Permalänk
Medlem

Börjat Folda! Massor frågor

Hejsan SweC!

Vart medlem ett tag här och har under en längre tid funderat på folding!
Så nu är det dags att ta tag i det!

Men tycker det ligger lite gamla trådar som förvirrar för nya Foldare?

Drog ner senaste 7.34 vad FAH på deras hemsida.
Kört .exe filen och inga problem. Reggat mig på deras hemsida, ställt in team-number och fixat en passkey.
Kört igång FAHControl och det ligger ett "Projekt" och kör där.

Fråga 1.
Guiden "Installation av SMP-klienten i Windows (v6.3x)" stämmer inte alls överrens med hur man ska göra med 7.34? (Körde .exe filen och inget via cmd, och de verkar funka bra)
Fråga 2.
Guiden "FahMon-guide" som med ligger klistrad är med outdated? Den behöver man inte längre då man nu kan se PPD i FAHControl, right?
Fråga 3.
Folding Slots och Work Queue, hur funkar detta vad vad gör man här?
Fråga 4.
Kan man köra en Work Queue per kärna? Och lönar detta sig istället för att köra alla kärnor på ett "projekt"?
Fråga 5.
Hur gör man så att man får ett WQ på varje kärna om detta nu lönar sig som svar på Fråga 4.
Fråga 6.
Kan man få PPD bonus för att köra ett WQ? färdigt snabbt? Efter 10 färdiga WQ? (läste att någon skrev det i forumet)
Fråga 7.
SMP är det samma som installationen man tankar på http://folding.stanford.edu/ hemsida?
Fråga 8.
Är det denna man ska för att folda på GPUn på ett trött gammalt Ati 4xxx-kort? På denna länken: http://folding.stanford.edu/English/Download2011?from=English...
Windows: V6 GPU2 (ATI 5xxx only; nVidia) clients
Windows XP/2003/Vista/7 GPU2 System tray client (installer msi)

Ursäkta om detta är dumma frågor men surfat runt lite i forumet och vart svårt att hitta några konkreta svar på mina frågor.
Är helt ny på folding och vill såklart få ut så mycket PPD och stödja Sweclockers till fullo och samtidigt vet vad jag håller på med och hur det funkar xD

// atego

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Folding på CPU funkar, men får det ej att funka på GPU.
Om någon kunnig som gillar att hjälpa andra, alltså hjälpsam och har skype, Dra gärna ditt skypenamn i ett meddelande till mig om ingen orkar svara här..

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk

Du tjänar mer på att bara köra ett projekt åt gången på cpu.
Graffe kortet stödjer inte folding.
Allt annat är grönt

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

Du säger att det är bättre att köra 4 kärnor på ett projekt? Än 1 kärna på varje projekt?

vare sig om jag kör ett litet eller stort Projekt med få eller många Credit i, så borde jag få lika mycket PPD typ?
Körde mitt första Projekt och fick runt 15 K PPD.
Nu på nästa som är ett mindre projekt/WQ, så får jag runt 1K PPD.
Hur kommer det sig? Är vissa delar av foldingen svårare än andra så PPD varierar under det projektets gång?

Sen förstår jag inte skillnaden på i FAHControll
Base Credit
Estimated Credit
Estimated PPD

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Jag tror man får större projekt om man kör på 4 kärnor vs om man kör på en kärna jag tror också man får mer bonus då sen när man använder passkey, så ingen nytta att dela upp det så man kör 1 kärna varje projekt bara onödigt enligt min mening.

Som jag tolkat det är
Base credit: Är en grund summa med poäng du får oavsett om projektet tar 4timmar eller 19dagar att göra klart.
Estimated credit: Är hur mycket poäng som fah tror man kommer få från det projektet man gör.
Estimated PPD: PPD står för points per day så det vill säga hur mycket poäng programmet tror att du får under den dagen i den takten du foldar.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Jag tror man får större projekt om man kör på 4 kärnor vs om man kör på en kärna jag tror också man får mer bonus då sen när man använder passkey, så ingen nytta att dela upp det så man kör 1 kärna varje projekt bara onödigt enligt min mening.

Som jag tolkat det är
Base credit: Är en grund summa med poäng du får oavsett om projektet tar 4timmar eller 19dagar att göra klart.
Estimated credit: Är hur mycket poäng som fah tror man kommer få från det projektet man gör.
Estimated PPD: PPD står för points per day så det vill säga hur mycket poäng programmet tror att du får under den dagen i den takten du foldar.

Tackar för ditt svar, ja det låter ju helt rimligt det du säger.
Min polare har med börjat folda och när han körde igång så hittade FATControl även hans grafikkort, automatiskt.
Är det samma för dig?

Sitter på ett gammalt ATi 4870.Och FAHControl vill inte känna igen att jag har något grafikkort.

Men därimot så laddade jag manuellt ner klienten från här: http://folding.stanford.edu/English/Download2011
Versionen som heter: Windows: V6 GPU2 (ATI 5xxx only; nVidia) clients
Klickar man på "ATi 5xxx only" och kollat basic requiments så står det: 2xxx/3xxx/4xxx/5xxx ATI Video Card, or newer.

Så mitt kort borde funka typ.. fått igång den klicenten och den foldar inte, det står följande:
Attempting to get work packet.

Läser man loggen står de:
[08:00:50] - Connecting to assignment server
[08:00:51] + No appropriate work server was available; will try again in a bit.
[08:00:51] + Couldn't get work instructions.
[08:00:51] - Attempt #22 to get work failed, and no other work to do.
Waiting before retry.

Tipps på vad man kan göra?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Hur kan det vara så att jag bara får 500 PPD av ett projekt som är på 202 i basecredit.
Men jag låg på 5000 PPD på ett projekt med 1800 i Credit.

Är stora projekt värda mer?
Storleken är det de som är Base Cred? för hat ett litet skitprojekt på 202 i Basecred och det tar just nu 16 timmar och då 500 PPD...

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

PPD = Points Per Day, och beräknas från de jobb du för tillfället kör. Har du ett jobb som ger 1000 poäng, och det tar 3 timmar att slutföra, så bör det ge en beräknad PPD på 8000 (24/3=8, 8*1000=8000)

Jag har nu ett jobb på CPU'n som beräknas ta 1,5 dagar att slutföra. Det beräknas att ge mig 7372 poäng i nuläget, och en PPD på 4408, helt enkelt för att det tar mer än en dag att slutföra jobbet, och medelpoängen över en dag blir då självfallet lägre. (Base credit ligger på 1593, och det har en timeout på 8 dagar. Då jag beräknas bli klar tidigare så beräknas jag få en bonus som ger de poäng som listas ovan)

Dessutom har du endast kört en WU (Work Unit) än så länge (enligt extreme overclocking's statistik: http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=...). Efter 10 körda WU's skall du börja kunna få lite bonuspoäng för att du blir klar med WU's snabbare än den deadline som är satt för just det jobbet.

Sedan går det lite upp och ned det där, vilka WU's du får. De varierar, och ibland får du "små skitprojekt", ibland monster som tar flera dagar att slutföra.

Har du funnit svar på dina ursprungliga frågor?

Välkommen till teamet, du skall se att det mesta klarnar om ett tag.

Permalänk
Inaktiv

Är det så att klienten inte stödjer vikning på GPU längre? Stoppade i två nya NV 770GTX i datorn igår för att ersätta mina numera smått åldriga AMD 6970 och klienten säger att inga GPUer finns tillgängliga...

Har inte vikt på flera år nu och jag känner inte alls igen mig. Allt har ändrats, heh.

Permalänk
Medlem

Jo visst stöds GPU, det har till och med blivit riktigt lönsamt. Frågan är bara om stöd finns för just din modell ännu, eftersom de är så pass nya.

Mitt GTX680 ger mig en beräknad PPD på 93k just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Är det så att klienten inte stödjer vikning på GPU längre? Stoppade i två nya NV 770GTX i datorn igår för att ersätta mina numera smått åldriga AMD 6970 och klienten säger att inga GPUer finns tillgängliga...

Har inte vikt på flera år nu och jag känner inte alls igen mig. Allt har ändrats, heh.

Det kommer nog ganska snart ska du se. När jag precis skaffat mitt 670 fanns det inget stöd för kortet, men jag läste på EVGAs forum att man då själv kunde lägga till stödet genom att ändra i lite filer. Det var dock inget jag försökte mig på, men om du inte redan gjort det kan du testa att googla

Skrivet av atego:

Tackar för ditt svar, ja det låter ju helt rimligt det du säger.
Min polare har med börjat folda och när han körde igång så hittade FATControl även hans grafikkort, automatiskt.
Är det samma för dig?

Sitter på ett gammalt ATi 4870.Och FAHControl vill inte känna igen att jag har något grafikkort.

Vad jag vet så stödjs inte 4xxx-serien längre. Så antagligen har din kompis helt enkelt en eller ett par generationer nyare grafikkort.

Det kan också vara bra att skaffa sig en passkey. Då får du som tidigare nämt bonuspoäng på varje utförd work-unit. Du kan läsa lite mer om det här: http://folding.stanford.edu/English/FAQ-passkey

Välkommen till laget!

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb

Permalänk
Inaktiv

770 är ju arkitektoniskt precis samma chip som 680, bara klockan som skiljer, så om 680 har stöd borde ju dessa rimligtvis dra igång helt på egen hand.

Om jag nu måste lägga till dem manuellt, ska man lägga till två "client folding slots" eller räcker det med en om man har dubbla kort i burken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Är det så att klienten inte stödjer vikning på GPU längre? Stoppade i två nya NV 770GTX i datorn igår för att ersätta mina numera smått åldriga AMD 6970 och klienten säger att inga GPUer finns tillgängliga...

Har inte vikt på flera år nu och jag känner inte alls igen mig. Allt har ändrats, heh.

Kolla det här. http://foldingforum.org/viewtopic.php?f=83&t=21205

Permalänk
Inaktiv

He, jag postade faktiskt där (hade en registrering redan sedan flera år tidigare och den funkade fortfarande), och administratören lade till 770n efter ett par timmar. Så jag har fått betat av ett par WU, men det går rätt segt då GPU1 throttlar som fan i mitt uATX-chassi. Den springer ofta upp i 98C eller till och med mer pga att GPU2 blockerar dess lufttilförsel... Funkade bättre att folda på kort med radialfläktskylare.

Finns det något sätt att underklocka/volta moderna NV-GPUer? ATI har ju inbyggd över/underklockning direkt i sin kontrollpanel, och NV brukade ha det också en gång i tiden (man fick lägga till en registernyckel manuellt för att aktivera den bara.) Har dock inte kört NV på över fyra år dock och all mjukvara ser helt annorlunda ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

He, jag postade faktiskt där (hade en registrering redan sedan flera år tidigare och den funkade fortfarande), och administratören lade till 770n efter ett par timmar. Så jag har fått betat av ett par WU, men det går rätt segt då GPU1 throttlar som fan i mitt uATX-chassi. Den springer ofta upp i 98C eller till och med mer pga att GPU2 blockerar dess lufttilförsel... Funkade bättre att folda på kort med radialfläktskylare.

Finns det något sätt att underklocka/volta moderna NV-GPUer? ATI har ju inbyggd över/underklockning direkt i sin kontrollpanel, och NV brukade ha det också en gång i tiden (man fick lägga till en registernyckel manuellt för att aktivera den bara.) Har dock inte kört NV på över fyra år dock och all mjukvara ser helt annorlunda ut...

Kanske är lite sent ute, men du kan ju ändra volten i MSI Afterburner. Du kan behöva flasha om kortet om volten är låst på den.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II