövar basiron eller liknande och späder ut det till 2,5 % styrka, sedan masserar du försiktigt in det i ansiktet morgon och kväll efter tvätt tills det absorberats helt och hållet. Du kommer vara röd i början men det fungerar verkligen och är det bästa receptfria som finns att tillgå.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

ÖVerkonsumera inte mejeriprodukter och undvik saker med högt GI, t.ex. chocklad, godis m.m. Drick mycket vatten och behandla med basiron.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Hade mycket acne på ryggen när jag var i din ålder. Kunde knappt luta mig mot saker för att det gjorde ont. Gick till läkare och fick en kräm som heter skinoren utskriven. Den hjälpte en del men inte tillräckligt. Gick till läkaren igen och fick roaccutan utskrivet. Det funkade mycket bra och allt försvann efter någon månad! Ska tydligen vara en hel del biverkningar, men jag märkte inget.

Får tillbaka lite acne ibland, men då fungerar skinoren eftersom det inte är så mycket.

Fick även jag Roacutan, tydligen ett riktigt rävgift, man ska kontrollera leverprover och dylikt innan, vissa får väldiga psykiska problem av preparatet samt att man tydligen inte ska sträcksola. Det var i alla fall va läkarna sa och vad jag senare läste mig till. Uttorkning är även en bieffekt, men jag hade inga problem under själva perioden.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Fick även jag Roacutan, tydligen ett riktigt rävgift, man ska kontrollera leverprover och dylikt innan, vissa får väldiga psykiska problem av preparatet samt att man tydligen inte ska sträcksola. Det var i alla fall va läkarna sa och vad jag senare läste mig till. Uttorkning är även en bieffekt, men jag hade inga problem under själva perioden.

Ja det var ett jävla snack om biverkningar innan. Kanske fick något torrare läppar, men inte mer än så.
Man skulle tydligen inte förtära alkoholhaltiga drycker under medicineringen eftersom levern inte pallade trycket. Men då var man ung och dum och körde på ändå. Blev ju en billig fylla i alla fall, hehe..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade mycket på ryggen förr och får ibland fortfarande. Men det har verkligen försvunnit ordentligt med åldern. Kan inte påstå att nånting jag har gjort har hjälpt alls. Men det är klart, jag gick aldrig och fick någon kur från doktorn. Det enda jag kan säga är att det blir nog bättre för dig med åren. Det är väl en av de få grejer som faktiskt blir det