Surfplatta - Styra hemmet!

Permalänk
Medlem

Surfplatta - Styra hemmet!

Tjena!

Det är snart dags att flytta till en ny lägenhet, och då var min plan att styra "hela" hemmet via en surfplatta.
Såsom Nexa-brytare med en Tellstick-Net, ha den uppkopplad via Blutooth till ljudanläggningen osv.
Men då är frågan.. Hur mycket pengar behöver jag spendera på en platta för dessa användningsområden?
Räcker det med en lite billigare platta?
Vill ju helst inte köpa en "IcaMaxi-Surfplatta" då det är grymt svårt att hitta tillbehör såsom dockningstationer osv till dessa.
Tänkte mest ha den i något litet ställ på väggen i vardagsrummet för att styra det mesta som sagt, och även kolla på någon film då och då.

Tusen tack på förhand!

Permalänk

Det viktigaste är väl egentligen att det finns appar som du kan styra grejerna med. Nexus 7 eller iPad mini känns väl som rimliga val - Tellstick har iaf. app till iOS, de har säkert till Android också. I tillbehörsväg är nog iPad att föredra, men vad är det för tillbehör du eg. behöver? Dockningsstation? Grejen är väl att kunna gå runt med den och tända lampor och sådär var du än är? Alternativet är ju att använda telefonen att styra grejerna med och skita i platta.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Som föregående talare; det handlar om vilka appar du vill använda och vilka som finns tillgängliga. Kör själv med en ipad2, vilken täcker mina behov kanon. Styr stereo, tv, htpc och lampor. Har även samma appar våra telefoner hemma om man inte orkar sträcka sig efter paddan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Det viktigaste är väl egentligen att det finns appar som du kan styra grejerna med. Nexus 7 eller iPad mini känns väl som rimliga val - Tellstick har iaf. app till iOS, de har säkert till Android också. I tillbehörsväg är nog iPad att föredra, men vad är det för tillbehör du eg. behöver? Dockningsstation? Grejen är väl att kunna gå runt med den och tända lampor och sådär var du än är? Alternativet är ju att använda telefonen att styra grejerna med och skita i platta.

Joo det har du rätt i!
Borde ha bakat in frågan ang. apparna, t.ex. om apparna är mer lättanvänliga och snyggare interface på IOS kontra Android?
T.ex. för att styra Tellstick'en.
Min plan är som sagt att styra belysningen och strömma musik, jag hade en Boxee Box innan man jag var inte riktigt nöjd med den pga. allt krångel.
Så nu funderar jag på att köpa en Blutooth-mottagare och koppla in i recievern, men hur blir ljudet egentligen då?
Ett önskemål till vore att kunna strömma musik i flera rum samtidigt, har ni någon koll på vad jag behöver då?
Är det ett gäng Air-portExpress och fler högtalarsystem?

Skrivet av kex:

Som föregående talare; det handlar om vilka appar du vill använda och vilka som finns tillgängliga. Kör själv med en ipad2, vilken täcker mina behov kanon. Styr stereo, tv, htpc och lampor. Har även samma appar våra telefoner hemma om man inte orkar sträcka sig efter paddan...

Ah okey!
Det är ju i stort sett exakt det jag vill ha min surfplatta till ju!
Låter bra att du är nöjd med en padda

Tusen tack på förhand! Och för svaren!