Permalänk
Medlem

Intel i7-3770K HEAT TEST

Hej
Eft mitt första vattenbygge
http://www.sweclockers.com/galleri/10223-fractal-design-arc-v...
så vart jag lite besviken på värdena av CPU.n så jag bestämde mig för att laborera runt lite med kylpasterna.
Det slutatde med att jag öppnade upp locket till processorn och kvalliten på kylpastan som intel har använt där inne var riktigt dålig. Den var stenhård och nu tänkte jag visa resultaten för er.

Intel i7-3770K HEAT TEST

Permalänk
Avstängd

nästan så man funderar på att göra detta för det är insain hur kass den är från början min ligger på uppemot 92 i topparna / kärna vid 4,6 ghz

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem

Trevligt resultat, otroligt hur dåliga vissa exemplar är...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Skulle villa göra detta på min 3570k men är fan skraj för att paja något :/
Klarar 4.7Ghz ca 82grader C

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bullenn:

Skulle villa göra detta på min 3570k men är fan skraj för att paja något :/
Klarar 4.7Ghz ca 82grader C

Skickades från m.sweclockers.com

den är trots allt svalare en en i7a då du inte kör HT on på den min ligger kring 90 i 4,6 och det känns fel att fortsätta då

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt resultat! Lutar åt samma ingrepp snart

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkunnigee:

den är trots allt svalare en en i7a då du inte kör HT on på den min ligger kring 90 i 4,6 och det känns fel att fortsätta då

jo absolut är I7:an varmare men jag vet att min går högre än 4.7Ghz men de är tempsen som tar stopp.
Kör med en H100i

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Entusiast

Najs att se någon göra detta, ska också göra det när jag drar igång mitt projekt på riktigt.

Ungefär hur lång tid tog det dig?

Permalänk
Medlem

ca 40min men man får vara försiktig så man inte skär in mot själva processorn.
Det som tar tid är att ta bort limmet / silikonet eller va det nu va för något.

Skrivet av Blargmode:

Najs att se någon göra detta, ska också göra det när jag drar igång mitt projekt på riktigt.

Ungefär hur lång tid tog det dig?

Permalänk
Medlem

Hur "fäster" du kylplattan sen efteråt, låter du den ligga "löst" och spänner fast den med EK-SUPREMACY blocket?

Permalänk
Medlem

När processorn var delad och rengjord så la jag ner den i moderkortets sockel.
På med kylpastan och ner med processorns kylplatta.
Nästa steg är ju att spänna ner fästet från moderkortet och då trycks kylplattan ner som i sin tur trycker ner processorn på plats.
Nu när den är fixerad så rengjorde jag kylplattan och la på kylpastan. Sen var det bara och lägga ner CPU blocket och skruva fast den

Skrivet av aptjack:

Hur "fäster" du kylplattan sen efteråt, låter du den ligga "löst" och spänner fast den med EK-SUPREMACY blocket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eCIICe:

När processorn var delad och rengjord så la jag ner den i moderkortets sockel.
På med kylpastan och ner med processorns kylplatta.
Nästa steg är ju att spänna ner fästet från moderkortet och då trycks kylplattan ner som i sin tur trycker ner processorn på plats.
Nu när den är fixerad så rengjorde jag kylplattan och la på kylpastan. Sen var det bara och lägga ner CPU blocket och skruva fast den

Självklart, bara jag som inte tänkte hela vägen. tänkte inte på fästet på moderkortet

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Riktigt fint! Kul att det är någon som vågar sig på detta.

Men när du ändå tagit bort IHSen kan du väl köra helt utan den istället? Då lär du ju få bra mycket bättre temps med tanke på att du kyler direkt på processorn istället för genom ett kopparblock.

Eller ligger processorn för långt ner i socketen för att man ska få direkt kontakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Riktigt fint! Kul att det är någon som vågar sig på detta.

Men när du ändå tagit bort IHSen kan du väl köra helt utan den istället? Då lär du ju få bra mycket bättre temps med tanke på att du kyler direkt på processorn istället för genom ett kopparblock.

Eller ligger processorn för långt ner i socketen för att man ska få direkt kontakt?

Det kan ju såklart fungera.
Men kärnan är väldigt ömtålig och minsta snedbelastning kan knäcka ett hörn och förstöra processorn.
Däremot skulle man nog kunna göra en shims att lägga runt kärnan som stöd (vanligt som standard på GPU'er) om man tar sig lite tid att justera tjockleken perfekt.

Permalänk
Inaktiv

Wow vilken skilnad!

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Det kan ju såklart fungera.
Men kärnan är väldigt ömtålig och minsta snedbelastning kan knäcka ett hörn och förstöra processorn.
Däremot skulle man nog kunna göra en shims att lägga runt kärnan som stöd (vanligt som standard på GPU'er) om man tar sig lite tid att justera tjockleken perfekt.

Äh, vad folk är rädda om kärnan. Det där var inga problem på AMD Athlon-tiden (och dess bröder).

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Visst är det kul att plocka bort ihs:n

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Går det bra med vilken kylpasta som helst typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Äh, vad folk är rädda om kärnan. Det där var inga problem på AMD Athlon-tiden (och dess bröder).

Jo det var faktiskt problem.
Det är därför de numera välkända "kuddarna" kom till:

Jämför med:

Våldade man tillräckligt så:

Värt att notera är ju att i princip alla kylare på den tiden monterades på sockeln, och med starka fjädrar så kunde man få en rejäl snedbelastning när man tryckte dit flänsen.

Permalänk

Jag har en likadan processor, exakt samma sak händer mig core #3 är alltid minst 5 grader kallare...

Visa signatur

MSI Z77A-S01 | i7 3770K | Corsair H80 | Gigabyte gtx 680 SOC x2 | Corsair Vengaence 4x4GB 1600Mhz | Corsair SSD Force 3 Series 128GB | Corsair HX 850W 80+ Silver | 3TB Seagate 7200rpm | Thermaltake Level 10 GT Snow Edition