Oroad över 12V och 5V-linornas utspänning

Permalänk
Medlem

Oroad över 12V och 5V-linornas utspänning

Hallå där!

När jag använder MSIAfterburner och liknande program hoppar min GPU-voltage ibland upp till 1,6V en kort stund (5 - 10 sekunder) när den står på ~1,2V. Jag tänkte att det kanske var något problem med sensorn eller dyl. När jag sedan öppnade HWMonitor och kikade på mina spänningar såg de ut så här: http://postimg.org/image/4vkauckd1/

Som ni då kan se ligger 12V och 5V långt utanför vad jag skulle kalla "bra". Även 3,3V ser ut att ligga under "bra". Är det här ett problem? I så fall, vad ska jag göra?
PSU:n i fråga är ett be quiet! Straight Power E9 680W, snart ett år gammalt.

Tack på förhand!

Permalänk

att titta på spänningar och strömmar från nätaggregatet via en mjukvara är värdelöst. Givarna i moderkortet är väldigt inexakta och dessutom måste programvaran använda rätt beräkningar för just den sensortypen som används i ditt moderkort. Skall du få bra värden får du mäta med multimeter och oscilloskop (beroende på vad du vill titta på). M.a.o. bry dig inte om vad mjukvaran visar, då den i bästa fall visar halvtaskiga värden och väldigt ofta helt felaktiga värden.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Kolla vad bios visar.
(Även här bör man backa upp konstiga resultat med en mätning)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

5 samt 12 linan ser skumt ut. Ta en titt i BIOS vad den visar eller få tag på en multimeter för att kolla själv.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

att titta på spänningar och strömmar från nätaggregatet via en mjukvara är värdelöst. Givarna i moderkortet är väldigt inexakta och dessutom måste programvaran använda rätt beräkningar för just den sensortypen som används i ditt moderkort. Skall du få bra värden får du mäta med multimeter och oscilloskop (beroende på vad du vill titta på). M.a.o. bry dig inte om vad mjukvaran visar, då den i bästa fall visar halvtaskiga värden och väldigt ofta helt felaktiga värden.

Jaha ok, man lär sig så länge man lever en titt i BIOS fick mig att pusta ut. Då kan jag med gott samvete dölja hela spänningssektionen i HWmonitor

Skrivet av FatherOfThree:

Kolla vad bios visar.
(Även här bör man backa upp konstiga resultat med en mätning)

Fo3

Jo enligt BIOS ser det mycket bättre ut, ligger max cirka 2% utanför utsatt spänning då kan man andas ut.

Skrivet av Commander:

5 samt 12 linan ser skumt ut. Ta en titt i BIOS vad den visar eller få tag på en multimeter för att kolla själv.

Japp, ser mycket bättre ut i BIOS!

Bugar och bockar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Jaha ok, man lär sig så länge man lever en titt i BIOS fick mig att pusta ut. Då kan jag med gott samvete dölja hela spänningssektionen i HWmonitor

Jo enligt BIOS ser det mycket bättre ut, ligger max cirka 2% utanför utsatt spänning då kan man andas ut.

Japp, ser mycket bättre ut i BIOS!

Bugar och bockar!

Fint, dra iväg ett mail till skaparen med ditt moderkort och vilka spänningar den visar fel samt BIOS version etc. Detta för att i kommande version möjligtvis fixa detta problem.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.