Permalänk
Medlem

Flaskar 460 med i7 2600k?

Hej, köpte lite nya delar för ett tag sen men skippade grafikkort, kör inte så värst krävande spel men när jag satt o lirade neverwinter igår så märkte jag av lite lagg i spelet när jag befann mig i huvudstaden. Tittade inte fpsen då eftersom jag inte orkade installera fraps/annat fps bevaknings program.

Nu till frågan. Flaskar mitt Gtx 460 768mb från Zotac med min processor i7 2600k @ 4,6 Ghz. Har klockat upp grafikkortet till 850 från stock (600 något) Samt lite på minnes delen, men hur mycket cpu kraft är det jag går miste om?

Permalänk
Medlem

Ja ett 460 flaskar naturligtvis en i7 2600K.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ja ett 460 flaskar naturligtvis en i7 2600K.

Men hur mycket är det jag går miste om? Skulle ett 580 inte flaska alls med min processor?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mudzi:

Men hur mycket är det jag går miste om? Skulle ett 580 inte flaska alls med min processor?

Det beror helt på speltitel, men i dagens spelmotorer så är det oftast GPUn som sätter gränsen, inte CPUn(2600k).

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Ju högre inställningar du kör och ju mer grafikkrävande spelet är destu mer kommer grafikkortet att flaska. Du skulle till och med kunna köra Titan i SLI med den processorn.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Det beror helt på speltitel, men i dagens spelmotorer så är det oftast GPUn som sätter gränsen, inte CPUn(2600k).

Tack för snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mudzi:

Men hur mycket är det jag går miste om? Skulle ett 580 inte flaska alls med min processor?

Din cpu klarar av att driva high-end kort utan problem, speciellt om man överklockar. Kan dock vara annat som spökar. Säker på det är låga fps? Kn ju även vara screentearing, stutter eller muslagg pga. vsync. Ladda ner fraps och se hur många fps du får.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mudzi:

Men hur mycket är det jag går miste om? Skulle ett 580 inte flaska alls med min processor?

Din cpu klarar av att driva high-end kort utan problem, speciellt om man överklockar. Kan dock vara annat som spökar. Säker på det är låga fps? Kn ju även vara screentearing, stutter eller muslagg pga. vsync, kasst nätverk eller höga temperaturer. Ladda ner fraps och se hur många fps du får. Kolla även dina temperaturer med tex. hwmonitor

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Din cpu klarar av att driva high-end kort utan problem, speciellt om man överklockar. Kan dock vara annat som spökar. Säker på det är låga fps? Kn ju även vara screentearing, stutter eller muslagg pga. vsync, kasst nätverk eller höga temperaturer. Ladda ner fraps och se hur många fps du får. Kolla även dina temperaturer med tex. hwmonitor

A, ska göra detta senare ikväll, nätverk tror jag inte det är eftersom jag aldrig haft detta i något annat spel, men kan ju vara servern som är överflödig eller liknande. Återkommer med svar senare!

Permalänk
Medlem

Det finns alltid en flaskhals och man bör se till att det är grafikkortet som flaskar först i dom flesta spelen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hade 50 fps så är nog grafikkortet, och när jag sänkte inställningarna så ser det för fult ut/får ingen värd fps ökning :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mudzi:

Hade 50 fps så är nog grafikkortet, och när jag sänkte inställningarna så ser det för fult ut/får ingen värd fps ökning :/

Skickades från m.sweclockers.com

Som skrivet så är din CPU långt ifrån flaskhals med detta grafikkort, så ett annat nyare med första och andrasiffran (GTX X60) lika hög eller högre så är du mer med i "svängen" och köper ett kort med minst två GB VRAM så är du hemma.

Lite skillnad eller hur: http://www.anandtech.com/bench/Product/542?vs=517

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det beror helt på spel och settings. Men ja, i grafiktunga spel där man drar på inställningarna så kommer både 560 och 580 att begränsa rätt hårt.

Skrivet av simon253:

Det finns alltid en flaskhals och man bör se till att det är grafikkortet som flaskar först i dom flesta spelen.

Precis, gillar inte när folk pratar om flaskande grafikkort eftersom att det blir så fel. Grafiken är alltid lätt att dra ned om datorn inte pallar. Om det däremot är något cpu-tungt spel så är det betydligt svårare att sänka inställningarna för att cpu'n ska orka med.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595