Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem när jag spelade Crysis 2 pga att gpubios:et inte klarade standardklocken i just det spelet, ev bf3 också.
Innan det hade jag också ett moderkort med lös kylfläns för nordbryggan eller sydbryggan som gjorde att det gick upp i över 62 grader som idle vilket var nära den absoluta gränsen. Jag kunde inte lira Fallout 3 i mer än 10 min då utan att datorn hängde sig.
Vid sidan av det är det nog nätaggen som kan ge problem om de inte levererar tillräcklig effekt, precis som någon tidigare nämnde.

Min phenom II klarar inte 65-70 grader, men min laptop kan om jag ställer den på sängen och kickar igång crysis 2 komma upp i 82-85 grader och klara det. Jag blev väldigt imponerad först när jag märkte det men nu undrar jag hur mycket sensorerna i våra processorer egentligen är att hurra över. Dels skiljer det på AMDs och Intels sensorer, men förövrigt har jag hört att ingen av dem har korrekt kalibrerade sensorer.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Om man kommer upp i 85 grader i idle så är det något seriöst problem med kylningen. Anledningen till att den stannar vid 95 grader när han spelar low settings är för att den throttlar ner sig själv vid den temperaturen.

Bara skaffa ny kylare eller försöka reparera den gamla. Kan vara sopig kylpasta eller att själva fläkten slutat funka.

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Min phenom II klarar inte 65-70 grader, men min laptop kan om jag ställer den på sängen och kickar igång crysis 2 komma upp i 82-85 grader och klara det. Jag blev väldigt imponerad först när jag märkte det men nu undrar jag hur mycket sensorerna i våra processorer egentligen är att hurra över.

Det är skillnad på bärbara processorer samt stationära. Bärbara tål mycket mer.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Det är skillnad på bärbara processorer samt stationära. Bärbara tål mycket mer.

Aha, jag trodde sensorn bara rapporterade fel värden.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Beställt ny kylare,

Tackar alla som svarat och hjälpt till i tråden.

//Anton

Permalänk
Medlem

Du har definitivt monterat kylaren fel eller så är den full med damm om den kommer upp i 80 C i idle, kolla upp guider på youtube om hur man monterar CPU-kylaren och rengör den.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Min phenom II klarar inte 65-70 grader, men min laptop kan om jag ställer den på sängen och kickar igång crysis 2 komma upp i 82-85 grader och klara det. Jag blev väldigt imponerad först när jag märkte det men nu undrar jag hur mycket sensorerna i våra processorer egentligen är att hurra över. Dels skiljer det på AMDs och Intels sensorer, men förövrigt har jag hört att ingen av dem har korrekt kalibrerade sensorer.

Skrivet av filipcombat:

Det är skillnad på bärbara processorer samt stationära. Bärbara tål mycket mer.

Utöver det så är det skillnad på AMD och Intel. De flesta AMD processorer har en rekommenderad maxtemp på 62 grader och strax efter det börjar de throttla, de flesta av Intels processorer har 92 som tröskelvärde.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Utöver det så är det skillnad på AMD och Intel. De flesta AMD processorer har en rekommenderad maxtemp på 62 grader och strax efter det börjar de throttla, de flesta av Intels processorer har 92 som tröskelvärde.

Jo jag visste det förutom att Intels gräns ligger på 92C
Så tack för det

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -