Nybyggd dator - Börjat få bluescreens efter dag 2 både i idle och i spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

du har nog rätt, men hoppas på att TS inte gjort detta ifall TS har ett nätagg under 500W så tycker jag att han bör testa med ett nytt nätagg om inte ominstallation av OS, och den andra hårddisken löser problemet
EDIT: Köp ett nätagg med bra kvalité också, inte ett nätagg som du beställt från kina som inte har någon märke alls

Precis köp Märkes Psu som klarar massor av last på dom olika linorna

http://www.inet.se/produkt/6909559/corsair-ax-1200w-80-gold-m...
den jag har , lite dyr för vissa kanske men Fan så kraftfull

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runnster:

Corsair 750W

Ställer ner minnena, om det inte fungerar blir det väl att formatera.. :/
750W borde väl räcka att driva? Det fick jag sagt här på SW.com innan jag beställde iaf

750W räcker gott och väl, sålänge det inte är budget agg från kina men corsair ska väl vara bra, tror inte problemet är nätagget för då skulle du inte få BSOD utan tror snarare att datorn bara skulle slockna helt. Ställ ner minnena du, men som sagt så är jag nästan 100% säker på att felet inte är minnena utan OS eller hårddisken För ditt moderkort ska klara av 1600 Mhz utan problem, och ifall RAM-minnena skulle fela så skulle du knappt hinna komma in i OS:et utan en reboot

Visa signatur
Permalänk

4.60ghz cpu som ligger på 50 i metro på högsta? och gpu på 50-55? låter inte troligt

hoppas dock du hittar vad som är felet!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

4.60ghz cpu som ligger på 50 i metro på högsta? och gpu på 50-55? låter inte troligt

hoppas dock du hittar vad som är felet!

Låter lite lågt ja

värde på min dator i metro med nästan det mesta på max, vsync på 60fps
Och jag kyler cpu och gpu med vatten.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

4.60ghz cpu som ligger på 50 i metro på högsta? och gpu på 50-55? låter inte troligt

hoppas dock du hittar vad som är felet!

Är den inte 3,7ghz? Det är i5an jag har
Det var dom värdena jag fick när jag tabbade ur snabbt som attan och kollade iaf :S Kanske hinner tappa lite värme där.
Har Windforce varianten på 770t, ett jäkla drag i fläktarna, kanske det som håller ner GPUn lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runnster:

Är den inte 3,7ghz? Det är i5an jag har
Det var dom värdena jag fick när jag tabbade ur snabbt som attan och kollade iaf :S Kanske hinner tappa lite värme där.
Har Windforce varianten på 770t, ett jäkla drag i fläktarna, kanske det som håller ner GPUn lite?

Har du dragit ner hastigheten på RAM-minnena? Några BSOD:s?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Har du dragit ner hastigheten på RAM-minnena? Några BSOD:s?

Ska precis in i bios och försöka mej på det! Återkommer, tack så jättemycket allihop så här långt med hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runnster:

Ska precis in i bios och försöka mej på det! Återkommer, tack så jättemycket allihop så här långt med hjälpen!

Det är lungt, men som sagt, jag kan nästan garantera dig att det inte är RAM-minnena det är fel på, ifall det skulle vara fel på dem så kommer i alla fall inte en nedsänkning av hastighet lösa problemet, men man kan ju alltid försöka

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Runnster:

Är den inte 3,7ghz? Det är i5an jag har
Det var dom värdena jag fick när jag tabbade ur snabbt som attan och kollade iaf :S Kanske hinner tappa lite värme där.
Har Windforce varianten på 770t, ett jäkla drag i fläktarna, kanske det som håller ner GPUn lite?

Överklockad till 4.6ghz

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runnster:

Ska precis in i bios och försöka mej på det! Återkommer, tack så jättemycket allihop så här långt med hjälpen!

Kan du säga ifall detta löste ditt problem? För ifall detta löste ditt problem så kommer andra även ha nytta av denna tråd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Kan du säga ifall detta löste ditt problem? För ifall detta löste ditt problem så kommer andra även ha nytta av denna tråd.

Jag formaterade när jag kom hem från jobbet idag, installerade alla drivers, rebootade efter den sista (eftersom nästan alla krävde en omstart efrer installation) kommer in vid skrivbordet, BAM, Bluescreen.

Nu sitter jag i BIOS och ska klocka ner minnena som någon föreslog, de var redan inställda på 1600 mhz, som de ska vara. Ska jag dra ner dom till 1333, eller bara sätta på Auto?

Tackar vänligast på förhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runnster:

Jag formaterade när jag kom hem från jobbet idag, installerade alla drivers, rebootade efter den sista (eftersom nästan alla krävde en omstart efrer installation) kommer in vid skrivbordet, BAM, Bluescreen.

Nu sitter jag i BIOS och ska klocka ner minnena som någon föreslog, de var redan inställda på 1600 mhz, som de ska vara. Ska jag dra ner dom till 1333, eller bara sätta på Auto?

Tackar vänligast på förhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du kör dom på auto så kommer dom automatiskt bli 1333 MHz, men för säkerhetsskull kan du dra ner till 1333. Du installerade om OS:et på den andra hårddisken eller hur?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Om du kör dom på auto så kommer dom automatiskt bli 1333 MHz, men för säkerhetsskull kan du dra ner till 1333. Du installerade om OS:et på den andra hårddisken eller hur?

Näe jag formaterade den första så den blev helt tom och provade igen. Verkade jättelovligt efter jag satt minnena i XMP läge i BIOS, dock fick jag en bluescreen precis, där den nämner nåt "Uncorrectable Hardware error". Än en gång så fick jag det när jag spelade MEtro, tabbade ur och ringde en polare på Skype, kan inte vara en tillfällighet känns det som..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runnster:

Näe jag formaterade den första så den blev helt tom och provade igen. Verkade jättelovligt efter jag satt minnena i XMP läge i BIOS, dock fick jag en bluescreen precis, där den nämner nåt "Uncorrectable Hardware error". Än en gång så fick jag det när jag spelade MEtro, tabbade ur och ringde en polare på Skype, kan inte vara en tillfällighet känns det som..

Har du provat att installera os på den andra hårddisken? Som jag sa innan så kan hårddisken du har os:et på vara felaktigt, lägg in os:et i den andra hårddisken ifall du inte redan prövat detta. Har du de senaste firmware för din ssd-disk? I annat fall, ladda ner och installera dessa. Men som jag alltid sagt, ifall firmware inte löser problemet, lägg över os:et i den andra hårddisken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

memtest över natten. do it. 'memtest någon timme' som någon sa lär inte visa något om det är ett intermitent fel. Ju längre, desto säkrare kan du vara att det inte är det.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Har du provat att installera os på den andra hårddisken? Som jag sa innan så kan hårddisken du har os:et på vara felaktigt, lägg in os:et i den andra hårddisken ifall du inte redan prövat detta. Har du de senaste firmware för din ssd-disk? I annat fall, ladda ner och installera dessa. Men som jag alltid sagt, ifall firmware inte löser problemet, lägg över os:et i den andra hårddisken.

Formaterar direkt då. Återkommer, senare. Ifall det fungerar sen kan man väl säkert säga att det är SSDn som är kass på något vis då?

Skrivet av Hzup:

memtest över natten. do it. 'memtest någon timme' som någon sa lär inte visa något om det är ett intermitent fel. Ju längre, desto säkrare kan du vara att det inte är det.

Osäker på hur man memtestar, aldrig ens hört talas om det innan. Är det något man bootar med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runnster:

Formaterar direkt då. Återkommer, senare. Ifall det fungerar sen kan man väl säkert säga att det är SSDn som är kass på något vis då?

Osäker på hur man memtestar, aldrig ens hört talas om det innan. Är det något man bootar med?

Ladda ner en fil. Antingen en som gör en bootbar usb/cd/dvd eller en image fil som du sedan själv gör bootbar. Boota från den enheten och du kommer in i programmet. Löjligt enkelt.

http://www.memtest.org/#downiso
http://www.memtest86.com/download.htm

Då du verkar lite 'ny' så råder jag dig att köra med:
Download - Auto-installer for USB Key (Win 9x/2k/xp/7) *NEW!*
http://www.memtest.org/download/4.20/memtest86+-4.20.usb.inst...
Installera på USB minne och boota från det. Starta testet och låt det rulla över natten. Ju längre, ju säkrare är du att det inte är dina minnen. Hittas något fel så är det att ta bild och RMA:a minnena direkt. Minsta lilla felet = you're fucked.

Edit: Ta en bild menar jag med din mobil eller liknande som 'bevis' ifall det efterfrågas av butiken.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Jag minns att när jag byggde min nuvarande dator så hade jag samma problem som dig, blåskärm lite nu och då. Lösningen för mig var att byta nätagg. När jag testade med ett gammalt nätagg som jag hade liggande så funkade allt stabilt. Hade nåt billigt nätaggregat i som dock funkade på min gamla dator men med den nya så gick det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runnster:

Formaterar direkt då. Återkommer, senare. Ifall det fungerar sen kan man väl säkert säga att det är SSDn som är kass på något vis då?

Osäker på hur man memtestar, aldrig ens hört talas om det innan. Är det något man bootar med?

Jag är nästan helt 100 på att det inte är RAM-minnena. Ifall det funkar med den andra hårddisken kan du med 100% säkerhet säga att det är SSDn som orsakar felet. Det är ett ganska vanligt fel hos SSD att de ger BSOD i windows. Det senaste firmware brukar fixa detta, men inte alltid. Men som sagt, lägg in OS:et i den andra hårddisken. Om det fungerar, vilket jag tror det kommer att göra, så är problemet hos ssdn. Jag tror inte att det är nätagget då du hade något med 80+ guld certifikat om jag inte minns fel, med mer än 600w.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Jag är nästan helt 100 på att det inte är RAM-minnena. Ifall det funkar med den andra hårddisken kan du med 100% säkerhet säga att det är SSDn som orsakar felet. Det är ett ganska vanligt fel hos SSD att de ger BSOD i windows. Det senaste firmware brukar fixa detta, men inte alltid. Men som sagt, lägg in OS:et i den andra hårddisken. Om det fungerar, vilket jag tror det kommer att göra, så är problemet hos ssdn. Jag tror inte att det är nätagget då du hade något med 80+ guld certifikat om jag inte minns fel, med mer än 600w.

Jag formaterade och körde Windows på vanliga hårddisken nu, gick förvånansvärt länge, men sen, som alltid BSOD när jag tabbar ur ett spel t.ex.
Har vart i kontakt med inet och dom rådde mej ockaå till ett memtest först så det blir ett sånt över natten.

Hade dock SSDn ikopplad hela tiden, gick nämligen inte att boota av någon anledning utan att den satt i, även att Windows låg på den mekaniska...

Vi får se vad memtestet säger imorgon bitti.. säger såhär att jag gärna skulle kunna BETALA ett par nya minnen om det visar sej vara felet, blir tokig snart..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runnster:

Jag formaterade och körde Windows på vanliga hårddisken nu, gick förvånansvärt länge, men sen, som alltid BSOD när jag tabbar ur ett spel t.ex.
Har vart i kontakt med inet och dom rådde mej ockaå till ett memtest först så det blir ett sånt över natten.

Hade dock SSDn ikopplad hela tiden, gick nämligen inte att boota av någon anledning utan att den satt i, även att Windows låg på den mekaniska...

Vi får se vad memtestet säger imorgon bitti.. säger såhär att jag gärna skulle kunna BETALA ett par nya minnen om det visar sej vara felet, blir tokig snart..

Skickades från m.sweclockers.com

Vänta, du formaterade båda hårddiskarna och tog bort windows 7 från ssdn va? För att datorn inte startar utan ssdn betyder att os:et fortfarande satt kvar där. Du hade formaterat båda diskarna, tagit bort os, lagt os i mekaniska och ändrat prioriteringen i BIOS eller hur?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Vänta, du formaterade båda hårddiskarna och tog bort windows 7 från ssdn va? För att datorn inte startar utan ssdn betyder att os:et fortfarande satt kvar där. Du hade formaterat båda diskarna, tagit bort os, lagt os i mekaniska och ändrat prioriteringen i BIOS eller hur?

Jac formaterade båda diskarna, installerade på den mekaniska, kopplade ur SSDn för säkerhets skull, sen skulle boota, men det var då det inte gick, så jag fick sätta i den igen.

Btw, memtest visar no errors.. får panik snart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runnster:

Jac formaterade båda diskarna, installerade på den mekaniska, kopplade ur SSDn för säkerhets skull, sen skulle boota, men det var då det inte gick, så jag fick sätta i den igen.

Btw, memtest visar no errors.. får panik snart

Skickades från m.sweclockers.com

Bluescreen kod som har med 123 att göra är oftast att cpun får för lite vcore, har du gjort någon typ av överklockning av cpun? och kan även vara värt att kolla denna länken för att se om din psu ligger som kompatibel med haswell

http://techreport.com/review/24897/the-big-haswell-psu-compat...

Permalänk
Skrivet av Runnster:

Jac formaterade båda diskarna, installerade på den mekaniska, kopplade ur SSDn för säkerhets skull, sen skulle boota, men det var då det inte gick, så jag fick sätta i den igen.

Btw, memtest visar no errors.. får panik snart

Skickades från m.sweclockers.com

Prova att koppla ur ssdn *innan* du installerar Windows. Då borde det gå att starta utan ssdn

MVH
akkaniclas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runnster:

Ska testa att byta socket på minnena, se om det kanske har någon effekt.

Laddade hem Bluescreenview och på samtliga krasher får jag

Bugcheck code : 0x00000123
Parameter 1 : 00000000'00000000
Parameter 2 : (som är de enda som är olika) fffffa80'07a1c028
parameter 3 : 00000000'ff8000000
parameter 4 : 00000000'000001

samtliga krasher är orsakade av hal.dll

hal.dll

Har med booten att göra, dvs uppstarten.
googla lite på hal.dll + operativsystemet du kör så kommer du få lite bättre svar.

Något med installationen, bootorder eller liknande är problemet.
I värsta fall är en ren installation det absolut bästa att göra.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Bluescreen kod som har med 123 att göra är oftast att cpun får för lite vcore, har du gjort någon typ av överklockning av cpun? och kan även vara värt att kolla denna länken för att se om din psu ligger som kompatibel med haswell

http://techreport.com/review/24897/the-big-haswell-psu-compat...

Juste, det tänkte jag inte på. Alla PSU klarar inte av att försörja haswell då processorn kräver väldigt lite ström jämfört med sandy och ivy. Värt att kontrollera PSU:n också

Visa signatur
Permalänk

Ni har inte tänkt på att de BSOD's han fick med 2 gb minnet berodde på att han använde för mycket minne, då han själv nämner att det hade hänt när han hade Skype på samtidigt?

Märkte nyss att jag skrivit han sorry TS ifall du är tjej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

hal.dll

Har med booten att göra, dvs uppstarten.
googla lite på hal.dll + operativsystemet du kör så kommer du få lite bättre svar.

Något med installationen, bootorder eller liknande är problemet.
I värsta fall är en ren installation det absolut bästa att göra.

Har ju redan ominstallerat Win7 4 gånger nu.. Polaren föreslog att prova 8an, borde väl inte behövas?..

Skrivet av Behöverhjälp:

Ni har inte tänkt på att de BSOD's han fick med 2 gb minnet berodde på att han använde för mycket minne, då han själv nämner att det hade hänt när han hade Skype på samtidigt?

Märkte nyss att jag skrivit han sorry TS ifall du är tjej

Men har ju hänt samma sak när jag kört med 8gb ?

Skrivet av akkaniclas:

Prova att koppla ur ssdn *innan* du installerar Windows. Då borde det gå att starta utan ssdn

MVH
akkaniclas

Provade det vad jag minns, då var knappen "grå" när jag försökte installera.. Aja, provar igen.. Nu är ju Win7 på den mekaniska iallafall, fått två bluescreens, dock så är ju SSDn fortfarande ikopplad, om det nu är den som är trasig.

Skrivet av Exeo:

Bluescreen kod som har med 123 att göra är oftast att cpun får för lite vcore, har du gjort någon typ av överklockning av cpun? och kan även vara värt att kolla denna länken för att se om din psu ligger som kompatibel med haswell

http://techreport.com/review/24897/the-big-haswell-psu-compat...

Kollade, min PSU var kompatibel.

Fattar verkligen inte det här.. Inets kundtjänst är ju inte direkt snabba heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runnster:

Har ju redan ominstallerat Win7 4 gånger nu.. Polaren föreslog att prova 8an, borde väl inte behövas?..

Men har ju hänt samma sak när jag kört med 8gb ?

Provade det vad jag minns, då var knappen "grå" när jag försökte installera.. Aja, provar igen.. Nu är ju Win7 på den mekaniska iallafall, fått två bluescreens, dock så är ju SSDn fortfarande ikopplad, om det nu är den som är trasig.

Kollade, min PSU var kompatibel.

Fattar verkligen inte det här.. Inets kundtjänst är ju inte direkt snabba heller

Väldigt konstigt :S Du har ju ingen legit windows-skiva, dock säger du att du använt den i andra datorer och det funkat, men skivan kanske är väldigt repad så att den inte kopierar alla filer rätt? om du har en annan windows-skiva pröva den :S väldigt konstigt fel dock.. du uppdaterar väl alla drivrutiner och allt annat i windows-update?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har samma fenomen på min nya burk.
Asrock Extreme 4
4770k propp
Predator minne
Får whea_uncorrectable_error
Bytt bräda samt graffakort med samma fenomen så imorgon ska jag försöka byta till ett annat fabrikat på mk.
Hasswell känns sådär stabilt tbh.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb