Permalänk
Medlem

Datorn gör konstiga ljud? :S

Satte nyss in en ny CPU-kylare i min dator som byggdes för cirka två veckor sen. Sedan dess har datorn börjat göra riktigt läskiga beep-ljud, speciellt när den läser filer eller när jag spelar spel. Har någon en aning om vad detta kan vara? Beep-ljuden är inte alltid likadana det kan komma ett som man nästan inte hör som varar i 3 sekunder och sen ett riktigt högljutt beep som kan vara i 7 sekunder. CPU-kylaren som jag installerade är en Cooler Master Hyper 212 EVO.
Ibland kan det också låta som om någon gnuggar gummi mot något.

Hjälp?

Permalänk
Medlem

Kan det vara coilwhine? Lite svårt att säga utan att veta hur dom låter. "beep" är ju inte speciellt beskrivande.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Kan det vara coilwhine? Lite svårt att säga utan att veta hur dom låter. "beep" är ju inte speciellt beskrivande.

Leta runt lite, och ja, det låter ungefär som det? Finns det någonting man kan göra åt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrimur:

Leta runt lite, och ja, det låter ungefär som det? Finns det någonting man kan göra åt det?

Mja, det går att lösa men alternativen är...

Hitta delen som låter och byt ut den...
...
Eller hitta delen som låter, hitta kondensatorn på delen som låter och stabilisera den (baka in den i t.ex silikon eller lim) och hoppas att det hjälper.

Inte roligt men så är det med coilwhine, om det nu är coilwhine dvs.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Mja, det går att lösa men alternativen är...

Hitta delen som låter och byt ut den...
...
Eller hitta delen som låter, hitta kondensatorn på delen som låter och stabilisera den (baka in den i t.ex silikon eller lim) och hoppas att det hjälper.

Inte roligt men så är det med coilwhine, om det nu är coilwhine dvs.

Kan coilwhine vara en orsak att returnera komponenten som låter?

Permalänk
Skrivet av adrimur:

Kan coilwhine vara en orsak att returnera komponenten som låter?

ja

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem

Låter det som i videon?
Ja du kan returnera för coil whine men kolla först med din butik hur dom hanterar det. Ingen ide att skicka tillbaka produkten om butiken vägrar ta det på garanti.
Inte för att jag tror att det skall vara några problem men bättre att vara på säkra sidan så slipper du massa onödiga utgifter och käbbel.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

http://www.youtube.com/watch?v=HP73edpQwgc

Låter det som i videon?
Ja du kan returnera för coil whine men kolla först med din butik hur dom hanterar det. Ingen ide att skicka tillbaka produkten om butiken vägrar ta det på garanti.
Inte för att jag tror att det skall vara några problem men bättre att vara på säkra sidan så slipper du massa onödiga utgifter och käbbel.

Ja det låter som i videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

http://www.youtube.com/watch?v=HP73edpQwgc

Låter det som i videon?
Ja du kan returnera för coil whine men kolla först med din butik hur dom hanterar det. Ingen ide att skicka tillbaka produkten om butiken vägrar ta det på garanti.
Inte för att jag tror att det skall vara några problem men bättre att vara på säkra sidan så slipper du massa onödiga utgifter och käbbel.

Filmade och lade upp på Youtube. http://www.youtube.com/watch?v=9w5DzyqVfok

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrimur:

Ja det låter som coilwhine men det låter inte speciellt högt... Fick höja volymen för att höra det över fläktarna ju.
Ingen fara med coilwhine, bara irriterande om man sitter och lyssnar på det.

Har redan sagt vad du kan göra åt saken.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk

Äsh, Mitt 670 är 20 gånger värre när jag har 4000+ FPS, Vsync fixar så det blir knäpp tyst.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller