Permalänk
Medlem

Vad är det för bil och årsmodell?
Dom flesta färddatorer är ganska värdelösa på att visa en korrekt bränsleåtgång och då ofta att dom visar för lite (om detta är medvetet heller inte från tillverkarna säger jag inget om men ni kan ju gissa på vad jag tror?) även miltal är inte särskilt korrekta heller på dom flesta.
Och det är ju ännu värre på dom tidigare dvs 80-90 tal.

Det kan vara ganska mycket olika skit saker som kan vara boven för detta.
Inga varningslampor som lyser heller så? Hur går den på tomgång går den lungt och fint som den ska (inte hårt,misständer,för höga,låga varv 800-900 varv brukar vara där dom ska ligga på är det automat så 100-200 varv lägre)?
När var den servad sist och hur långt har den gått sedan dess samt vad gjordes på den servicen?
Tex ett täppt luftfliter kan orsaka 1dl per mil i ökad bränsle åtgång och är filtret så pass täppt så att det syns så är det bytt alldelles för sent och det kan då vara 2dl det handlar om.
Och har du en turbo bil och väntar ännu längre så finns det risk att turbon suger in luft filtret i sig har sett det ett par gånger när det varit nära dvs filtret börjar att vecka ut sig och en gång i en båt med äldre volvo diesel (marin ver av lastbils motorn på) som hade tappat kraft så blev det turbo byte för att luft filtret var till 80% insuget i turbon (och därmed slog sönder turbinbladen) sen denna blandningn av turbinblad luftfilter in i motorn och ut i avgaserna som tur var verkar det inte som motorn tog skada då den fick tillbaks orken efter turbo byte och går lika bra 12år senare.

Men rent generellt så är det väl kolla up felkoder på verskatd som gäller för att veta med säkerhet detta kan vara gratis heller kosta allt från 10:- - 800:- beroende på vad det är för sur jävel man har att göra med.
Större verkstäder (auktoriserade) brukar alltid ta betalt mindre brukar bjuda på det men dom större kan ibland ha lite mer info om vad en viss felkod faktiskt betyder vilket det ibland kan vara svårt för dom mindre att veta.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Vad är det för bil och årsmodell?
Dom flesta färddatorer är ganska värdelösa på att visa en korrekt bränsleåtgång och då ofta att dom visar för lite (om detta är medvetet heller inte från tillverkarna säger jag inget om men ni kan ju gissa på vad jag tror?) även miltal är inte särskilt korrekta heller på dom flesta.
Och det är ju ännu värre på dom tidigare dvs 80-90 tal.

Det kan vara ganska mycket olika skit saker som kan vara boven för detta.
Inga varningslampor som lyser heller så? Hur går den på tomgång går den lungt och fint som den ska (inte hårt,misständer,för höga,låga varv 800-900 varv brukar vara där dom ska ligga på är det automat så 100-200 varv lägre)?
När var den servad sist och hur långt har den gått sedan dess samt vad gjordes på den servicen?
Tex ett täppt luftfliter kan orsaka 1dl per mil i ökad bränsle åtgång och är filtret så pass täppt så att det syns så är det bytt alldelles för sent och det kan då vara 2dl det handlar om.
Och har du en turbo bil och väntar ännu längre så finns det risk att turbon suger in luft filtret i sig har sett det ett par gånger när det varit nära dvs filtret börjar att vecka ut sig och en gång i en båt med äldre volvo diesel (marin ver av lastbils motorn på) som hade tappat kraft så blev det turbo byte för att luft filtret var till 80% insuget i turbon (och därmed slog sönder turbinbladen) sen denna blandningn av turbinblad luftfilter in i motorn och ut i avgaserna som tur var verkar det inte som motorn tog skada då den fick tillbaks orken efter turbo byte och går lika bra 12år senare.

Men rent generellt så är det väl kolla up felkoder på verskatd som gäller för att veta med säkerhet detta kan vara gratis heller kosta allt från 10:- - 800:- beroende på vad det är för sur jävel man har att göra med.
Större verkstäder (auktoriserade) brukar alltid ta betalt mindre brukar bjuda på det men dom större kan ibland ha lite mer info om vad en viss felkod faktiskt betyder vilket det ibland kan vara svårt för dom mindre att veta.

Dold text

Det är en BMW 318i 2.0 2003 så ingen turbo det handlar om.
Tidigare har den dragit mellan 7-10 L beroende på, nu är den snarare uppe i 17-20 L. Det räcker att jag står på parkeringen utan AC igång, enbart fläktarna så drar den sakta men säkert iväg mer och mer.

Gången är stabil, inga ryck, hack eller liknande. Service utfördes för ca. 400 mil sedan då den köptes och då fick den både stora och lilla servicen på en gång. Blev för ca. en månad sedan även reparerad hos en känd BMW verkstad i Stockholm då det var fel på kamaxlarna efter att en klåpare till bilmek labbat med den och inte kunnat slutföra sitt jobb.

Skulle man kunna felsöka med t.ex. startgas för att se om och vart den i så fall drar tjuvlyft, eller kan det förvärra saken?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Tjuvluft går utmärkt att kolla med startgas och är inget som skadar något.
MEN jag tror inte att det är det felet då du ofta får en orolig,ojämn tomgång.
Jag tror att det är någon givare någonstans som är lite dålig (men inte 100% trasig heller) och därmed gör att datorn tror att den drar mycket soppa (sen om den gör det heller inte är en helt annan sak).

Det enda som är kvar är att kolla om det finns felkoder i datorn som jag skrev här över om man kan ju även köpa en OBDII läsare och kolla dom själv och sen söka runt på nätet och hoppas du hittar någon som skrivt om vad just den,dom koderna betyder.
Nackdelen är att dom kostar en del från 500:- och uppåt och då är dom för runt 500:- från china butiker som det tar 4-8 veckor att få skiten från.
Vet inte alls hur bra dom billiga funkar då jag aldrig använt dom.

Hur mycket drar bilen i verkligheten då? dvs skit helt i vad dom där värdelösa färddatorerna säger och 03 så var dom inte speciellt bra (nu är dom väl något bättre men långt från 100%'iga).
Kolla genom att tanka fullt skriv upp mätarställning (trippmätarna är ofta ganska oexakta) åk en 10mil tanka fullt igen och dela liter med mil för att få liter per mil (ju längre du åker desto mer exakt blir ju denna mätning men runt 10mil så ser man i alla fall om det är inom rimliga nivåer).
Jag gissar på att den inte drar så mycket då vet inte riktigt vad en 2,0 03 bmw ska dra men gissar runt 0,8L per mil blandad körning, men det finns väl en sifrfra för det i manuallen (som är omöjlig att få till så 0,1-0,2dl mer brukar vara det dom verkligen drar).

När du står still på tomgång och förbrukning drar iväg så där vad händer om du varvar till lite? tex 1500rpm och ner igen direkt ändrar det sig något? om inte vad händer om du skulle hålla varven på 1100-1200 (kanske lite mer) ett litet tag? (och detta utan att bilen rör sig).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Så då vart det midsommarafton och på väg till firande med hela familjen i bilen. Ut på motorvägen och eftersom det är 28+ grader varmt ute så tänkte jag att nu är det en bra idé att trycka på ACn i bilen för att se om den äntligen vill få för sig att starta.

Sagt och gjort.. trycker på knappen och... och vad tror ni händer? En stor smäll och bakom bilen ett stort hemskt rökmoln så det var bara att sakta ner och stanna till för att öppna motorhuven.

Ser där att generatorremmen är RIP, förmodligen är det AC kompressorn som havererat totalt eftersom den inte fungerar riktigt den här sommarn, har maskinskade garanti kvar på bilen då den inte rullat 8000mil ännu, vad tror ni? Det är en Octavia av modellår 2006. Har hört och läst nått om deras kompressorer för ACn att de inte är särskilt stabila, behöver de troligtvis byta ALLT som har med AC att göra nu? Kondensor, torkfilter, packningar, kompressor? Tror säkert spännrullar för remmen till generatorn måste bytas och är det mer illa så gick väl styrservon åt skogen också eftersom den går på samma rem, jag menar det måste vart ett rejält stopp för att få remmen att slitas rakt av?

Permalänk
Medlem

Spännrullar är bra o byta om du ändå ska ta remmen, tror knappast servot har packat för att remmen gick av ?

Torkfilter byter man när man återfyller systemet, men ser inte varför du skall byta resten av systemet ?

Skruva ner kompressorn och kolla på den, kanske har bara axellagret i kopplingen gått så det tog tvärstopp, kanske värt att kolla om gas finns kvar i systemet först, isf så lossa inte kompressorn från systemet..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Kompressorn hade väl förmodligen låst sig och låste då hela skiten när magnetkopplingen klickade i.
Förmodligen borde inget annat än själva kompressorn havrerat, om det inte kommit en massa skit i resten av ac-systemet.

Menneeh, vad gäller garantin. Det är inte typ 5år eller 8000mil, vad som infaller först? Men att fråga har ju ingen dött av

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Spännrullar är bra o byta om du ändå ska ta remmen, tror knappast servot har packat för att remmen gick av ?

Torkfilter byter man när man återfyller systemet, men ser inte varför du skall byta resten av systemet ?

Skruva ner kompressorn och kolla på den, kanske har bara axellagret i kopplingen gått så det tog tvärstopp, kanske värt att kolla om gas finns kvar i systemet först, isf så lossa inte kompressorn från systemet..

Får väl inte röra något själv om jag ska ta det på försäkringen? Måste väl låta cert-mek kolla på det då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Kompressorn hade väl förmodligen låst sig och låste då hela skiten när magnetkopplingen klickade i.
Förmodligen borde inget annat än själva kompressorn havrerat, om det inte kommit en massa skit i resten av ac-systemet.

Menneeh, vad gäller garantin. Det är inte typ 5år eller 8000mil, vad som infaller först? Men att fråga har ju ingen dött av

8 år eller 10000mil.
Tror inte kompressorn ska haverera utan skit, läste nånstans att torkfiltret är av kass kvalitet så skiten från den kommer in i kompressorn som med tiden havererar, men vet ej.

Har ej magnetkoppling på kompressorn, den går konstant.

Permalänk
Skrivet av palenque:

8 år eller 10000mil.
Tror inte kompressorn ska haverera utan skit, läste nånstans att torkfiltret är av kass kvalitet så skiten från den kommer in i kompressorn som med tiden havererar, men vet ej.

Har ej magnetkoppling på kompressorn, den går konstant.

Magnetkoppling finns garanterat. Annars skulle det inte gå stänga av acn.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Magnetkoppling finns garanterat. Annars skulle det inte gå stänga av acn.

Nämen, det är elektroniskt styrt på Octavia, säkert också på nyare Passat, Golf, Audi etc... behövs ingen magnetkoppling då! Eller har jag helt fel info nu.

Permalänk

Ummmmm. Så länge den sitter på remmen finns en koppling, och den blir ju då elektroniskt styrd.
På en del nyare bilar brukar den drivas med egen elmotor däremot.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Ummmmm. Så länge den sitter på remmen finns en koppling, och den blir ju då elektroniskt styrd.
På en del nyare bilar brukar den drivas med egen elmotor däremot.

Usch! Kan det inte bara va enkelt återkommer med mer info iaf när det är fixat kan ju va bra för någon annan att veta.

Permalänk
Medlem

Tjena! Behöver lite hjälp med bilen.

Det gäller en Hyundai Santa Fe -01 där bilstereon, digitalklockan, och centrallåset med nyckel (med knapparna i bilen fungerar c-låset utan problem) slutade att fungera. Det verkar som att allt slutade att fungera samtidigt. Allt annat så som lampor (utanpå bilen), blinkers, farthållare (eftermonterad), cigguttag m.m. fungerar felfritt.

Jag har kollat alla småsäkringar i bilen och i motorutrymmet med buzzer och inte hittat någon trasig, kollat de lite större säkringarna genom att plocka ut dem (gick inte att kolla dem med buzzern då jag inte kunde få kontakt ordentligt) utan att hitta någon som är trasig. Har också bytt plats på reläerna inuti bilen utan något resultat.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra, nån som har nån idé eller nåt tips hur jag ska gå vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjavel:

Tjena! Behöver lite hjälp med bilen.

Det gäller en Hyundai Santa Fe -01 där bilstereon, digitalklockan, och centrallåset med nyckel (med knapparna i bilen fungerar c-låset utan problem) slutade att fungera. Det verkar som att allt slutade att fungera samtidigt. Allt annat så som lampor (utanpå bilen), blinkers, farthållare (eftermonterad), cigguttag m.m. fungerar felfritt.

Jag har kollat alla småsäkringar i bilen och i motorutrymmet med buzzer och inte hittat någon trasig, kollat de lite större säkringarna genom att plocka ut dem (gick inte att kolla dem med buzzern då jag inte kunde få kontakt ordentligt) utan att hitta någon som är trasig. Har också bytt plats på reläerna inuti bilen utan något resultat.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra, nån som har nån idé eller nåt tips hur jag ska gå vidare?

Jättesvårt. Far min hade en dålig säkringsbox på en bil där ledarna på pcbt brann av på baksidan. Gav konstiga fel.
Jag skulle sätta mig och studera elshemat o kolla var det möjligen skulle kunna vara för att ta ut dessa grejjer som inte fungerar.

Permalänk

Nu har jag en fråga, kommer snart att behöva byta kamrem på bilen och vattenpumpen också, och jag tänker snåla (inte betala 20k som audi vill stjäla av mig) och göra det själv eftersom jag är man och har hår på bröstet, så frågan är vart jag får tag i audi originaldelar online eller liknande produkter som fungerar lika bra eller bättre. Tack på förhand.

Bilen är i fråga en AUDI A4 (8K2) 2.0 TDI quattro (143HK) -09

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

MECA brukar ha det mesta.

Permalänk

http://www.skruvat.se/ Har nog bland de bästa priserna i Sverige.
Annars borde du leta efter Tyska återförsäljare då Svennar gärna lägger på hundraprocentig prispremium eller mer på grejerna.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

www.rockauto.com har jag bra erfarenheter av. Säljer samma delar som tex meca säljer.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Skulle behöva göra rent en topp, komplett med ventiler, kammar osv..
hur gör man det smidigast och vad bör man använda?

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

"Enklast" är ju en verkstadstvätt som värmer upp avfettningen som tex denna http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=620
Sen är det ju ännu enklare om man får tag i en automatisk sådan (dvs i princip en stor diskmaskin) men då är det ju ett par laxar till på priset.

Snål verisionen av det är en högtryckstvätt (för att få bort det mesta) följd av avfettning i balja och manuellt borstande med diskborste och tandborste där det är trångt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIFFo_BEast:

Nu har jag en fråga, kommer snart att behöva byta kamrem på bilen och vattenpumpen också, och jag tänker snåla (inte betala 20k som audi vill stjäla av mig) och göra det själv eftersom jag är man och har hår på bröstet, så frågan är vart jag får tag i audi originaldelar online eller liknande produkter som fungerar lika bra eller bättre. Tack på förhand.

Bilen är i fråga en AUDI A4 (8K2) 2.0 TDI quattro (143HK) -09

Inte för att vara sån, men det kan påverka värdet på bilen sen vid försäljning om du byter kamrem själv och inte får serviceboken stämplad.

nu har jag inte en sådan bil. men på moderna bilar så brukar man få sitta i hjulhuset och byta allt ev. dra ut en drivaxel.

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det enda som är nästintill helt säkert att blanda är motoroljor (men inte till 100%) det är mestadels i en äldre motor man alltid kört på mineral olja och som har en hel del avlagringar som sitter överallt och man häller i syntetolja så kan dessa avlagringar lösas upp fort och sätter igen olje filter fort (och när det är fort går oljan bara förbi utan att rebgöras) och i värsta fall kan täppa till kanaler.

Syntetoljan löser inte upp avlagringar. utan det är en tillsats som hindrar bildning av avlagringar och tvättar motorn.
Denna tillstas finns även i vanlig mineral 10-40W olja.

Så det att äldre motorer inte fixar syntet olja är en gammal myt.. men sen så kan man fråga sig varför man ska slösa och köpa dyr olja när billig går lika bra

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIFFo_BEast:

Nu har jag en fråga, kommer snart att behöva byta kamrem på bilen och vattenpumpen också, och jag tänker snåla (inte betala 20k som audi vill stjäla av mig) och göra det själv eftersom jag är man och har hår på bröstet, så frågan är vart jag får tag i audi originaldelar online eller liknande produkter som fungerar lika bra eller bättre. Tack på förhand.

Bilen är i fråga en AUDI A4 (8K2) 2.0 TDI quattro (143HK) -09

På en så pass ny bil skulle jag inte göra jobbet själv. Inte för att det inte går precis lika bra utan för att för att en eventuell köpare kommer att ifrågasätta att du inte har stämpel från verkstad och pruta bort det du sparar nu.
Det du däremot kan göra är att lämna bilen till en billigare verkstad. Deras stämpel funkar lika bra som audis och det är lätt halva priset.
Vill du köpa delar så är det billigast på Ebay men meca, mekonomen och många andra har även dessa delar. Kamrem, spännrulle och vattenpump samt lite smådelar som packningar och skruv brukar behövas.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Ummmmm. Så länge den sitter på remmen finns en koppling, och den blir ju då elektroniskt styrd.
På en del nyare bilar brukar den drivas med egen elmotor däremot.

Yummy! Bilen är fixad, tog 3 veckor för verkstaden att fixa bilen, helrenoverat AC system är gjort :=)

Har en annan fråga ett ljud som uppkom under semestern, ett ljus dom följer med varvtalet. Kopplar jag in AC på full kyla, så slutar ljudet, kopplar jag in AC Och ställer på 22 grader, så är ljudet kvar... så även vid 23,24,25,26,27,28 grader... men som sagt inte på full kyla. Förslag på vad det kan vara? Låter som ett liten surrande/väsande ljud, hörtbart inne i bilen men utanför kvävs det av allt annat ljud.

Permalänk

Kommer och går ljudet regelbundet? Det låter spontant som att det skulle vara magnetkopplingen som låter i så fall, iom. att kompressorn inte behöver gå konstant för att uppnå "rumstemperatur".
Det måste den däremot vid full kyla, och då borde kopplingen vara tyst eftersom den då är låst.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Kommer och går ljudet regelbundet? Det låter spontant som att det skulle vara magnetkopplingen som låter i så fall, iom. att kompressorn inte behöver gå konstant för att uppnå "rumstemperatur".
Det måste den däremot vid full kyla, och då borde kopplingen vara tyst eftersom den då är låst.

Har ingen magnetkoppling

Ljudet låter regelbundet och följer varvtalet vid användning av ACn och temperaturen inställd på allt över max kyla.

Permalänk
Entusiast

Tjo alla bildoktorer!

Jag kan knappt någonting om bilar och undrar bara lite snabbt om vad den genomsnittlige Svensson faktiskt skulle kunna göra på en bil utan allt för stort huvudbry?
Som exempel så är ju väldigt många livrädda för att bygga datorer och ser det som en gåva att kunna men svårt är det ju inte, det är ju som vuxen-LEGO som man brukar säga och många betalar ganska onödiga pengar för färdigbyggda datorer.

Jag undrar då ungefär vilka operationer vem som helst borde våga på sig att göra på en trasig bil istället för att lämna in den till den dyra verkstaden?
Jag har inte körkort än men det kommer väl snart och det skulle vara bra att veta vilka regioner i bilen man borde försöka ge sig på för ekonomins skull och vilka man helt enkelt borde lämna in en bil för och skada sin kära plånbok.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Tjo alla bildoktorer!

Jag kan knappt någonting om bilar och undrar bara lite snabbt om vad den genomsnittlige Svensson faktiskt skulle kunna göra på en bil utan allt för stort huvudbry?
Som exempel så är ju väldigt många livrädda för att bygga datorer och ser det som en gåva att kunna men svårt är det ju inte, det är ju som vuxen-LEGO som man brukar säga och många betalar ganska onödiga pengar för färdigbyggda datorer.

Jag undrar då ungefär vilka operationer vem som helst borde våga på sig att göra på en trasig bil istället för att lämna in den till den dyra verkstaden?
Jag har inte körkort än men det kommer väl snart och det skulle vara bra att veta vilka regioner i bilen man borde försöka ge sig på för ekonomins skull och vilka man helt enkelt borde lämna in en bil för och skada sin kära plånbok.

Beror helt på årsmodell och bil till bil. En ny V70 är inte alls samma som en gammal 940 i "mek-barhet"
Men på en nyare bil skulle jag nog våga påstå att utan alla dess specialverktyg och felsöknings-tool är de närapå omöjliga att skruva själv i motor/el. Sedan om man inte är rädd att skita ner sig och har alla verktyg är väll heliga avgassystemenbyten, bromsar, däck, batteri, tändstift mm. inget allt för svårt, undantag om du blir tvungen att riva halva bilen för att göra något själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palenque:

Har ingen magnetkoppling
.

Hur kopplar du i och ur kompressorn då? går du ut och tar av remmen
För en kompressor går bara så länge den behöver kyla kylmedlet och tack vare att den drivs av en rem som alltid snurrar om motorn är igång så behöver man ha en sorts koppling (som kan slås av/på under drift) från remskivan till ingående axeln i kompressorn.
För detta ändamålet finns det tre sätt att göra det på.
1, Magnetkoppling=billig tar liten plats
2, Lamellkoppling=Betydligt dyrare än magnet tar mer plats OCH har slitage delar (som är lameller och lagret som trycker på solfjädern som skäter trycket till lamellerna) och allt detta leder till dyrare från första början och behöver underhållas,bytas delar och finns risk att saker går sönder (magnet kan ju även gå sönder dom med men är inte alls lika vanligt då det inte har slitdelar).
3, Hydraulisk dvs liknande som en turbin för automatlåda fungerar=Dyr (ungefär som lamell) har minder slitdelar än lamell dock men tar mer plats och genererar värme och tar mer effekt (läs HK) och det även när "kopplingen" är avslagen vilket = drar mer bensin,diesel även om AC är avslagen.

Och då är det där dyrare en ganska stor skillnad och då x antal 100% mer (dvs LÅNGT mer än dubbelt).
Av dessa anledningar här över har jag väldigt svårt att se att du INTE har en magnetkoppling.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Hur kopplar du i och ur kompressorn då? går du ut och tar av remmen
För en kompressor går bara så länge den behöver kyla kylmedlet och tack vare att den drivs av en rem som alltid snurrar om motorn är igång så behöver man ha en sorts koppling (som kan slås av/på under drift) från remskivan till ingående axeln i kompressorn.
För detta ändamålet finns det tre sätt att göra det på.
1, Magnetkoppling=billig tar liten plats
2, Lamellkoppling=Betydligt dyrare än magnet tar mer plats OCH har slitage delar (som är lameller och lagret som trycker på solfjädern som skäter trycket till lamellerna) och allt detta leder till dyrare från första början och behöver underhållas,bytas delar och finns risk att saker går sönder (magnet kan ju även gå sönder dom med men är inte alls lika vanligt då det inte har slitdelar).
3, Hydraulisk dvs liknande som en turbin för automatlåda fungerar=Dyr (ungefär som lamell) har minder slitdelar än lamell dock men tar mer plats och genererar värme och tar mer effekt (läs HK) och det även när "kopplingen" är avslagen vilket = drar mer bensin,diesel även om AC är avslagen.

Och då är det där dyrare en ganska stor skillnad och då x antal 100% mer (dvs LÅNGT mer än dubbelt).
Av dessa anledningar här över har jag väldigt svårt att se att du INTE har en magnetkoppling.

Har jag fel vilket jag kan ha, så har inte bilen variabel kompression istället för magnetkoppling?