ASUS 24" VG248QE 144Hz / BenQ 24'' XL2411T 144Hz

Permalänk

ASUS 24" VG248QE 144Hz / BenQ 24'' XL2411T 144Hz

2990:-

2490:-

ASUS skärmen har en responstid på 1ms, medans BENQ-skärmen ligger på en 5ms. Är det verkligen en sådan stor skillnad? Alltså, är skillnaden synlig med blotta ögat? BENQ-skärmen är trots allt 500:- billigare och jag har en rätt så tight budget.

Jag spelar främst FPS spel, vilket är varför jag undrar om responsskillnaden verkligen är så stor?

Hjälp gärna en okunnig om bildskärmar här :/

Permalänk
Avstängd

benQen är riktigt fin!

Permalänk

Asusen har 1ms grey to grey. Det har benq:n med så misstänker på att asusen ligger på samma standard ms. Står själv mellan de båda men benqn är ungefär samma fast lite fulare för 500kr mindre vad jag läst

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Man brukar säga att riktiga gaming monitors ska ligga minst under 8 ms. Då med marginal så är väll 5 ms acceptabelt för en 60 hz gaiming monitor men för en 144hz're så skulle jag köra på 1 ms eftersom det går så mycket fortare när man kör i 144hz. För att vara på säkra sidan skulle jag köra på Asus'en.

edit: Du riskerar att få Ghosting på en 144hz monitor med 5 ms skulle jag tro.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Skrivet av Arnzeal:

Man brukar säga att riktiga gaming monitors ska ligga minst under 8 ms. Då med marginal så är väll 5 ms acceptabelt för en 60 hz gaiming monitor men för en 144hz're så skulle jag köra på 1 ms eftersom det går så mycket fortare när man kör i 144hz. För att vara på säkra sidan skulle jag köra på Asus'en.

edit: Du riskerar att få Ghosting på en 144hz monitor med 5 ms skulle jag tro.

Hmmm.. okay. Fan, då har jag inte råd med ett 770. Blir 760 för mig ):

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Hmmm.. okay. Fan, då har jag inte råd med ett 770. Blir 760 för mig ):

Va?

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Som jag nämnde i OP, jag har en väldigt tight budget. Tar jag ASUS skärmen blir det ett 760, tar jag BENQen blir det ett 770.

(Kanske skulle nämnt att jag även skall inhandla en ny GPU)

Permalänk
Skrivet av Plutoniumxx:

Som jag nämnde i OP, jag har en väldigt tight budget. Tar jag ASUS skärmen blir det ett 760, tar jag BENQen blir det ett 770.

(Kanske skulle nämnt att jag även skall inhandla en ny GPU)

Jag råder dig då att absolut ta benqn.. skillnaden mellan 760 och 770 är enorm. Du vill dessutom ha ett grafikkort som orkar hålla så hög fps på krävande spel annars kommer 120/144hz skärm inte kännas lika gynnande. Som sagt är 1ms på asusen grey to grey.. det är den på benq skärmen oxå så jag tror dom ligger på samma ms. Benq:n är en av (om inte den mest) de mest köpta 144hz skärmarna och du kommer bli lika nöjd med den som asusen fast med ett bra mkt vassare gpu bakom det. 770 och benqn framför asusen och 760 alla dagar i veckan. Hoppas du tar mitt ord på detta för det är verkligen enorm skillnad mellan de 2 ultimatumen.

Lycka till!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Som jag nämnde i OP, jag har en väldigt tight budget. Tar jag ASUS skärmen blir det ett 760, tar jag BENQen blir det ett 770.

(Kanske skulle nämnt att jag även skall inhandla en ny GPU)

Jaha ja

Men om nu så är fallet så ska du köra på BenQ tycker jag!

Permalänk
Skrivet av znorlaxvbg:

Jag råder dig då att absolut ta benqn.. skillnaden mellan 760 och 770 är enorm. Du vill dessutom ha ett grafikkort som orkar hålla så hög fps på krävande spel annars kommer 120/144hz skärm inte kännas lika gynnande. Som sagt är 1ms på asusen grey to grey.. det är den på benq skärmen oxå så jag tror dom ligger på samma ms. Benq:n är en av (om inte den mest) de mest köpta 144hz skärmarna och du kommer bli lika nöjd med den som asusen fast med ett bra mkt vassare gpu bakom det. 770 och benqn framför asusen och 760 alla dagar i veckan. Hoppas du tar mitt ord på detta för det är verkligen enorm skillnad mellan de 2 ultimatumen.

Lycka till!

Done and done! Lade till båda i kundvagnen. Tackar!

Edit;

Någon som sitter på en 144hz BENQ med en 5ms respons som skulle kunna slänga ner en liten kort review om hur den är?

Permalänk
Skrivet av Plutoniumxx:

Done and done! Lade till båda i kundvagnen. Tackar!

Kul att du tog dig tid o läsa mitt inlägg, glad att kunna hjälpa till!
Lycka till med allt!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Plutoniumxx:

Done and done! Lade till båda i kundvagnen. Tackar!

Edit;

Någon som sitter på en 144hz BENQ med en 5ms respons som skulle kunna slänga ner en liten kort review om hur den är?

5 ms responstid är som redan sagts en sanning med modifikation; det är 1 ms GtG (grey to grey) vilket är vad man normalt räknar och anger. Asusskärmen har med 99% säkerhet precis samma faktiska siffror men precis som de flesta så uppger man inte BWB (black to white to black). Anledningen att man inte räknar BWB är att det är så extremt ovanligt att man stöter på det, du ser normalt aldrig en pixel gå från fullt ljus till svart annat än i typ windows-booten, annars går de ner en nyans i taget.

Viktigt att komma ihåg här är att det inte är hur fort färgen på pixeln man tittar på som mäts i responstiden, utan hur fort transparensen (ljusstyrkan på sagda pixel) kan ändras.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync