Permalänk

5.1 ljud från 3.5 mm uttag

Jag ska precis påbörja ett bygge av en HTPC med XBMC och har valt ut vilka komponenter som ska användas.
Ett orosmoment kvarstår dock och det är moderkortet. Jag siktar på att använda det här:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/150977-asus_p8h77-i-m...

Problemet är att min surroundförstärkare bara har två ingångar för surroundljud, en optisk och en koaxial. Den optiska är redan stulen av TVn så allt som är kvar är den koaxiala.

Det är många år sedan som jag hade min vanliga stationära dator inkopplad och då körde jag till den koaxiala ingången via en 3.5 mm utgång på moderkotet och valde i inställningarna för ljudkortet att den skulle skicka ljudet digitalt.

Finns den funktionaliteten fortfarande kvar på moderna kort? Om jag minns rätt hade mitt dåvarande moderkort fem eller sex 3.5 mm utgångar och det här moderkortet har bara tre. Det räcker ju med en utgång förutsatt att den klarar av att skicka en digital signal.

Det kommer gå åt nog mycket pengar ändå så jag är inte så sugen på att köpa ett externt ljudkort eller dylikt.

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem

köp ett ljud kort och använd cpuns inbyggda grafikdel skulle jag nog ha gjort

Permalänk
Inaktiv

Vad står det i manualen till moderkortet?

Permalänk

Den ska in i ett väldigt litet chassi så tyvärr finns det inte plats för ett ljudkort.
Jag lyckades googla fram manualen, men det står inget alls om ljudinställningar där

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem

Då är du nog rätt körd. Kortet har bara 1 utång, vilken är optisk, för att skicka digitalt ljud i surround. De resterande 3.5mm-uttagen är för ljud ut i stereo, mick och line in (standard).

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Permalänk
Medlem

3.5mm audio out=ingen Digital 5.1 signal. Du kan högst koda om den analoga signalen till surround i recievern ala -90 tal.
Vill du ha riktig surround är det ljus eller koax som gäller

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver konvertera signalen, se post #6, eller så får du använda en växel utanför förstärkaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

jag har haft en 3,5mm som kunde skicka både analogt och digitalt. alltså dts och hela kittet så bara för att det är 3,5mm är det inte 90tal...

kolla efter inställningar om du kan köra digitalt ljud ut spdif/assthrough/dtsc eller vad det nu kan stå i olika program

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk

Oj, tack för alla svar!
Jag har oxå kunna skicka digitalt över 3.5 så jag och JuCke har samma erfarenheter. Om det sedan fungerar på det här moderkortet eller inte är en annan fråga.
Men hur som helst, med tipset från trollhattan så kan jag chansa lite och om det inte fungerar får jag slänga ut 199 kr till och det är inte mycket jämfört med vad resten har gått på

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Avstängd

Det går att skicka över 1st 3.5 om det är en mini toslink utgång, men man behöver ändå en mini toslink > toslink kabel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av trollhattan:

Det går att skicka över 1st 3.5 om det är en mini toslink utgång, men man behöver ändå en mini toslink > toslink kabel.

http://www.vanatoo.com/wp-content/themes/twentyeleven/images/...

Nu blandar du äpplen o isbjörnar, det brukar finnas kombikontakter med minitoslink på laptops men det hjälper inte här.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Påstod aldrig att det skulle hjälpa här, nu släpper vi det spåret.

Prova konverteraren är mitt tips !

Permalänk

Hur ser du att den kan skicka det genom 3.5 mm kontakterna? Och är det i så fall digitalt eller analogt?

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quicksilver:

Hur ser du att den kan skicka det genom 3.5 mm kontakterna? Och är det i så fall digitalt eller analogt?

TVn har ingen digital coax då? Och annars kan du inte köra ljudet med HDMI till TVn och sen från TVn till receivern?

Ursäkta om jag skrev något som redan var frågat men orkade inte läsa igenom allt.

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.

Permalänk
Skrivet av seskima:

TVn har ingen digital coax då? Och annars kan du inte köra ljudet med HDMI till TVn och sen från TVn till receivern?

Ursäkta om jag skrev något som redan var frågat men orkade inte läsa igenom allt.

Tyvärr har den inte det, det är väl för omodernt :S
Jag har testat att köra ljudet från min nuvarande spelare via HDMI och sedan ned till receivern, det blev visserligen digitalt, men bara stereo
Det finns ju i och för sig en viss förhoppning om att det beror på att mediaspelaren ställer till det och då skulle det kanske fungera bättre när jag har bytt.

För ca 7-8 år sedan fungerade det dock utmärkt att köra digitalt via en av 3.5 mm kontakterna på mitt dåvarande ASUS-kort och det känns konstigt om dom skulle ta bort den funktionen och bara behålla det analoga.

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Avstängd

Många tv apparater kan bara skicka stereo om man kör hdmi till tv och sedan skickar det vidare via tv'ns optiska utgång.

Oftast samsung som har så och säkert många till.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av trollhattan:

Många tv apparater kan bara skicka stereo om man kör hdmi till tv och sedan skickar det vidare via tv'ns optiska utgång.

Oftast samsung som har så och säkert många till.

Det har med hdcp att göra, man får inte koda om ljudet till något annat än stereo om det kommer in via hdmi, så vill man ha ut surround från tvn på annat än tvsändningar i surround så måste enheterna stödja arc och då skickar man ljudet via hdmi inte via spdif.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Många tv apparater kan bara skicka stereo om man kör hdmi till tv och sedan skickar det vidare via tv'ns optiska utgång.

Oftast samsung som har så och säkert många till.

Och då klart är det en Samsung jag har!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det har med hdcp att göra, man får inte koda om ljudet till något annat än stereo om det kommer in via hdmi, så vill man ha ut surround från tvn på annat än tvsändningar i surround så måste enheterna stödja arc och då skickar man ljudet via hdmi inte via spdif.

Så man kan inte få DD eller DTS kodat ljud att gå igenom TVn?

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av seskima:

Så man kan inte få DD eller DTS kodat ljud att gå igenom TVn?

Nja, om du tittar på tvprogram som har det ljudet så skickar tvn ut det, den skickar även ut det via hdmi om dina prylar stödjer arc, men den gör det inte om insignalen kommer från en film via hdmi till tvn, då blir det bara stereo på de utgångar som inte stödjer hdcp eftersom den enligt hdcp inte får göras på annat sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.