Uppgradering till Haswell mATX behöver råd.

Permalänk
Medlem

Uppgradering till Haswell mATX behöver råd.

Hej,

Tack för att ni tar er tid och läser min tråd, jag behöver några enklare råd vad det gäller hårdvara inför en uppgradering till haswell.

Denna dator skall vara mATX som tillsvidare huseras i mitt nuvarande chassi, jag vill dock vid senare tillfälle gå över till en bitfenix prodigy när deras nya version med stöd för mATX släpps vilket sweclockers uppmärksämmade på computex länk.
Mitt primära användandet av min dator är spel, musik, film och surf. Jag sitter INTE med tunga grafiska applikationer eller någon form av foto/video/musik redigering.

Det jag vill uppgradera i dagsläget är
CPU, Moderkort och eventuellt PSU

CPU
Efter vad jag läst här på swec så bör en Intel Core i5 4670K 3.4GHZ Haswell passa mitt användande. För vad jag förstår så finns det ingen anledning att köra på en i7 om man enbart sitter och spelar samt vanligt användande.

Moderkort
Jag är själv för okunnig för att veta vad som gör de lite dyrare moderkorten bättre eller mer passande för mig, men jag föredrar kvalitet och stabilitet och framtidstänk framför billig och bristfällig kvalitet, trådlöst är dock inget som jag eftertraktar i detta bygge.
Hur pass bra är inbyggda ljudkretsar jämfört med att köpa ett separat internt ljudkort?
Finns det plats för att köra CF eller SLI samt att få plats med ett ljudkort?

PSU
Behöver jag köpa en ny PSU så är följande kriterier viktiga för mig:
1. Kvalitet 2. Stabilitet 3. Modulär 4. Att den kan hantera eventuella uppgraderingar i framtiden (nytt grafikkort osv).

Nuvarande delar som kommer att användas

Grafik
Gigabyte Radeon HD7950 Windforce

SSD
INTEL 330 SERIES 120GB
SAMSUNG 840 Series MZ-7TD250 - 250 GB

RAM
8gb

Chassi
Fractal Design Arc Mini Svart

PSU
Fractal Design Tesla 550W 80+

Ser fram emot tips och råd!

TL;DR
Uppgradera till Haswell mATX, behöver moderkort, cpu och eventuellt ny PSU (läs ovanstående för mer info)

MVH. Arvid

[edit 1: formulerat om en lite]

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Hjälpsam

Finns verkligen en djungel av kort men mitt val blir ASUS GRYPHON Z87 mATX + i5-4670K

vissa spel kan ha nytta av en i7a men inte min styrka så det får andra svara på

PCI Express 16X 3st o PCI Express X1 1st och SLI o crossfire möjligheter . . personligen tycker jag ljudkretsarna är bra (som gammal ljudnörd med pinsamt dyr stereo)

Jag skulle inte byta PSU i detta läget utan väntat med det till du byter grafikkort o vet vad du behöver ha ut av PSUn

Permalänk
Medlem

Några följdfrågor

Skrivet av thli72:

Finns verkligen en djungel av kort men mitt val blir ASUS GRYPHON Z87 mATX + i5-4670K

vissa spel kan ha nytta av en i7a men inte min styrka så det får andra svara på

PCI Express 16X 3st o PCI Express X1 1st och SLI o crossfire möjligheter . . personligen tycker jag ljudkretsarna är bra (som gammal ljudnörd med pinsamt dyr stereo)

Jag skulle inte byta PSU i detta läget utan väntat med det till du byter grafikkort o vet vad du behöver ha ut av PSUn

Tack för snabbt svar!
Jag tror att en i5 täcker mina behov och moderkortet som du länkat till känns vettigt i mina ögon.
Satt och läste lite av dina andra svar i andra trådar så jag känner att jag fått en del kött på benen.

3 Följd frågor till dig:
Som du skrev så finner du ljudkretsarna som är inbyggda till belåtenhet, men vad är då skillnaden / stora fördelen med att skaffa t.ex. ett xonar kort eller liknande? Jag kör enbart med hörlurar och då ett par Senheiser HIFI lurar för runt 2000kr, eller skulle en dac amp vara vettig för att ge lurarna extra kräm?

CPU kylare, jag antar att stock kylaren fungerar så länge man inte överklockar, jag kommer behöva lägga till en sådan antar jag men min fråga är då; luftkylning eller skall man satsa på något av de färdiga vattenkylningskitten? Vilket ger mest tystnad?

Tack för att du tar dig tid och besvarar mina frågor.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Hjälpsam

Jag lyssnar inte kanon mycket via datorn men det kortet jag skrev har en optisk utgång så du kan koppla till en DAC. . .jag har kopplat så o kör via en DAC i 60.000:- klassen och ett hörlurs system i 25.000:- o jag känner inget behov av extra ljudkort...
Men som sagt lyssnar inte så ofta den vägen så har inte nördat ner mig så mycket i detta. .
Men antar att dom som har datorn kopplad till lite tyngre hemmabio kanske vill ha ett separat ljudkort...

Stock kylaren funkar, men den låter endel. . vattenkylning funkar ju bra men (minst) en/två fläktar o en PUMP så låter . . .personligen gillar jag luftkylare typ Noctua NH-U12S med EN tyst fläkt bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Jag lyssnar inte kanon mycket via datorn men det kortet jag skrev har en optisk utgång så du kan koppla till en DAC. . .jag har kopplat så o kör via en DAC i 60.000:- klassen och ett hörlurs system i 25.000:- o jag känner inget behov av extra ljudkort...
Men som sagt lyssnar inte så ofta den vägen så har inte nördat ner mig så mycket i detta. .
Men antar att dom som har datorn kopplad till lite tyngre hemmabio kanske vill ha ett separat ljudkort...

Stock kylaren funkar, men den låter endel. . vattenkylning funkar ju bra men (minst) en/två fläktar o en PUMP så låter . . .personligen gillar jag luftkylare typ Noctua NH-U12S med EN tyst fläkt bäst

Tackar för svaren!

Tror jag reder mig fin fint med moderkortet ljudmässigt och i övrigt.

Ha en god kväll

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem

Besökte Inet i malmö igår och inhandlade cpu plus mobo.
Skulle ha detta mobo: ASUS GRYPHON Z87 mATX
Men kommer hem med ATX versionen... Tyvärr så har inet inte fler i sitt butikslager så det är att vänta till måndag eller hitta ett likvärdigt mATX mobo.

Någon som har möjlighet att rekommendera ett moderkort som är jämförbart med ASUS GRYPHON Z87 mATX som dessutom finns i lager för man vill ju snarast möjligt sätta sig och bygga ihop datorn.

EDIT 1:
Jag kikar just nu på denna hos inet: ASRock Z87M Extreme4 mATX
Är detta ett vettigt moderkort, för vad jag kan se så skiljer det inte mycket på dem, olika ljudkretsar och ASRock har möjlighet till snabbare RAM minnen (vad jag förstår så är snabbare minnen inte jätte viktigt), en plats för eSATA (vilket jag inte har behov av i dagsläget), men ASRock har 1 år garanti medans ASUS med gryphon erbjuder 5 år.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Hjälpsam

Jäkla skit. . .va jag kan se har Malmö bara 1st av http://www.inet.se/produkt/1902423/asrock-z87m-extreme4-matx vilket är det enda mATX med Z87 dom har . .hur bra det är vet jag inte men har alla funktioner o till o med Bättre ljudkrets än ASUS

http://www.inet.se/jamfor?compare=1902423&compare=1902477

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Jäkla skit. . .va jag kan se har Malmö bara 1st av http://www.inet.se/produkt/1902423/asrock-z87m-extreme4-matx vilket är det enda mATX med Z87 dom har . .hur bra det är vet jag inte men har alla funktioner o till o med Bättre ljudkrets än ASUS

http://www.inet.se/jamfor?compare=1902423&compare=1902477

Somliga drar snabbare än sin egna skugga när det kommer till svar!

Får bli att ta en lång lunch och sticka in om deras butik och byta. (dock lite irriterad när man ber om en sak och får en annan, men jag har själv arbetat inom butik så jag får se mellan fingrarna över detta irritationsmoment).

Återigen thli72 tack för mycket snabbt svar, om jag hade fått en pingvinstång så hade du helt klart gjort dig förtjänt av den.(tyvärr får man inget bygg-godis när man handlar i butiken^^)

EDIT:2
Ringt inet kundtjänst och bokat ett moderkort i butiken så ikväll så blir det mystimmar.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Hjälpsam

tog ju 15min att svara jag sega

Lycka till nu........tråkigt att butikerna har så lite hemma, skall förbi Sisjöns butiken om några tim . .men dom har inte ETT ända mITX kort till Haswell hemma . . .dom vill väl sälja ut alla 1155 först

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

tog ju 15min att svara jag sega

Lycka till nu........tråkigt att butikerna har så lite hemma, skall förbi Sisjöns butiken om några tim . .men dom har inte ETT ända mITX kort till Haswell hemma . . .dom vill väl sälja ut alla 1155 först

15 min får räknas som snabbt (edit min inte mån )

Jo det är väl så att de önskar tömma lager på gammal hårdvara, men jag håller med dig det känns lite dumt att de inte har ett snitt på 1-3 kort hemma av de lite mer "avancerade" moderkorten även om de kanske inte är storsäljare så gör det ju att man ser fördelen med att betala lite extra men att gå därifrån med hårdvaran i hand..

Men nu jäklar blir att sno en kollegas järnhäst och ta sig till butiken, kanske blir en processorkylare också!

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem

En snabb sista lien post till min lilla uppgradering.

Var nere hos Inet, och vi kikade på det moderkort jag hade samt de märkningar som var på lådan och så vidare, och både jag och säljaren tyckte att formfaktorn stämmer med mATX.Så jag hade köpt ett gryphon igår men det var felmärkt som ATX. Jag valde dock att köra på ASUS GRYPHON Z87 mATX då garanti var lite längre och jag har aningens högre förtroende för ASUS då jag haft produkter från dem tidigare.

Så för att avsluta denna tråden lite snabbt så nu har jag min nya i5 4670K och ett ASUS GRYPHON Z87 mATX, så det blir att montera ikväll.

Tack för visat intresse thli72.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Hjälpsam

Skönt att det löste sig till slut. . .lycka till ikväll

Permalänk
Medlem

Blev inte en hemma helg, men nu är datorn äntligen åter monterad med nya delar!
Blir att testa lite i spel imorgon för nu blir det sängen.

Suttit och surfat efter chassin, måste säga att utbudet är litet vilket är synd, får se när nya prodigy letar sig ut i butikerna för den har åt minstone lite utseende. Kikade lite på ett äldre Lianli chassi som jag har stående men tyvärr har de inte så många tilltalande i mitt format =/ deras chassin är ju så underbart lätta och stilrena.

Oh well har iaf monterat datorn installerat windows, fick lite problem med ccc.exe men det löste sig genom att avinstallera drivrutiner och dra hem ny v.4 net framework och sedan återinstallera drivrutiner för mitt 7950. Nu har jag äntligen hela min steam katalog plus bf3 och lite annat kul installerat på mina SSD enheter.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARL650:

Blev inte en hemma helg, men nu är datorn äntligen åter monterad med nya delar!
Blir att testa lite i spel imorgon för nu blir det sängen.

Suttit och surfat efter chassin, måste säga att utbudet är litet vilket är synd, får se när nya prodigy letar sig ut i butikerna för den har åt minstone lite utseende. Kikade lite på ett äldre Lianli chassi som jag har stående men tyvärr har de inte så många tilltalande i mitt format =/ deras chassin är ju så underbart lätta och stilrena.

Oh well har iaf monterat datorn installerat windows, fick lite problem med ccc.exe men det löste sig genom att avinstallera drivrutiner och dra hem ny v.4 net framework och sedan återinstallera drivrutiner för mitt 7950. Nu har jag äntligen hela min steam katalog plus bf3 och lite annat kul installerat på mina SSD enheter.

Är du nöjd med moderkortet? Mitt moderkort i min nuvarande stationära dator börjar bli dåligt, så jag sitter och kollar på lite nya prylar. Detta moderkort verkar vara riktigt bra med tanke på priset, men recensioner gjorda av professionella recensenter säger ju inte allt.

EDIT: Måste även fråga om du lyckats hitta något chassi? De flesta mATX-chassin man hittar på Prisjakt ser inte särskilt roliga ut, och de som ser bra ut är ofta sk. minitower som är rätt stora enligt mig.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Better late then never.

Skrivet av ToJa92:

Är du nöjd med moderkortet? Mitt moderkort i min nuvarande stationära dator börjar bli dåligt, så jag sitter och kollar på lite nya prylar. Detta moderkort verkar vara riktigt bra med tanke på priset, men recensioner gjorda av professionella recensenter säger ju inte allt.

EDIT: Måste även fråga om du lyckats hitta något chassi? De flesta mATX-chassin man hittar på Prisjakt ser inte särskilt roliga ut, och de som ser bra ut är ofta sk. minitower som är rätt stora enligt mig.

Tjena, sorry för lite sent svar men jo jag är nöjd med moderkortet, det känns som att det är ett påkostat och bra moderkort med finesser som jag inte satt mig in i men som säkerligen passar den som önskar ett moderkort med lite plusmeny men inte så kostsamt som fatality serien.
Jag hade inga problem att montera på mina komponenter, mycket modernt BIOS mot vad jag var van vid vilket är positivt, hade lite issues med en ssd men det var på grund av att jag inte formaterat den så när jag läst på swec om liknande så löste det sig.
All in all så kan jag rekomendera det, känns som att man köpt kvalitet, har inte varit några problem ännu samt att det har god garanti (5år)!

Angående chassi
Sitter fortfarande och väntar på att något kul skall dyka upp i min formfaktor som är något utöver det vanliga i design och smarta funktioner, de två jag har som kandidater i dagsläget är Fractal R4 för mATX eller BitFenix prodigy för mATX, hade dock varit kul om det kom någon överraskning som självfallet recenseras av Jonas så man inte köper ngt som inte var så bra som det ser ut ;).
Som det står i mitt första inlägg så har jag i dagsläget Fractal arc mini och det är ju ett väldigt bra chassi på alla sätt, men det passar inte riktigt mitt liv, vill ha lucka och hade varit nice med aluminium där går passar kanske inte prodigy in men jag tycker den är tämligen läcker. Många tycker den är för mac inspirerad men min mening där är att de har snott det enda som jag gillar med apple produkter: lite border radius och stilrent. De hade dock kunnat släppa den utan flärpsen uppe och nere.

Men chassi får vänta lite till tills jag köpt den hårdvara jag ämnar att ha i burken samt att det jag har klart fyller sin funktion =).

Ha det gott

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARL650:

Tjena, sorry för lite sent svar men jo jag är nöjd med moderkortet, det känns som att det är ett påkostat och bra moderkort med finesser som jag inte satt mig in i men som säkerligen passar den som önskar ett moderkort med lite plusmeny men inte så kostsamt som fatality serien.
Jag hade inga problem att montera på mina komponenter, mycket modernt BIOS mot vad jag var van vid vilket är positivt, hade lite issues med en ssd men det var på grund av att jag inte formaterat den så när jag läst på swec om liknande så löste det sig.
All in all så kan jag rekomendera det, känns som att man köpt kvalitet, har inte varit några problem ännu samt att det har god garanti (5år)!

Angående chassi
Sitter fortfarande och väntar på att något kul skall dyka upp i min formfaktor som är något utöver det vanliga i design och smarta funktioner, de två jag har som kandidater i dagsläget är Fractal R4 för mATX eller BitFenix prodigy för mATX, hade dock varit kul om det kom någon överraskning som självfallet recenseras av Jonas så man inte köper ngt som inte var så bra som det ser ut ;).
Som det står i mitt första inlägg så har jag i dagsläget Fractal arc mini och det är ju ett väldigt bra chassi på alla sätt, men det passar inte riktigt mitt liv, vill ha lucka och hade varit nice med aluminium där går passar kanske inte prodigy in men jag tycker den är tämligen läcker. Många tycker den är för mac inspirerad men min mening där är att de har snott det enda som jag gillar med apple produkter: lite border radius och stilrent. De hade dock kunnat släppa den utan flärpsen uppe och nere.

Men chassi får vänta lite till tills jag köpt den hårdvara jag ämnar att ha i burken samt att det jag har klart fyller sin funktion =).

Ha det gott

Får tacka för svar, någonting i min dator är på väg att ge upp (får periodvis frysningar varje minut i princip), så lite nya komponenter är snart ett måste.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Får tacka för svar, någonting i min dator är på väg att ge upp (får periodvis frysningar varje minut i princip), så lite nya komponenter är snart ett måste.

Ingen fara, är det något mer som du undrar som jag kan bidra med, testa / kolla av så är det bara att hojta till!

Lycka till och mycket bygg-glädje.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |