Permalänk
Medlem

7970 klockar ner i BF3

Jag har ett 7970 som används mest till BF3. Har ett problem där där kortet klockar ner. Om jag överklockar kortet klockar det ner ofta, kör jag stanardfrekevnser klockar det ner ibland. När det klockar ner (idle) sänks FPS till runt 7. Vad är det för inställning man behöver göra så att kortet inte klockar ner?

Permalänk
Medlem

tillägg, tror inte det har att göra med värme för kortet går sällan över 50 grader

Permalänk
Medlem

Får man fråga om prollen?

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Har du flash på i bakgrunden, youtubeklipp etc?
vissa drivrutiner får fnatt av det.

Vad använder du för program för att överklocka?

Skrivet av Skylar7s:

Får man fråga om prollen?

Vad man har för processor spelar absolut inte in på vad kortet får för sig att köra för frekvenser.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Har du flash på i bakgrunden, youtubeklipp etc?
vissa drivrutiner får fnatt av det.

Vad använder du för program för att överklocka?

Har testat med att stänga ner andra program, har även flera skärmar och testat med att stänga av andra skärmar och endast ha en på men det tycks uppstå ändå.
Sökt en del på nätet och sett att det finns andra som haft samma problem men inte riktigt sett någon enkel lösning,

Använder AMD's standardprogram för att överklocka (AMD Catalyst)

Permalänk
Medlem

Skall testa om det kan vara något liknande det här: #13087720

Har klockat processorn FX 8320 till 4,5 Ghz, testar med att sluta klocka den

Permalänk
Medlem

jag fick detta förut då jag hade youtube öppet.. men det verkar ej bli så längre provade nyss. men har du alltid haft detta problem ?

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

jag fick detta förut då jag hade youtube öppet.. men det verkar ej bli så längre provade nyss. men har du alltid haft detta problem ?

Så fort jag överklockar kortet kommer det ofta men om jag inte klockar kortet fungerar det ibland helt utan problem, ibland dyker det upp. Möjligen är det något liknande hos mig med. Har inte klockat kortet speciellt mycket då det var störande med dropsen och läste något problem om det på nätet, därav trodde jag orsaken var att man klockade kortet. Men så har det börjat dyka upp lite även utan att jag klockat.

Skall testa att klocka upp kortet och köra lite olika program vid sidan om, brukar ofta ha det så därav kan det säkert vara något sådant

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Har testat med att stänga ner andra program, har även flera skärmar och testat med att stänga av andra skärmar och endast ha en på men det tycks uppstå ändå.
Sökt en del på nätet och sett att det finns andra som haft samma problem men inte riktigt sett någon enkel lösning,

Använder AMD's standardprogram för att överklocka (AMD Catalyst)

överklocka via catalyst medför en del problem, som flicker vid idle osv.

testa att rensa ut drivers och catalyst inställningar och överklocka via msi afterburner istället.
Här har du en utförlig guide på alla stegen du behöver vidta.

Du ska alltså aldrig låsa upp överklockning via catalyst när du är klar med proceduren.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Inte hunnit testa så mycket mer än att pröva vad som händer om man kollar på film på webben (flash) samtidigt som jag spelar och det fungerar inte. Då börjar kortet klocka ner direkt. Måste då starta om datorn innan problemet går bort

Permalänk
Medlem

Undersökt en del till och även sökt på nätet. Det verkar vara något med BF3 specifikt, möjligen optimeringsfel. Det är många andra som fått likartat problem. Verkar inte alls vara som GPU'n klockar ner som jag trodde först utan det är processorn som spikar.

Här är en bild på hur processorn arbetar. vid varje topp får jag en ganska kraftig "frame drop"

Låååång tråd
FPS drop since patch 1.04