Ska man undvika att använda .. namn?

Permalänk
Medlem

Ska man undvika att använda .. namn?

Hej!

Finns det tecken man ska undvika att använda i filnamn och mappnamn?

Visa signatur

[GAMER 6.0] CHASSI Vit Fractal Design Define R6 USB-C MODERKORT ASUS Rog Strix Z390-F Gaming CPU Intel Core i9-9900K 3,6GHz RAM Corsair Vengeance LPX 2666MHz 32 GB SSD M.2 Samsung 970 EVO 1 TB GRAFIK ASUS GeForce GTX 1070 PSU EVGA Supernova G3 750W OS Windows 10 x64 MUS Roccat Kiro TGB Logitech G910 LJUD Logitech Z906 SKÄRM 24-tum BenQ G2420HDBL och 2 st 24-tum BenQ GL2450. STOL AKRACING ProX Gamingstol Svart/Vit [HEMSIDA] Tcip.se

Permalänk
Medlem

/ \ : * ? < > |
Dessa ^^^^^^

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tcip:

Hej!

Finns det tecken man ska undvika att använda i filnamn och mappnamn?

Helst å. ä, ö också. Kör på engelska alfabetet utan mellanslag helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Helst å. ä, ö också. Kör på engelska alfabetet utan mellanslag helt enkelt.

Mellanslag fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sen ovanstående tecken kommer inte windows godta som giltigt heller, så man ska inte kunna döpa felaktigt.

Sen kan det spela in hur filer och mappar ska användas, tex vill man kopiera/flytta filer till andra enheter som inte kör Windows, eller vill man ha det i internetsammanhang på nått vis, tex på webben, i mail osv.

I så fall följer jag dessa regler, aldrig stora bokstäver, aldrig mellanslag, enbart a-z och 0-9 samt _ då funkar det i alla OS, på webben, som länkar på sidor och mail, osv.

Obs mellanslag fungerar visserligen, men ser inte klokt ut i länkar, då mellanslag måste kodas med %0 eller om det var 0%

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

Mellanslag fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

KLart det gör, å. ä och ö också. Men kan bli problem i andra system än Windows, framför allt äldre system.

Som ggustavsson skrev, a-z, 0-9 och _ är det som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Obs mellanslag fungerar visserligen, men ser inte klokt ut i länkar, då mellanslag måste kodas med %0 eller om det var 0%

%20

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayrin:

Så var det ja

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

Mellanslag fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Ser dock förjävligt ut om man skapar en mapp med mellanslag in namnet under windows och sedan öppnar den i en *nix terminal.

I regel bör man undvika mellanslag då det kan skapa problem.

Man bör hålla sig till engelska alfabetet 0-9 och samt - och _ .

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

KLart det gör, å. ä och ö också. Men kan bli problem i andra system än Windows, framför allt äldre system.

Som ggustavsson skrev, a-z, 0-9 och _ är det som gäller.

%20 blir det som några andra skrivit, och det är vad jag avsåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

/ \ : * ? < > |
Dessa ^^^^^^

Där var du allt rolig va

Skrivet av ggustavsson:

Sen ovanstående tecken kommer inte windows godta som giltigt heller, så man ska inte kunna döpa felaktigt.

Sen kan det spela in hur filer och mappar ska användas, tex vill man kopiera/flytta filer till andra enheter som inte kör Windows, eller vill man ha det i internetsammanhang på nått vis, tex på webben, i mail osv.

I så fall följer jag dessa regler, aldrig stora bokstäver, aldrig mellanslag, enbart a-z och 0-9 samt _ då funkar det i alla OS, på webben, som länkar på sidor och mail, osv.

Obs mellanslag fungerar visserligen, men ser inte klokt ut i länkar, då mellanslag måste kodas med %0 eller om det var 0%

I mitt fall så handlar det om mappar och filer som ligger på min NAS, som jag använder från min Windows Dator och Windpws Phone 8 mobiltelefon samt min Boxee Box.

Sen även när jag gör "backup" på saker, har ofta Svenska tecken i filnamnet. Kanske är dumt, man kanske riskerar att filen blir korrupt?

Visa signatur

[GAMER 6.0] CHASSI Vit Fractal Design Define R6 USB-C MODERKORT ASUS Rog Strix Z390-F Gaming CPU Intel Core i9-9900K 3,6GHz RAM Corsair Vengeance LPX 2666MHz 32 GB SSD M.2 Samsung 970 EVO 1 TB GRAFIK ASUS GeForce GTX 1070 PSU EVGA Supernova G3 750W OS Windows 10 x64 MUS Roccat Kiro TGB Logitech G910 LJUD Logitech Z906 SKÄRM 24-tum BenQ G2420HDBL och 2 st 24-tum BenQ GL2450. STOL AKRACING ProX Gamingstol Svart/Vit [HEMSIDA] Tcip.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

%20 blir det som några andra skrivit, och det är vad jag avsåg.

Är inte det bara av webbläsare?
Sålänge det bara är Windows (senare verison än 95) som ska beblanda sig med filerna ser jag inte varför man ska undvika svenska tecken och mellanslag.

Visa signatur

!
!
!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananJan:

Är inte det bara av webbläsare?
Sålänge det bara är Windows (senare verison än 95) som ska beblanda sig med filerna ser jag inte varför man ska undvika svenska tecken och mellanslag.

Vi vet inte vad han tänkt göra. Kanske håller han sig till bara windows, kanske byter han till Linux eller möjligtvis slänger han ut det på internet.

Hur det beter sig på olika OS vet jag inte, mer än vad som sagts i denna tråd men antar att %20 är mer än bara Windows och internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananJan:

Är inte det bara av webbläsare?
Sålänge det bara är Windows (senare verison än 95) som ska beblanda sig med filerna ser jag inte varför man ska undvika svenska tecken och mellanslag.

Ska inte bli problem med svenska tecken, om det är bara mellan dator och NAS osv, men tex om du vill ha åtkomst till dessa filer utanför hemmet, ja då finns det en risk att det kan krångla i vissa sammanhang.

Skrivet av BananJan:

Är inte det bara av webbläsare?
Sålänge det bara är Windows (senare verison än 95) som ska beblanda sig med filerna ser jag inte varför man ska undvika svenska tecken och mellanslag.

Ska filer ut på internet är det ett big no no att göra så, och kommer leda till mindre eller större problem...
Moderna webbläsare och mail klienter ska kunna hantera det, men alla kör ju inte med det, så är det en publik webbsida eller hanterandet av länkar på internet, så absolut inga specialtecken som tex å ä ö mellanslag och liknade.

Tex det är många som kör med Outlook express 6 fortfarande under XP, där funkar inte sist jag kolla svenska tecken i länkar, blir ogiltig bruten länk då.

Domännamn med svenska tecken är också en stor styggelse

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Ska inte bli problem med svenska tecken, om det är bara mellan dator och NAS osv, men tex om du vill ha åtkomst till dessa filer utanför hemmet, ja då finns det en risk att det kan krångla i vissa sammanhang.

Ska filer ut på internet är det ett big no no att göra så, och kommer leda till mindre eller större problem...
Moderna webbläsare och mail klienter ska kunna hantera det, men alla kör ju inte med det, så är det en publik webbsida eller hanterandet av länkar på internet, så absolut inga specialtecken som tex å ä ö mellanslag och liknade.

Tex det är många som kör med Outlook express 6 fortfarande under XP, där funkar inte sist jag kolla svenska tecken i länkar, blir ogiltig bruten länk då.

Domännamn med svenska tecken är också en stor styggelse

Fast alla moderna browsers stöder IDN vilket innebär att de kan hantera svenska tecken i exempelvis domännamn, IE 6 och Outlook Express gör det dock inte utan plugins men de programmen är inte moderna. Å andra sidan kan även IE6 (och tidigare) hantera svenska tecken i filnamn osv. så det borde inte bli några problem. Ska man kopiera filer mellan helt olika typer av system så är det förstås värre, mellan OSX och Windows brukar det inte bli några större problem med just svenska tecken däremot blir det ju ofta andra problem med delning, ska man dela från Windows till någon Unix-variant, BSD eller GNU/Linux så är det nog idé att skippa svenska tecken. Det är dock inget problem för typ 99% av användarna och de som kan få dessa problem är för det mesta väl införstådda med dem.

Internt på Windowsnätverk så fungerar det mesta. Vissa specifika funktioner kan ha vissa begränsningar, exempelvis har tidigare versioner av MS SQL Server problem med längre sökvägar än 255 tecken på vissa specifika funktioner osv. men knappast något som man behöver bry sig om hemma. Sysslar man med programmering eller liknande så kanske man inte ska lägga typ arbets- eller källkodskatalogen för djupt i filsystemet eller döpa filer man behöver använda till jättelånga filnamn, men det är ju bara sunt förnuft.

Permalänk
Medlem

Tack så jätte mycket för alla svar. Det uppskattas mycket!

Visa signatur

[GAMER 6.0] CHASSI Vit Fractal Design Define R6 USB-C MODERKORT ASUS Rog Strix Z390-F Gaming CPU Intel Core i9-9900K 3,6GHz RAM Corsair Vengeance LPX 2666MHz 32 GB SSD M.2 Samsung 970 EVO 1 TB GRAFIK ASUS GeForce GTX 1070 PSU EVGA Supernova G3 750W OS Windows 10 x64 MUS Roccat Kiro TGB Logitech G910 LJUD Logitech Z906 SKÄRM 24-tum BenQ G2420HDBL och 2 st 24-tum BenQ GL2450. STOL AKRACING ProX Gamingstol Svart/Vit [HEMSIDA] Tcip.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tcip:

Där var du allt rolig va

I mitt fall så handlar det om mappar och filer som ligger på min NAS, som jag använder från min Windows Dator och Windpws Phone 8 mobiltelefon samt min Boxee Box.

Sen även när jag gör "backup" på saker, har ofta Svenska tecken i filnamnet. Kanske är dumt, man kanske riskerar att filen blir korrupt?

Nej du riskerar inte att filen blir korrupt.

Finns ingen direkt anledning för dig att undvika svenska tecken och mellanslag i namn. Jag har fullt med såna namn på mitt NAS och inte har det varit några problem

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Sen ovanstående tecken kommer inte windows godta som giltigt heller, så man ska inte kunna döpa felaktigt.

Sen kan det spela in hur filer och mappar ska användas, tex vill man kopiera/flytta filer till andra enheter som inte kör Windows, eller vill man ha det i internetsammanhang på nått vis, tex på webben, i mail osv.

I så fall följer jag dessa regler, aldrig stora bokstäver, aldrig mellanslag, enbart a-z och 0-9 samt _ då funkar det i alla OS, på webben, som länkar på sidor och mail, osv.

Obs mellanslag fungerar visserligen, men ser inte klokt ut i länkar, då mellanslag måste kodas med %0 eller om det var 0%

Skrivet av HerrNilsson:

KLart det gör, å. ä och ö också. Men kan bli problem i andra system än Windows, framför allt äldre system.

Som ggustavsson skrev, a-z, 0-9 och _ är det som gäller.

Själv är jag lite tveksam till just _ efter att ha kört massor simuleringar i ett projekt på Universitet med ett program där det visade sig att alla simuleringar sparade med namn innehållande _ var helt blanka (drygt 90% av mina filer ), då hade programmet ändå meddelat att sparningen lyckats. Felet upptäcktes ett par dagar senare vilket även var dagen innan redovisning, med slutsatsen drygt 8 förlorade arbetstimmar och att den nya omgjorda designen blev ett par % långsammare än den första.
Nu kommer jag tyvärr inte ihåg vad programmet hette, men det var fullständigt användarfientligt!

Jag använder bara a-z samt 0-9 efter detta, inga andra special tecken!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Själv är jag lite tveksam till just _ efter att ha kört massor simuleringar i ett projekt på Universitet med ett program där det visade sig att alla simuleringar sparade med namn innehållande _ var helt blanka (drygt 90% av mina filer ), då hade programmet ändå meddelat att sparningen lyckats. Felet upptäcktes ett par dagar senare vilket även var dagen innan redovisning, med slutsatsen drygt 8 förlorade arbetstimmar och att den nya omgjorda designen blev ett par % långsammare än den första.
Nu kommer jag tyvärr inte ihåg vad programmet hette, men det var fullständigt användarfientligt!

Jag använder bara a-z samt 0-9 efter detta, inga andra special tecken!

Det låter skumt, måste vara just det programmet. Många förordade just _ för att representera mellanslag typ i variabelnamn i program osv. tidigare. Numera är det vanligare att praxis är att använda stor bokstav istället, typ minFinaVariabel istället för min_fina_variabel eller min_Fina_Variabel.

Mycket av koden jag sitter med ser ut på det sättet, och många av mina äldre kollegor kör fortfarande på med _ trots att mitt jobbs policy säger att vi ska följa MS rekommendationer som just säger stor bokstav istället.