MSI z87 MPOWER MAX eller ASRock Z87 Professional

Permalänk
Medlem

MSI z87 MPOWER MAX eller ASRock Z87 Professional

Sitter och velar mellan MSI Z87 MPOWER MAX och ASRock Z87 Professional. Vilket bör jag ta? Är sugen på att veta skillnader på de intigrerade ljudkorten då asrock har ett Creative Sound Core 3D och msi ett ALC1150.

Någon som har koll på överklocking, vilken presterar bäst?

Andra roliga finesser som är intressanta?

Bra att veta är att jag skall köra 780 SLI.

Permalänk
Medlem

Om du ska börja med SLI direkt och kanske senare slänga in ännu ett 780 är du nog en kandidat för 2011. Det finns viss risk för att CPUn på 1150 flaskar tre stycken 780, och dessutom blir det trångt med bara 16 filer på PCIe-motorvägen. 8/4/4 blir det nog för tri-SLI.
Om du absolut aldrig ska ha ännu ett grafikkort får du hoppas att någon expert på Z87 och tillhörande moderkort trillar in då jag inte har haft tid att sätta mig in så mycket i alla modeller.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Om du ska börja med SLI direkt och kanske senare slänga in ännu ett 780 är du nog en kandidat för 2011. Det finns viss risk för att CPUn på 1150 flaskar tre stycken 780, och dessutom blir det trångt med bara 16 filer på PCIe-motorvägen. 8/4/4 blir det nog för tri-SLI.
Om du absolut aldrig ska ha ännu ett grafikkort får du hoppas att någon expert på Z87 och tillhörande moderkort trillar in då jag inte har haft tid att sätta mig in så mycket i alla modeller.

Kommer troligtvis inte skaffa ett 3:e 780. Kollade på 3930k först, men bestämde mig nog för haswell ändå. Hoppas någon med bra koll kan svara, är väldigt intresserad på de olika ljudkorten som är integrerade, men hittar ingen bra info där dem gjämförs.

Permalänk
Medlem

Tyvärr ingen koll på ljudchippen då jag har annan lösning men hur som helst. Jag har varit helt inne på MSI Mpower MAX, verkar vara ett riktigt bra kort.. Dock har jag inte köpt något ännu då jag försöker hålla i pengarna sommaren ut iaf.. Detta dök upp mitt i allt när jag var beredd att klicka på köp-knappen, kanske värt att kolla in för dig också. Jag har googlat och försökt läsa mig till vad skillnaden är , har även ställt frågan i MSI-tråden och den enda kända skillnaden är att strömdelen är något vassare på MAX, 20 faser kontra 16 eller nåt i den stilen, personligen tror jag inte gör någon som helst skillnad för en 24/7 setup.

https://www.inet.se/produkt/1902517/msi-z87-mpower-atx-max-1s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZonCo:

Tyvärr ingen koll på ljudchippen då jag har annan lösning men hur som helst. Jag har varit helt inne på MSI Mpower MAX, verkar vara ett riktigt bra kort.. Dock har jag inte köpt något ännu då jag försöker hålla i pengarna sommaren ut iaf.. Detta dök upp mitt i allt när jag var beredd att klicka på köp-knappen, kanske värt att kolla in för dig också. Jag har googlat och försökt läsa mig till vad skillnaden är , har även ställt frågan i MSI-tråden och den enda kända skillnaden är att strömdelen är något vassare på MAX, 20 faser kontra 16 eller nåt i den stilen, personligen tror jag inte gör någon som helst skillnad för en 24/7 setup.

https://www.inet.se/produkt/1902517/msi-z87-mpower-atx-max-1s...

Sjuk deal. Du behöver inte fundera längre TS.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Helt klart msi mpower max fantastisk kvalité och massor med funktioner och inbyggt wifi. Du kommer bli helnöjd

Permalänk
Medlem

Kan uttala mig om alc 1150 med hörlursförstärkare.
Måste säga att det presterar långt över min förväntning. Och spelar riktigt bra tillsammans med min hd 558 (moddade till 598) Dock är inte mikrofon delen av ljudkortet något att hänga i grannen direkt.
Skulle dock tro att Creative Sound Core 3D är snäppet vassare!
Men skulle absolut gå på MSI Z87 MPOWER ATX för det priset!

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Sjuk deal. Du behöver inte fundera längre TS.

Skall inte köpa förrens om några veckor! Annars hade msi kortet varit ett givet köp!

Skrivet av Dando:

Helt klart msi mpower max fantastisk kvalité och massor med funktioner och inbyggt wifi. Du kommer bli helnöjd

Låter bra! Dock är inte WiFi något som lockar mig! Men om prestandan är bättre i MSI kortet så är det ett givet köp!

Skrivet av upl8447:

Kan uttala mig om alc 1150 med hörlursförstärkare.
Måste säga att det presterar långt över min förväntning. Och spelar riktigt bra tillsammans med min hd 558 (moddade till 598) Dock är inte mikrofon delen av ljudkortet något att hänga i grannen direkt.
Skulle dock tro att Creative Sound Core 3D är snäppet vassare!
Men skulle absolut gå på MSI Z87 MPOWER ATX för det priset!

Okej, vill ha så bra ljud som möjligt givetvis! Är riktigt sugen på Asrock kortet då jag var inne först på att köpa ett sepparat ljudkort med precis "Creative Sound Core 3D"! Haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Skall inte köpa förrens om några veckor! Annars hade msi kortet varit ett givet köp!

Låter bra! Dock är inte WiFi något som lockar mig! Men om prestandan är bättre i MSI kortet så är det ett givet köp!

Okej, vill ha så bra ljud som möjligt givetvis! Är riktigt sugen på Asrock kortet då jag var inne först på att köpa ett sepparat ljudkort med precis "Creative Sound Core 3D"! Haha

Har ett Asrock z87 extreme 6 själv och måste säga att det är riktigt bra grejer!

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Har ett Asrock z87 extreme 6 själv och måste säga att det är riktigt bra grejer!

Jag har nu ett X58 Extreme3 i min dator och är väldigt nöjd med Asrock. Dock är jag ju givetvis öppen för förslag!

Tar gärna mer råd!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Påminner om att bumpning är förbjuden i forumet:

§ 4
Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.