Geforce 670 Billigt :) 1990:-

Permalänk
Permalänk
Medlem

Mest "bang 4 the buck" just nu måste det vara!.Synd bara att kylaren är så kass.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Entusiast

Satan i gatan vad billigt! Sålde ju mitt GTX 670 för 2000kr begagnat för ungefär 1 månad sedan
Kylaren är ju dock åt fanders men det är bara att köpa en eftermarknadskylare till den så är man set to go!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

lägg på 3-400 för en vettig kylare och man inser snabbt att GTX 760 är ett bättre val.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

lägg på 3-400 för en vettig kylare och man inser snabbt att GTX 760 är ett bättre val.

670 är snabbare än 760 så varför är 760:t ett bättre köp?

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Lego Master

Jag sitter på ett MSI 670 idag...gissar att det inte är optimalt att försöka lira ett MSI och ett Zotak i SLI? =/ Mitt 670 har högre base och boost-clock än Zotaket.
Aldrig provat SLI alls faktiskt, och överallt hör man olika saker.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

670 är snabbare än 760 så varför är 760:t ett bättre köp?

För att man måste byta kylaren på det här specifika kortet. Då ryker garantin. GTX 670 är bara marginellt bättre än 760.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Lego Master
Skrivet av pecill:

För att man måste byta kylaren på det här specifika kortet. Då ryker garantin. GTX 670 är bara marginellt bättre än 760.

Vadå måste? Kan man leva med lite oljud (skaffa bättre lurar?) så funkar stockkylaren fint.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

För att man måste byta kylaren på det här specifika kortet. Då ryker garantin. GTX 670 är bara marginellt bättre än 760.

"Måste" måste man inte.Kortet slutar ju inte fungera som det ska med kylaren,men man får vara beredd på mer oljud/högre temps än om man kör med en bättre kylare.

Speciellt om någon går i SLI tankar är det ett mycket attraktivt pris.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vadå måste? Kan man leva med lite oljud (skaffa bättre lurar?) så funkar stockkylaren fint.

Mitt svar utgick från att man byter kylaren. Om man inte gör det och alltså kan stå ut med lövblåskylaren är det såklart ett bra köp. Annars finns det GTX 760 med vettiga kylare från 2295.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Lego Master
Skrivet av pecill:

Mitt svar utgick från att man byter kylaren. Om man inte gör det och alltså kan stå ut med lövblåskylaren är det såklart ett bra köp. Annars finns det GTX 760 med vettiga kylare från 2295.

Appselut. Men ett 760 blir riktigt kasst att försöka lira SLI med mitt befintliga 670. ^^

Frågan kvarstår dock, hur klarar sig mitt MSI 670 OC med det här Zotak 670 i SLI?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Appselut. Men ett 760 blir riktigt kasst att försöka lira SLI med mitt befintliga 670. ^^

Frågan kvarstår dock, hur klarar sig mitt MSI 670 OC med det här Zotak 670 i SLI?

Det kommer fungera. Om klockfrekvenserna är olika kan du klocka upp det lägre klockade kortet lite Sedan tror jag det blir rejält varmt om du har korten väldigt tätt intill.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Appselut. Men ett 760 blir riktigt kasst att försöka lira SLI med mitt befintliga 670. ^^

Frågan kvarstår dock, hur klarar sig mitt MSI 670 OC med det här Zotak 670 i SLI?

Kommer fungera hur bra som helst.Antingen klockar du upp Zotac kortet till samma frekvenser som ditt Msi kort eller(rätta mej om jag har fel,någon som vet) så klockas ditt Msi kort ned automatiskt till Zotacs kortets frekvenser.

Dessutom är det bra i SLI att korten har originalkylaren då den blåser ut varmluften ur chassiet.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag sitter på ett MSI 670 idag...gissar att det inte är optimalt att försöka lira ett MSI och ett Zotak i SLI? =/ Mitt 670 har högre base och boost-clock än Zotaket.
Aldrig provat SLI alls faktiskt, och överallt hör man olika saker.

Nästan 100 på att det går, bara att du kommer få ut frekvensen som det sämsta kortet körs i, men du kan ju alltid överklocka Zotac-kortet till samma frekvenser som msi har.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag sitter på ett MSI 670 idag...gissar att det inte är optimalt att försöka lira ett MSI och ett Zotak i SLI? =/ Mitt 670 har högre base och boost-clock än Zotaket.
Aldrig provat SLI alls faktiskt, och överallt hör man olika saker.

Det fungerar bra. Den kommer dock gå efter den lägre klockfrekvensen, men det är bara att klocka upp Zotac-kortet lite så snurrar det bra

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Inget fel på nvidias stock kylare? va babblar ni om dom är tillräckligt bra och har alltid varit alla år i princip till skillnad från ati..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag sitter på ett MSI 670 idag...gissar att det inte är optimalt att försöka lira ett MSI och ett Zotak i SLI? =/ Mitt 670 har högre base och boost-clock än Zotaket.
Aldrig provat SLI alls faktiskt, och överallt hör man olika saker.

Det fungerar, kör själv SLI med 580 från olika tillverkare.
Det stämmer det som övriga skriver, det snabbare kortet klockas ner för att matcha det långsammare.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Jag sitter på ett MSI 670 idag...gissar att det inte är optimalt att försöka lira ett MSI och ett Zotak i SLI? =/ Mitt 670 har högre base och boost-clock än Zotaket.
Aldrig provat SLI alls faktiskt, och överallt hör man olika saker.

Inga problem så länge gpu:n är den samma. Båda korten kmr köras i det kort som har lägst frekvens.

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Inget fel på nvidias stock kylare? va babblar ni om dom är tillräckligt bra och har alltid varit alla år i princip till skillnad från ati..

Antar att du inte har suttit i samma rum som ett 670 som blivit rejält belastat....

Permalänk
Medlem

Varför länkar du till vattenkylningsblock, frågar ts efter detta eller någon annan? Det blir ju inte så mycket diskussion om du bara lägger ut en länk utan någon brödtext som förklarar varför eller hur?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HazZarD:

Inget fel på nvidias stock kylare? va babblar ni om dom är tillräckligt bra och har alltid varit alla år i princip till skillnad från ati..

Så kan man inte generalisera.... Jag vet inte med AMD men Nvidia's GTX 670/GTX 660 stock-kylare är riktigt dålig och det erkänner till och med Jonas och Emil på redaktionen

Citat:

Att Nvidia tagit genvägar med Geforce GTX 670 syns direkt på ljudnivån, då den medföljande kylaren låter rejält under belastning. Värdet är märkbart högre än Geforce GTX 680, trots en teoretiskt mer lättkyld krets.

Noterbart är också att referenskylaren har en otrevlig ljudkaraktär, vilket är svårt att fånga i siffror. Redan vid vila hörs ett irriterande, rasslande, ljud, som bara förstärks vid högre varvtal. Både referensmodellen och Zotacs variant lider dessutom av så kallat "coil whine", vilket kan vara en irritationsfaktor för många.

GTX 680 och framför allt GTX 780 som jag äger har däremot riktigt gedigna stockkylare

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Så kan man inte generalisera.... Jag vet inte med AMD men Nvidia's GTX 670/GTX 660 stock-kylare är riktigt dålig och det erkänner till och med Jonas och Emil på redaktionen

Jonas och Emil har öppna riggar på kontoret, självklart låter korten mer. Korten var dessutom tystare än AMDs referenskylare.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Puttefnasket:

Varför länkar du till vattenkylningsblock, frågar ts efter detta eller någon annan? Det blir ju inte så mycket diskussion om du bara lägger ut en länk utan någon brödtext som förklarar varför eller hur?

Stämmer. Det var bara menat som en extra konfirmation om att det är just referensdesignen det rör sig om. Nu avslöjar ju kylaren till stor del detta, men det har funnits korta varianter av GTX670 som haft lite omkastad PCB-design men ändå bestyckade med kylare inte helt olika referens.

Förebyggande syfte i kylningsdebatten helt enkelt, om nu någon vattenkylningsintresserad skulle trilla in här.

"Passar blocket på mitt grafikkort?" är en dagligen återkommande fråga. Personerna som ställer den verkar vara oförmögna att lista ut det själva.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Superlight:

Jonas och Emil har öppna riggar på kontoret, självklart låter korten mer. Korten var dessutom tystare än AMDs referenskylare.

Spelar ju inte så mycket roll egentligen, de var skit och så är det med det. Naturligtvis så är ju AMD's referenskylare skit också på många kort men det får de också skit för.

Nvidia valde att spara några slantar på GTX 660/GTX 670 och låta partnertillverkarna skina och det är väl kanske ett smart drag på ett sätt men då ska också Nvidia få veta att de lever i recensioner. Har man ett bra rykte för referenskylare så skall man inte snåla som de gjorde med GTX 660/GTX 670-kylaren.

Att de kör med öppen testrigg gör ju inte direkt något då de bedömer alla kort med öppen testrigg så det blir ju rättvist. De vet nog ganska väl efter så många år vad som är högljutt och inte även i chassin.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Inget fel på nvidias stock kylare? va babblar ni om dom är tillräckligt bra och har alltid varit alla år i princip till skillnad från ati..

Någon som inte kommer ihåg de gamla nVidia FX-korten

Hoppade den generationen själv, men de polarna som köpte korten och hade med dom när vi LANade visade inte upp några tysta bestar i alla fall..
http://www.youtube.com/watch?v=WOVjZqC1AE4

Skrivet av Uzanar:

Har man ett bra rykte för referenskylare så skall man inte snåla som de gjorde med GTX 660/GTX 670-kylaren.

nVida hade bra referenskylare på GTX titan och 690 kortet, en godkänd kylare på 680 kortet men förutom dessa nämn en bra referenskylare de släppt som bidrar till "ett bra rykte för referenskylare".

Permalänk
Medlem

Är det värt för mig med amd 5850 att byta upp mig?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Är det värt för mig med amd 5850 att byta upp mig?

jupp

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk

JA

Skrivet av NoNamesWayne:

Är det värt för mig med amd 5850 att byta upp mig?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR :)

4690K @4.4Ghz - Gigabyte GTX 1060 3GB @2GHz - Corsair 8GB DDR3 1600Mhz - Corsair 230T Orange

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Är det värt för mig med amd 5850 att byta upp mig?

jo om inte din cpu bli en flaskhals :/